Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av Mippen, søndag 25. september 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

AppleKnocker

Ladehybdrider er en genistrek for de som er på jakt etter en stor SUV, f.eks BMW X5 eller Mercedes GLE. De får gratis elmotor og mer hk for samme pris. Alt takket være at bilen kan kjøre noen få kilometer på strøm i den stupide NEDC testen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

OlafGTE

#61
Når man kjøper ladehybrid, enten man lader eller ikke, så går konseptet med lading av bil fra å være noe man har hørt om, til å bli noe som potensielt kan være relevant for en selv.

Det er ikke nødvendigvis en skjellsettende omveltning, men jeg tror det kan være en subtil endring av perspektiv som på sikt kan endre måten folk tenker på.

For de fleste handler ikke lading om å bare sette inn en kontakt. Det er en infrastruktur som må på plass, og dette krever massive offentlige investeringer, og/eller bevisstgjøring av folk flest. Jeg tror (håper i alle fall) at ladehybrider kan fungere som en kanal for å bevisstgjøre folk flest, uavhengig av om dette var intensjonen bak eller ikke.

eha

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 04. august 2016, klokken 16:51
Når man kjøper ladehybrid, enten man lader eller ikke, så går konseptet med lading av bil fra å være noe man har hørt om, til å bli noe som potensielt kan være relevant for en selv.

Det er ikke nødvendigvis en skjellsettende omveltning, men jeg tror det kan være en subtil endring av perspektiv som på sikt kan endre måten folk tenker på.

For de fleste handler ikke lading om å bare sette inn en kontakt. Det er en infrastruktur som må på plass, og dette krever massive offentlige investeringer, og/eller bevisstgjøring av folk flest. Jeg tror (håper i alle fall) at ladehybrider kan fungere som en kanal for å bevisstgjøre folk flest, uavhengig av om dette var intensjonen bak eller ikke.

Jeg håper selvsagt du får litt rett!


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Amoss

Sitat fra: eha på torsdag 04. august 2016, klokken 15:25
Dagens PHEV-er er altfor konservative. Lag dem som elbiler i utgangspunktet, og sleng på en 40-50 hk "lademotor" for rekkevidde. Først da snakker vi. Men hva tjener bransjen på noe slikt? Ingenting. Ingen land har vel ennå avgifter eller insentiver tilpasset dette.

Altså: En PHEV må gå fra å være en fossilbil som kan lades, til å være en elbil som kan brenne fossil som en nødløsning, for at det skal være noen fornuft i det for den store massen av "ikke-entusiaster" :)

Nettopp, dette er vel så å si det samme som jeg også tidligere har tatt til ordet for her.

Det nærmeste jeg har hørt om som skaper incentiver for noe ala dette er vel reglene i California (og kanskje noen andre stater?) der bilen regnes som en ren elbil dersom elrekkevidden ikke er under fossilrekkevidden (eller noe i den duren). Dette er reglen som i3rex er skreddersydd etter, og kanskje også grunnen til at i3 uten "rex" ble en ren elbil?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ingeniøren

Hva skjer med batteriet i en hybrid som ikke lader - er det dødt i løpet av 1 mnd ?

Vi som kjører elbil vet jo at kjører vi tom skal vi lade så fort som f.. eller går det galt med batteriet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlafGTE

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. august 2016, klokken 18:36
Hva skjer med batteriet i en hybrid som ikke lader
Hvis min Golf GTE "merker" at den aldri blir ladet, så lader den batteriet opp til et sted mellom 5 og 15 km kjørelengde (50 km er maks) via bensinmotoren, og holder det cirka rundt der.

eha

Kan den finne på å fyre seg selv opp i garasjen hvis den bare blir stående? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

tomrh

Jeg regner med at de som kjøper ladehybrid selv, setter seg såpass inn i hvordan el-delen funker at de klarer å unngå å mishandle batteriet. Bilen koster såpass mye penger at det burde være stor egeninteresse i det. Om ikke annet enn mhp videresalg. Og da er vi inne på det OlafGTE sier om å endre mentalitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

OlafGTE

#68
Sitat fra: eha på torsdag 04. august 2016, klokken 19:33
Kan den finne på å fyre seg selv opp i garasjen hvis den bare blir stående? :)
Hvis man klarte å etterlate den med tenningen på, så tror jeg den kunne finne på å gjøre det ja. Men den hyler og piper hvis man åpner døren med tenningen på, og hvis man forlater førersetet så skrur den seg av automatisk. Så man må gjøre en innsats for å få det til, tror jeg.

Om man kjører batteriet ned til 0 km i helelektrisk modus, og deretter parkerer uten å koble laderen på, så blir nok batteriet stående på 0 km til man bruker bilen igjen. Men det ville jo vært et litt uvanlig bruksmønster, så jeg klandrer ikke VW for å ikke ta høyde for det. Jeg regner uansett med at de har lagt inn en god "buffer" under 0 km, slik at bilen tåler et slikt worst case scenario.

Sitat fra: tomrh på torsdag 04. august 2016, klokken 20:08
Jeg regner med at de som kjøper ladehybrid selv, setter seg såpass inn i hvordan el-delen funker at de klarer å unngå å mishandle batteriet.
Vel... for min egen del så har jeg en manual som jeg knapt forstår halvparten av (den er på tysk), og når jeg har søkt på nett etter detaljert info om drivverket til GTE, så har jeg funnet veldig lite.  :-[ Ikke en ønskesituasjon for meg, da jeg liker å vite hvordan tingene mine funker. Men inntil videre må jeg bare stole på at ingeniørene hos VW har laget en idiotsikker bil som tar vare på seg selv.

Øyvind.h

Sitat fra: Sverreb på torsdag 04. august 2016, klokken 15:51
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. august 2016, klokken 14:12
En kamerat fikk seg nylig Passat gte. Han lader aldri. Har ikke ladeopplegg. Jobben betaler drivstoff.

"Jobben betaler drivstoff" Her er problemet ditt, ikke at det er en hybrid. Gjetter dette er en tre eller fire års lease, så om noen år blir den solgt til noen som sannsynligvis bryr seg mer om driftsøkonomi. Jeg ser ikke at vi ville vært bedre tjent miljømessig med at vedkomne fikk en ikke-hybridisert bensin eller dieselpassat istedet.

Jepp. Tror han har bilen i ca 3 år/120.000km. Leasing.
Han kjører stort sett bare langturer, så jeg er ikke sikker på om bilen i hans eie er mindre miljøbelastende enn enn ren fossilbil.
Men klart, bilens neste 150-200.000km i andres eie kan nok ende både isolert og totalt sett mindre miljøbelastende enn lik fossil.

Han vil helst ha Tesla, men den er noen tusenlapper for dyr per måned i leasing for han.
Har bedt han regne på bruk av privat bil og skrive godtgjørelse. Mulig det kunne vært lurt, og muliggjort kjøp av Tesla.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sverreb

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 04. august 2016, klokken 21:00
Om man kjører batteriet ned til 0 km i helelektrisk modus, og deretter parkerer uten å koble laderen på, så blir nok batteriet stående på 0 km til man bruker bilen igjen. Men det ville jo vært et litt uvanlig bruksmønster, så jeg klandrer ikke VW for å ikke ta høyde for det. Jeg regner uansett med at de har lagt inn en god "buffer" under 0 km, slik at bilen tåler et slikt worst case scenario.

BMW oppgir for sine at man ikke skal la bilen stå mer enn tre uker med tomt batteri.

Bondeknøl

Sånn ellers så beholder vi jo elbilfordelene lenger hvis ikke elbilandelen øker mer. Da blir jo ikke godene våre så stor trussel for fossilkjøretøyene lengre. Kanskje vi bare skal håpe at salget fortsetter å stupe?

elektrolux

Enig!

Samtidig som det ikke er bra for salget vårt ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: eivhelle på onsdag 03. august 2016, klokken 20:04
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. august 2016, klokken 19:20

Å ha bil = frihet. Hvis bilen har for liten aksjonsradius = trussel mot frihet.

Men hva er aksjonsradius? Jeg har ingen problemer med å kjøre turer på 4-500 km med e-golfen. Den begrensende faktoren er tilgangen på ladestasjoner. Og med det nettverket vi er i ferd med å få nå er det få destinasjoner som ikke er tilgjengelige i den sørlige delen av landet.

Det hele dreier seg først og fremst om tid. Vi har det alltid travelt og aksepterer ikke å måtte vente. Ladetid blir sett på som et stort problem fordi det finnes biler som kan få oss raskere frem. Man glemmer å vektlegge fordelene med at man sparer miljøet både lokalt og globalt, fordi de færreste ser på dette som sitt ansvar.

Ser man på tidsbruken ved bilkjøring over et litt større tidsrom, vil en se at man på mange strekninger sparer timevis sammenlignet med hva som var tilfelle for 30 år siden. For eksempel måtte man ta 4 ferjer om man skulle kjøre strekningen Bergen-Askvoll for 30 år siden. I dag er det kun en ferje igjen og den går langt oftere enn det man var vant med for 30 år siden. Å kjøre den strekningen i dag, med elbil, vil være en massiv forbedring sammenlignet med hvordan det var før. Men like fullt er det problematisk at en e-golf  trenger 20 minutters ladepause mens en diesel golf ikke trenger det.

Kjørte 450 EL km forrige helg og det som slo meg er hvor avslappende det er å ikke stresskjøre for å rekke noe, men sette cruisekontroll på fartsgrensen og akseptere at man må ta det litt mer med ro for å komme frem med akseptabel batterireserve. Stille og rolig glir man frem mens man nyter norsk natur, og de 2 ladestoppene a 20 min, kom som en  naturlig del av turen. Før fossilalderen, ja endatil for 30-40 år siden ville en slik tur fortone seg som svært rask reisemåte. Vi jager tid og skal rekke alt, og spesielt denne turen ble en liten eye-opener for meg som alltid har kjørt i øvre enden av fartsskalaen.

Skal kanskje nevnes at jeg hadde ferie, og været var optimalt ;)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

NegativeElectrode

Redusert elbilsalg truer norske utslippskutt. Kommentarfeltet flommer

http://www.nettavisen.no/mener/kraftig-fall-i-salg-av-elbiler-truer-norske-utslippskutt/3423250600.html

Evnen til å se litt lengre enn til kollektivfeltet på E18 står det dårlig til med. Folk tror fortsatt at bensinpumpa på magisk vis lager bensin uten utslipp.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA