Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler på vei ut - hydrogen blir det neste store (TU)

Startet av Myrvang, lørdag 24. september 2016, klokken 09:49

« forrige - neste »

nr1rayner

Dekk er og blir et kompromiss, både for produsent og forbruker.
Skal man ha dekk etter de 2 heftigste vinterdagene i året, eller de 146 andre hvor det gjerne er +5, og tørr asfalt?
Uansett hva man velger vil man tape på en type føre mot et annet valg..

Så lenge man snakker dekk, og ikke kjetting (som egentlig er det eneste som duger på tykk våt is)  skal jeg si meg enig i at pigger er best, men IKKE sånn puslete greier man kjøper over disk..
DETTE er derimot skikkelig piggdekk  ;)
https://aprep.files.wordpress.com/2008/01/am_hjul_01_20.jpg
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 03. august 2016, klokken 22:39
Dekk er og blir et kompromiss, både for produsent og forbruker.
Skal man ha dekk etter de 2 heftigste vinterdagene i året, eller de 146 andre hvor det gjerne er +5, og tørr asfalt?
Ett veldig essensielt spørsmål.
Har kjørt på sommerdekk om vinteren, også på snøføre uten uhell, uten at jeg påstår at det er å anbefale.
Grunnen til at jeg velger vinterdekk er disse 2 heftige dagene og ikke de 146 andre. Det er på disse to dagene at at folk krasjer fordi at de mister veigrepet.

Om det er saltet og bar vei på minus 4 grader er jeg fortsatt ikke redd for å kjøre som før på sommerdekk, men på is derimot....
Hvem mister grepet på bar og våt asfalt uansett dekk ved normal kjøring? Min påstand er at da kjører en grovt uaktsomt for å få det til.

nr1rayner

Må nok her skyte inn at de alvorlige ulykkene skjer stort sett på tørr asfalt midt på sommeren..
Men klart, det skjer mange ulykker om vinteren også, men da stort sett de mindre (som jo heller ikke er så festlige).
De står fast på at ulykkestallet går ned på saltet veg, men sammenligner vel da fra før de startet saltingen, sånn ca på -80 tallet en gang sikkert..
Andre studier har imidlertid vist at ulykkestallet går OPP på saltet veg.
Det handler selvfølgelig om å tilpasse farten (noe da mange tydeligvis gjør litt for mye av når føret er bra).

Men med det sagt velger jeg ikke sommerdekk om vinteren jeg heller, selv om det nok er det som er best egnet på mesteparten av tiden jeg kjører om vinteren.. Jepp, et kompromiss her også  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

Kjører selv piggfritt på tross av at vi bor øverst i en lang bratt bakke og de fleste naboene har firehjulstrekk. Går helt greit, men man må bruke hodet. Har valgt Hakkapeliitta R2 siden egenskaper når det er virkelig glatt prioriteres høyest.

I forhold til elbilistenes omdømme så tenker jeg at det bør sitte langt inne å utstyre elbilen med piggdekk. Det gir fort elbilkritikerne vann på mølla.

Likevel kan det være kjøreforhold som forsvarer piggdekk, f.eks. der det er mye våt is om vinteren eller raskt vekslende kjøreforhold.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

#34
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 04. august 2016, klokken 20:15
I forhold til elbilistenes omdømme så tenker jeg at det bør sitte langt inne å utstyre elbilen med piggdekk. Det gir fort elbilkritikerne vann på mølla.
Kommer an på hvor man bor. I og nær byene ja. Her vi bor blir man bare sett rart på om man kjører piggfritt, nesten alle kjører med piggdekk. Står man fast om vinteren kommer det kjapt fra naboen: "...så du kjøre piggfritt du ja?..." med et lett medfølende/hånlig glis. Og som fersk trillingeier før jeg, pga vanskelig dimensjon, greidde å finne en skikkelig piggdekk-kombo til i-MiEV var replikken sånn: "jasså...så dein der litj tassen kan berre kjør piggfritt den?!" ..med oppgitt og nedlatende mine. Ble vel betraktet som han raringen som kjørte rundt med den lille smale elbilen UTEN firehjulstrekk (helt uhørt), og som ikke engang kunne bruke skikkelige dekk!  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Burger

Stjørdalinger er sære. Kommer selv fra Trondheim og ble litt satt ut når jeg kom til Stjørdal. Men de er økonomiske disse stjørdalingene, så jeg avfeier alle sånne kommentarer med "jeg sparer over 80.000 kr i året på denne bila" :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

nr1rayner

Hehe, ja det har vel vært noen setninger om piggdekk i kommentarfelt i endel artikler om elbiler, og spesielt de som har ordet Tesla i seg..
Blir vel hørt litt bedre her inne, enn på en random artikkel:
Velger man pigg på Leafen sin, ville man da vel vitterlig valgt pigg på en gammel dieselhølk hvis man kjørte det istedet.

Stusser dog litt på hvor folk setter sammen tankegangen sin, er det værre med en Leaf som går med piggdekk enn en diesel-Golf som også har piggdekk..?
Uansett er da vel en Leaf med piggdekk bedre enn en diesel med piggfritt eller sommerdekk for bylufta..
All den tid det ikke er forbud mot det ene eller andre står man da vel fritt til selv å velge det man ønsker.
Ørene er til for å høre det man selv har lyst til  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

#37
Omdømme er jo en merkelig sak og er ikke alltid like rasjonelt.
Har forståelse for at det under enkelte forhold er påkrevd med piggdekk på Leafen, men samtidig bør det sitte litt lengre inne fordi mange da tenker at den lokale miljøgevinsten spises opp av piggdekkvalget.

Jeg kommer opprinnelig fra Nordland og ser definitivt at kystklima med mye våt is må føre til at også elbiler utstyres med piggdekk tidvis. Samtidig smerter det litt når Teslaene i nabolaget i Bærum knitrer ivei med fete piggdekk. Sikkert noe de behøver for å kunne kjøre raskere til hytta, men forholdene i nabolaget kan ihvertfall ikke forsvare et slikt valg.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Sitat fra: leafnor på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:58
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:47
Se også på 205/60-16 som jeg og tomrh nevner  ;)
Takk for påminnelsen om 60 profil, 600,- rimeligere, og ca 3% større rulleomkrets som er OK? Får sånn ca 1 cm mer bakkeklaring på kjøpet også, kjekt på ubrøytet veg som det hender det er her av og til.
Jeg bestiller de omgående.
205/60-16 kom i kveld, og da gjenstår å få de over på de gamle felgene. Kjennes virkelig myke ut, og lukter som en kunstgress fotballbane mettet med gummipartikler.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Ahh, duften av nye dekk! Og med fersk farget midtstripe og påklistret EU-etikett. Elsker det! ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på tirsdag 23. august 2016, klokken 22:07
Ahh, duften av nye dekk! Og med fersk farget midtstripe og påklistret EU-etikett. Elsker det! ;D

En gummi-fetisj! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Sitat fra: leafnor på tirsdag 23. august 2016, klokken 22:00
Sitat fra: leafnor på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:58
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:47
Se også på 205/60-16 som jeg og tomrh nevner  ;)
Takk for påminnelsen om 60 profil, 600,- rimeligere, og ca 3% større rulleomkrets som er OK? Får sånn ca 1 cm mer bakkeklaring på kjøpet også, kjekt på ubrøytet veg som det hender det er her av og til.
Jeg bestiller de omgående.
205/60-16 kom i kveld, og da gjenstår å få de over på de gamle felgene. Kjennes virkelig myke ut, og lukter som en kunstgress fotballbane mettet med gummipartikler.
Da er de over på felg.
Side om side med de slitte Conti var de synlig større, 2 cm vistes godt, og gir 1 cm mer bakkeklaring. Som nevnt fint på småveiene her. Kom frem sist vinter og, men med mer klaring, enda bedre.
Må "kalibrere" speedometer også, pleid å passere fotoboks på eks. omkjøringsveien md 75 på bilen. Det kan bli dyrt å forglemme seg med disse dekka på.
Trengte lite vekter for å ballansere, så både felger og dekk rimelig jevne.

Ser frem til vinteren på sett og vis med disse på bilen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Skal være såvidt større enn Tekna ser jeg.
GPS 80kmt gir vel ca
88-89 med 205/55-16
85-86 med 215/50-17

Så blir vel ca 84-85 med 205/60-16
Da kan man jo nesten si at ditt speedometer blir riktig  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Jeg regner med de gir merkbart høy komfort også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

#44
Fristelsen ble for stor, jeg la over på piggfri 205/60-16 i dag.

Bilen ruller nydelig, så og si ikke dekkstøy og speedometer må jeg passe på nå for 83 ble på GPS 80.
30 km/t ble det med 31 på speedometer.

Behagelig å kjøre. Lettere felger og dekk enn sommerdekkene gjør at akselerasjonen er som før, selv om diameter på hjulene er større.
Benyttet samtidig muligheten å spraye på kaldgalvanisering på bremser.

Så nå kan vinter og salt bare komme.

En litt annen sak, jeg gjorde det "fatale" kunststykke å kjøpe 2x4=8 dekk på nettbutikk.
Handlet mye på nett (Flere hunde ganger), rotet denne gang til det under betaling, og endte med å gjøre to kjøp.
Har derfor 4 dekk "uåpnet" til salgs, for har ikke to Leaf! [Update: Dekkene ble solgt, og håper Kodalse blir like fornøyd som meg]
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA