Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis elbilparkering forsvinner - hva gjør elbilforeningen?

Startet av LMOR, tirsdag 13. september 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

sfinxern

Ja, men da må flere gå sammen. BMW som er en så stor og seriøs aktør må lytte til tilbakemeldingene de får. Og hvis flere står bak en formell henvendelse til BMW Norge, så kan de ikke ignorere det.

Dette blir akkurat som det LMOR linket til hos Toyota og Mazda m.fl. De må utbedre det, rett og slett!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Beckern

Største problemet er dug/is foran kamera og det er størst for oss som parkerer ute om natten.
På vinteren kan jeg være uten ACC 30 minutter.
Varmetrådene går i en trenkant rundt kamera og det fører ofte til den nevnte flekken rett foran kamera.
Det som er litt tragisk er at precon ikke slår på disse varmetrådene. Tvert om pumpes varm fuktig lutft rundt i bilen og tenger langsomt inn i kamerahuset og fører til kondens/is på den kalde ruta.
Ifølge Bmw teknikker går det heller ikke men der er vel ikke ekpsertisen i forumet helt enig.

Beste tipset jeg har er å fjerne is akkurat foran kamera i helst før forvarming starter, men det er jo ikke veldig gøy,

sfinxern

Problemet er der på alle i3. Men bruksmønster varierer ut i fra hvem som har mest problemer og ikke.

Spørsmålet er vel om de som ikke plages nevnverdig med dette i hverdagen vil stille opp om en felles henvendelse til BMW Norge? Jeg håper jo det, i og med at det er et problem på alle i3.

Og det er BMW Norge som må få denne henvendelsen og ikke de enkelte forhandlerne.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

bjorngb

Hvordan kommer en i kontakt med BMW Norge? På BMW.no finner en bare forhandlere
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

LMOR

#124
Norge styres fra BMW Sverige. Det er de som tar beslutninger.
Ellers bør vel dette eventuelt tas inn i en ny tråd. Blir litt mye OT for de som leter etter forskjeller mellom bilene. Akkurat dette er samme problem på begge, og det finnes også gamle tråder om temaet.
Jeg har hatt flere saker med Sverige og Tyskland gjennom årene. Kommer ingen vei.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sfinxern

Sitat fra: LMOR på søndag 14. august 2016, klokken 21:39
Norge styres fra BMW Sverige. Det er de som tar beslutninger.
Ellers bør vel dette eventuelt tas inn i en ny tråd. Blir litt mye OT for de som leter etter forskjeller mellom bilene. Akkurat dette er samme problem på begge, og det finnes også gamle tråder om temaet.
Jeg har hatt flere saker med Sverige og Tyskland gjennom årene. Kommer ingen vei.

Beklager all OT, men da får noen flytte det over til en ny tråd.

Poenget er at vi som kunder må ha et sted å henvende oss for slike ting uten at det blir trenert. Om det er BMW Sverige som tar beslutninger, skal vel ikke være vårt problem. Og BMW Norge er svært vanskelige å komme i direkte kontakt med.

Alternativet er å få dette belyst fra f.eks samme journalist som skrev om dette for Toyota og Mazda, som forresten begge utbedrer dette for sine biler som er berørt. BMW derimot..
Det vil jo fremprovosere et svar fra BMW som de kanskje tar mer seriøst (enn sine betalende kunder..).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Ingeniøren

Sitat fra: Beckern på søndag 14. august 2016, klokken 19:35
Største problemet er dug/is foran kamera og det er størst for oss som parkerer ute om natten.
På vinteren kan jeg være uten ACC 30 minutter.
Varmetrådene går i en trenkant rundt kamera og det fører ofte til den nevnte flekken rett foran kamera.
Det som er litt tragisk er at precon ikke slår på disse varmetrådene. Tvert om pumpes varm fuktig lutft rundt i bilen og tenger langsomt inn i kamerahuset og fører til kondens/is på den kalde ruta.
Ifølge Bmw teknikker går det heller ikke men der er vel ikke ekpsertisen i forumet helt enig.

Beste tipset jeg har er å fjerne is akkurat foran kamera i helst før forvarming starter, men det er jo ikke veldig gøy,

Skulle akkurat til å skrive det - har garasje, både hjemme og på jobb, og har ikke duggproblemer overhode  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vind

Sitat fra: Rollep på lørdag 13. august 2016, klokken 23:06
Sitat fra: TM på lørdag 13. august 2016, klokken 19:05
Tja, vet ikke hva som skal komme ut av det. Det er noen begrensninger med en kamerabasert løsning, men vi har vel fått levert det vi har betalt for  ;)
Vil nok ikke komme noe ut av det nei. Da jeg bestilte min i3 sist onsdag ble jeg informert av selger at siden ACC på i3 er kamerabasert kan jeg ikke regne med samme knirkefrie funksjon som det jeg er vant med på min Macan Turbo. Jeg håper dog at den fungerer brukbart ved køkjøring. Hvordan er deres erfaring med det?
Fint - så lenge det ikke er lavt motlys, eller dugg.  Men skulle virkelig ha ønsket en oppgradering på Hardware siden her.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Beckern

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 15. august 2016, klokken 08:21
Sitat fra: Beckern på søndag 14. august 2016, klokken 19:35
Største problemet er dug/is foran kamera og det er størst for oss som parkerer ute om natten.


Skulle akkurat til å skrive det - har garasje, både hjemme og på jobb, og har ikke duggproblemer overhode  ;)

Jada, bare gni det inn.  >:(




;)

sfinxern

#129
Jeg har også garasje, men problemet er der jo likevel for alle.

Og som jeg skrev, når flere skal ut på langtur, så vil det være svært sannsynlig at duggproblemer oppstår.
Jeg vil vel anta at de av dere som ikke bruker ACC eller plages nevnverdig med dette, også kunne ønsket å utbedret dette til en løsning som faktisk fungerer. Hvert fall til et evt fremtidig salg?

Synes at vi skal gå sammen om en felles henvendelse til BMW om dette, dette bør de helt klart utbedre på lik linje som andre produsenter.

Det man kunne laget, er en poll her på forumet der folk kunne lagt inn opplysninger som f.eks:
fullt navn
bosted (fylke og kommune burde vel være greit)
årsmodell i3 (spec er vel ikke nødvendig hvis man har ACC)
kilometerstand

Og at disse opplysningene blir brukt som et vedlegg i et skriv til BMW.

Edit:
Forslag til videre prosess på dette:
1. Forumadmin oppretter en ny tråd for dette problemet og lager en poll der brukere kan legge inn opplysninger om seg selv og bilen
2. Dokumentere problemet i detalj, gjerne skriftlig med bildedetaljer som vedlegg.
3. Utarbeide et formelt brev til BMW Norge og følge opp saken.

Jeg kan gjerne utforme et brev hvis noen kan ta på seg å dokumentere feilen.
Hvis noen her inne kan dokumentere problemet skikkelig, gjerne både skriftlig og med bildevedlegg, så kan jeg utforme et brev til BMW Norge.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Fint hvis admin i tillegg flytter alt som går på duggproblemer over i den nye tråden.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Luniboy

Heisann, og takk til alle for et knallbra forum !!!

Har signert for en i3 i forrige uke, og forventet levering er vel rett før nyttår iflg. selger.
Har lest meg opp en del på i3 ETTER at jeg signerte, ville egentlig ha Tesla, men kona mente at 800+ for et hengerfeste var i drøyeste laget ...

Dette at man ikke kan stille max % opplading et jo temmelig svakt av BMW, samt at de tilbyr kun 100k km garanti på batteriet er jo latterlig i forhold til alle andre produsenter.
Uansett .... way off topic ... at de ikke har skikkelig hardware på bilen med tanke på at dette jo er en bil i 'premium segmentet', samt en del 'uheldige' designelementer er jo ikke bra. Om de hadde valgt fusion systemet også på i3'en, hadde det nok ikke blitt så veldig mye dyrere. i3'en er vel den dyreste 'lille' El bilen allerede på det norske markedet ?

2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på mandag 15. august 2016, klokken 13:38
Fint hvis admin i tillegg flytter alt som går på duggproblemer over i den nye tråden.

Noe må vi jo prate om - fint lite nytt på den nye etter det jeg leser.....og de kunne jo kostet på seg å fikse dette probelemt som jeg leser er stort ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Det er ikke et stort problem, jeg bruker ACC nesten hele tiden. Bilen står ute, og det kan bli dugg på fuktige dager her på Vestlandet, men det er lett å fixe. Duggen kommer som regel etter du har kjørt en stund, så hvis en husker å sette på defrost når en kjører, så slipper du problemet.
ACC kobler oftest ut pga motlys, så det er et mye større problem. Men igjen så er det bare irritasjon, egentlig ikke et "problem". De har fixet regenereringen, så du bråbremser ikke lengre  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sfinxern

Igjen, fint hvis noen kan dokumentere dette problemet godt. Jo, jeg mener det er et problem når noe ikke fungerer slik det er tiltenkt. Og når andre produsenter med samme problem utbedrer dette, så er jo det en bekreftelse på at det nettopp er et problem.

Altså, har man ACC, så skal man kunne forvente at det skal fungere slik det er tiltenkt. Dvs man skal kunne sette seg inn i bilen og dra på tur og forvente at bilen selv tilpasser fart og avstand ifht kjøretøyet foran.
Hvis det stadig blir avbrutt pga dugg, motlys og andre ting, så er det ikke lenger en ACC.

Uansett, jeg synes noen burde dokumentere dette.

Vi kan vel være enig om at det er en fordel for alle i3 eiere (både nye og gamle) at dette tas opp med BMW og forhåpentligvis utbedres?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA