Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av lunitiks, torsdag 20. oktober 2016, klokken 06:29

« forrige - neste »

Øyvind.h

Selv om AP1 ikke er feilfri opplever jeg den absolutt som en støtte. Hadde den vært bedre og mer komfortabel hadde jeg brukt den mye mer.
Merkelig nok fungerte den bedre i Danmark. Der brukte jeg den flere steder hvor passasjerene ikke kunne si om det var jeg eller AP som kjørte. I Norge er det ofte relativt lett å avdekke om det er jeg eller AP som kjører.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: overlay på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:12
Sitat fra: lunitiks på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:04
Enhver AP1-sjåfør vet at systemet ikke er spesielt pålitelig unntatt ved god veimerking. Men selv med upåklagelig veimerking må man være årvåken og klar til å overta når som helst.

Hva er da poenget?

Eier du en Tesla med autopilot?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

overlay

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 07. mars 2017, klokken 20:03
Sitat fra: overlay på tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:12
Sitat fra: lunitiks på lørdag 04. mars 2017, klokken 17:04
Enhver AP1-sjåfør vet at systemet ikke er spesielt pålitelig unntatt ved god veimerking. Men selv med upåklagelig veimerking må man være årvåken og klar til å overta når som helst.

Hva er da poenget?

Eier du en Tesla med autopilot?

Eier ikke, men har kjørt det ved flere anledninger.

lunitiks

Mistenkte det. Poenget ville du skjønt om du brukte systemet hver dag på vei til jobben, i de sørgelige køene, eller på langturer med fine strekninger. Det beste ordet for følelsen er vel, "behagelig", eller "avslappende". I stedet for å bruke armer og bein og fokus/konsentrasjon på å navigere og korrigere og holde bilen i senter, kan man la kroppen slappe helt av og kun bruke øynene på å observere. Man merker ikke voldsomt mye til det med en gang, men det slår meg ofte etter ganske lenge med Autosteer på hvor digg det er.

Poengterer igjen at påliteligheten av dette er en funksjon av veimerkingen (evt bil foran deg). Jeg har aldri sagt at AP1 er feilfri eller noe i nærheten. Men de fleste utfordringene AP1 ikke takler lærer man seg nokså fort, slik at enkelte nødvendige "overstyringer" er nokså forutsigbar på forhånd
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

overlay

Sitat fra: lunitiks på onsdag 08. mars 2017, klokken 06:06
Mistenkte det. Poenget ville du skjønt om du brukte systemet hver dag på vei til jobben, i de sørgelige køene, eller på langturer med fine strekninger. Det beste ordet for følelsen er vel, "behagelig", eller "avslappende". I stedet for å bruke armer og bein og fokus/konsentrasjon på å navigere og korrigere og holde bilen i senter, kan man la kroppen slappe helt av og kun bruke øynene på å observere. Man merker ikke voldsomt mye til det med en gang, men det slår meg ofte etter ganske lenge med Autosteer på hvor digg det er.

Poengterer igjen at påliteligheten av dette er en funksjon av veimerkingen (evt bil foran deg). Jeg har aldri sagt at AP1 er feilfri eller noe i nærheten. Men de fleste utfordringene AP1 ikke takler lærer man seg nokså fort, slik at enkelte nødvendige "overstyringer" er nokså forutsigbar på forhånd

Skal ha lånebil en stund, om den tillater så skal jeg teste det på nytt med ett åpent sinn "on the daily commute"  :P

Cirion

Får starte med å si at jeg ikke har AP på min Signatur, men jeg har testet mange AP1 biler.

Første gang jeg fikk testet var når adaptiv cruise kom. Da hadde jeg bilen et par døgn, og fikk tatt en harrytur. Da ble jeg super furten på at jeg ikke kunne oppgradere til AP1.

Så kom selvstyring, og til å begynne med så var det ikke noe serlig å skryte av.

Etter hvert ble det mange turer med autopilot, og systemet ble bare jævligere og jævligere. Ble redd for å aktivere det. Så forsvant hele lysten på å oppgradere til AP1, samt at det er drit kiipt å kjøre aktivt med AP1 bil når den alltid skal bremse i tide og utide.

Det var ikke før siste alicante tur nå i November at jeg så hvor fett en AP1 bil kan være. Kompisen min kjørte 70D m/AP1 og storkoste seg hele veien. Mesteparten i følge han på autopilot.

Så fikk jeg en ny langhelg med en helt ny 70D AP1 Facelift. Den var like livsfarlig, så dette forstod jeg ingenting av. Så jeg tok meg en langtur for å teste grundig. Kjørte til Svinesund fra Slependen om jevnaker/gardermoen... Mektig imponert over hvor digg dette er...

Så slo det meg hvorfor. Autopilot funksjonen er helt på tryne rundt service sentrene... De som testkjører biler, lærer autopiloten feil. Enten ved å overreagere eller ved å teste hvor mye den kan drite seg ut. Ikke rart den er livsfarlig å bruke spesielt rundt Skøyen. Så kommer dette med læring inn, de som eier bilene sine, kjører jo ikke sånn. Ergo oppfører bilen seg normalt rundt service sentrene.

De som absolutt skal teste hvor mye bilen kan drite seg ut i stedet for å lett korrigere den når den gjør noe galt, vil sannsynligvis gjøre seg selv en bjørnetjeneste og lærer bilen å kjøre vinglete.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

petersv

Jeg tror det har med med veinettet rundt Skøyen å gjøre, ikke adferden til prøvekjørere. Den lærer forbausende lite av oss sjåfører. På E18 ved Skøyen er den dårlig pga mange "koller" og litt krappe svinger. AP er spesielt dårlig over bakketopper.

AP trenger tilvenning for at man skal kunne sette pris på det, uheldigvis.

HKS

Nvidia har slippet devkit med Tegra-brikken (Tegra X2) som er i Tesla sin AP 2.0 nå. Jetson TX2 heter disse kitene.
http://www.anandtech.com/show/11185/nvidia-announces-jetson-tx2-parker

Nvidia har også en blogpost hvor dere kan lese litt mer om arkitekturen og forskjellene fra forrige Tegra-prosessor.
https://devblogs.nvidia.com/parallelforall/jetson-tx2-delivers-twice-intelligence-edge/
Tesla Model 3 Long Range

TorR

Sitat fra: Cirion på onsdag 08. mars 2017, klokken 07:49
Får starte med å si at jeg ikke har AP på min Signatur, men jeg har testet mange AP1 biler.

Første gang jeg fikk testet var når adaptiv cruise kom. Da hadde jeg bilen et par døgn, og fikk tatt en harrytur. Da ble jeg super furten på at jeg ikke kunne oppgradere til AP1.

Så kom selvstyring, og til å begynne med så var det ikke noe serlig å skryte av.

Etter hvert ble det mange turer med autopilot, og systemet ble bare jævligere og jævligere. Ble redd for å aktivere det. Så forsvant hele lysten på å oppgradere til AP1, samt at det er drit kiipt å kjøre aktivt med AP1 bil når den alltid skal bremse i tide og utide.

Det var ikke før siste alicante tur nå i November at jeg så hvor fett en AP1 bil kan være. Kompisen min kjørte 70D m/AP1 og storkoste seg hele veien. Mesteparten i følge han på autopilot.

Så fikk jeg en ny langhelg med en helt ny 70D AP1 Facelift. Den var like livsfarlig, så dette forstod jeg ingenting av. Så jeg tok meg en langtur for å teste grundig. Kjørte til Svinesund fra Slependen om jevnaker/gardermoen... Mektig imponert over hvor digg dette er...

Så slo det meg hvorfor. Autopilot funksjonen er helt på tryne rundt service sentrene... De som testkjører biler, lærer autopiloten feil. Enten ved å overreagere eller ved å teste hvor mye den kan drite seg ut. Ikke rart den er livsfarlig å bruke spesielt rundt Skøyen. Så kommer dette med læring inn, de som eier bilene sine, kjører jo ikke sånn. Ergo oppfører bilen seg normalt rundt service sentrene.

De som absolutt skal teste hvor mye bilen kan drite seg ut i stedet for å lett korrigere den når den gjør noe galt, vil sannsynligvis gjøre seg selv en bjørnetjeneste og lærer bilen å kjøre vinglete.
Når du beskriver hvordan bilen lærer, vet du at det er slik, eller antar du?

Cookie Monster

Biler med autopilot v1 og dagens v2 "lærer" ingenting på egenhånd. Sitter en fyr hos Tesla og godkjenner manuelt med å se igjennom data at hvis mange har tatt i rattet for å avbryte akkurat på et sted feks. Så legges det inn en endring.
Ap 2.0 vil med tiden bruke selvlæring siden den har kraftig nok computer til det.

Begge finkalibrerer kamerat selv så det kan bli bedre med tiden ;)
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

eha

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:25
Biler med autopilot v1 og dagens v2 "lærer" ingenting på egenhånd. Sitter en fyr hos Tesla og godkjenner manuelt med å se igjennom data at hvis mange har tatt i rattet for å avbryte akkurat på et sted feks. Så legges det inn en endring.
Ap 2.0 vil med tiden bruke selvlæring siden den har kraftig nok computer til det.

Begge finkalibrerer kamerat selv så det kan bli bedre med tiden ;)

Det tror jeg er direkte feil; har du en kilde på dette? Det kreves ikke store datamaskiner for selvlæring. De første som kunne lære selv ble utviklet i 1959!

Machine Learning og Deep Neural Networks fungerer slik at det tar veldig lang tid før man ser noe særlig bedring, og så vil læringen komme forbi et knekkpunkt hvor det hele skyter fart. Typisk vil man lære 1% på halve tiden og de resterende 99% på den andre halvdelen av tiden.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Cookie Monster

Muligheten er der også med v1. Siden det er ikke veldig krevende å få bilen til å gjøre en handling hvis feks 10 stk har gjort det samme så skal den gjøres en endring. Det vanskelig er hva den faktisk skal lære å gjøre/endre til basert på dataene den har fått. Dette kan jo også gjøres av en kraftig serverpark hos Tesla.

Kildene på at det kun er en som sitter å godkjenner er fra Tocn sin fabrikktur hvor de fikk et intervju med Sterling Anderson som var ansvarlig for Autopilot. Men mye kan jo være endret siden da ;)

https://www.tocn.no/2016/06/tocn-fremont-factory-tour-2016/

Ser ut som videoen av selve intervjuet er borte fra nettsiden.

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Cookie Monster

Men fant teksten på tocn facebook gruppen og ser ut som den er oppdatert litt siden jeg leste sist. Så det er noe fleetlearning inne i bildet men større endringer som bilene ikke kan avgjøre gjøres manuelt.

Sitat1) Jeg spurte ham om bilens adoptive programvare for "selvopplæring" av Autopilot. Han AVKREFTET at slik programvare finnes i bilen. All forbedring gjøres manuelt av 1 mann i Tesla. Basert på innsamlet informasjon fra bilene. Det kan feks være en avkjøring fra motorvei som forvirrer AP. Når nesten alle motstyrer vil den ansvarlige i Tesla etterhvert oppdage dette i sine analyser.
Altså: Slik vi har trodd - at bilen er selvopplærende, det er feil. Med "fleetlearning system" menes innsamling av data som analyseres og kan føre til manuell justering.
Han sa også at det trengs ikke software update eller navi kart update for at Autopilot justeringene trer i kraft. Fordi bilen alltid laster ned et autopilot kart i bakgrunnen hver gang du aktiverer. Dermed er du alltid up to date.
2) Jeg spurte om dagens Autopilot hardware er utnyttet fult ut eller om det kommer mer funksjoner gjennom software til eksisterende biler. Han svarte: "Ja det kommer mer til dere."
3) Jeg spurte om model S drivlinje er like god som model X til å trekke henger. Han svarte: "Ja det er den, men karosseriet er ikke utviklet med tanke på hengerfeste"
4) Han spurte oss om hvordan Summon virker. Jeg svarte at den er for tidkrevende å bruke til at den er nyttig. Da forklarte han at det skyldes myndighetene i EU's begrensninger. Systemet er utviklet mtp enklere bruk uten krav til at nøkkelen må være nær. Eller at man må holde inne knappen på appen. Systemet virker som det skal i USA. De har virkelig brukt mye tid på å bearbeide ansvarlige myndigheter i Europa men får ikke gjennomslag.
5) Jeg spurte ham hans oppfatning av Falcon Wing dørenes levetid og driftsikkerhet. Han svarte at dørene er syklus testet langt over det antall ganger dørene brukes i bilens levetid. Med positivt resultat. En annen møtedeltaker spurte også om snø og is dekke på taket når dørene skal åpnes. Han svarte at snøen vil for det meste havne inn mot midten slik at det ikke faller inn noe mer enn det ville gjort på en vanlig dør. De har også testet den i Norge med isdekket tak - og det fungerte tilfredsstillende.
Redigert.
Rettelse:Info til dere alle. Sterling Anderson har gjort meg oppmerksom på en dårlig gjengivelse fra min side. Jeg vil med dette rette opp slik at det kommer riktig fram. Her er hans egne ord:
"We have both developers and algorithms that are constantly processing the data from the fleet and refining Autopilot to improve performance over time. This is what is meant by "fleet learning" - all cars get better together based on the data and experiences of others. Owners will see many of these improvements in real time without need for a software update. Our cars are not "self-aware" in the sense that they do not make decisions on their own, but they very much do learn from the collective experiences of the fleet. Each vehicle and driver experience contributes to and benefits from the collective learning of others, which is a much more robust means of accomplishing the same goal."
Det var alt jeg rakk å snakke med ham om. Jeg har gjengitt mine egne spørsmål først og fremst fordi jeg husker dem best.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

lunitiks

Fleet learning er altså utelukkende knyttet mot stasjonære omgivelser, og lærer bilene ingenting om feks hva som er et kjøretøy, en sykkel, en ufo. MobilEye har (hatt) ansvaret for å forhåndsprogrammere ("lable") slikt i AP1-chippen.

Derimot burde AP2 ha større grad av maskinlæring for så vidt gjelder alle trafikkale omstendigheter.

Am I wrong?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA