Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av trondhla, onsdag 16. november 2016, klokken 19:03

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: gigafactory på lørdag 24. desember 2016, klokken 13:09
Jeg kjørte akkurat ca 1400 km på kryss og tvers av Norge på 3 dager, halvparten av tiden i snøstorm. Det var lengre enn jeg tenkte, men på grunn av influensa ble plutselig julefeiringen flyttet 500 km. Stengte fjelloverganger og kolonnekjøring overalt, så måtte forandre ruten på sparket flere ganger. Det går ikke veldig fint med e-Golf.

Forutsigbart og relativt urbant bruksmønster, helt fint. For fleksibilitet og litt villmarksliv, helt håpløst.

Det er INGEN bil som løser ALLE problemer.

Du kunne like gjerne skrevet - jeg fikk julemiddagen flyttet til midten av Oslo i 2021, og siden jeg hadde en elbil så gikk det fint å kjøre inn. En dieselbil hadde ikke hatt mulighet, pga. utslippsbegrensninger.

Jeg fikk ny jobb, og siden jeg har en bensinbil så går det greit å parkere i garasjen som er forbudt for hydrogenbiler.

Jeg måtte kjøre varer hjem fra IKEA, og siden jeg hadde en elektrisk varebil gikk det greit. Det hadde ikke gått i den vanlige bensinbilen min.

ALLE biler har begrensninger, og de gjør seg gjeldende på forskjellig vis. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på "hva som helst".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: gigafactory på lørdag 24. desember 2016, klokken 13:09
Jeg kjørte akkurat ca 1400 km på kryss og tvers av Norge på 3 dager, halvparten av tiden i snøstorm. Det var lengre enn jeg tenkte, men på grunn av influensa ble plutselig julefeiringen flyttet 500 km. Stengte fjelloverganger og kolonnekjøring overalt, så måtte forandre ruten på sparket flere ganger. Det går ikke veldig fint med e-Golf.

Forutsigbart og relativt urbant bruksmønster, helt fint. For fleksibilitet og litt villmarksliv, helt håpløst.

Det er INGEN bil som løser ALLE problemer.

Du kunne like gjerne skrevet - jeg fikk julemiddagen flyttet til midten av Oslo i 2021, og siden jeg hadde en elbil så gikk det fint å kjøre inn. En dieselbil hadde ikke hatt mulighet, pga. utslippsbegrensninger.

Jeg fikk ny jobb, og siden jeg har en bensinbil så går det greit å parkere i garasjen som er forbudt for hydrogenbiler.

Jeg måtte kjøre varer hjem fra IKEA, og siden jeg hadde en elektrisk varebil gikk det greit. Det hadde ikke gått i den vanlige bensinbilen min.

ALLE biler har begrensninger, og de gjør seg gjeldende på forskjellig vis. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på "hva som helst".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Sitat fra: Burger på lørdag 24. desember 2016, klokken 09:45
Lurer på om det er kun kjørelengde som teller. Vil markedet like en ekstremt billig 24kwh Leaf aktig bil? Til 120-150k ny? Ikke noe trilling eller tata, men noe som ligner veldig på vanlig bil.
Kanskje ikke helt Leaf-aktig, men Smart EV selges i USA.
Kommer ny oppgradert 2017-modell, muligens som Fortwo OG Forfour.
Startpris blir nok hyggelig lav.
Rekkevidden blir vel temmelig lik en 24kwh Leaf.
En Smart Forfour med 30kwh hadde egentlig vært genialt.
Derfor venter jeg på Nissan Micra med 40 kwh  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tutti

Sitat fra: Rio på lørdag 24. desember 2016, klokken 11:13
Det går veldig fint å ha e-GOLF som eneste bil. Jeg kjører godt over 20000 km i året.
Min egolf kjører 30k+ pr. år. Kunne fint ha kjørt 2x hvis jeg hadde behov, men fortsatt så må den hurtiglades titt og ofte og har mye dødtid pga. lading. Det slipper jeg i stor grad når jeg bytter til 60 kWh i juli..

Øyst1

Siden slutten av April har jeg kjørt 17000 km. Kommer da til å ligge på mellom 25000 og 30000 i året. Jeg kan telle hurtigladingene på en hånd.
Klarer meg fint med en gjennomsnittlig rekkevidde på rundt 17 mil.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Sitat fra: Øystein K på lørdag 24. desember 2016, klokken 19:08
Klarer meg fint med en gjennomsnittlig rekkevidde på rundt 17 mil.
13-15 mil om sommeren og 6-7+ om vinteren holder egentlig det også  ;)
Kjører ca 15'km pr år.
Men det er endel styr på lengre tur, og endel planlegging i hverdagene da man skal kjøre endel ekstra.
Hadde ladenettverk med mulighet for saktelading vært vesentlig bedre utbredt hadde det fungert enda bedre  :)

En dobling av rekkevidden av 24kwh Leaf betyr mindre planlegging på langtur og mindre "stress" med å få ladet her og der.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Etter å ha lest mer og mer om LG og deres batterisatsning. Og etter hva jeg leser her inne, virker det for meg som at forspranget Nissan hadde, er totalt spist opp og de konmer til å tape mye penger på biler som er utdatert. De må såfall bli virkelig rimelige for å skulle selge. Å komme med ny bil nå som har marginalt bedre rekkevidde enn nye eGolf, blir tullette.
Opel har virkelig tatt de andre på sengen, og Nissan har sovet i timen.

Jeg venter på en skikkelig 5+2 seter som er elektrisk.
Meg god rekkevidde. Nissan har ikke dette, og NV er direkte stygg. Håper at Opel eller VW konmer med en utgave av Safira eller Touran. Da hadde jeg vært tidlig i køen.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Hansi

Se bilde 2 og teksten under bildet
http://insideevs.com/ev-volumes-shows-installed-plug-in-battery-capacity-by-cell-supplier-to-date/
SitatNew high Density NMC Stack From Nissan's 60 kWh battery back ... that the company is totally not going to be debuting soon
:)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

nr1rayner

Opel har da vel ikke tatt noen på sengen, data på AE har vi hatt lenge.
Om Nissan har sovet i timen vet vi ikke før - 17/-18.
Opel har alt å tjene på å komme med nyheter, mens Nissan har alt å tape på å røpe sine planer.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Hænningsen

Jeg tror det er lurt av Nissan å vente til de har et produkt de kan stå inne for. For min del er Opelen for liten. Og en ny Leaf med større batteri kommer jeg mest sannsynligvis til å kjøpe. Da ønsker jeg meg et like godt produkt som jeg har i dag [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Trekkoppbil

#145
Sitat fra: Rio på lørdag 24. desember 2016, klokken 16:53
Det er INGEN bil som løser ALLE problemer.
Jo, den ultimate bil, løser alle problemer:

Sitat fra: Øystein K på mandag 26. desember 2016, klokken 10:41
Opel har virkelig tatt de andre på sengen, og Nissan har sovet i timen.
Tja.
Med Bolt og Ampera-E, er GM banebrytene med:

  • Høy batterikapasitet
  • Billig batteri til 145usd/kwt
  • Tidlig produksjonstart
Det er mulig GM er kommet ca ett år før Nissan, men er det særlig relevant, så lenge GM bare produserer noen få biler?
Det kan tenkes at Nissan ser på flere egenskaper ved batteriene, som f.eks vekt og levetid, og man vil være nr 2, men best, og man vil konkurere mot Tesla.
For tida ser det ut som at enkelte tyske bilfabrikanter kommer med nye batterimodeller 2 ganger i året, mens Nissan bruker et par år mellom hver ny modell. Det er kanskje naturlig når Nissan har så stort produksjonsapparat?
Nissan har hatt enorm produksjonskapasitet for Leaf i ca 4 år, og linjene skal vel brukes om igjen til ny bil. Jeg trur man bare venter på rette timinga, før man setter i gang storproduksjon.

Øyst1

Mener fortsatt at Nissan har sovet i timen. De har slappet litt for mye av på suksessen sin. Har nå kjørt på et produkt som er fra 2011. Ja, bilen min er god den, men føles gammel ut. Og skal de bruke samme bil med større batteri, så bør de spekke den med tekniske hjelpemiddel som er standard på andre biler.

Slik det er nå kommer VW, Opel, BMW og Hyundai til å selge mye på at Leaf ikke har fulgt med i tiden.

Får håpe at ny Leaf ikke er langt vekke, og at den kommer med skikkelig batteripakke.

Forøvrig trodde jeg at kommende AmperaE var like stor som Leaf.
Forstår godt de som kjøper denne! Hadde selv kjøpt den nå, men har bestemt meg for å beholde Leafen til den ikke orker mer. For den er tross alt god å kjøre.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

E_S

Skal jeg bytte bil skal det komme noe som støtter 3-faslading OG hurtiglading (byebye, Zoe og Ampera-E), ha minst 60 kWh batterikapasitet, normalt utstyr som man bør forvente på en ny bil (LED-lys, adaptiv cruisecontrol ++), god opplevd kvalitet og reell kvalitet (byebye, Tesla), gjerne ha hengerfeste og ikke koste mer enn max 350k.

Inntil noe som ca. passer innenfor disse rammene dukker opp kjører jeg førstegenerasjons Leaf og er egentlig greit fornøyd, ihvertfall med valuta for pengene.

Tro hva og når dette blir..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Trekkoppbil

Så bør Nissan komme med en bil med bedre utsikt.
Dagens Leaf burde ikke ha vært godkjennt.

knut3448

Det snakkes om at ny Leaf presenteres på CES i januar. Jeg blir ikke overrasket om de kun presenterer ny teknologi, selvkjøring, og ingen bil.

Motor forventer Leaf tidligst mars 2017
https://www.motor.no/artikler/forst-ny-leaf-sa-flere-nye-elbiler-fra-nissan/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA