Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: cstromme på fredag 24. mars 2017, klokken 16:29
Tidligere enn forventet? o_0
Absolutt. Hadde faktisk ikke trodd AP2 ville passere AP1 før mot slutten av året. Nå ser det ut til at AP2 kan passere AP1 allerede til sommeren.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GeirHM

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. mars 2017, klokken 20:13
Nå ser det ut til at AP2 kan passere AP1 allerede til sommeren.

Da skal det jaggu skje mye på kort tid. For AP1 var bedre da den ble rulla ut første gangen (H-2015) enn det AP2 er nå.

lunitiks

#737
MobilEye viser muskler. Imponerende greier. Selv om Tesla har/får mange biler, er "mange" et relativt begrep...

PS: Videoen er ikke 2 timer. Opplasteren har av en eller annen grunn lagt den inn to ganger (!) i samme YouTube-klipp, og inkludert masse intrografikk som kan skippes

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RuneW

Sitat fra: lunitiks på søndag 26. mars 2017, klokken 21:06
MobilEye viser muskler. Imponerende greier. Selv om Tesla har/får mange biler, er "mange" et relativt begrep...

Ja, de går for ML de også. Og de vil få en relativt grei flåte med biler å høste data fra også etterhvert.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

knut.aulie

Hvor mye rekkevidde "koster" AP?

Så akkurat på den selvkjørende Leafen som bruker 1,5 kW på datamaskinene til sensorene.

bjornb

Drive PX2 bruker typisk 80W i følge Nvidia. Så kommer sensorer i tillegg, kan ikke tenke meg at det utgjør noe særlig mer enn noen titalls watt til.
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

N00b

GEIRH.  Autopilot på passasjerfly brukes fra 1-2 minutter etter takeoff og alt etter hvilken flyplass den skal lade på helt ned på bakken til du skal ha på motorreversering. Det må bestandig gjøres manuelt med en fysisk handling.

Piloten får betalt for 1 landing i måneden, da gjør han seg fortjent til lønna med å berge baconet.

Cirion

Fikk min AP2 X på torsdag, og 8.1 på fredag. Men siden den bare var kjørt Drammen -> Slependen var ikke AP funksjoner aktivert. Så på lørdag (i går) tok jeg en lengre kjøretur for å teste. Tok meg en liten mimretur, så første stopp var Ben&Jerrys på Strømmen storsenter. Første gang var med signaturen når den var nylevert. Ingen funksjoner var aktivert før Strømmen. Etter en skuffende tur inn i senteret for å se etter B&J, som tydeligvis var helt borte :( så gikk turen videre til Tockfors.

I det jeg kom ut av senteret så testet jeg CC og endelig var ting aktivert. Tydeligvis må man stoppe bilen helt før dette aktiveres. Ingen melding kom noen gang om at dette var aktivert. Kun feilmelding før jeg parkerte og virket fint etter parkering.

Bestemte meg for å kjøre RV22. Her var autopilot restrikted og ba meg redusere hastighet. Når jeg så fant ut at alt under 50km/t var OK, kunne jeg teste. Det var som om frua skulle kjøre bilspill.... Rett ut og linjene i skjermen vinglet som et klestativ i full storm. Jeg korrigerte den og den avbrøt, aktiverte den og korrigerte og den avbrøt. Om, og om igjen. For hver gang klarte den å kjøre lenger uten korrekskjon fra meg. Det tok ikke mange minuttene før den klarte å kjøre rette veier. Svinger derimot, skulle ikke anntydning til sving i veien før den trodde den kjørte over linjene og ville ut. Jeg fortsatte å aktivere og korrigere, samt slippe forbi trafikk ved hver eneste anledning. Nå er RV22 jævlig svingete. Det som virkelig overrasket meg, var hvor fort den lærer! Selv om andre over påstår at læring i bilen ikke foregår, så er jeg overbevist om det motsatte!

Før jeg kom til Momarken klarte bilen å kjøre tilnærmet uten korreksjoner og korreksjonene var nå så små at den ikke deaktiverte. Den klarte nå å styre selv gjennom ganske brå svinger og rett vei var stabilt og fint.

Ved Momarken kjørte jeg på motorveien og her var begresningen 130km/t. MEN, dette kunne den ikke. Vinglete og overreaksjon. Jeg måtte korrigere masse igjen. Den lærte derimot fort, og roet ned vinglingen. Korreksjonene førte ikke til abrytelse og ble svakere og svakere. Helt til Klasse A motorvei opphørte og da var det 50 begrensningn igjen. Så da gadd jeg ikke prøve mer før turen tilbake.

Ble enda mer imponert på motorveien hjem, nå kjørte jeg heller E18 hjem og det fungerte utmerket. Hveldig lite korreksjoner var nødvendig, og det eneste som deaktiverte autopiloten var feltskifte. Når jeg blinker ut/inn så deaktiverer den autopilot men opprettholder ACC.

Desverre er det 50 begrensning i Oslo, men til min positive overraskelse opphørte den fra Sandvika. AP funket nå fint på Billingstad og opp slependveien. Men ikke på siste vei til huset.

Fikk også testet litt i Oslo sentrum, hvor jeg skulle levere noe. Fungerte fint bortsett fra lyskryss og rundkjøringer.

Alt i alt, meget positivt overrasket over AP2.0. Gleder meg til å kjøre mer!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

daktari

Kjørte E6 nordfra i dag, fikk oppdateringen på hytta - 17.11.3.
Fungerte fint med filskift for meg, lå 120-130 helt inn til Oslo. Filskift funker ikke med 3-blinks funksjonen, må enten holde hendelen hele veien over i ny fil eller klikke den over. Hvis jeg sluttet å blinke for tidlig (1/3 over i ny fil) fikk bilen sterk tvil om hvilken fil den skulle velge og ble litt vinglete. Fungerte forøvrig glimrende, unntatt et par svinger der den ville ligge på det gule romlefeltet og ikke midt i fila.

Wattson

Fikk også oppgradering i helgen, på tross av feilmelding etterpå som sa at det skulle komme en ny download - så virket ap2 nå opptil 130km/t. Akkurat kommet hjem fra Malmø nå og har brukt ap mesteparten av veien inn til Oslo. I høyre felt på motorveien ligger bilen fint, men i venstre felt synes jeg bilen ligger litt for nærme midtrabatten. Filskifte virker også for det meste, men må fortsatt holde retningsviseren inne til du er over i riktig fil. Slipper du for tidlig begynner bilen å vingle. Også generelt litt mer vinglete og nøkkete innimellom enn min tidligere ap1-bil. Testet å bytte fil over mot en buss på innsiden av oss med vilje, bilen på vei over, men dessverre ikke noe signal på at det var opptatt der - så måtte avbryte manøveren manuelt.  Uansett, fint at ap nå kan benyttes på motorvei.
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

BlueS

Jeg fikk filskift tilgjengelig noen dager etter installasjon, mens hastighetsøkningen kom omtrent med en gang. Det virket en dag eller to, nå virker det som den er disablet igjen.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

jcnorway

Om man bestiller ny bil idag men ikke velger å aktivere oppgradert AP, får man f.eks. ACC? Hva får man av assistansesystemer uten å aktivere oppgradert AP?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

bjornb

Du får vanlig cruise control (ikke ACC), samt sikkerhetsfunksjoner som automatisk oppbremsing osv.
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

Øggen

Ser at model 3 muligens kjem med 10 kamera. Vil det sei at AP2 allerede e utdatert til fordel for AP2,5??
Tydelig at der e kamera iallefall.

http://www.teslarati.com/tesla-model-3-new-autopilot-cameras/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA