Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler på vei ut - hydrogen blir det neste store (TU)

Startet av Myrvang, lørdag 24. september 2016, klokken 09:49

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:46
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:22
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.


Jeg vil heller si det er en seiglivet myte at piggdekk bestandig er bedre på vinteren enn piggfritt..
Og det er ingen garanti at man kommer seg trygt frem fordi bilen har piggdekk-

Piggdekk er nok bedre på (våt)asfalt fordi de har hardere gummi og mer åpne mønster.
Men det er også grunnen til at piggfrie KAN være like gode, eller bedre på vanskelig underlag.


MEN
For de som føler seg tryggere med pigger, velger enkelt og greit pigger  ;)
Men stikk uansett gjerne innom Biltema og kjøp et sett "snøkjettinger", billig forsikring, spesielt hvis man har prøvd å legge de på 2 ganger FØR den dagen man står fast..

Jeg registrerer at mange er veldig opptatt av fremkommelighet i bakker o.l. Det er ikke når man skal opp en bratt bakke om vinteren at de alvorlige ulykkene skjer. Sikkerhet handler om bremselengde på glatt vei og stabilitet dersom uventede ting skjer i trafikken.

Det er mulig noen "føler" seg frem til hva slags dekk de skal ha, men Politiet, ambulanse, regjeringsbiler og mange taxier velger piggdekk fordi det objektivt sett er best. Ikke for at de trenger en følelse av trygghet ;)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:46
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:22
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.


Jeg vil heller si det er en seiglivet myte at piggdekk bestandig er bedre på vinteren enn piggfritt..
Og det er ingen garanti at man kommer seg trygt frem fordi bilen har piggdekk-

Piggdekk er nok bedre på (våt)asfalt fordi de har hardere gummi og mer åpne mønster.
Men det er også grunnen til at piggfrie KAN være like gode, eller bedre på vanskelig underlag.


MEN
For de som føler seg tryggere med pigger, velger enkelt og greit pigger  ;)
Men stikk uansett gjerne innom Biltema og kjøp et sett "snøkjettinger", billig forsikring, spesielt hvis man har prøvd å legge de på 2 ganger FØR den dagen man står fast..

Jeg registrerer at mange er veldig opptatt av fremkommelighet i bakker o.l. Det er ikke når man skal opp en bratt bakke om vinteren at de alvorlige ulykkene skjer. Sikkerhet handler om bremselengde på glatt vei og stabilitet dersom uventede ting skjer i trafikken.

Det er mulig noen "føler" seg frem til hva slags dekk de skal ha, men Politiet, ambulanse, regjeringsbiler og mange taxier velger piggdekk fordi det objektivt sett er best. Ikke for at de trenger en følelse av trygghet ;)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:46
Kjørte en annen varebil daglig til Hitra/Frøya. Den var skodd med sgs splitter nye piggdekk fra en av de billige, men noe kjente merkene. Var helt håpløst å komme fram på alle slags føre.
Av tidligere erfaring ble det byttet til Michelin piggfritt og fikk da bedre grep på alle underlag. Samtidig var det flere på øygruppene som stusset på at jeg kjørte piggfritt..
Det er stor forskjell på "piggdekk" og Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk. ;)

Hakka 8 har mange flere pigger enn de andre, hele 190 pigger pr. rullemeter som faktisk er ulovlig (130 er maks for 16" i Norge, 96 i Sverige og Finland). De selges derfor med dispensasjon fram til september 2017. Det store antall pigger gjør at de er helt overlegne. Se http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/test-dekkvinner-er-svevestoev-versting/a/23525511/

For de som trenger ekstrem framkommelighet så er det løp og kjøp så lenge denne dekktypen finnes på markedet. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Et annet moment ang. piggdekk er mønster og gummihardhet. Hva hvis vi fjernet alle piggene, hvordan ville dekket da oppføre seg på vinterføre?

De billigste dekkene er omtrent som sommerdekk som har blitt pigget opp, det er bare piggene som gir grep mens gummien blir knallhard i kulda. Når det først slipper så slipper det til gagns.

De gode piggdekkene har et mønster som også gir godt grep og en gummihardhet tilsvarende kontinentale vinterdekk. Noe som gjør de gode på all slags vinterføre, også på våt asfalt i mildværsperioder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

@leafnor
Lovlig å endre +/-5% fra standard dimensjon.
Enkelte moderne biler kan likevel få problemer med plass i hjubuen. Men Tekna-hjulene har god plass, så du kunne sikkert fått plass til (ulovlige) 205/65-16 også  ;)

@tomrh
Helt i tråd med det gamle ordtaket
"du kommer deg alltids opp, det er verre ned"  8) ;)
Har hørt at utrykningskjøretøy hadde "spesielle" dekk, enten med fler/lengre pigger eller annen gummi.
Vet dog ikke om det er riktig..
De bytter vel også oftere enn mannen i gata, dekkene blir jo gradvis værre..

Jeg skal på ingen måte avfeie piggdekk, men for min del er det så utrolig mange fordeler så piggdekk er ikke aktuelt for meg
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#20
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 19:05
Jeg skal på ingen måte avfeie piggdekk, men for min del er det så utrolig mange fordeler så piggdekk er ikke aktuelt for meg
Blir piggdekkgebyr i Trondheim igjen nå, greit uansett med piggfritt da ja. Selv om enkelte veier på Byåsen virker litt hasardiøse med piggfri, Thaulowbakken f.eks. :) Litt underholdning her, se filmsnutt lengre nede i artikkelen: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1792859.ece
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

#21
duplikat  :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#23
Så vant til å se "Skrevet av: tomrh" men da var jo mitt svar nr 17 myntet til Appleknocker  ;)
Når man i tillegg trykker på mobilen så...
Menmen poenget var det samme  ;)

Hakka 8 var ikke tilgjengelig den gang (hadde Transiten 2001-2007) husker ikke hva det het den gangen.
Så var det jo også varebil-dekk, der er det litt andre regler og modeller.
Men ja, det er STOR forskjell på piggdekk og piggdekk, det er også STOR forskjell på piggfritt og piggfritt..

Som tomrh kanskje husker er jeg ikke fornøyd med min myke piggfrie på nullføre, mel-salt og lignende føre.
Understyrer noe hinsides  >:(
Der tror jeg "fallgruven" er tett mønster og myk gummi. Dette er positivt i kulde og på is, glasert snø, men ser ikke bort fra at dekk som Wheaterproof gjør det bedre i slikt føre.
Fasiten har jeg selvsagt ikke, men det er mine tanker rundt et av de aller mest krevende førene.

Thaulowbakken kan vel nesten være spennende også om sommeren.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Leafnor sikter vel til denne?
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=77469915.129.11632&sowigan=Wi&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=B-F-72-2&details=Ordern&typ=R-325109

Ser ut som Nokian RSi eller R, altså en eldre modell.
Dekkonline har vel lagt den ut feil der, for den skal vel strengt tatt ikke hete Nokian, men Nordmann.
Etterhvert som de kom utover i rekka ble de vel dårligere og dårligere på nullføret/melsnø jeg har snakket om.
Ser ut som alle med R2 skryter de opp i skyene, så de 200kr det skiller ville jeg lagt i..

For å være på topp må de levere nye dekk "hele tiden", det er vel ikke nødvendigvis bedre dekk for hver modell, men forhåpentligvis. Og sikkert bedre rettet mot testene...
Grunnen til å fortsette med gamle modeller er enkel, formene er produsert og ikke oppbrukt. Det koster mange penger å designe nytt mønster og produsere former. Husker ikke hvor mange dimensjoner en form tar, men det er uansett snakk om ganske mange som ellers ville blitt kastet.

Skal man ha billigst mulig dekk må man lete etter andre alternativer enn Nokian uansett.
Og der blir det ut på litt vågalt territorium..
Ble utrolig positivt overrasket over Tristar (omtrent det billigste dekket jeg fant) på X-trailen, men hvordan det oppfører seg på Leafen har jeg ikke peiling på. Frister litt å prøve, men kan fort være bortkastede penger (eller nye sommerdekk..)
Goodride SW608 ser ikke så dum ut (bestiller vel 2 sånne til tilhengeren min snart), men igjen, hvordan de fungerer på bil vites ikke..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Myrvang

Endte påpiggfritt. Var gangske klar på at jeg ville ha pigger denne gang, for første gang på åresvis, men bor i Røyken, mellom Asker og Drammen, og stort sett er det saltede og våte veier jeg kjører på. De få dagene det er klinkis får jeg bare ta det med ro eller la bilen stå.

Valget falt på en pakke med Ultragrip https://www.byttdekk.com/dekk/goodyear/goodyear_ultragripice2/205-55r16/86422, og disse felgene: https://www.byttdekk.com/felger/ovm/ovm_spidermattblack/7x16/105618

Virket som disse hadde bedre grep på våt asfalt enn Nokian sine, selv om de ble slått marginalt i tester. I år ville jeg ha dekkene klare før vinteren kommer, ikke være sent ute slik som jeg har vært noen ganger tidligere... :o
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Bondeknøl

Skjønner absolutt ikke at det er grep på våt asfalt som bestemmer hvilket dekk du velger.
Det er da ikke våt asfalt vi bulker og krasjer på. Under slike forhold gjør jo sommerdekkene også jobben.

For meg er det hvordan et vinterdekk oppfører seg på snø, slaps og is som betyr noe. Det er på dette føret vi trenger vinterdekk, og hadde det ikke vært for snø, slaps og is på veiene så hadde vi uten problem kjørt på sommerdekk hele året.

Myrvang

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 03. august 2016, klokken 13:39
Skjønner absolutt ikke at det er grep på våt asfalt som bestemmer hvilket dekk du velger.
Det er da ikke våt asfalt vi bulker og krasjer på. Under slike forhold gjør jo sommerdekkene også jobben.

Sommerdekk i -4 med saltvåte veier gir dårlig grep, da gummien i sommerdekk blir harde i kulde. Og vinterdekk har en annen oppbygging som gjør de gode i kulde og snø. Har en bratt bakke opp til boligfeltet, men det saltes, så totalt sett tror jeg piggfritt vil fungere fint, har det på fossilbilen og på i-On, hadde få problemer sist vinter. Men det er et par dager i året pigg ville vært best, men de er igjen ofte dårligere på våt vei. Det blir uansett kompromisser, det ene utfyller det andre, men vanskelig å ha alle egenskapene på samme dekk...

Og E18 er stort sett bar. Dessuten slipper jeg piggdekkgebyr.

Vi får snakkes til våres og se hva som blir fasit, er ikke sikkert jeg valgte rett :)
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Trekkoppbil

Du må se an egen bruk og vurdere hva som gir værst frammkommelighet: Nysnø eller is.

På enkelte veier har jeg inntrykk av at man har rukket å strø, når veien er isete, og at det er værre å ta seg fram i nysnø.

tomrh

Sitat fra: Myrvang på onsdag 03. august 2016, klokken 20:08
Dessuten slipper jeg piggdekkgebyr.
Ganske markedsvridende den der ja.

Sitat fra: Myrvang på onsdag 03. august 2016, klokken 20:08
tror jeg piggfritt vil fungere fint, har det på fossilbilen og på i-On
I og nær byen er det greit med piggfri. Vi bor på landet og har bakker vi står fast i når det er glatt, samtidig som jeg pendler til Tr.heim. Et dilemma hva man skal velge. Kona kjører pigg på i-MiEV siden hun pendler utenfor byen. Og jeg endte opp med både pigg og piggfritt som jeg veksler mellom...  :-\  :D

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA