Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

W.A.

Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

Huskestue

Sitat fra: Gizmo på onsdag 02. november 2016, klokken 12:12
Jeg har 2011-Leaf i dag og er vant til å stille inn ladetimeren til 80% 5/7 dager i uken. To ladinger til 100% per uke.

Hvordan er Ioniq (eller Soul?) og egentlig alle nåværende elbiler. Kan man lade de fullt på normalhastighetslading daglig, (så lenge de ikke blir stående 100% ladet over lengre tid). Har den en funksjon for ikke å lade helt fullt?

Hvis den ikke har den funksjonen så bør man da slå av lading av bilen hvis man f.eks. skal reise vekk og ikke skal bruke bilen før et par uker? (Altså utsette lading til samme dag som man er tilbake igjen?)

Nå når folk har fått bilen i hende finnes det noen mulighet for 80% eller noen annen limit lading på Ioniq en (Slik som det gjør på Kia Soul)?

Jorgen86

Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Huskestue

Sitat fra: Jorgen86 på fredag 16. desember 2016, klokken 22:21
Nei det gjør det ikke.

Takk for svar, merkelig at de ikke har en slik løsning....

jornhd

Kanskje det ikke er nødvendig på LiPo batterier?

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

marnyla

Kanskje ikke et teknisk spørsmål, men det kan vinkles slik iallefall.
Er det noen som har erfart å reise fra bilen sin i >= 8 dager, uten å ha lader plugget i ? Det vil skje i mitt tilfellet nå, og har lest at man verken bør ha 100 % eller 10% når man skal ut å reise.
Ny til Elbilverden.
Venter min Hyundai Ioniq den 25.November!

Elte

Bremselysene er i en viss forstand «intelligente». Det vil si at både i modus tre OG to, så kommer de på når hastighetsreduksjonen er betydelig nok. Det vil gjerne bety – etter en rask aksellerasjon, og «brems», eller i oppoverbakke, etter en rask aksellerasjon. En liten detalj jeg faktisk syntes var aldeles snedig.

1oniq

Noen som vet hvordan man får fortum sine ladere inn i navigasjon?
Andre aktører også forsåvidt.

Vet noen hvor jeg kan kontrollere at forhandler la inn nyeste kart versjon fra Tomtom? Vet å finne den i bilen men usikker på nett.

Jeg har hat store problemer med å finne en hurtiglader og andre ladere også (har valgt hva jeg ønsker i innstillingene & kjører med wifi tilkobling  fra mobil).

moby666

Bruk Google maps med Android auto isteden. Oppdatert og lysår foran alt annet som blir levert originalt.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

1oniq

Har iPhone da. Liker ikke kartet dems noe særlig og Google Maps funker ikke i CarPlay   :(
Har en android liggende, kanskje legge den ut i bilen.
Kan jeg velge å se hurtigladere i nærheten som er valg eller må jeg fysisk søke etter dem når batteriet begynner bli "tørst" På litt strøm?

1oniq

Fant ut av dette:
*Går man inn her: https://www.ladestasjoner.no/nedlasting/gpsfiler
*laster ned .kml filen med ønsket kontakt type.
*Legger filen over på USB.
*plugg USB til bilen.
*gå til "innstillinger-navgigasjon-mine data- impoter mine poi fra usb".

Står foresten beskrevet på side 16 i navigasjons bruksanvisning.

AppleKnocker

Sitat fra: marnyla på lørdag 17. desember 2016, klokken 21:20
Kanskje ikke et teknisk spørsmål, men det kan vinkles slik iallefall.
Er det noen som har erfart å reise fra bilen sin i >= 8 dager, uten å ha lader plugget i ? Det vil skje i mitt tilfellet nå, og har lest at man verken bør ha 100 % eller 10% når man skal ut å reise.

Batteriene trives best rundt 50%. Vet ikke helt hvordan det funker med Ioniq, men mange elbiler taper litt lading ved å stå rolig så du bør ta høyde for det. Men 10% eller 100% er ikke optimalt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

I følge instruksjonsbok så skal du ikke reise fra bilen med lav % over lengre tid. Det står ikke noe om det er skadelig å dra fra den med 100% personlig ville jeg passet på at den hadde rundt 80%
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

marnyla

Takk for svar begge to. Legger den rundt 70-80 % så regner jeg med det går fint for de 8-9 dagene.
Ny til Elbilverden.
Venter min Hyundai Ioniq den 25.November!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA