Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

sven erik

Sitat fra: nr1rayner på mandag 05. september 2016, klokken 19:46
@johnsalf
Mindre rekkevidde betyr mer usikkerhet, mer planlegging, potensielt større slitasje på batteri osv osv, enkelt sagt, mindre frihet.
Mer bruk av bil nr 2 (dieselen med hengerfeste..) til småkjøring fordi elbilen må lades.
Har ikke egentlig 24kwh Leaf rekkevidde nok for den daglige kjøringen? Skulle man stoppet der..?

Ioniq blir sånn ca akkurat på kanten av hva jeg orker å bytte bil for (har 24-Leaf nå). Klarer meg med Leafen, men det medfører unødvendig mye styr enkelte dager.
Litt unikt er det vel kanskje at jeg nå bor i blokk uten lademulighet (har midlertidig løsning med skjøtekabel til borettslaget får dromlet seg til å gjort ferdig ladestolpene som skulle stått ferdig i juni).. Men selv med lademulighet hjemme måtte jeg vinters tid ladet til 100% de dagene jeg skal kjøre ca 40km til jobb, og potensielt kommet sånn ca akkurat hjem igjen, eller kanskje måttet stoppe på en QC.
Ioniq skal selvsagt takle den strekningen bedre, men hvis man må en ekstra tur etter jobb uten å ha mulighet til å lade blir det nok fort knapt på den også.
Nei, det er ikke så mye styr å sette inn den pluggen, men det blir styr med planleggingen når marginene blir små.
Ioniq takler nok det aller meste for mange av oss, men disse marginene er så utrolig kjekke å ha, selv om man ikke har så ofte bruk for de.

Har de smelt på usle 8kwh til, altså 36kwh med da "rekkevidde" på 360km, og la oss si at reell rekkevidde på sommeren øker fra 200 til 260km...
Da har jeg vurdert den vesentlig sterkere.
På langtur kan de usle 8kwh utgjøre at du kan droppe en 5-min ladestopp, at jeg klarer 2 dager til-fra jobb uten å lade vinters tid.
Og kanskje utgjøre at fruen ikke er så tvilsom til om det er nok strøm på bilen til å komme hit og dit.
Den faste harry-turen Heimdal-Storlien, ca 110km hver vei, kan da potensielt kjøres uten ladestopp.

Har potensielle ladestasjoner vært like tett utbygd, og gått (nesten) like fort som "lading" av fossilbil ville saken stilt seg annerledes. Da kunne 28kwh vært "mer enn nok".

Så nei, jeg vil ikke si at man er for opptatt av rekkevidden.

her snakker vi bil som har reelt ca 20 mil på vinter og ca 25 på sommer  så der har du bilen   hundau er nokk  en av de få som sier virklig det du får av batteriet  ikke opgir med ufferter ++   som nissan gjør og mange andre

Jejl

Har du tenkt å kjøre turen på 10,5x2 mil direkte Ipadjove? Eller med pause midtveis?
Det er blir nokså stor forskjell på forbruket hvis du har en pause på noen timer, og batteriet blir kaldt.

sven erik

Sitat fra: Jejl på lørdag 12. november 2016, klokken 15:39
Har du tenkt å kjøre turen på 10,5x2 mil direkte Ipadjove? Eller med pause midtveis?
Det er blir nokså stor forskjell på forbruket hvis du har en pause på noen timer, og batteriet blir kaldt.

p vintern stemmer det du sier  sommer er  forskellen minimal

Ipadjove

Sitat fra: Jejl på lørdag 12. november 2016, klokken 15:39
Har du tenkt å kjøre turen på 10,5x2 mil direkte Ipadjove? Eller med pause midtveis?
Det er blir nokså stor forskjell på forbruket hvis du har en pause på noen timer, og batteriet blir kaldt.

Bra tips, takk. Får se :) Har prøvd bilen nå på småturer. Første gang jeg har prøvd ACC. Det var veldig behagelig i kø med varierende hastigheter.

moby666

Acc er en nødvendighet når du har hatt. Mangel på acc samt mangel på bra anlegg var hovedgrunnen til jeg kvittet meg med kia soul ev
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ipadjove

Ladeklumpen som følgte med.. måler 11.5 A på max. Justerte ned til medium nå (i bilen) og da trekker den ca 8.5 A.
Da er det vel ikke mulig å trekke 10A?

AppleKnocker

Sitat fra: utlending1 på fredag 11. november 2016, klokken 01:14
Mortensrud-Vestby-Mortensrud (57 km)
% ved start Mortensrud: Leaf 74 % - Ioniq 77 %
% ved ankomst Mortensrud: Leaf 11 % - Ioniq 34 %
Forbruk målt i prosent: Leaf 62 % - Ioniq 42 %
Forbrukt kWt fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (28 kWt batterikapasitet * 62%=17,36 kWt) - Ioniq (28 kWt batterikapasitet *42%=11,76 kWt)
Forbruk kWt/100 km fra data ovenfor (prosentmålene): Leaf (17,36 kWt/57km*100km=30,45 kWt/100 km) - Ioniq (11,76 kWt/57km*100km=20,63 kWt/100 km)
Km per %: Leaf (57km/62%=0,91) - Ioniq (57km/42%=1,35)
Snittfart (reellt): Leaf 94,3 km/t - Ioniq: 96,32 km/t
Forbrukstall fra kjørecomputere i bilen: Leaf 22,85 kWt/100 km - Ioniq 18,45 kWt/100 km
Teoretisk kjørelengde ved bruk av km per %: Leaf (0,91*100=91 km) - Ioniq: (1,35*100=135 km)
Teoretisk kjørelengde ved bruk av mål fra computer i bil: Leaf (100km/22,85kWt*28=122,5 km) - Ioniq: (100km/18,45 kWt*28=151 km).

Jeg er ganske sikker på at alt av tall skal stemme, men prosent-tallene ved start og slutt er jeg 110 % sikker på stemmer. Så jeg tipper det er forbrukstallene i kjørecomputerne som ikke er pålitelige?

Var litt trafikk begge veier både ved bruk av Leaf og Ioniq, så derfor snitthastigheten er under 100 km/t.
Dette stemmer bra med min test av Leaf vs Ioniq. Du er flinkere til å dokumentere, men jeg kjørte litt raskere, det var noen få grader varmere men ikke vått.

Jeg fikk forbruk på Leaf på 20,4 og 18 på Ioniq.

Forskjellen er større i lav fart uten at jeg har målt nøyaktig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: utlending1 på fredag 11. november 2016, klokken 13:07150 km på motorvei vinterstid

Rundt 150 km i noen få kuldegrader ja, men blir det kaldere eller snø tror jeg nok man må redusere farten en del fra normal motorveisfart.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

#83
Svakere batteri med årene kommer man ikke bort i fra, men dagens biler med noen år på baken ser ut til å holde seg svært godt, spesielt i vårt klima.
Hva jeg heller ville bekymret meg for er kulda.
Ta en titt på denne tråden jeg startet.
En kjøretur i -10C kan se ut som fort gir 20-30% høyere forbruk enn i +10C, pga kaldt batteri med dertil motstand, tykkere luft = mer luftmotstand. Da vil igjen en tur i -20C gi enda høyere forbruk.
I tillegg kommer ekstra bruk av varmeapparatet..
Hva jeg også ville bekymret meg mer for er uforutsette hendelser, stengt vei og derav omkjøring eller ventetid, sterk vind, kramsnø eller slaps på veien osv osv.
Men så er det også betryggende at det stadig kommer flere QC.
Selv en 5 min stopp på QC kan gi nok til å komme helt fram.


@svein
Ser du linker til min tidligere kommentar.
Skal overhodet ikke legge skjul på at jeg var en av de som avskrev Ioniqen pga for lite batteri, og det kommer vel også klart frem i den kommentaren der  ;)
Men nå må jeg si jeg er mektig imponert over hva de har fått til!
Har ikke prøvekjørt den, og hadde egentlig avskrevet den som aktuell. Men, etter så mange som kommer med sine positive tilbakemeldinger hva rekkevidde gjelder, ser det jo ut til at den tilfredsstiller mine krav.
Zoe kommer med 40kwh, og mange (meg inkludert) tipper Leafen også kommer med det på nyåret.
Med de data folk her har delt kan det tyde på at Ioniq og en potensiell 40kwh Leaf vil få omtrent samme rekkevidde.
Da har Ioniq en enorm fordel med ca 30% høyere km pr ladetid.
Så ja, jeg må nok ta en nærmere titt på Ioniqen likevel  ;)
Men, jeg skulle fortsatt gjerne sett at den kom med litt mer, 36 eller 40kwh..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sven erik

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 12. november 2016, klokken 19:21
Svakere batteri med årene kommer man ikke bort i fra, men dagens biler med noen år på baken ser ut til å holde seg svært godt, spesielt i vårt klima.
Hva jeg heller ville bekymret meg for er kulda.
Ta en titt på denne tråden jeg startet.
En kjøretur i -10C kan se ut som fort gir 20-30% høyere forbruk enn i +10C, pga kaldt batteri med dertil motstand, tykkere luft = mer luftmotstand. Da vil igjen en tur i -20C gi enda høyere forbruk.
I tillegg kommer ekstra bruk av varmeapparatet..
Hva jeg også ville bekymret meg mer for er uforutsette hendelser, stengt vei og derav omkjøring eller ventetid, sterk vind, kramsnø eller slaps på veien osv osv.
Men så er det også betryggende at det stadig kommer flere QC.
Selv en 5 min stopp på QC kan gi nok til å komme helt fram.


@svein
Ser du linker til min tidligere kommentar.
Skal overhodet ikke legge skjul på at jeg var en av de som avskrev Ioniqen pga for lite batteri, og det kommer vel også klart frem i den kommentaren der  ;)
Men nå må jeg si jeg er mektig imponert over hva de har fått til!
Har ikke prøvekjørt den, og hadde egentlig avskrevet den som aktuell. Men, etter så mange som kommer med sine positive tilbakemeldinger hva rekkevidde gjelder, ser det jo ut til at den tilfredsstiller mine krav.
Zoe kommer med 40kwh, og mange (meg inkludert) tipper Leafen også kommer med det på nyåret.
Med de data folk her har delt kan det tyde på at Ioniq og en potensiell 40kwh Leaf vil få omtrent samme rekkevidde.
Da har Ioniq en enorm fordel med ca 30% høyere km pr ladetid.
Så ja, jeg må nok ta en nærmere titt på Ioniqen likevel  ;)
Men, jeg skulle fortsatt gjerne sett at den kom med litt mer, 36 eller 40kwh..

jeg ender på denne framfor tesla  det sier litt men altid  vil en ha  større batteri   for meg hadde det og hvært en forsel om bilen gikk  min 30 mil på en lading  da hadde vi kommet fit vi skal  utenom   spania turene  men det er  masse ladere  så det er ok med noen min med lading  kjører nå en imiev  med 6 til 7 mil  med diselvarmer og max 60 km i timen  men kommer meg runt med det og

zyp

Sitat fra: Amoss på lørdag 12. november 2016, klokken 11:32
Om den klarer denne testruten eller ei skal jeg ikke en gang gjette på, men om den skulle klare det, har du gjort deg noen tanker om hva som skjer om noen år når batteriet har begynt å tape kapasitet?

Husk at selv om du har en rute du ønsker å kjøre regelmessig og det ikke er noen hurtigladere langs den i dag, så er ikke det nødvendigvis situasjonen om noen år. Med tanke på hvor fort hurtigladerutbyggingen går nå så vil nok hurtigladerdekningen være mye bedre innen kapasitetstapet på batteriet til en bil kjøpt i dag blir vesentlig.

Ipadjove

Har idag/ettermiddag/kveld kjørt ca 115 km. Batteriet viser 45% rest. Bilen mener jeg kan kjøre ca 90 km. Mye start/stopp og testing av regen og forskjellig.
Blir spennende i morgen. :p

Goood bil :) (men ja, batteriet er litt lite) :/

sven erik

større batteri mer vekt  mulig bilen ikke går lenger  men tror og  en kan bytte batteri  når det kommer større

Amoss

Sitat fra: zyp på lørdag 12. november 2016, klokken 20:34
Husk at selv om du har en rute du ønsker å kjøre regelmessig og det ikke er noen hurtigladere langs den i dag, så er ikke det nødvendigvis situasjonen om noen år. Med tanke på hvor fort hurtigladerutbyggingen går nå så vil nok hurtigladerdekningen være mye bedre innen kapasitetstapet på batteriet til en bil kjøpt i dag blir vesentlig.

Forsåvidt ett godt poeng, men dersom man ikke har noen kjennskaper til at det er planer om å bygge ut på den veien vil det være en gambling på om det blir bygget ut noe akkurat der man trenger det eller ikke.

For egen del regner jeg kun på hverdags-forbruket - altså turer jeg kjører omtrent hver uke eller oftere. Og selv om jeg ikke har noen problemer med å tenke meg ett ladestopp eller flere når jeg er på mer sjelden langtur, så ser jeg ikke for meg at jeg er villig til å basere kjøpet mitt på at jeg må ta en ladestopp en sen kveld når jeg trøtt og sliten prøver å komme meg hjem til loppekassa - eller er på vei hjem til "midda'n" - en gang i uka eller oftere. Så evnt. ladere på de strekningene som teller for meg regnes kun som en ekstra sikkerhet, ikke noe jeg baserer ett nybilkjøp på. Fremvekst av lademuligheter på destinasjonene derimot kunne ha endret rekkevidde-behovet kraftig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sven erik

Sitat fra: Amoss på lørdag 12. november 2016, klokken 22:06
Sitat fra: zyp på lørdag 12. november 2016, klokken 20:34
Husk at selv om du har en rute du ønsker å kjøre regelmessig og det ikke er noen hurtigladere langs den i dag, så er ikke det nødvendigvis situasjonen om noen år. Med tanke på hvor fort hurtigladerutbyggingen går nå så vil nok hurtigladerdekningen være mye bedre innen kapasitetstapet på batteriet til en bil kjøpt i dag blir vesentlig.

Forsåvidt ett godt poeng, men dersom man ikke har noen kjennskaper til at det er planer om å bygge ut på den veien vil det være en gambling på om det blir bygget ut noe akkurat der man trenger det eller ikke.

For egen del regner jeg kun på hverdags-forbruket - altså turer jeg kjører omtrent hver uke eller oftere. Og selv om jeg ikke har noen problemer med å tenke meg ett ladestopp eller flere når jeg er på mer sjelden langtur, så ser jeg ikke for meg at jeg er villig til å basere kjøpet mitt på at jeg må ta en ladestopp en sen kveld når jeg trøtt og sliten prøver å komme meg hjem til loppekassa - eller er på vei hjem til "midda'n" - en gang i uka eller oftere. Så evnt. ladere på de strekningene som teller for meg regnes kun som en ekstra sikkerhet, ikke noe jeg baserer ett nybilkjøp på. Fremvekst av lademuligheter på destinasjonene derimot kunne ha endret rekkevidde-behovet kraftig.

då om du kjører fosil bil  då gidder du ikke  fylle heller da ?  om en bare trenger 5 mi lading på  vinter for å komme jem er da ikke galt    selv kjørte jeg elbil da den nermeste hvar 10 mil unna  og bilen min gikk 10 mil om en kjørte meget pent kom en kansje 11 på dommeren  om en kjørte på vinteren måtte man lade  en time eller to på  vanlig kontakt   dette hvar  i 2011  hade vi ikke kjørt like vel da hadde det  ikke hvert så mye elbiler nå   ja ilene før det kunne ikke hurtiglade

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA