Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: 1oniq på søndag 18. desember 2016, klokken 23:08
Fant ut av dette:
*Går man inn her: https://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler
*laster ned .kml filen med ønsket kontakt type.
*Legger filen over på USB.
*plugg USB til bilen.
*gå til "innstillinger-navgigasjon-mine data- impoter mine poi fra usb".

Står foresten beskrevet på side 16 i navigasjons bruksanvisning.
Problemet er, som jeg også skrev i egen post, at denne funksjonen er helt ubrukelig:
1. Ikke mulig å vise importerte POI på kartet

2. Ikke mulig å søke på importerte POI basert på avstand. Listes kun alfabetisk

Så skikkelig nedtur. Første navi system jeg har vært borti hvor en ikke kan bruke importerte POI
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Dokken

Sitat fra: moby666 på søndag 18. desember 2016, klokken 21:12
Bruk Google maps med Android auto isteden. Oppdatert og lysår foran alt annet som blir levert originalt.

Vil det si at man får opp alle ladestasjoner i Google Maps?
- jeg finner ikke dette på mobilen min i hvert fall..

1oniq

Sitat fra: ProsjektX på mandag 19. desember 2016, klokken 09:05
Sitat fra: 1oniq på søndag 18. desember 2016, klokken 23:08
Fant ut av dette:
*Går man inn her: https://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler
*laster ned .kml filen med ønsket kontakt type.
*Legger filen over på USB.
*plugg USB til bilen.
*gå til "innstillinger-navgigasjon-mine data- impoter mine poi fra usb".

Står foresten beskrevet på side 16 i navigasjons bruksanvisning.
Problemet er, som jeg også skrev i egen post, at denne funksjonen er helt ubrukelig:
1. Ikke mulig å vise importerte POI på kartet

2. Ikke mulig å søke på importerte POI basert på avstand. Listes kun alfabetisk

Så skikkelig nedtur. Første navi system jeg har vært borti hvor en ikke kan bruke importerte POI

Du har rett :( leste bare i manualen og gjorde klar filene. Og som du sier gikk det ikke.
Dette må de få en fix på asap :p jeg sender Hyundai en Mail, vil oppfordre flere til å gjøre det samme :)

Jorgen86

Ligger det ikke inne ladestasjoner da? jeg har nå ikke vært borti en eneste en som mangler jeg.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

murdoc

Sitat fra: Inop på mandag 28. november 2016, klokken 06:24
Virker som regen funker med fulladet batteri, flere som har lagt merke til det?

I så fall tyder det vel på at batterikapasiteten er større enn det som er i bruk ellers ville batteriet bli overladet. 1 gen Leaf har ingen regen ved fulladet batteri.

Ellers kan jeg bekrefte at maks regen på speilblank is ikke er noe problem. Bilen skjønner at hjulene mister grepet og slipper opp :)

Hei,

vil bare komme med en kommentar til denne. Jeg har selv merket at bilen har slitt noe på speilblank veibane med regenerering på 2. Og under oppfølgingssamtale med selger ble jeg også gjort oppmerksom på at jeg burde være varsom med maks regen på glatt føre, en kjøper som hadde hatt et uhell på isen der regenerering hadde spilt en rolle. Sier ikke at den ikke er "intelligent" og evner å slippe ved glatt føre, men bilen vil oppføre seg annerledes på glatten ved mye regen.

rolandvg99

Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 20. desember 2016, klokken 06:44
Ligger det ikke inne ladestasjoner da? jeg har nå ikke vært borti en eneste en som mangler jeg.

Første tur i november: Hurtiglader ved Tangen/Kragerø ikke i Ioniq'ens kartsystemer. Grønt punkt.
"I like soul with a capital S"

1oniq

Sitat fra: Jorgen86 på tirsdag 20. desember 2016, klokken 06:44

Kunne du tatt et bilde av versjonen som er på navigasjon de andre versjonene også forsåvidt :)
Har en følelse av at forhandler ikke har oppdatert den før han leverte ut bilen.
Jeg finner iallfall svært få hurtigladere i Oslo gjennom systemet :(

odky

Er det noen som vet om man kan la FM-radioen overta når DAB-radioen faller ut? Nå har jo myndighetene sagt at DAB-dekningen er tilnærmet perfekt, men det er ingen DAB-singnaler i tunellene på E18 ennå.....

J@x

Vet ikke om dette har vært diskutert her tidligere, men jeg sendte spørsmål rundt dette med app-styring til Hyundai Norge. Her er svaret fra de:

Hei,
Her må vi rett og slett bare si at det dessverre ikke finnes infrastruktur for dette i Europa på nåværende tidspunkt.
Infotainment-enheten som sitter i de europeiske IONIQ electric-bilene har heller ikke støtte for dette i dag, og vi vet dessverre ikke noe om når dette eventuelt vil komme.

Beklager at vi ikke kan være mer behjelpelig på akkurat dette.

Med vennlig hilsen
Hyundai Motor Norway
kundeservice@hyundai.no
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Jorgen86

Sitat fra: murdoc på tirsdag 20. desember 2016, klokken 07:26
Sitat fra: Inop på mandag 28. november 2016, klokken 06:24
Virker som regen funker med fulladet batteri, flere som har lagt merke til det?

I så fall tyder det vel på at batterikapasiteten er større enn det som er i bruk ellers ville batteriet bli overladet. 1 gen Leaf har ingen regen ved fulladet batteri.

Ellers kan jeg bekrefte at maks regen på speilblank is ikke er noe problem. Bilen skjønner at hjulene mister grepet og slipper opp :)

Hei,

vil bare komme med en kommentar til denne. Jeg har selv merket at bilen har slitt noe på speilblank veibane med regenerering på 2. Og under oppfølgingssamtale med selger ble jeg også gjort oppmerksom på at jeg burde være varsom med maks regen på glatt føre, en kjøper som hadde hatt et uhell på isen der regenerering hadde spilt en rolle. Sier ikke at den ikke er "intelligent" og evner å slippe ved glatt føre, men bilen vil oppføre seg annerledes på glatten ved mye regen.

Hei ja, jeg har også opplevd denne noe guffen på høy regen 2 eller 3 på isen, følte jeg mistet all kontroll over bilen så det var jeg ikke veldig fornøyd med, jeg har til info piggdekk også som funker bra på is, nå skrur jeg regen av ved holkeføre, så det var bare en gang jeg gikk I fella ;)
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

jannetimgren

Hej,
Jag är ny på forumet, har nyligen beställt en Ioniq Electirc i Umeå. Leverans i början av April.
Har en fundering som jag inte hittar nåt svar på.
Bilen har ju tidsinställd start av värmaren. Fungerar detta också när bilen inte är på ladding?
Alltså kan man komma till en varm bil även om man inte har motorvärmarplats?
Mvh Janne

moby666

Nei desverre. Må stå tilkoblet. Uansett gratulerer med ny bil. Ioniq er den desidert beste og mest komplette elbilen bak tesla. Har kjørt alle andre elbiler ganske mye og ingen kan måle seg med ioniq.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

siljan

Hei folkens.

Fant ikke et bedre sted å spørre om dette, uten å lage en ny tråd. Vi er et ungt par, som har kjøpt vårt første hus, og vi har nå spart egenkapital til å få kjøpe ny bil.

Vi klarer oss med 1 bil foreløpig, og valget har kommet på Ioniq EV. Har noen spørsmål. Kommer fra en bmw 3 serie 2009 modell. Er det "enkelt" å sette seg inn i bilen, jeg pendler som regel med tog, så er samboer som vil kjøre bilen for det meste.

Ser kanskje at svensken over meg har spurt om dette, men for å forsikre meg. Om vinteren, når vi vil at bilen skal være varm på forhånd, hvordan fungerer dette? Etter bildene forstod jeg ikke helt, må du sette opp planlagt lading fks klokka 2400, velger man avreise fks 0800? er da bilen klar til 0800 med riktig varme, eller begynner den 0800 og varme opp kabinen.

Sikkert utrolig dumme spørsmål, men dette med elbil er ganske nytt for oss

edit; virker også for meg som det er en del bugs med bilen, 12v problemer tilknyttet AUX? hva nå det betyr skrevet av forum medlemmer her inne. Problem med varming av bilen hvis man ikke velger defroster hvis den står ute, ikke velge defroster hvis den står i garasje? Samt veldig masse problemer med lading på timer. Virker som det ikke fungerer.

autopass

Er jo nesten som en vanlig bil. Trykk start velg retning og kjør
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA