Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

snd

Ganske enig, flux :+1:. Min kommentar var heller rettet mot HKS, som (mis)forsto det slik at AP 1.0 hardware skulle tilbake.

Det var MobilEye (MobileEye) som ikke hadde trua på Teslas SW-utvikling for AP1 HW og avbrøt samarbeidet. De mente det var for stor sikkerhetsrisiko. Planen var å implementere AP1 funksjonalitet i biler med AP2 HW i startfasen. AP2 måtte utvikles fra scratch siden MobilEye trakk seg.

(Litt usikker på fakta av siste avsnitt. Shoot me if I am wrong) 
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

turfsurf

Planen var vel å bruke MobilEye software med AP2 hardware i en overgansperiode. Når det er sagt, Mobile Eye har ikke lagd alt som har med AP1 å gjøre, de har vel gjort det som har med gjenkjenningsbiten i kameraene. De har ikke noe med Radar å gjøre, f.eks.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

HKS

Jeg har forstått det slik at planen var å bruke en EyeQ3 brikke på "Drive PX2-kortet" i en overgangsperiode, noe MobilEye nektet.

Det stemmer det turfsurf skriver, radar-delen av AP1 er det Tesla selv som har laget.
Tesla Model S 90D

lunitiks

#723
Sitat fra: HKS på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:49
Jeg har forstått det slik at planen var å bruke en EyeQ3 brikke på "Drive PX2-kortet" i en overgangsperiode, noe MobilEye nektet.

Dette var nytt for meg, har du en lenke til dette? Må jo i så fall ha involvert Nvidia siden PX2en er deres produkt.

Det jeg kan tenke meg (fri spekulasjon), er at Tesla ønsket å ha EyeQ-systemet på ett av de nye trippelkameraene - dvs "Main" kameraet (altså passasjerside) - mens resten av AP2-kameraene kjørte i skyggemodus på PX2 for trening.

Dette gir også litt teknisk mening ut fra hvordan ting er koblet opp, fordi "Main"-kameraet går på en egen, singel kabel og konnektor fra kamerahuset, mens de to andre (Narrow og Fisheye) går på en dobbel kabel/konnektor.

Videre så er det jo interessant at alle AP1 Model X'er har EyeQ-enheten i en liten boks over hanskerommet, akkurat der PX2-en står i AP2-biler. (I motsetning til MS der EyeQ residerer i speilhuset i frontvinduet.)

Litt interessant også at AP1 Model X'ene bare har ett "øye" i et oppsett som åpenbart var tiltenkt to (eller tre).


Så - nok en gang bare spekulasjon - det kan tenkes at planen var å ha både PX2 og EyeQ i dashbordet over hanskerommet, kjøre "Main" på israelsk og øvrige 7 kameraer på Nvidia frem til man var i mål med opplæring. Deretter kunne man bare koble fra mobileye'n og plugge Main-kameraet i PX2'en. Eller bare SW-oppdatere dette til en komplett 8-kameraløsning med output til gateway / styring, brems og aks
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

snd

Mitt utsagn var basert på det Elon nevnte i februar:

Sitat
The original plan was to have a migration strategy where we have Mobileye and Tesla Vision operating at the same time to have this kind of a smooth process, but Mobileye refused to do that so that forced us to re-spin the board and caused unexpected delays."

https://electrek.co/2017/02/23/tesla-enhanced-autopilot-autopark-parallel-parking/

Nå vites det ikke om planen var å bruke EyeQ og PX2, eller om bare PX2 skulle behandle data med sw utviklet under MobilEye-Tesla samarbeidet.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

petersv


HKS

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 14. mars 2017, klokken 21:57
Sitat fra: HKS på tirsdag 14. mars 2017, klokken 14:49
Jeg har forstått det slik at planen var å bruke en EyeQ3 brikke på "Drive PX2-kortet" i en overgangsperiode, noe MobilEye nektet.
Dette var nytt for meg, har du en lenke til dette? Må jo i så fall ha involvert Nvidia siden PX2en er deres produkt.
Nå er bare PX2 et referansedesign lagd for utvikling, regner med at Tesla har laget sin egen versjon av kortet hvor de dropper noen av komponentene på PX2 som for eksempel 10 Gigabit Ethernet.

Noen som forresten har plukket fra hverandre en AP 2.0 bil enda?

Det var flere versjoner av Drive PX (første versjon) som hadde EyeQ3 brikke på kortet:
http://wccftech.com/tesla-autopilot-story-in-depth-technology/5/
Tesla Model S 90D

flux

#727
Planen var kanskje å kjøre overlapp en periode der ap2 skulle "lære" av ap1, skjønner at MobilEye nektet det, men  forstår og at Elon ønsker å eie sw teknologien selv da den er helt essensiell for Tesla.

Problemet er forspranget, er det mulig for Tesla selv å ta det igjen raskt nok?

Kanskje Waymo kan hjelpe, Google kjøper Tesla?

https://www.forbes.com/sites/howardhyu/2016/12/14/why-google-is-fumbling-while-tesla-is-sprinting-toward-driverless-cars/#507af106a020

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

daktari

Hm, dem om det såpass tidlig.
Har nå en lånebil fra sept 2016 med Ap1. Synes min Ap2 funker like bra i praksis. Like mange avbrytelser på Osloveier. Der min Ap2 ser fortauskant og asfalskjøt vil Ap1 kun funke ved å følge etter bilen foran. Begge 2 drifter i svingene på samme nivå. Ap1 viser busser som lastebiler eller 2 biler, I dag byttet den frem og tilbake etter samme buss . Nå trenger vi bare en fqrtsøkning på Ap2 for å nå "parity".

GeirHM

#730
Dette ser ut til å være den eneste aktive tråden på tema AP2, rett nok om tekniske forhold rundt dette. Mitt innlegg er ikke særlig teknisk, men nå har jeg nettopp kjørt rundt i en helt ny 75D lånebil i en uke med AP2 innstallert. Den fikk til og med en helt ny oppdatering av AP mens jeg hadde den. Jeg er en ivrig bruker av AP1 i min 85D. Så jeg tenkte jeg kunne bidra med med min erfaring med det nyeste av det nye. Jeg må skynde meg å si at jeg vurderte alvorlig å la min 85D gå og kjøpe en ny 90 utgave med AP2. Jeg pendler og vil veldig gjerne gjøre det fra baksetet. Det hadde jo vært helt konge. Men vi skal liksom leve for noe annet enn å bare bruke lønna på Tesla. Så jeg har måttet vinke farvel til min fremtidsdrøm. (Inntil videre).

Men altså, hvordan er AP2.0 omlag 6 måneder etter at de begynte å produsere bilene med den nye hardvaren?

AP er jo egentlig to ting. Det er Adaptiv kruisekontroll og så er det selve autopiloten. For å ta det systemet vi alle bruker aller mest først, altså den adaptive, så virker den tilforlatelig likt med den som sitter i våre AP1-biler. Tilsynelatende. Ja, for mye av tiden så gjør den jobben omtrent på samme vis. Den følger etter bilen foran og kommer seg gjennom rundkjøringen noen ganger, andre ikke. Men den er mye mer nervøs. Den håndterer skarpe svinger dårlig. Ta påkjøringen til E18 retning Oslo fra SC Telemarksporten. Når svingen er på det skarpeste er bilen i under 40 km/t. Det skulle ikke være nødvendig. Og en litt stor lastebil i høyre kjørebane skaper garantert lugging og nervøsitet. Inn i tunneller med mye skille mellom lys og skygge fører til den samme nervøse atferden. Ja rett som det er fikk jeg også kollisjonsvarseling! Det er ubehagelig. Og inn i tunneller hvor det er motgående trafikk pga veiarbeid (det er det jo litt av) oppfører den adaptive seg som klisterskia når vinden har blåst føykesnø i sporet, hyppig lugging altså. Og kanskje merkeligst av alt, dette superavanserte systemet oppdager bare fartsgrenser angitt mot hvit bakgrunn! Bilen får altså ikke med seg 110 grensa fordi denne de fleste steder er merket på skilt uten bakgrunn, og kanskje enda verre; den får ikke med seg disse som brukes i forbindelse med veiarbeid fordi de har gul bakgrunn.

Hvordan er det med autopiloten da? Den er kort og godt en stor skuffelse. Den er ikke tilgjengelig på motorveier i det hele tatt. Du må på veier hvor det er ok å kjøre i 50 km/t. Det er foreløpig maks hastighet for dette systemet. Og det er helt ærlig smart gjort. For når jeg aktiverte det fikk jeg umiddelbart følelsen av at jeg hadde overlatt bilen til en sjåfør som hadde fått i seg store mengder alkohol. Den greide ikke å holde bilen midt i kjørebanen, ja flere ganger fikk jeg inntrykk av at den ville krysse midtlinja. Så jeg grep inn. Faktisk lykkes jeg aldri å ha det aktivert over noen lengre strekk. Fulle sjåfører bør ikke få kjøre bil.

Så min drøm om å kjøre pendlebilen fra baksetet er fortsatt bare en drøm. Heldigvis lot jeg være å betale for drømmen min. Og om AP2 ikke utvikler seg raskt fra det det kan tilby nå, kan den fort bli et mareritt for de som har betalt.

PS. På min AP1 bil stortrives jeg med det adaptive systemet, det er nå supergodt kalibrert. Riksvei 3 fra Elverum til Atna er en drøm. Og autopiloten bruker jeg slik jeg tror slikt brukes på passasjerfly, til å løse de kjedelige transportetappene, altså i de fine periodene på E18 hvor det er lite trafikk (Eks: Sande - Tønsberg når det ikke er veiarbeider).

PS2. Jeg glemte å nevne at jeg fikk ikke opp noen grafisk gjengivelse av biler eller lastebiler jeg passerer i høyre felt. Og om jeg følger etter en bil så gjengis den, men gjengivelsen virrer fram og tilbake på illevarslende vis.

BlueS

#731
Fikk min nye bil med AP2 for 10 dager siden.  Etter 120 km kom AP på lufta og den første dagen oppførte den seg som en 16-åring på første kjøretur.  Dag to var den klart bedre og nå ligger den stort sett fint i veibanen dersom det er striper tilgjengelig. Den lærer tydeligvis (eller kalibreres da). På lokal vei uten striper er den foreløpig ikke tilrådelig å bruke, selv om den prøver.  ACC-en rykker og går en del, særlig i svingene, den må bli vesentlig bedre før det er behagelig, men jeg føler det som en sikkerhet å ha den på, stilt lavt og så heller kjøre selv.  Er den på så bremser den i alle fall dersom jeg er uoppmerksom.  Jeg har ikke kjørt AP1, men ser frem til at AP2 løftes til det nivået og forbi.  Jeg er sikker på at AP2 ikke har skiltgjenkjenning ennå, den viser bare det som ligger inne i kartet.  På ring 3 i Oslo, med 60 km/t vinterfartsgrense, viser den 70 og det henter den fra kartet. Har opplevd gjentatte ganger at den viser feil fartsgrense, den skifter når den skal, men kan vise 70 der det for et år siden ble satt opp til 80. Hvis jeg kan krype over i baksetet i løpet av en to års tid, vil jeg være strålende fornøyd   :D

PS grensen på motorvei er 90 km/t, i noen få dager til.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

Go-carter

Sitat fra: BlueS på fredag 24. mars 2017, klokken 12:10
PS grensen på motorvei er 90 km/t, i noen få dager til.

Noe på gang som ingen andre vet om?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Øyvind.h

For et par uker siden tweetet sjefen sjøl at oppdatering skulle komme om 10 dager omtrent.
Dette er nå blitt oppdatert til "rundt 28. mars".

Tipper oppdateringen er her i løpet av en uke eller to nå som den skal være så nære. Hvor mye som rettes gjenstår å se, men kanskje AP2 nå kommer opp på AP1 nivå? I så fall tidligere enn forventet!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cstromme

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA