Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis elbilparkering forsvinner - hva gjør elbilforeningen?

Startet av LMOR, tirsdag 13. september 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: LMOR på fredag 12. august 2016, klokken 11:50
En test jeg har ventet på i mange måneder ble en suksess.

Jeg ladet med gjennomsnitt på 40kW fra 75% til 90%!

For meg betyr det i praksis at den optimale distansen mellom ladingen er økt fra ca 95km til 185km!

Veldig hyggelig resultat må jeg si.
Ja ikke for oss med gamle biler da :)
Enig i at dette bidrar godt til større praktisk rekkevidde på langtur.

Beckern

Sitat fra: LMOR på fredag 12. august 2016, klokken 07:58
Kupevarming startet 12min før avreise. Batteriene ble ikke varmet, sikkert siden de var over 10 grader. Var 20 i går etter å ha stått inne og vært i bruk. Stod på 13 nå, så det ser ikke ut til at de varmes til 20 grader.

Tja, hørte de på meg så skjer ikke det før det er kaldere og den høyere batteritemperaturen i praksis ikke vil føre til unødig kjøling. Dumt å parkere i kjelleren med 10-12 grader, få batteriet varmet til 20 grader bare for å stupe ut i stekende sol og asfalttemperaturer på 40-50 grader. Liten risiko for det om omgivelsestemperaturen er 2-3 grader eller kaldere.
Men vi får se. Det er jo isåfall ikke første gang de har kommet med feil opplysninger.

LMOR

Enig, jeg har fremdeles et håp om at de gjør det anderledes på vinteren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#93
Sitat fra: Beckern på fredag 12. august 2016, klokken 15:44
Dumt å parkere i kjelleren med 10-12 grader, få batteriet varmet til 20 grader bare for å stupe ut i stekende sol og asfalttemperaturer på 40-50 grader. Liten risiko for det om omgivelsestemperaturen er 2-3 grader eller kaldere.
Men vi får se. Det er jo isåfall ikke første gang de har kommet med feil opplysninger.
Vet ikke om jeg forstod dette helt. Må man ikke selv definere avreisetid og aktivere klimatisering før avreise for at den skal varme opp batteriet ? Det virker i tilfelle som dårlig miljøpolitikk å bruke energi på å varme opp et batteri om sommeren.
Hvor finner du forresten det været du beskriver ;-)

LMOR

#94
Har kjørt ca 20mil i dag, mye regn. Som forventet er det ikke stor(om noen) forskjell på forbruket mellom ny og gammel.
Ser dekktrykket er etter tabellen, må legge på 10% før returen.
i3 er såbar for mye regn, det renner fort over vannrennene fra taket bak, og ned i bagasjerommet når bakdøra står åpen. Og en bør ikke slå den igjen uten å stå langt unna, fordi det samler seg mye vann på luka som da fosser ned.
Upraktisk at fordøra må stå åpen for å ta ut ting fra baksete, fordi alt blir vått i begge dørene...

Ellers meget skuffende at de ikke har fixet ACC kamera og duggproblemer. Har minst like mye problemer med den nye som den gamle. De har et kamera som ser dugg og regn, men klarer ikke sette på varmen automatisk...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#95
Sitat fra: LMOR på fredag 12. august 2016, klokken 23:53
Ellers meget skuffende at de ikke har fixet ACC kamera og duggproblemer. Har minst like mye problemer med den nye som den gamle. De har et kamera som ser dugg og regn, men klarer ikke sette på varmen automatisk...
Er det varmetråder man må sette på hvis det er dugg på kamera ?

Opplevde også at ACC av og til ble forvirret og bremset opp bilen umotivert ved motlys og store kontraster i forbindelse med tunnelåpninger. Synes den var litt uforutsigbar, men den er sikkert nyttig ved kjøring i kø i moderate hastigheter.

LMOR

Mulig det må "kjøres inn", men det virket som om det ikke likte mye regn. Det kan jeg ikke huske var problem på den gamle.

Du fjerner dugg med å sette på varmekabler i bakruten og/eller defrost på forruten. Intuitivt...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Er det mulighet for å oppdatere kartene automatisk nå, uten å gå veien om USB ? Jeg leste i dokumentasjonen i Driver's guide:

sfinxern

Er det noen spesiell grunn for at BMW ikke bruker radarbasert ACC? Det har jeg gode erfaringer med fra fossilbiler. Så er litt spent på hvordan i3 fungerer..

Fordelen for min del vil være på langkjøring hvor du må slippe å avpasse avstand til bilen foran. Men hvis det et så sensitivt for dugg og regn, så er det jo en veldig svak patent. Særlig her i Norge..
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

turfsurf

VoAcc er billigere, og med lav toppfart er ikke behovet for radar så stort. Men håndtering av dugg og skjerming av sol suger baller. De fleste bruker nå en kombinasjon av kamera, radar og ultralyd. Noen med flere kameraer og radarer og.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Etter litt pen kjøring ble jeg "belønnet" med 270 km rekkevidde  :)

Kanon

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. august 2016, klokken 15:07
VoAcc er billigere, og med lav toppfart er ikke behovet for radar så stort. Men håndtering av dugg og skjerming av sol suger baller. De fleste bruker nå en kombinasjon av kamera, radar og ultralyd. Noen med flere kameraer og radarer og.

Når det gjelder den "ballsugende" ACC.   Har dere klaget til BMW ? 
Hvis ikke er oppfordringen klar!
Ifølge min selger er jeg den eneste som ikke er fornøyd

TM

Tja, vet ikke hva som skal komme ut av det. Det er noen begrensninger med en kamerabasert løsning, men vi har vel fått levert det vi har betalt for  ;)

turfsurf

Ikke eksisterende solskjerming og duggproblemer betalte ikke jeg for ihvertfall.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. august 2016, klokken 19:31
Ikke eksisterende solskjerming og duggproblemer betalte ikke jeg for ihvertfall
Nei, hvis ikke den varen du har kjøpt virker som forutsatt, så er det en mangel. Tror likevel ikke at de vil bygge om bilen din til radarbasert ACC  ;).  Og jeg tror nok at ingeniørene i BMW kjenner til svakhetene og vil lage en bedre løsning ved første mulighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA