Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av lunitiks, fredag 09. desember 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

Wattson

Har kun hatt den nye bilen kort tid og ikke særlig imponert over ap2 som mange andre her.  Fikk en nedlastning for ett par uker siden som var mislykket og ble bedt om å vente på ny nedlastning - men ingenting skjedde. Tok kontakt med Tesla som sa at bilen måtte inn på verksted for oppgradering. Bilen er nå på verksted, og ser av appen at jeg nå har fått versjon 17.14.23. Håper noen kan bekrefte at det blir bedre nå?
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

cstromme

Sitat fra: Wattson på tirsdag 18. april 2017, klokken 21:57
Har kun hatt den nye bilen kort tid og ikke særlig imponert over ap2 som mange andre her.  Fikk en nedlastning for ett par uker siden som var mislykket og ble bedt om å vente på ny nedlastning - men ingenting skjedde. Tok kontakt med Tesla som sa at bilen måtte inn på verksted for oppgradering. Bilen er nå på verksted, og ser av appen at jeg nå har fått versjon 17.14.23. Håper noen kan bekrefte at det blir bedre nå?

Tror du dessverre må smøre deg med litt tålmodighet.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

JanBrede

Hvis din bil lå på versjonen før 17.11.3 tror jeg du vil merke forskjell.  Jeg har ikke fått noen av de to siste oppdateringene, antakelig fordi de har litt forskjellige oppdatering for forskjellige versjoner av bilene akkurat nå?

Som jeg har skrevet lenger opp, var det merkbar forbedring på Autosteer og TACC på 17.11.3 eller høyere.  Før det var de nesten farlige på AP2.0 biler...
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

Dette innlegget på TMC var så bra at jeg rett og slett blåkopierer det over hit (credit @Reciprocity)

SitatI think the big mistake that people keep making is that AP2 is not FSD V1.0. AP2 and FSD are different software and different code bases today. In a perfect world, Tesla would have been able to use AP1 in conjunction with HW2, but Mobileye wouldn't allow it knowing that Tesla was working on its own solution. This is public knowledge and an indisputable fact that Telsa and Mobileye had a falling out and would not allow Tesla to use it in parallel with HW2. This forced Tesla's hand to implement AP2 on HW2 and separately develop FSD. They obviously thought this would be easier then they had anticipated because they had already done it once with EyeQ3 and one camera.


FSD will not need to see lane markings, though it will still use them if it can. It will use high definition 3d maps that will use a combination of GPS and landmarks, sensors and telemetry from the car. This would include lane markings but doesnt require them as it can use other land marks to compensate for GPS's weaknesses. GPS gets you within 3 meters, adding high def maps with land marks can get you to 10 centimeters or so from watching nVidia's presentations. Adding the cars other sensors and telemetry can get you down to 2 centimeters. Once you have an identifiable landmark in a high precision 3d map, you dont even need GPS to continue to work. GPS gets you into the neighborhood, landmarks get you into the lane and the other sensors and the speed/direction the car is traveling gets you the rest of the way to 2cm. The high def maps could be created by Lidar and updated by radar in current cars as roads and landmarks change. AP1 and AP2 do not do any of that. They identify the lanes by seeing the lane markings and curb or edge of the road. It then uses the TACC radar not to run into the car in front of it. That is all AP1/2 does.


FSD is being developed separately and is nothing like AP2. At some point in the near future (EOY), FSD should replace AP2 and there will only be AP1 on EyeQ3 and FSD on HW2. They only had to do this clunky way because of the fallout with Mobileye after the accident where the guy died using AP1 and it didnt see a truck passing in front of it.


If you go back to the Oct. video that Tesla released when it started talking about FSD, you will the different camera, many more then 2 and you can see how the high def mapping works with landmarks and how it knows the surface of the road. It can see all the signs as noted by different color boxes around signs, people, cars and other objects. None of this stuff happens with AP2. It sees lanes and curbs and the radar keeps you from driving through the car directly in front of you. That is it.. that's all AP2 does. So unless you think the video from Oct. 2016 was just Hollywood product, there has to be two different solutions being developed independently by Tesla.


Tesla is also not building either system of the ground up. They are leveraging AP1 software that was created by Tesla to enhance it and they are piggybacking on nVidia's solution to jump start FSD. A major difference between FSD and nVidia's solution is FSD uses radar to create a point cloud and nVidia uses Lidar. Both have their strengths but I dont think Tesla will ever use a Lidar. Not because of the cost, not because of the fact that its ugly, but the fact that is not good at detecting objects in rain, fog or snow. You could say, well then why dont they use both. Because then you have to decide, which one do you trust? There will be times when they disagree on what they are seeing and you cant just slam on the brakes until it figures out which is right. So this problem is one that Tesla and as far as I can tell, only Tesla is attempting. They are attempting to use the radar to confirm what they are seeing using the Vision system and they believe that they can create a detailed enough picture of the world around them, that is more accurate then what you and I can see while be constantly distracted. When I say distracted I dont just mean talking on your cellphone, but even something as simple as looking at your current speed or Navigation or even admiring a passing Tesla or waiving at a nice looking lady in the next car over. Tesla is not going to sacrifice good enough for perfect, they have shown that they can save lives without a perfect solution.
[/quote]
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Hvis FSD software erstatter AP2, hva blir forskjellen på utvidet AP og selvkjøring da? Høres og litt rart ut at FSD og AP2 er fullstendig separate kodebaser, vil heller tro de utvikler dette modulært. Dette er jo perfekt for denne typen arkitektur.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bjornb

Jeg har fulgt med på TMC og så innlegget ovenfor. Jeg har også sett andre har hevdet det samme, at EAP og FSD har forskjellig kodebase lagd av separate team. Jeg har ikke sett noen faktisk dokumentasjon/kilde på det så jeg anser det som spekulasjoner, men jeg tror de har noen poenger.

Hvis Tesla hadde hatt en god overgang fra AP1 med mye tid og ressurser til å kunne utvikle AP2/HW2 i parallell/frem til biler ble levert med HW2 til kunder så vil jeg tro at EAP og FSD ville vært bygd modulært på samme kodebase. Da ville funksjonalitet mellom de som har betalt for FSD og EAP kunne settes av parametre i SW.
Ettersom overgangen til HW2 ikke var helt smertefri (brudd med Mobileye osv) så har Tesla hatt fokus på å gi HW2 biler AP1 funksjonalitet så fort som mulig og dermed tatt en del shortcuts for å spare tid/ressurser. Det betyr at en del må gjøres om igjen på den endelige 'Tesla Vision' FSD plattformen.

Når det gjelder FSD demoen som ble vist i oktober så kan det se ut nå i ettertid at dette var mer en 'proof of concept' greie basert på Nvidia Driveworks SDKet for å kunne demonstrere hva som er mulig med HW2, og i liten grad var basert på Teslas egen FSD løsning 'Tesla Vision'...




Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hyperstress

Noen høyere? Effektiv FSD under alle forhold - minst 10 år, kanskje 20.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Huskestue


eha

Dere som sier 10 eller 20 år forstår ikke hvor ekstrem og eksponensiell utviklingen vil være. Om 20 år snakker vi om at datamaskiner vil være minst én million, kanskje så mye som 50 millioner, ganger kraftigere enn i dag... til samme pris... Utviklingen aksellererer noe helt enormt.

Det er utrolig hvor fort vant vi blir med teknologi. iPad (versjon 1) ble lansert i 2010 i USA, og kom til Norge en del senere. Nå skriver vi 2017, og iPad har på en måte allerede vært avleggs i flere år - det er gammeldags og har "alltid" vært her. Men nei, det kom for 6-7 år siden.

Om 20 år? My god...
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nivve

Sitat fra: eha på tirsdag 02. mai 2017, klokken 21:48
Dere som sier 10 eller 20 år forstår ikke hvor ekstrem og eksponensiell utviklingen vil være. Om 20 år snakker vi om at datamaskiner vil være minst én million, kanskje så mye som 50 millioner, ganger kraftigere enn i dag... til samme pris... Utviklingen aksellererer noe helt enormt.

Det er utrolig hvor fort vant vi blir med teknologi. iPad (versjon 1) ble lansert i 2010 i USA, og kom til Norge en del senere. Nå skriver vi 2017, og iPad har på en måte allerede vært avleggs i flere år - det er gammeldags og har "alltid" vært her. Men nei, det kom for 6-7 år siden.

Om 20 år? My god...

Thumbs up til denne  ;D

Hyperstress

Kan godt hende biler kjører selv om noen få år, men jeg tror da det er type "irriterende" variant som gir opp for lett, og der en får lyst til å ta over i mage situasjoner fordi det blir for inneffektivt. Fullverdig selvkjørende biler som kjører effektivt i alle situasjoner som vi kan kjøre i tror jeg er over 10 år til. 10-20 år er jo ingenting. Det er jo ikke spesielt lenge siden vi hørte på dr.alban, og det er godt over 20 år siden :)
Men håper jeg tar feil.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RuneW

Det er jammen ikke mange årene siden (5-6?) man anså det for helt utopisk at man ville få helt selvkjørende biler. Nå er de fleste enige om at det bare er et spørsmål om når de kommer.

Det i seg selv er jo en utrolig utvikling. Datakraft er er/blir det nok av og jeg ser ikke helt hvorfor veistandarden skal være den helt store showstopperen. Jeg er en av de som er overbevist om at selvkjørende biler snart vil overgå oss på alle måter, uansett veibeskaffenhet.

Det absolutt eneste jeg tror kan lugge litt når det gjelder selvkjørende biler er problemer knyttet til sensorer/kameraer og renhold av disse. Uansett hvor rask en datamaskin er, så hjelper det ikke om for mange kameraer er nedsnødd/iset. Dessverre er det ingen Moore's law når det gjelder akkurat disse tingene. Et ryggekamera bli akkurat like nedgriset nå som for 10 år siden (juks som luker som går foran år man ikke rygger telles ikke).

Men for man orden på denne problematikken er fremtiden for selvkjørende biler relativt lys!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA