Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av PaulusA, onsdag 19. oktober 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

Eini

Hva i svarte har dette med rekkevidde å gjøre? Mesteparten av det som skrives her er bare bullshit >:(
Ioniq EV, hvit med Teknikkpakke. Bestilt 29/9-2016

sven erik

Sitat fra: Eini på tirsdag 06. desember 2016, klokken 15:45
Hva i svarte har dette med rekkevidde å gjøre? Mesteparten av det som skrives her er bare bullshit >:(

enig med deg tap ++ har ikke noe med rekkevidde  og gjøre
men  det jelper siklig med varme i dag hvar det 7 og 8 varme grader da fikk jeg fint 21.5 mil med bilen å det er med opp lier bakken

Storegnu

Dagens tall:

- 391km kjørt.
- Snittfart 81 kmt. Stort sett kjørt 100-110 på motorvei.
- Halve turen ca -5 til -9 grader. Andre halvdel -2 til -3 grader. Innetemperatur 21 grader.
- Snittforbruk : 15.0 kwh/100km(??)

Veldig fornøyd!!


Ecinnaj

Han teslabjørn på youtube testet jo ioniq fra oslo til Trondheim på vintertid og han kjørte etapper på 15 mil så jeg.

sengekos


Elmo

Sitat fra: Storegnu på fredag 17. februar 2017, klokken 18:20
- 391km kjørt.
- Snittfart 81 kmt. Stort sett kjørt 100-110 på motorvei.
- Halve turen ca -5 til -9 grader. Andre halvdel -2 til -3 grader. Innetemperatur 21 grader.
- Snittforbruk : 15.0 kwh/100km(??)


Hvor langt kjørte du mellom hver lading ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Storegnu

SitatHvor langt kjørte du mellom hver lading ??

- Rælingen - Espa. 14 min med hurtiglading på Espa.
- Deretter til Lillehammer, med litt saktelading (redusert) noen timer fra et motorvarmerstikk.
- Fra Lillehammer til Hamar. Hurtiglading på Hamar til 80%.
- Hamar - Rælingen. Husker ikke hvor mye jeg hadde igjen...

Turen krever i praksis to stopp med hurtiglading. Dette var første langtur (riktignok kun moderat langt) og det var en postiv opplevelse. Absolutt greit å dra på tur med elbil, selv på vinterstid. Merket stor forskjell på forbruket mellom 100 og 110 kmt. Langt mer økonomisk å la maksfart være 100.

andreaBGO

Min erfaring.
Fra Bergen med full lading til Eidfjord 165km med ca20% til (ca40 km på bil computer). Farte var 70km/h, temp -10. grader. Deretter ladet jeg bilen opp til 94%.
Tilbake tur kjørte jeg en lengre tur (ca 180km) med snitt forbruk 13.5kw/100km. Clima alltid på samme med radio, og tlf lading. Til slutt hadde jeg 30km igjen på bil computer.
Jeg ble veldig fornøy og imponert om hordan bilen spare engergy når man kjører med cruise på i nedbakken. :+1:

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

andreaBGO

hei,
dette er veldig interessant prøvekjøring fra en gutt i Sverige

god rekkevidde på motorvei (over 100km/h) og imponerende tall bak trailer der han kunne kjøre under 1,1kw/mile (ergo 250km i vinter).
Dette vil si at i sommer tid, med normal kjøring, man kan forvente 220km uten mye stress.

model3citizen

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. desember 2016, klokken 19:27
Sier du at Soul går 16 mil på motorvei om vinteren? Da har du kjørt sakte!

Jeg kjørte delvis samme strekning som MAX beskriver med en Soul om sommeren og optimale forhold. Da klarte den ca 13 mil i motorveishastighet. Det er vel også ganske spot on på hva EPA hwy rekkevidden er.

Du slår ikke EPA tall på vinterstid uten å redusere hastigheten kraftig.

Klarte du å bruke 20kWh på sommeren?
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

AppleKnocker

Det er bare å følge fartsgrensen. Men jeg skjønner at du spør; mange elbiler har knapt vært over 80.

I kjøre Soul i 110km/t er som å ri en høygravid ku på Øvrevoll galoppbane. Håper Kia lærer litt av søsterselskap Hyundai og geniale Ioniq.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Sitat fra: model3citizen på søndag 26. februar 2017, klokken 15:08
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. desember 2016, klokken 19:27
Sier du at Soul går 16 mil på motorvei om vinteren? Da har du kjørt sakte!

Jeg kjørte delvis samme strekning som MAX beskriver med en Soul om sommeren og optimale forhold. Da klarte den ca 13 mil i motorveishastighet. Det er vel også ganske spot on på hva EPA hwy rekkevidden er.

Du slår ikke EPA tall på vinterstid uten å redusere hastigheten kraftig.

Klarte du å bruke 20kWh på sommeren?
Appleknocker hater av en eller annen grunn Soul og bruker mye energi på å snakke den ned så mye som mulig. Forundrer meg ikke at han får til høyt forbruk.
Kunne sikkert fått til det med en av hans biler også , uten at det er viktig.
Han har forøvrig rett i at Soul ikke er aerodynamisk laget for høy effektivitet i høy fart.

AppleKnocker

Ser ut som vi er enige om fakta.

Hat? Nei, men en jeg prøver etter beste evne å fraråde alle jeg møter å kjøpe KIA Soul. Den er den dårligste av elbilene med god margin og jeg blir glad hver gang noen ser lyset og velger en annen bil. Hva som helst, til og med I3 er et bedre valg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

model3citizen

#208
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. februar 2017, klokken 15:43
Det er bare å følge fartsgrensen. Men jeg skjønner at du spør; mange elbiler har knapt vært over 80.

I kjøre Soul i 110km/t er som å ri en høygravid ku på Øvrevoll galoppbane. Håper Kia lærer litt av søsterselskap Hyundai og geniale Ioniq.

Jeg har kjørt 25000km på motorvei med Soul Ev, det er derfor jeg spør. Jeg startet som elbilrookie i november 2015 og startet med 19.5kWh i snitt, dette klarte jeg ganske raskt å redusere til 16-17kWt på vinteren. På sommeren var det uvanlig om jeg kom over 16kWh.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

moby666

Soul er bedre enn leaf (alle modeller), Zoe(alle modeller), 1.gen eGolf og 1.gen i3.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA