Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler på vei ut - hydrogen blir det neste store (TU)

Startet av Myrvang, lørdag 24. september 2016, klokken 09:49

« forrige - neste »

Myrvang

Skal ut å kjøpe vinterdekk/felg til Leafen. Noen som har gode erfaringer med noen spesielle typer? Ønsker pigg pga bratte bakker i området.

Prøvde dekkonline.com, men den siden fant ikke bilen på regnummer

Edit: Fant bilen ved å velge modell.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Sitat fra: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 08:26
Skal ut å kjøpe vinterdekk/felg til Leafen. Noen som har gode erfaringer med noen spesielle typer? Ønsker pigg pga bratte bakker i området.
Da er det Nokian Hakkapeliitta 8 som gjelder. Ekstremt godt grep, meget lav rullemotstand! 8) Har disse selv på originalfelger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Støtter tomrh der.
Da jeg jobbet med dekk så det ut til at Nokian holdt ekstremt godt på piggene.
Gjør aldri et bomkjøp hvis man går for Nokian  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Myrvang

Sitter og leser litt, og blir litt i tvil mtp pigg eller ikke. Er jo ganske godt grep på piggfritt også, og er sjeldent det er ren stålis man kjører på. Samtidig er piggdekk dårligere enn piggfritt på våt asfalt, og med all saltingen som er nå så er det kanskje bedre med dekk som takler våt asfalt best?

Ikke lett å velge, men vil velge rett.

Om Nokian er et bra valg har de et friksjonsdekk som heter Nokian Hakkapelitta R2, men det er svakere på drivstofføkonomi og støy enn Goodyear Ultragrip  ice 2.

Ser på pakker med 16", og da kommer det opp 205/55-16, synes det virket som litt brede dekk. Hva har dere andre?
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

nr1rayner

205/55-16 er jo standard dim.
Blir det nye dekk på min (mulig jeg bytter til Bolt eller Leaf 40/60 før den tid..) går jeg nok for 205/60-16 og WRD4, eller 5 hvis det har kommet.
Trondheim, stort sett saltet veg så sommerdekk hadde fungert bra de aller fleste dagene...
Tipper slike dekk er bedre på slaps og melsnø enn typiske nordiske.
Blir føret for j.... har jeg uansett med hurtigkjetting ;)
Skal ikke overtale noen til å velge piggfritt, kjør med det man føler seg trygg med 8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Synes Nokian WR D4 fungerer veldig bra på nullføre, slaps og saltet vei. De har godt grep i noen minus også, men er dårligere enn Hakka R2 i sprengkulde (blir harde). Disse fungerer også meget bra opptil 10-12 varmegrader der Hakka R2 og andre nordiske vinterdekk blir til myk gele. Et dekk som passer til godt til både høst, vinter og vår.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#6
Sitat fra: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 20:19
Ser på pakker med 16", og da kommer det opp 205/55-16, synes det virket som litt brede dekk. Hva har dere andre?
De fleste kjører nok med 205/55R16 som fungerer fint. Jeg har WR D4 i 195/65R15, blir noe mykere med mindre felg og høyere profil. Om jeg skulle kjøpt piggfrie vinterdekk på 16"-felger i dag ville jeg valgt Nokian WR D4 i 205/60R16 og XL-versjonen, de har rulle B. Og 60-profil gir økt bakkeklaring, økt komfort og lavere feilvisning på speedometer (rulleomkretsen er omtrent som Tekna sommerhjul, bare marginalt større).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

THE

Sitat fra: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 20:19

Om Nokian er et bra valg har de et friksjonsdekk som heter Nokian Hakkapelitta R2, men det er svakere på drivstofføkonomi og støy enn Goodyear Ultragrip  ice 2.

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med Goodyear Ultragrip Ice2 på Zoe'n. Har kjørt på Nokian piggfritt tidligere, Hakka RSi, og de var usannsynlig dårlige på våt vei. Mitt råd blir å velge Hakka 8 hvis du skal ha pigg. Hakka R2 er nok et bra dekk om du kjører på gode gammeldagse vinterveier hele vinteren, men om det er mye bar veg og salting der du kjører mener jeg du bør se på andre alternativer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Sitat fra: Myrvang på mandag 01. august 2016, klokken 20:19
Sitter og leser litt, og blir litt i tvil mtp pigg eller ikke. Er jo ganske godt grep på piggfritt også, og er sjeldent det er ren stålis man kjører på. Samtidig er piggdekk dårligere enn piggfritt på våt asfalt, og med all saltingen som er nå så er det kanskje bedre med dekk som takler våt asfalt best?

Hakka 8 er det beste valget hvis du skal ha piggdekk for de tøffeste forholdene.

Det er en seiglivet myte at piggfrie dekk generelt er bedre enn piggdekk på våt asfalt. Les detaljene i de vinterdekktestene, så vil man se at myten ikke holder vann.  Det er individuelle forskjeller på dekkene, men slett ikke slik at piggfrie alltid er best på asfalt.

Det man derimot kan si sikkert, er at piggdekk helt klart er best når føret er verst. Det inkluderer våt is, hardpakket polert snø og "glasur"/black ice.

Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Hakka 8 har ihvertfall veldig lav rullemotstand. De ruller best av mine to sett vinterdekk. Piggdekk har jo ikke EU merking, men ville muligens fått A eller ihvertfall en B som grenser mot A. Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18096.msg448859.html#msg448859
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:22
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.
Har kjørt piggfritt de siste... hmmm... Vel, har faktisk såvidt kjørt med piggdekk de ca 18 år jeg har vært på veien. Skal ikke fortsette med "og uten problemer" som de fleste legger til, jeg har da kjørt meg fast med kjettinger på hjulene også jeg...  ;)
Har aldri parkert bilen pga føret, MEN nå er det jo enkelte som BURDE parkert bilen de verste dagene selv om de kjørte 6x6 Mercedes Gelendervagen med 6 piggkjettinger og vinsj foran og bak...
Hadde en vinterdag i Trondheim for noen år tilbake, folk gikk fra bilen sin på motorveien fordi de, eller andre, ikke kom fram. Det var kaos over hele byen.
Jeg kjørte som vanlig min Peugeot Boxer varebil med piggfritt og hadde ingen problemer...
Nå kan vel kanskje mye av årsaken den dagen, som det vanligvis er på høsten, være at folk fortsatt har sommerhjul på bilen og tenker "jammen det går da bra den ene dagen, legger om når jeg kommer hjem".....

Kjørte en annen varebil daglig til Hitra/Frøya. Den var skodd med sgs splitter nye piggdekk fra en av de billige, men noe kjente merkene. Var helt håpløst å komme fram på alle slags føre.
Av tidligere erfaring ble det byttet til Michelin piggfritt og fikk da bedre grep på alle underlag. Samtidig var det flere på øygruppene som stusset på at jeg kjørte piggfritt..

På Transiten (bakhjulstrekk, kjelke på vinteren) jeg kjørte for 10-15 år tilbake prøvde jeg Nokian pigg og piggfritt og merket ingen vesentlig forskjell. Den var egentlig like håpløs med begge deler.
En nyttårsaften det snødde nå infernalsk, og vi var nederst i et høl i den virkelig snørike delen av byen, stod en kompis med sin "Porsche" 924. Bilen var skodd med piggdekk, dog, som han sa, det var vel 1 pigg igjen, til sammen...
Ble spurt om jeg kunne komme ut og dytte så han kom seg opp. Visste ikke om jeg skulle le eller gråte da jeg kom ut, men der stod de 4-5 mann fra før og dyttet, uten at bilen rikket seg nevneverdig mer enn 4-5cm.
Transiten hadde ikke hatt nubbsjans å dra seg selv opp den bakken i det føret, men jeg hadde jo kjettinger.
Kjørte forbi "Porschen" og tråkket opp et spor et stykke opp i bakken, rygget ned, hektet på "Porschen" og dro den opp uten problem  ;)

Leverte avis i et annet snørikt område i Trondheim endel år. En som hadde ei bratt kneik opp før han kom opp på flata, bilen var skodd med nye gode piggdekk. Gudene vet hvor lenge han hadde måket og hvor mange forsøk han gjorde før han, noen ganger klarte å komme seg opp, og noen ganger ikke.
Jeg kjørte som vanlig piggfritt, men hadde Biltemas "snøkjettinger" til 149kr. Med de kunne jeg stoppe og ta laus der han ikke kom lenger..
En dag kom stakkaren skjevt ut og ble stående midt i det bratteste i bakken klin inntil et gjerde.
En nabo skulle da ut med sin Land Rover tror jeg det var, av de nyere Discovery e.l.
Han hektet på den stakkars Galanten og dro den opp, uten et snev av hjulspinn.
Husker ikke hvilke dekk det stod på den LRen, men for sakens skyld kan jeg jo si det var sommerdekk  :P

Så, moralen i historiene, man kan ikke skjære pigg/piggfritt over en kam.
Er føret skikkelig ille, parker bilen eller legg på kjettinger.

Jeg vil heller si det er en seiglivet myte at piggdekk bestandig er bedre på vinteren enn piggfritt..
Og det er ingen garanti at man kommer seg trygt frem fordi bilen har piggdekk-

Piggdekk er nok bedre på (våt)asfalt fordi de har hardere gummi og mer åpne mønster.
Men det er også grunnen til at piggfrie KAN være like gode, eller bedre på vanskelig underlag.


MEN
For de som føler seg tryggere med pigger, velger enkelt og greit pigger  ;)
Men stikk uansett gjerne innom Biltema og kjøp et sett "snøkjettinger", billig forsikring, spesielt hvis man har prøvd å legge de på 2 ganger FØR den dagen man står fast..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Jeg må på med nye vinterdekk til vinteren, og tenker å gå for NOKIAN HAKKAPELIITTA R2 205/55R16 94R XL

Men ser at det finnes to typer, ett som utgir seg for å hete Nokian Nordman RS2 205/55 R16 94R XL, som er neste 200,- rimeligere enn det rene Nokian Hakkapeliitta R2 205/55 R16 94R XL.

Merkingen på egenskaper er etter hva jeg finner ut av det lik, så hva kan være forskjellen. Nær 800,- å spare er jo penger om en kjøper det rimeligste hakkadekket.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Nordmann er "billigmerket" til Nokian.
Stusser litt på at begge skal være R2.
Forrige Nokian-modell kommer som regel i Nordmann. Det kan jo da hende at Nokian kommer med en R3, mens dagens R2 fortsetter i Nordmann.
Mulig det også er endret gummiblanding, eller små små endringer i mønsteret oppgjennom årene.

Se også på 205/60-16 som jeg og tomrh nevner  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 11:47
Se også på 205/60-16 som jeg og tomrh nevner  ;)
Takk for påminnelsen om 60 profil, 600,- rimeligere, og ca 3% større rulleomkrets som er OK? Får sånn ca 1 cm mer bakkeklaring på kjøpet også, kjekt på ubrøytet veg som det hender det er her av og til.
Jeg bestiller de omgående.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 02. august 2016, klokken 10:46
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 02. august 2016, klokken 08:22
Hvis man kan la bilen stå de 10 verste dagene (med typiske Østlandsvintre), er piggfritt også et godt alternativ.


Jeg vil heller si det er en seiglivet myte at piggdekk bestandig er bedre på vinteren enn piggfritt..
Og det er ingen garanti at man kommer seg trygt frem fordi bilen har piggdekk-

Piggdekk er nok bedre på (våt)asfalt fordi de har hardere gummi og mer åpne mønster.
Men det er også grunnen til at piggfrie KAN være like gode, eller bedre på vanskelig underlag.


MEN
For de som føler seg tryggere med pigger, velger enkelt og greit pigger  ;)
Men stikk uansett gjerne innom Biltema og kjøp et sett "snøkjettinger", billig forsikring, spesielt hvis man har prøvd å legge de på 2 ganger FØR den dagen man står fast..

Jeg registrerer at mange er veldig opptatt av fremkommelighet i bakker o.l. Det er ikke når man skal opp en bratt bakke om vinteren at de alvorlige ulykkene skjer. Sikkerhet handler om bremselengde på glatt vei og stabilitet dersom uventede ting skjer i trafikken.

Det er mulig noen "føler" seg frem til hva slags dekk de skal ha, men Politiet, ambulanse, regjeringsbiler og mange taxier velger piggdekk fordi det objektivt sett er best. Ikke for at de trenger en følelse av trygghet ;)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA