Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kartoppdatering og trafikkinfo

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 07. november 2016, klokken 10:40

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Crown

MEN i forhold til emnet her, "Ikke kjøp ny elbil nå!" så ser det ikke ut som det skjer så _veldig_ mye på kort sikt, det blir leenge å vente. Det eneste som skjer nå med en gang er Zoe med større batteri, men den har jo fortsatt sine begrensninger med sin sære lading, billige interiør og mangel på hurtiglading. Opel Ampera-e kommer ikke til kunder før fra i Q3 2017 ref Ampera-e forumet og vil mangle en del moderne utstyr og kan fort koste opp mot 350k for toppmodellen ferdig på veien. Leaf 40kWh får vi se hva prisen blir på og om den får mer moderne utstyr enn dagens.

SÅ hvis man kjøper seg en ny bil med levering i år, så er det ganske så mange måneder man får kjøre og kose seg med ny bil, og skifter man fra fossilbil så er det ganske så mange måneder man får spare penger også, kanskje siste månedene man kan slippe unna med gratis bompenger f.eks. :)

Jeg anger i hvert fall ikke på at jeg har bestilt Ioniq og forhåpentligvis bare har en måneds ventetid igjen. Bortsett fra rekkevidden ser det ut til at det blir den beste elbilen i klassen under 300k i lang tid fremover.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Leif Nilsen

Kia Soul EV kommer ikke med større batteri i 2017 modell

AmocoCadiz

Sitat fra: Leif Nilsen på lørdag 08. oktober 2016, klokken 21:15
Kia Soul EV kommer ikke med større batteri i 2017 modell
Har du kilder eller mer info om dette?

ladov

Sitat fra: Crown på lørdag 08. oktober 2016, klokken 20:38
MEN i forhold til emnet her, "Ikke kjøp ny elbil nå!" så ser det ikke ut som det skjer så _veldig_ mye på kort sikt,
...
Første lasten med 41kWh Zoe kommer visst allerede i desember, selv om jeg er litt skuffet over manglende hurtiglading så får du mye rekkevidde for penga med Zoe. Den er fortsatt ikke egnet for skikkelig langkjøring men det samme kan man for så vidt si om alle småbiler.

Bortsett fra det skjer det ikke stort nei. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

zbk

Jeg hadde gladelig lagt 15-20K ekstra på bordet for en Zoe med CCS, gjerne som tilleggsutstyr. Hadde vurdert samme oppgradering på min gamle om det var mulig. Slik den er nå er den nye helt uaktuell for meg.

Har kjørt Karmøy-Bergen t/r i dag og stod 20min på 43kW på Fjøsanger + 25min på 22kW på Heiane. Kjenner på at 22kW er ubrukelig som langturlading og hvor småforbanna jeg er på RBI for at de driter i oss med Q210-utgaven.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gurba

Jeg kjører i dag en 2008 Peugeot 308 1,6 HDi EMG. Jeg vurderer sterkt en Ampera e og for meg så er dette foreløpig den eneste interessante elbilen på markedet pga rekkevidden. Jeg hadde i det daglige fint klart meg med en elbil med 5 mil rekkevidde for jeg kjører veldig lite, men av og til kjører jeg til Trondheim og da blir det fort 25-30mil tur/retur. Ja, jeg kan selvfølgelig lade på hurtigladestasjoner i Trondheim, men for at regnestykket skal gå opp på en slik måte at det er økonomisk interessant å ta opp lån på bil mot å ha nedbetalt bil så må jeg kunne lade hjemme i det aller fleste tilfellene. Og det vil jeg kunne gjøre med en Ampera e, men ingen av de andre bortsett fra Tesla som uansett er for dyr. Man må huske på at det ikke er uvanlig med -20 og mer her i Trøndelag så rekkevidde er for meg viktig.

dolsen

Sitat fra: Gurba på fredag 14. oktober 2016, klokken 19:35
Jeg kjører i dag en 2008 Peugeot 308 1,6 HDi EMG. Jeg vurderer sterkt en Ampera e og for meg så er dette foreløpig den eneste interessante elbilen på markedet pga rekkevidden. Jeg hadde i det daglige fint klart meg med en elbil med 5 mil rekkevidde for jeg kjører veldig lite, men av og til kjører jeg til Trondheim og da blir det fort 25-30mil tur/retur. Ja, jeg kan selvfølgelig lade på hurtigladestasjoner i Trondheim, men for at regnestykket skal gå opp på en slik måte at det er økonomisk interessant å ta opp lån på bil mot å ha nedbetalt bil så må jeg kunne lade hjemme i det aller fleste tilfellene. Og det vil jeg kunne gjøre med en Ampera e, men ingen av de andre bortsett fra Tesla som uansett er for dyr. Man må huske på at det ikke er uvanlig med -20 og mer her i Trøndelag så rekkevidde er for meg viktig.

Leaf 30kwh kan ende opp med å være opp mot 100  tusen rimeligere enn Ampera e. Du kan hurtiglade mye for rentekost og avskriving på det beløpet. Men man har jo mer frihet med ekstra rekkevidde. Kjører du i tillegg turen ofte nok, sparer du jo en del tid ved å slippe å hurtiglade.

Ville bare poengtere at prisforskjellen antakelig gjør opp for ekstra kost ved hurtiglading. Man får selvfølgelig aldri tilbake de ekstra  minuttene på hurtigladeren. Hvor vidt Ampera e klarer 30mil i 20minus vet jeg ikke, men det kan være i grenseland? Det er uansett ikke mange dager med -20 i Trobdheim i løpet av året, heldigvis!

Gurba

Sitat fra: dolsen på lørdag 15. oktober 2016, klokken 11:00
Sitat fra: Gurba på fredag 14. oktober 2016, klokken 19:35
Jeg kjører i dag en 2008 Peugeot 308 1,6 HDi EMG. Jeg vurderer sterkt en Ampera e og for meg så er dette foreløpig den eneste interessante elbilen på markedet pga rekkevidden. Jeg hadde i det daglige fint klart meg med en elbil med 5 mil rekkevidde for jeg kjører veldig lite, men av og til kjører jeg til Trondheim og da blir det fort 25-30mil tur/retur. Ja, jeg kan selvfølgelig lade på hurtigladestasjoner i Trondheim, men for at regnestykket skal gå opp på en slik måte at det er økonomisk interessant å ta opp lån på bil mot å ha nedbetalt bil så må jeg kunne lade hjemme i det aller fleste tilfellene. Og det vil jeg kunne gjøre med en Ampera e, men ingen av de andre bortsett fra Tesla som uansett er for dyr. Man må huske på at det ikke er uvanlig med -20 og mer her i Trøndelag så rekkevidde er for meg viktig.

Leaf 30kwh kan ende opp med å være opp mot 100  tusen rimeligere enn Ampera e. Du kan hurtiglade mye for rentekost og avskriving på det beløpet. Men man har jo mer frihet med ekstra rekkevidde. Kjører du i tillegg turen ofte nok, sparer du jo en del tid ved å slippe å hurtiglade.

Ville bare poengtere at prisforskjellen antakelig gjør opp for ekstra kost ved hurtiglading. Man får selvfølgelig aldri tilbake de ekstra  minuttene på hurtigladeren. Hvor vidt Ampera e klarer 30mil i 20minus vet jeg ikke, men det kan være i grenseland? Det er uansett ikke mange dager med -20 i Trobdheim i løpet av året, heldigvis!

Det er sant, men her på Oppdal kan det være så kaldt i mange uker på rad. :)

Men uansett så må bilen ha litt grei rekkevidde hvis jeg skal kjøpe elbil. Det er ikke så lenge siden jeg sa og skrev på facebook at elbil er uaktuelt før de får en rekkevidde på minst 1000km og kan fullades på max 15 minutter så det går rette veien. Og det endret seg faktisk da Bolt/Ampera e ble offisiell. Det er en bil jeg rett og slett fikk lyst på i motsetning til de fleste andre elbiler i folkelig prisklasse uten å disse dere som har det. :)

tomrh

Vi vet hvordan Leaf takler 20 kuldegrader og kaldere, den har batterivarmer. Vet vi hvordan Ampera-e takler sprengkulde?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SHN

@gurba
Jeg har erfaring med elbil på Oppdal, også i -20. Kjørte over Fjellet med e-Golf i vind og -20 i vinter. Mine foreldre har en e-Golf og bor i kuldehølet Brennan. Jeg antar at du ikke pendler daglig til Byen eller ned på Øra, og at du stort sett kjører i nærområdene i Oppdal mellom Grønbakken, Lønset og Berkåk. Det går fint med e-Golf, og da bør det også gå fint med Leaf og Ampera-e. Du har sannsynligvis tilgang til strømuttak for lade hjemme. På vinterstid gjør som med en fosilbil med motorvarmer, kobler til bilen om kvelden og bilen er varm om morgenen (når du har stilt inn tidspunktet). I tillegg har du du fulladet bil.

Skulle du ta en helgatur til Lerkendal parkerer du ved Gløshaugen og saktelader. På vei hjem stopper du Klett og tar en burger etter kampen, noe du kanskje ville gjort hvis du hadde kjørt fosilbil også. Mens du tar en naturlig pause der, lader du bilen. Det er absolutt ikke noe problem å ha elbil på Oppdal med det utvalget som finns i dag. Oppdal er som skapt for å ha elbil, men for trauste Oppdalinger kan det være vanskelig å tilpasse seg nye ting. Mine foreldre på 77 og 80 tok skrittet fullt ut og ble elbilist for 2 år siden. Det er aldri for sent;)

PM meg, og vi kan ta en prat. Jeg tar en helg i Oppdal i månedskiftet oktober/november. Vi kan eventuelt treffes da.

Nicket ditt Gurba, fikk meg til å tenke på en jeg gikk på skolen sammen med på Oppdal for over 25 år siden;)   
Bærum  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - selges ◊ Taycan 4S+ 2020

Gurba

Det er mange elbiler på Oppdal så det går nok bra, men jeg ser at mange av de har en bil til som ikke er elbil. Så det er nok mange av de som bruker elbilen til lokalkjøring og eksosbilen til lengre turer. Jeg har ikke tenkt å ha mer enn en bil så de vil jeg gjerne ha en med litt ekstra rekkevidde så da om jeg skal handle så blir det Opel Ampera e.

Jeg kjører ikke lange turer så ofte, men når jeg skal til Øra eller Trondheim så er det greit å slippe å lade på turen når jeg kan unngå det. Det gir litt mer frihet enn å måtte lade på en såpass kort tur som 24 mil t/r.

AppleKnocker

Sitat fra: dolsen på lørdag 15. oktober 2016, klokken 11:00
Hvor vidt Ampera e klarer 30mil i 20minus vet jeg ikke, men det kan være i grenseland?

Inntil vi vet mer om Ampera-e, må vi basere oss på erfaringer med andre elbiler. Gitt 30 mil i 20 minus, er det fullt mulig å finne kombinasjoner av lovlig hastighet og føreforhold som gjør at samtlige av elbilene på markedet kommer til kort på en ladning hvis de kjøres som fossilbiler.
MEN: Hastighetsreduksjon, spartansk bruk av varme og andre triks kan gjøre en vesentlig forskjell.Så 30 mil med en Ampera-e vil jeg anta er mulig med litt fornuft selv i minus 20.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sylwester

Nå er vel PMS ferdig og alle nyheter kjent så da er det vel bare å presse sin favorittleverandør at man trenger et bedre tilbud for å kjøpe en bil med en liten batteripakke i forhold til 40kWh?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ebe

Bare å vente på bilmessa i USA da?  ;D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA