Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kartoppdatering og trafikkinfo

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. november 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

Kristian O

Noen som har fått hint om at det er mulig å få gode tilbud på "gamle nye biler"?
Vi sitter fortsatt på gjerdet, og sitter forholdsvis greit. Men hadde vært greit å ordna seg med ny bil snart da.  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Tbmull

Sitat fra: Kristian O på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:27
Noen som har fått hint om at det er mulig å få gode tilbud på "gamle nye biler"?
Vi sitter fortsatt på gjerdet, og sitter forholdsvis greit. Men hadde vært greit å ordna seg med ny bil snart da.  :)

Jeg er i samme situasjon. Hva titter dere på? Jeg sitter på gjerdet og venter på siste versjon av E-golf, og vil dermed vurdere om det blir en splitter ny en eller en brukt en.

Vollis47

Det kommer stadig vekk nye biler, oppgraderte og fornyede biler, større batterier og prisene kommer til å gå opp og de går ned og opp igjen. Skal du hele tiden vente på noe nytt, så går en jo glipp av gleden av å kjøre elbil akkurat nå. Hopp i det, kjøp den som passer deg best for din daglige bruk.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

tomrh

Tittelen på denne tråden dreide seg om å vente til etter Paris motor show, det kunne komme overraskelser som endret elbilmarkedet dramatisk. Nå er det over, "bombene" lot vente på seg, og argumentet i forrige svar er nok det de fleste her inne stiller seg bak. Vi tok sjansen i 2012 med i-MiEV og har kunnet glede oss i over 4 år å kjøre en elbil som bare virker og gjør jobben. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kristian O

Sitat fra: Tbmull på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:30
Sitat fra: Kristian O på onsdag 19. oktober 2016, klokken 19:27

Jeg er i samme situasjon. Hva titter dere på? Jeg sitter på gjerdet og venter på siste versjon av E-golf, og vil dermed vurdere om det blir en splitter ny en eller en brukt en.
Soul er heitaste kandidaten no, sjøl om den har fått en del slakt av enkelte på forumet her i det siste.
Vi ser likevel på en brukt Soul Exclusive til i underkant av 200k som et godt kjøp.
"Gammel" Golf synes vi er for dyr sammenligna med f.eks Soul. Zoe liker vi ganske enkelt ikkje til tross for suveren rekkevidde, og manglende hurtiglading trekker kraftig ned.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Ebe

VW har nå åpnet for bestilling av nye E-golf, så kanskje det kan være muligheter her?
http://www.volkswagen.no/no/models/e-golf/nye-e-golf-2017.html

Ellers så ryktes det nå i sterkere grad at 40kWh-versjoner av e-NV200 kommer sammen med 40 kWh-leaf. Så kanskje det snart er flere muligheter for gode tilbud her. Det skal visstnok ha blitt sendt ut "spesialtilbud" på dagens modell fra en stor forhandler på Østlandet.
http://pushevs.com/2016/10/19/nissan-leaf-visia-gets-30-kwh-battery-norway/
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30418.0.html

Jeg, som flere her inne, håper på at denne tråden kan "utvide sin gyldighet" til bilmessene i USA i november. Flere tror/håper at Renault-Nissan har holdt tilbake info i Paris for å ikke ødelegge sin egen lansering av nye Zoe og Micra der.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sylwester

Ble litt overraska over at det var 300km i henhold til NEFZ-syklus. NEFZ er visst forkortelsen for NEDC på tysk :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ladov

Sitat fra: Ebe på fredag 21. oktober 2016, klokken 12:43
...
Jeg, som flere her inne, håper på at denne tråden kan "utvide sin gyldighet" til bilmessene i USA i november. Flere tror/håper at Renault-Nissan har holdt tilbake info i Paris for å ikke ødelegge sin egen lansering av nye Zoe og Micra der.
Ut fra det jeg plukket opp på forhånd ble jeg litt skuffet over at Nissan ikke lanserte en elektrisk zoe-basert Micra i Paris. At de sparer den til det amerikanske markedet er kanskje naturlig siden Renault ikke selges i USA..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

tiger``n

Artikkel som kom i dag: Teknologimagasinet: – Vil ikke anbefale noen å kjøpe ny bil nå
http://www.adressa.no/digital/article845012.snd?cx_front_click=baseline_test&cx_front_click_place=9&cx_front_click_articles=3
De mener det vil skje store forandringer i løpet av 2-3 år, og at en bil kjøpt nå kan bli rekordraskt utdatert.

Carl Anton Stenling

Nå begynner vel de fleste avklaringene rundt nye modeller å være på plass - og da er det bare å handle!
Dersom man kan vente lenge så er 60 kWh-modeller mulig å få tak i. I motsatt fall så er det temmelig greit avklart en del modeller med mellomlang rekkevidde (30-40 kWh).
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gurba

Det er vel sånn med det meste av teknologi at om 2-3 år så kommer det noe nytt som gjør dagens produkter avleggs. Så skal en vente 2-3 år før en kan kjøpe seg ny bil så tror jeg det er like greit å glemme elbil og heller kjøpe vanlig bil.

Ebe

Sitat fra: tiger``n på fredag 21. oktober 2016, klokken 15:17
Artikkel som kom i dag: Teknologimagasinet: – Vil ikke anbefale noen å kjøpe ny bil nå
http://www.adressa.no/digital/article845012.snd?cx_front_click=baseline_test&cx_front_click_place=9&cx_front_click_articles=3
De mener det vil skje store forandringer i løpet av 2-3 år, og at en bil kjøpt nå kan bli rekordraskt utdatert.

2-3 år var kanskje litt lang tidshorisont? Mange bytter jo ut bilen uansett innen den tiden. Og penger spart i 2-3 år med elbil veier opp en del pristap :)

Ebe

Sitat fra: ladov på fredag 21. oktober 2016, klokken 15:15
Sitat fra: Ebe på fredag 21. oktober 2016, klokken 12:43
...
Ut fra det jeg plukket opp på forhånd ble jeg litt skuffet over at Nissan ikke lanserte en elektrisk zoe-basert Micra i Paris. At de sparer den til det amerikanske markedet er kanskje naturlig siden Renault ikke selges i USA..

Linken i innlegget mitt "bekrefter" at det kommer micra EV :-)

AppleKnocker

Sitat fra: Ebe på fredag 21. oktober 2016, klokken 19:06
Sitat fra: tiger``n på fredag 21. oktober 2016, klokken 15:17

2-3 år var kanskje litt lang tidshorisont? Mange bytter jo ut bilen uansett innen den tiden. Og penger spart i 2-3 år med elbil veier opp en del pristap :)
Uttalelsen i videoen er i kontekst av Spiri som er et dansk bildelings/samkjøringskonsept under utvikling. De mener bildeling kan gjøre det overflødig å eie egen bil. Poenget er greit nok, men det blir nok ikke noen revolusjon de nærmeste to-tre årene som gjør at folk ikke lenger trenger å eie egen bil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sylwester

Ser ikke helt miljøgevinsten av selvkjørende biler. Hvis jeg blir kjørt til jobb så må altså den bilen reise fra en holdeplass til meg, så dit jeg skal, så tilbake til en holdeplass. Bilen blir sikkert den som er nærmest meg, men den vil uansett kjøre mer alene flere km enn med meg i selv om den går til nærmeste holdeplass der den slipper meg av. Akkurat som bysyklene så trengs det å balansere kapasiteten, noe om innebærer at mange selvkjørende biler vil trafikkere veiene for å komme seg til der folk flest drar fra.  På morgenen skal folk flest inn mot byen og da må samme bil kjøre at og fram flere ganger. På ettermiddagen må den kjøre at og fram fordi skal de samme ut av byen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA