Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis elbilparkering forsvinner - hva gjør elbilforeningen?

Startet av LMOR, tirsdag 13. september 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

EinarV

Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Sitat fra: EinarV på tirsdag 16. august 2016, klokken 17:22
Hvordan er type 2 kabelen på den nye?
Samme som den gamle... Men det var pga av at den nye 3-fase kabelen ikke er klar enda, så vi kommer til å få bytte den inn i den nye når den kommer.
Er litt spent på hvor mye mer plass den tar.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Er det noen som har målt hvor raskt 94ah lader på hurtiglader?
Nyskjerrig på hvor mange kWt den kan lade, feks på 10 minutter?

Legger ved lading av min 60ah. Lader 7,5kwt på 10 min.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Beckern

Tror ikke du kommer til å se så mye høyere tall på 94Ah versjonen.
Men den kan fortsette i både 20 og 30 minutter med nesten samme effekt.
Det klarer ikke 60Ah versjonen.

LMOR

0,75 kWh per minutt er det høyeste jeg har fått både med den gamle og den nye. Hvis vi ellers skal sammenligne må vi måle batteritemperaturen før vi starter å lade.
Er den optimal, så får du 7,5kWh på 10min. Må batteriet varmes opp først, tar det lengre tid.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Hejduk

Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ingeniøren

#141
Sitat fra: Hejduk på lørdag 27. august 2016, klokken 07:53
http://insideevs.com/33-kwh-bmw-i3-and-30-kwh-nissan-leaf-fast-charging-comparison/

Var temperaturforskjell på sammenligningen av Leaf og BMW, så helt sammelignbare er de ikke.

Forskjell ja - foretrekker flere små pauser...

"The official BMW spec says 0-80% fast charging at 50 kW happens in 39 minutes (25 minutes in the case of the older 22 kWh version)."
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rmrsr

#142
Brukte 50kw for første gang i dag, men ladet fra 80%...
Kanskje ikke så interessant hva det ble på totalen, siden det var topplading (fra 80%), men ila. de første 3 min kjørte den inn 2,28 kwh - som stemmer overaskende godt med det som LMOR antydet :) Tok 42 min å toppe opp med 8.7 kwh , naturligvis tregest de siste par prosentene.

Skal kjøre henne ut en dag til uken, og forsøke å se hvordan det står seg fra 0%...

Ingeniøren

Sitat fra: rmrsr på lørdag 27. august 2016, klokken 23:53
Brukte 50kw for første gang i dag, men ladet fra 80%...
Kanskje ikke så interessant hva det ble på totalen, siden det var topplading (fra 80%), men ila. de første 3 min kjørte den inn 2,28 kwh - som stemmer overaskende godt med det som LMOR antydet :) Tok 42 min å toppe opp med 8.7 kwh , naturligvis tregest de siste par prosentene.

Skal kjøre henne ut en dag til uken, og forsøke å se hvordan det står seg fra 0%...

Det blir dyr strøm...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Diesel

Om en lader på en 120kW lader ( det er vel ikke så mange av de enda). Vil en kunne lade med mer enn 50 kW effekt? Kia Soul er vel klargjort for 100kW(?), men har ikke funnet noe info om den nye I3 har samme mulighet.
BMW i3


Beckern

Sitat fra: Diesel på søndag 28. august 2016, klokken 09:26
Om en lader på en 120kW lader ( det er vel ikke så mange av de enda). Vil en kunne lade med mer enn 50 kW effekt? Kia Soul er vel klargjort for 100kW(?), men har ikke funnet noe info om den nye I3 har samme mulighet.

Svjv har begge i3 modeller maks 50kWh.



meshintas

Har hurtigladet 2 ganger med min nye 94Ah i3, første gangen ladet jeg fra 49% til 80%, tok 18min
ladet nå fra 53% til 98%, tok litt over 40 min, gikk veldig tregt på slutten der, gadd ikke prøve å lade til 100% (det var det som var planen)

LMOR

Sitat fra: meshintas på søndag 28. august 2016, klokken 17:23
Har hurtigladet 2 ganger med min nye 94Ah i3, første gangen ladet jeg fra 49% til 80%, tok 18min
ladet nå fra 53% til 98%, tok litt over 40 min, gikk veldig tregt på slutten der, gadd ikke prøve å lade til 100% (det var det som var planen)
Jeg ladet fra 2% til 95% på 43minutt. Ingen vits å lade lengre enn til 95%, Du bør helst stoppe ved 90%, som tilsvarer 75% knekken på den gamle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

En praktisk forskjell er at det er en helt annen bil for meg. Sjekker ikke lengre rekkevidden den står på. Tenker ikke lengre på hva som er lurt å gjøre for å spare litt strøm. Har egentlig blitt litt kjedelig.
Selv om bilen skulle vært kald, så er det marginalt tap fordi en ikke kan kjøre bilen tom uten at bilen blir god og varm lenge før du har brukt 25%. Og for mange stopp som suger ut kraften klarer ikke jeg å få til på en dag.
Det er mulig å kjøre til 45 mil med bare 1 lading underveis, og 2 stopp er ikke noe problem for meg. Trenger egentlig det.
Er heller ikke så opptatt med utbygging av hurtigladere lengre. Det blir bra med flere og minst 2 ladere på hvert sted, men jeg skal ikke noe sted som det ikke allerede er mange valg.
Hva skal jeg egentlig gjøre nå...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA