Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av Mippen, søndag 25. september 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Kanutten på torsdag 04. august 2016, klokken 00:20
Sitat fra: tomrh på onsdag 03. august 2016, klokken 20:45
Et annet moment her.
- Eier man en elbil ser man mulighetene
- Eier man ikke elbil ser man begrensningene

Diskusjonene mellom elbilister og fossilbilister er alltid de samme. Elbilisten er helfrelst, har full oversikt over hvordan han skal få kjørt fra A til B, ser løsninger overalt og vil aldri kjøre fossilt igjen. Mens fossilbilisten er skeptisk, ser problemer både med rekkevidde og tidsforbruk, og har gjerne de utroligste behov som elbilen ikke kan dekke.

Nja... hvis du bytter ut elbilisten med elbil-entusiasten så blir det kanskje riktig. Jeg har elbil (eGolf), men jeg ser fortsatt problemene med både rekkevidde og tidsbruk - Jeg synes rett og slett det er veldig tungvint og knotete å bruke den på lengre turer. Dog synes jeg den er supersnedig til daglig kjøring til jobb, butikk, trening etc.

Ja det blir litt som når man skal ut på jobbreise eller ferie - du må sette deg ned å planlegge. Det er ikke bare å reise av sted å så svinge innom en bensinstasjon å fylle opp når du nærmer deg det røde feltet, neste ladestasjon kan være 10 mil unna... og de legger jo ladestasjoner på de undeligste steder og ikke nødvendigvis langs hovedveiene.

Nei, det er forsatt en lang vei å gå og vi ser allerde nå at myndighetene er i ferd med å begynne avviklingen av prosjektet. Tror det er på tide at Bellona kommer på banen igjen for myndigheten er ikke interesert å redde jorda da den allikevel ikke går under før neste valg, de skal bare ha mest mulig av penga vår  :)

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 03. august 2016, klokken 20:45
Elbilisten er helfrelst...og vil aldri kjøre fossilt igjen.
Jeg vil tro at majoriteten av kortrekkeviddeelbil-eiere nesten ikke klarer å vente på å bli helelektrisk, og endelig kvitte seg med fossilkjerra. Noen synes 28-32 kWh batteri er tilstrekkelig og har allerede tatt det elektriske steget fullt ut med Soul eller 30 kWh Leaf som eneste bil. Utbygging av tettere ladeinfrastruktur bidrar også til å senke batteribehovet, og elbilforeningen rapporterer også om økt bruk av kortrekkeviddeelbil på langturer.

Jeg tenker derfor, som allerede påpekt av flere andre her, at etterhvert som det kommer større batterier vil ihvertfall flere eksisterende elbileiere finne elbilen som de føler de kan klare seg med alene, og salgstallene vil øke igjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kanutten

Sitat fra: tomrh på torsdag 04. august 2016, klokken 07:36
Jeg vil tro at majoriteten av kortrekkeviddeelbil-eiere nesten ikke klarer å vente på å bli helelektrisk, og endelig kvitte seg med fossilkjerra.

Jeg tror ikke helt på det. Min antagelse er at mange av elbilene er solgt til folk som primært er ute etter de personlige fordelene den gir, som å kunne "snike i køen" via kollektivfeltet, kjøre gratis i bomringene, lade gratis på jobben etc.

Bilene er med andre ord kjøpt av rent egoistiske hensyn av kunder som antagelig ikke er spesielt opptatt av klima og miljø, men snarere av å kunne gjøre "gode kjøp" og skaffe seg personlige fordeler. Den kraftige veksten i salget av ladbare hybrider peker i samme retning. Hybridene selger fordi de er "gode kjøp" - ikke fordi de kan kjøres elektrisk.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

elektrolux

Må innrømme at vi tilhører denne kategorien.

Har problemfritt forhold til å kjøre f.eks Diesel for å slippe hurtiglading med tvilsom hastighet, ladekø, og variabel ågerpris / kW avhengig av hvor rask lading en får akkurat den dagen.

Er vi ute med fossilbil kjører vi likevel gjerne store omveier for å unngå å passere bommene, og har kjørt hjem og hentet Elbil for å passere kommunegrensen. Heldigvis er det nå flere og flere lånesykler på Forus, og sist vi var der med fossilbil og hadde ærend på Sandnessiden lånte jeg en sykkel og fikk litt trim i tillegg til å spare bompenger. Det ble faktisk også en raskere løsning enn å kjøre hjem og hente Elbilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Vel, for egen del kjøpte jeg elbil av ren interesse for teknikken. Ingen bommer, kjører tidlig på jobb selv om køen allerede har startet så det blir jo litt kollektivkjøring og bilferie er ikke min greie. Klart det betydde en del at arbeidsgiver tilbyr fri lading på jobb, dog.

Klarer meg greit med I3 alene selv om man må forsake enkelte fordeler... Min neste bil blir og en elektrisk, da de er så utrolig gode og responsive å kjøre, med mindre myndighetene roter det til helt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Sitat fra: nime01 på torsdag 04. august 2016, klokken 08:54
Når det gjelder friheten til å kjøre der man vil når man vil... vi tenker faktisk at vi har mer frihet nå med elbil enn tidligere med fossilbil, siden kostnaden ved å dra på biltur/ferie ikke lenger er noe å tenke på.

Det føler vi også. Da bomstasjonene kom ble vi frarøvet friheten til å kjøre utenfor bygrensene. Heldigvis løste dette seg med bomfri Elbil.

Dessverre ser det ut som bomfriheten nå er truet, og vi må igjen ut og se etter alternativ transport.

Mest nærliggende er da en av disse:

https://www.eliomotors.com/

http://litmotors.com/c1/

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AppleKnocker

Vedrørende helelektriske husholdninger: i en undersøkelse fra elbilforeningen i 2014 svarte 92% at de har én elbil, 6% svarte to og 1% svarte tre eller flere. Hvorfor det blir 99 og ikke 100 får noen andre svare for :P.
Noen av disse har sikkert fossilbiler i tillegg, men jeg vil også anta at andelen helelektrisk har økt siden 2014.
Guesstimate: andelen helelektriske husholdninger ligger på rundt 5% av de som har elbil, dvs en forsvinnende liten andel av det totale antall husholdninger.

Det er nok mer oppnåelig å få byttet ut nr 2 bilene med elektriske, enn å ha som ambisjon at folk flest skal bytte ut hovedbilen. Det er ikke mange familier i Norge som holder pusten mens de venter på å bytte ut stasjonsvognen sin med en mellomstor elbil som går under 20 mil om vinteren.

Den dagen det kommer en Passat stasjonsvogn med 1000km elektrisk rekkevidde som kan lades opp på 5 minutter til samme innkjøpspris som 2.0 TDI derimot....
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Sitat fra: Kanutten på torsdag 04. august 2016, klokken 08:05
Sitat fra: tomrh på torsdag 04. august 2016, klokken 07:36
Jeg vil tro at majoriteten av kortrekkeviddeelbil-eiere nesten ikke klarer å vente på å bli helelektrisk, og endelig kvitte seg med fossilkjerra.
Jeg tror ikke helt på det. Min antagelse er at mange av elbilene er solgt til folk som primært er ute etter de personlige fordelene den gir, som å kunne "snike i køen" via kollektivfeltet, kjøre gratis i bomringene, lade gratis på jobben etc.
Opprinnelig var nok dette motivasjonen for de fleste. Og elbilfordelene fungerer nærmest tilsvarende som en 30-dager uforpliktende free trial for programvare, et lokkemiddel.

Når man så har kjøpt, finner mange ut at de liker elbilen pga. teknologi og kjørefølelse rett og slett. Hvordan kan såpass mange ellers si at man ikke lenger vil kjøre fossilt? (Jfr elbilforeningens undersøkelse og spørsmålet "vil din neste bil også bli en elbil?" - som svært mange svarte ja på. Spørsmålet ble stilt uten forbehold av typen "forutsatt gratis bom" etc). Denne gruppen fornøyde elbilister er altså mer enn villige til å kjøpe elbil neste gang, nesten uansett. Derfor min påstand over, at majoriteten av elbileiere nesten ikke kan vente med å bli helelektrisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Biler som går 20 mil i stedet for 10, vil ikke overbevise massene om å bli helelektriske.

Det finnes noen som kjøper bil pga kul teknologi og smidig kjørefølelse. På samme måte som de som må ha V8 for å få den riktige lyden. De aller fleste er derimot pragmatiske og velger diesel.

Jeg skulle ønske alle kjøpte elbiler. Men jeg ser at de fleste kjøper diesel, og at elbilsalget først stagnerer, så faller. Og da blir det nesten litt surrealistisk å diskutere løsninger med et premiss om elbil er det eneste saliggjørende og at alle egentlig ønsker seg elbil. Fakta tilsier at det ikke er tilfelle. Fakta sier også at utviklingen går feil vei.

Vi vet hva som funker for opprettholde et høyt salg av elbiler. Jeg tror også elbilforeningen har skjønt alvoret, så nå må de trå til og sikre minst fem nye år med elbilfordeler.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Faktum er at det finnes få elbiler å velge mellom. Blant de få som finnes er det få til fornuftig pris med "ubegrenset" rekkevidde.
Lyst på en elektrisk familiebil fra BMW? Finnes ikke
Lyst på en elektrisk familiebil fra Audi? Finnes ikke
Lyst på en elektrisk familiebil fra Skoda? Finnes ikke
Lyst på en elektrisk familiebil fra Ford? Hva med en Focus med halve bagasjen full av batteri, og ingen hurtiglading?
Lyst på en elektrisk familiebil fra Mercedes? Hva med en B-klasse med 15 mil rekkevidde og ingen hurtiglading?
Lyst på en elektrisk familiebil fra Toyota? Finnes ikke
Lyst på en elektrisk Opel, Mazda, Honda, Volvo? Finnes ikke

Litt mer rekkevidde hører jeg ofte som begrunnelse for ikke å kjøpe elbil. Når vi ser 5-serie, Passat, Golf, Mondeo, 3-serie osv med 50-60kWh pakker+ og får opp noen hundre hurtigladere til tror jeg mindretallet vil kjøpe fossilbil.

I praksis er det Tesla som pusher de andre produsentene i den retningen.

Men at fordelene for mange også fremover må til for å få fingern ut av ræva er jeg enig i. Høye takster i bom for eksosbil kontra elbil er et tydelig signal
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sverreb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. august 2016, klokken 11:53
Men at fordelene for mange også fremover må til for å få fingern ut av ræva er jeg enig i. Høye takster i bom for eksosbil kontra elbil er et tydelig signal

Det er kanskje et signal, men signaler er slikt politikere driver med, men ikke nødvendigvis noe som er så effektivt i det lange løp.  Parkeringsavgifter og bompenger (Ihvertfall bomringer rundt byene) er trengeselsmodererende tiltak mer enn det er forurensingsmodererende tiltak. Hvis prisdiffrensieringen her gjør det for billig for en klasse biler geleides bare alle til disse bilene kun for det formålet å komme rundt disse avgiftene, og trengselsmodereringen slutter å være effektiv. (Og gjøres det for dyrt for andre klasser kan det ha uheldige virkninger på økonomien om det begrenser viktig aktivitet)

Om brukere geleides til å kjøpe biler som ikke egentlig dekker behovene man har men kun brukes for å komme rundt parkering/bombegrensinger da er det trolig at vi har en lite hensiktsmessig bilpark når vi senere uansett må stramme inn bompenge og parkeringspraksisen.

Derfor er det ikke helt udelt positivt at vi lokker folk til å kjøpe elbiler med bompenge og parkeringsrabatter, det kan hende vi ender med å binde for mye kapital i for dårlige biler. Et klart tegn på om dette er tilfelle er om dagens kortholdsbiler slutter å bli attraktive om bompenge og parkeringsfordelene forsvinner.

I så fall synes jeg man heller skal akseptere at salget ikke er så stort intil mer hensiktsmessige biler dukker opp slik at man binder mindre kapital og slik at flere av bilkjøperne faktisk erstatter en forbrenningsbil istedet for å kjøpe en elbil i tilegg.

Av tiltakene for å fremme helt eller delvis elektriske biler synes jeg kompensasjon for høyere innkjøpspriser kombinert med at vi har høye avgifter på drivstoff er langt mer treffende enn å gi bruksfordeler. Rent politisk er det nok også større risiko for at fordeler som adgang til kollektivfelt, bompengefritak og fri parkering genererer mer uvilje blandt de som ikke nyter godt av fordelene og dermed utgjør en politisk risiko for videre støtte for elbiler.

OlafGTE

Prisreduksjonen på hybrider er en genistrek, i alle fall. Jeg kjøpte min første ladbare hybrid for bare uker siden, selv om jeg visste at jeg ikke har lademuligheter. Det var et godt kjøp for en "vanlig bil".

Men gjett hva? Etter to-tre dager jaktet jeg etter ladekontakter. Scrollet rundt i ladekart. Leste om hurtigladere, sakteladere, kW og priser. Kikket på leiligheter med garasje på Finn. Klødde meg i skjegget.

Jeg har fortsatt ikke fast lading, og vet ikke om jeg kommer til å få det med det første. Men genistreken er at nå er ideen plantet i hodet mitt. Neste gang jeg flytter, kommer jeg da til å kjøpe hus uten fast parkering? Jeg tviler. For en måned siden var fast parkering "kjekt å ha". Nå ser jeg plutselig på det som nesten essensielt.

Miljøeffekten av dette er selvsagt ikke umiddelbar, men det har alltid tatt tid å forandre måten folk tenker på. Hvis det ikke hadde vært for at jeg av "egoistiske" grunner kjøpte hybrid, ville jeg ha kjøpt en vanlig fossilbil i stedet. Da hadde jeg heller aldri fått noen grunn til å slå opp i et ladekart, eller registrere meg på elbilforum, for den saks skyld.

Øyvind.h

En kamerat fikk seg nylig Passat gte. Han lader aldri. Har ikke ladeopplegg. Jobben betaler drivstoff.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 04. august 2016, klokken 13:01
Prisreduksjonen på hybrider er en genistrek, i alle fall. (...) Etter to-tre dager jaktet jeg etter ladekontakter. Scrollet rundt i ladekart. Leste om hurtigladere, sakteladere, kW og priser. (...)

Jeg vil nok ikke kalle prisreduksjonen for en genistrek. Du har kanskje et poeng mtp. at folk blir mer interesserte i lading, men jeg tror neppe dette var intensjonen til politikerne. De har kun forholdt seg til utslippstall lobbyert inn av "bransjen". De effektene dette har for deg er nok ikke direkte overførbare til alle andre. I verste fall er det bare du som har hatt denne reaksjonen, i beste fall sitter nå et tilfeldig antall andre personer med den samme, økte interessen.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. august 2016, klokken 14:12
En kamerat fikk seg nylig Passat gte. Han lader aldri. Har ikke ladeopplegg. Jobben betaler drivstoff.

Akkurat. Folk ser at de kan få seg den samme gode bilen til en billigere penge. Begrenset bagasjeromsplass kan de leve med.

Dagens PHEV-er er altfor konservative. Lag dem som elbiler i utgangspunktet, og sleng på en 40-50 hk "lademotor" for rekkevidde. Først da snakker vi. Men hva tjener bransjen på noe slikt? Ingenting. Ingen land har vel ennå avgifter eller insentiver tilpasset dette.

Altså: En PHEV må gå fra å være en fossilbil som kan lades, til å være en elbil som kan brenne fossil som en nødløsning, for at det skal være noen fornuft i det for den store massen av "ikke-entusiaster" :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Sverreb

#59
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. august 2016, klokken 14:12
En kamerat fikk seg nylig Passat gte. Han lader aldri. Har ikke ladeopplegg. Jobben betaler drivstoff.

"Jobben betaler drivstoff" Her er problemet ditt, ikke at det er en hybrid. Gjetter dette er en tre eller fire års lease, så om noen år blir den solgt til noen som sannsynligvis bryr seg mer om driftsøkonomi. Jeg ser ikke at vi ville vært bedre tjent miljømessig med at vedkomne fikk en ikke-hybridisert bensin eller dieselpassat istedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA