Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

sylwester

#240
Sitat fra: tiger``n på søndag 05. mars 2017, klokken 22:20
Hva tror man skjer etter 31. mars, når kampanjen til Nissan går ut?
Markedet flommer jo nærmest over av Leafer, alle mulige slags varianter, men mye import selvsagt.

Markedet har flommet over av Leafer i en god stund og den vil fortsatt være populær på grunn av pris- og komfortnivå. Akkurat nå selges det vel strengt tatt flere BMW-er, men Leaf ligger hakk i hæl og har mange flere biler på veien totalt sett.

De kjørte samme kampanje desember-januar så jeg vil anta at de kjører denne kampanjen igjen i juni... Jeg tror ikke kampanjen betyr at det er en ny Leaf i nærheten siden da ville de være mer interessert i å kvitte seg med 24kWh-bilene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

Sitat fra: Øystein K på mandag 06. mars 2017, klokken 10:01
Leaf selger på langt nær like mye som konkurrentene, og enda verre blir det når VW, Hyundai og Opel klarer å levere biler til alle ordrene de har liggende.

Leaf selger mest i februar :

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5991.msg558873.html#msg558873

Det du har rett i er at VW, Hyundai og Opel ikke klarer å levere. Resultatet er at de ikke selger så 'bra'.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Ebe

Husl at den statistikken gjelder for førstegangsregistreringer i Norge. Dvs at en importert brukt Leaf (som det er mange av) er med på den lista.

Det er ulike meninger om disse skal være med når man snakker om hvilken bil som "selger mest". Noen legger bare salg av nye biler til grunn, og da er ikke den statistikken riktig.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Bondeknøl

Sitat fra: Burger på tirsdag 07. mars 2017, klokken 06:33

Det du har rett i er at VW, Hyundai og Opel ikke klarer å levere. Resultatet er at de ikke selger så 'bra'.

Lars C. Krogenæs

Omlag 1/3 av alle Leafer i Norge er bruktimportert. Selvfølgelig skal disse bilene være med i statistikken over hvor populære bilene er. Det gjelder også andre bruktimporterte biler.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

nr1rayner

#245
Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 09:59
Sitat fra: sjossang på mandag 06. mars 2017, klokken 09:27
.... for oss forbrukere er det jo alltid tilgjengelig (netto) kapasitet som er interessant :)
Nei det vil jeg ikke si. Brutto sier noe om hvor mye buffer som er tilgjengelig og dermed mye om ladehastighet i praksis og også noe om fare for nedgradering.

For spesielt interesserte, ja, enig.
For Ola Nor(d)mann, ikke enig.
Da jeg handlet stod valget mellom 24 kWh Leaf og 27 kWh Soul. Det er jo ikke rare forskjellen.
Oppgitt rekkevidde på 199km vs 212km, ikke nevneverdig forskjell.
Da hadde jeg vesentlig mindre kunnskap om elbil enn i dag, men nok mye mer enn nevnte Ola.

I dag vet jeg at det i realiteten er snakk om ca 20 vs 27 kWh, og på en fin sommerdag kanskje med litt medvind, er rekkevidden ca 160 vs 200 (+ )..
Så i det virkelige liv er det en stor forskjell...

Husker du oppstyret da Trillingene og Leaf først kom?
Leaf ble solgt med 175km rekkevidde, og selgerne solgte de vel også med det. Slukøret kom kjøperne tilbake etter å oppdaget at de bare kommer 100km før det var stopp.

Absolutt, total kapasitet ER av interesse, men det er IKKE den som skal annonseres.
Ola Nor(d)mann må få brukbar kapasitet og tilsvarende EPA-rekkevidde, ikke NEDC-rekkevidde hvor det kan virke som de kjører i simulert nedoverbakke eller glemmer at bilen får luftmotstand når den flyttes av rulla..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut.aulie

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 07. mars 2017, klokken 09:20
Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. mars 2017, klokken 09:59
Sitat fra: sjossang på mandag 06. mars 2017, klokken 09:27
.... for oss forbrukere er det jo alltid tilgjengelig (netto) kapasitet som er interessant :)
Nei det vil jeg ikke si. Brutto sier noe om hvor mye buffer som er tilgjengelig og dermed mye om ladehastighet i praksis og også noe om fare for nedgradering.

For spesielt interesserte, ja, enig.
For Ola Nor(d)mann, ikke enig.
Da jeg handlet stod valget mellom 24 kWh Leaf og 27 kWh Soul. Det er jo ikke rare forskjellen.
Oppgitt rekkevidde på 199km vs 212km, ikke nevneverdig forskjell.
Da hadde jeg vesentlig mindre kunnskap om elbil enn i dag, men nok mye mer enn nevnte Ola.

I dag vet jeg at det i realiteten er snakk om ca 20 vs 27 kWh, og på en fin sommerdag kanskje med litt medvind, er rekkevidden ca 160 vs 200 (+ )..
Så i det virkelige liv er det en stor forskjell...

Husker du oppstyret da Trillingene og Leaf først kom?
Leaf ble solgt med 175km rekkevidde, og selgerne solgte de vel også med det. Slukøret kom kjøperne tilbake etter å oppdaget at de bare kommer 100km før det var stopp.

Absolutt, total kapasitet ER av interesse, men det er IKKE den som skal annonseres.
Ola Nor(d)mann må få brukbar kapasitet og tilsvarende EPA-rekkevidde, ikke NEDC-rekkevidde hvor det kan virke som de kjører i simulert nedoverbakke eller glemmer at bilen får luftmotstand når den flyttes av rulla..
Da er vi egentlig enige [emoji1]

Øyst1

Leaf lever på lånt tid. Det er signert flere tusen kontrakter på EGolf, AmperaE og Ioniq. Når disse bilene om noen måneder begynner å bli levert til kundene, så vil plutselig salgsstatistikken se helt annerledes ut. Det er et kunstig bilde vi får nå. Og bare tenk om Nissan hadde fulgt med, da kunne de solgt et par tusen biler ekstra, som de tok fra rivalene!
Det er mye det!

Jeg har Leaf og er fornøyd. Men må si at den begynner å henge et stykke etter rivalene sine og trenger en avløser!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

@knut
:+1:

@Øystein K og sikkert mange andre
Slapp av, Gohsn har nok ting under kontroll, de skal være markedsledende på elbil. De er kanskje ikke det nå, men det skal ikke mye til.
Leafen selger enda godt, men ja, vi trenger noe nytt.
Men jeg er temmelig sikker på at "nye" e-Golf knapt rekker å leveres før Nissan slipper bomben og har relativt kort leveringstid.
Ampera-e er intet å frykte for Nissan i europa, bestiller man nå er det 1 års ventetid...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Ja, det gjenstår å se. Håper jo at Nissan snart kommer med en skikkelig overraskelse. Men til nå har vi bare ventet og ventet. Håpet at på neste bilmesse, da skjer det noe, men nei.

Det er sluppet noen bilder av en , kanskje , ny Leaf.
Normalt går det fort godt over 1 år fra slike bilder er kommet ut, til bilene blir vist på messe, og hvertfall mulig å bestille hos forhandler.

Men, time will show!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

sjossang

Nissan har nettopp avsluttet sin pressekonferanse i Genève. Ingen ny Leaf, men ny Qashqai.

Skal se om jeg finner bilder/video av multimediaanlegget, for det blir nok likt som i nye Leaf. Nye Qashqai kommer med Nissans autopilot, og det systemet blir likt på modellene som kommer fremover.

Synd vi ikke fikk ny Leaf nå :-(
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

nr1rayner

Vi ser jo Opel, når var det vi hørte om Ampera-e første gang?
Og fortsatt må vi altså vente lenge på å få den.
Ditto med Tesla forøvrig..

Jeg regner med Nissan kjører en helt annen taktikk, venter til de har biler klar for levering, slik at ventetiden blir normal, altså ca 3 mnd.
De har vel også ganske god kontroll på hvor mange biler de vil komme til å selge i de forskjellige markeder. Skal ikke se bort fra at det står nye Leafer klare i et bortgjemt lagerbygg eller på ei havn et sted klar til å shippes til deg og kanskje meg.

Jeg krysser fingra for det i hvert fall  ;)
I krystallkula mi står det at nyheten slippes om 2-3 mnd og klar for levering sensommer/høst 2017.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

telcontar

Ser ikke ut som det blir annet enn 'papirlanseringer' mot slutten av året. Vet at ny i3 vil bli lansert på Frankfurt messa, men kan ikke leveres før våren 2018. For meg virker det som om vi ikke kan forvente noen Ae konkurrenter på markedet før neste år.

Håpet på at ny Leaf skulle bli lansert på denne messa, men de skuffer nok en gang.

AppleKnocker

Sitat fra: Burger på tirsdag 07. mars 2017, klokken 06:33
Sitat fra: Øystein K på mandag 06. mars 2017, klokken 10:01
Leaf selger på langt nær like mye som konkurrentene, og enda verre blir det når VW, Hyundai og Opel klarer å levere biler til alle ordrene de har liggende.

Leaf selger mest i februar :

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5991.msg558873.html#msg558873

Det du har rett i er at VW, Hyundai og Opel ikke klarer å levere. Resultatet er at de ikke selger så 'bra'.
Leaf er på en måte utdatert, men en av grunnene til at den selger bra er at konkurrentene ikke egentlig er så mye bedre. I3 er en rar bil for hipstere - det begrenser markedet. eGolf koster mer, men ikke alle gidder å betale for det (bitte)lille ekstra du får. Soul er jo enda mer akterutseilt enn Leaf og Ampera-e kommer ikke på lenge ennå for de som ikke bestilte første dag. Og når den kommer er den også en utdatert bil, dog med stort batteri.
Den eneste bilen som tilfører noe vesentlig nytt er Hyundai Ioniq som er rimelig og supereffektiv.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA