Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av lunitiks, mandag 19. desember 2016, klokken 22:18

« forrige - neste »

lunitiks

Premiss: Tesla går all in med Level 5-autonomi på alle nye biler, herunder samtlige Model 3.


Dette får meg til å tenke: Det superminimalistiske interiøret vi har fått se så langt, gir kanskje mer mening i en sjåførløs kupe. L5-autonomi betyr pr. definisjon at ingen skal behøve å styre bilen. Det blir et ratt og pedaler, ja - og før systemene er 100% og lovlig så må dette brukes - men på litt sikt skal ingen skal trenge å styre bilen. 


Jeg tror derfor at Unveil Part ≡ blir å handle om et interiør som tar ganske andre hensyn enn vi er vant til. Kanskje det blir å handle om at man skal kunne sitte å gjøre helt andre ting i bilen; jobbe, nyte en liten lunsj, sove, what ever. Nyttige ting man kunne tenke seg å bruke tiden på når "taxibilen" kommer å henter deg.

Kjør diskusjon  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Jeg har og tenkt litt på det, at det blir lagt til rette for hovedsakelig autonom kjøring, og at instrumenter m.m er der for "the last mile".
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Porsgrunn

Ser ikke helt hva det skal kjøres diskusjon på ???

Model 3 skal

  • Produseres allerede til neste år
  • Det er gjentatt til det kjedsommelige at den ikke skal være teknisk komplisert men ha fokus på enkel produksjon og lav pris
  • Programvaren nødvendig for selvkjøring er IKKE klar når de første bilene skal produseres


Alle disse tingene og mer sier at bilen vill og må lages med alt som trengs for å kunne kjøres 100% manuelt.

Den blir nok selvkjørende også etterhvert som programvaren blir god nok, men det er grenser for hvor revolusjonerende og annerledes den kan bli.

Det kommer nok Tesla biler senere som tar den helt ut. Kunne tenke meg en liten selvkjørende Tesla bobil ;D

knut.aulie

Det er generelt litt for tidlig med tanke på lovgiving og ikke minst at folk skal venne seg til tanken.

Personlig liker jeg å kjøre bil, autonomi er en slags kollektivt som jeg kan styre meg for

Amoss

#4
Sitat fra: lunitiks på søndag 30. oktober 2016, klokken 14:23
Dette får meg til å tenke: Det superminimalistiske interiøret vi har fått se så langt, gir kanskje mer mening i en sjåførløs kupe. L5-autonomi betyr pr. definisjon at ingen skal behøve å styre bilen. Det blir et ratt og pedaler, ja - og før systemene er 100% og lovlig så må dette brukes - men på litt sikt skal ingen skal trenge å styre bilen. 

Etter "unveil part I" så sa jo Elon (fritt etter hullkommelsen) at interiøret bilen hadde ville være mer forståelig etter part II. Og part II var jo som nå kjent AP 2.0. Så ja, har tenkt litt i samme baner selv. Ett så minimalistisk interiør som det var på prototypene kan forklares med at det ikke er meningen å kjøre selv mesteparten av tiden.

Men nei, som andre alt har vært inne på så er ikke hverken programvaren eller lovgivningen klar for dette alt til neste år, og det skal det være mulig å kjøpe bilen uten aktivert autopilot. Dessuten ble interiøret/dashbordet endret svært mye fra prototype til produksjons-utgaven for både Model S og X. Så forventer store endringer også på interiøret også på denne modellen før bilen kommer i produksjon. Om ikke annet endres så må i alle fall 15" skjermen felles inn og en form for HUD display på frontruta eller ett mer tradisjonelt IC foran føreren. Men prototypen kan gi indikasjoner om hvordan de seg det for seg lengre frem i tiden.

Så tipper altså på at vi ser ett nytt interiør/dashbord i "Part III" (eller IV evnt. V ;) ). Og får vite litt mer om batteristørrelser og/eller rekkevidder og ytelse (i alle fall på "P" utgaven(e)). Og litt skryt om hvor bra det oppgraderte stereoanlegget man kan bestille mot en ekstra sum blir :p

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

"You guys complained about the small liftgate and trunk area. Yeah, personally I totally agree with you, I hate it. But Franz refused to let me touch his glass roof design, so this is how it's going to be. Besides, you'll always be able to fit your surf board in the trailer if you buy our accessory towbar.


BUT, for only $ 5.999,-, you'll get the Hyper Hi Fi Sound Upgrade, in which we've filled the entite trunk with som massive, out of this world crazy subwoofers and amplifiers. It's going to knock your socks right off."
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

De har en pris å holde også så det er jo åpenbart at Model 3 vil være en "vanlig" bil som må kunne kjøres som i dag, men den kan jo være minimalistisk og futuristisk innvendig for det som en selvkjørende bil, men ratt og pedlar før den nok;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

knut.aulie

Det som er blitt lovet er at hvertfall rattet skal endres, og Elon sa vel "look like a spaceship" .
Dette tyder på at endringene ikke skal gå i den minimalistiske retningen.

Jeg tror på en liten endring av bakluka, HUD og nytt ratt med flere funksjoner.

I tillegg vil det bli batteristørrelser og sikkert noe a la Ludicrous mode

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. oktober 2016, klokken 08:25
Det som er blitt lovet er at hvertfall rattet skal endres, og Elon sa vel "look like a spaceship" .

Var det "look like" eller "feel like" han sa? Å kunne sette meg inn i bilen og si "Kjør meg til Alpha Centauri hjem" vil nok føles litt som ett romskip ja - uansett interiør ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på mandag 31. oktober 2016, klokken 09:30
Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. oktober 2016, klokken 08:25
Det som er blitt lovet er at hvertfall rattet skal endres, og Elon sa vel "look like a spaceship" .

Var det "look like" eller "feel like" han sa? Å kunne sette meg inn i bilen og si "Kjør meg til Alpha Centauri hjem" vil nok føles litt som ett romskip ja - uansett interiør ;)
Husker ikke ordlyden [emoji12] feel eller look går ut på det samme for meg[emoji1360]

Alfa Bergen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. oktober 2016, klokken 10:01
Sitat fra: Amoss på mandag 31. oktober 2016, klokken 09:30
Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. oktober 2016, klokken 08:25
Det som er blitt lovet er at hvertfall rattet skal endres, og Elon sa vel "look like a spaceship" .

Var det "look like" eller "feel like" han sa? Å kunne sette meg inn i bilen og si "Kjør meg til Alpha Centauri hjem" vil nok føles litt som ett romskip ja - uansett interiør ;)
Husker ikke ordlyden [emoji12] feel eller look går ut på det samme for meg[emoji1360]
[/
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Amoss

Sitat fra: Alfa Bergen på mandag 31. oktober 2016, klokken 18:55
...

Takk :)

... og for meg er det en stor forskjell mellom "å se ut som" og "å føles som". :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OleI

Det her burde jo lett kunne flyttes og brukes på de andre bilene? F.eks pano taket til S og frontruten til X ?

o.b.lix

Spennende om det også inneholder solcellepanel...?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA