Rykter om hel-elektrisk versjon av kommende 3-serie

Startet av JorgenM, torsdag 14. juli 2016, klokken 21:31

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 02. august 2016, klokken 19:17
Skjønner ikke helt hvorfor Tesla, Opel/Chevrolet og BYD kan lage store batterier og lang rekkevidde,  men BMW (og andre) drøyer....

Sent fra min E2303 via Tapatalk

Tipper de ser an markedet. Antagelsen har vært at batteri kun er for by-biler. Mye tyder på at de tar feil men Norge alene kan ikke være målestokken. Her er vi villige til å ta ulempene til fordel for rekkevidde og prisen vil vi også klare pga avgiftsfritaket. Men det er ikke situasjonen i andre land så de må ha aksept i de markedene også før de kan kaste seg på batteribølgen.
Nå tyder vel ting på at de er omtrent der og faktisk vil realisere fremtidsplanene vi har hørt om alt for lenge.
Men... ting tar tid.

JorgenM

Det handler kanskje litt om miljø også? ;)

Produksjon av batteri er den store miljøsynden i elbiler. Små batterier har selvsagt langt mindre karbonavtrykk i tillegg til at lette biler trenger mindre strøm. Det kan virke som f.eks Tesla ikke tar miljøet helt på alvor mens BMW ønsker å gjøre dette skikkelig fra starten av, de har den reneste bilen på markedet (lavest forbruk og produksjon med minst karbonavtrykk).

Etter hvert som batteriene blir mer effektive kan man pøse på med utstyr og øke vekten.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Hansi

http://www.tu.no/artikler/opel-ampera-e-far-en-rekkevidde-pa-godt-over-300-kilometer/276860
SitatBatteripakka er plassert under gulvet og strekker fra fotbrønnen i front, til baksiden av baksetene.
Det har et volum på 285 liter og veier 435 kg.

Regner med at eksisterende batteri i f.eks i3 veier litt fra før, blir ganske langt fra 2 tonn totalt..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

DagfinnN

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 02. august 2016, klokken 20:49
Det handler kanskje litt om miljø også? ;)

Produksjon av batteri er den store miljøsynden i elbiler. Små batterier har selvsagt langt mindre karbonavtrykk i tillegg til at lette biler trenger mindre strøm. Det kan virke som f.eks Tesla ikke tar miljøet helt på alvor mens BMW ønsker å gjøre dette skikkelig fra starten av, de har den reneste bilen på markedet (lavest forbruk og produksjon med minst karbonavtrykk).

Etter hvert som batteriene blir mer effektive kan man pøse på med utstyr og øke vekten.
Har du sjekket fakta om gigafactory til Tesla som ble åpnet forleden?
Den har ingen inngående energi hverken fra gass/olje eller el.
Fabrikken henter altså all sin energi fra sol og vind.
Hva blir karbonavtrykket av batteriproduksjon da?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

#19
Batteriet på nåværende i3 veier 233 kg
(edit fra 318 som er E-golf,  leste av en tabell feil)

Sent fra min E2303 via Tapatalk

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:01Har du sjekket fakta om gigafactory til Tesla som ble åpnet forleden?
Den har ingen inngående energi hverken fra gass/olje eller el.
Fabrikken henter altså all sin energi fra sol og vind.
Hva blir karbonavtrykket av batteriproduksjon da?
Det stemmer ikke. De har kraftlinje inn som de vil benytte når solen ikke skinner og vinden ikke båser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 02. august 2016, klokken 20:49Det handler kanskje litt om miljø også? ;)

Produksjon av batteri er den store miljøsynden i elbiler. Små batterier har selvsagt langt mindre karbonavtrykk i tillegg til at lette biler trenger mindre strøm. Det kan virke som f.eks Tesla ikke tar miljøet helt på alvor mens BMW ønsker å gjøre dette skikkelig fra starten av, de har den reneste bilen på markedet (lavest forbruk og produksjon med minst karbonavtrykk).

Etter hvert som batteriene blir mer effektive kan man pøse på med utstyr og øke vekten.
Måten man hjelper miljøet mest er å få erstattet de store forurenserne. Å bytte fra BMW X6 til Model X sparer betraktelig flere tonn CO2 enn å bytte fra BMW 1-serie til i3. Spesielt hvis man vil fortsette å benytte fossile drivstoff på langturene. (Enten med bil nr 2, eller med REX.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

DagfinnN: det er vel utvinning av råvarene som er problemet. Det har lite med Gigafactory å gjøre...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

JorgenM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:26
Å bytte fra BMW X6 til Model X sparer betraktelig flere tonn CO2 enn å bytte fra BMW 1-serie til i3. Spesielt hvis man vil fortsette å benytte fossile drivstoff på langturene. (Enten med bil nr 2, eller med REX.)
Jeg byttet fra X5 til i3. Det er vel enda bedre, er du ikke enig?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:28
DagfinnN: det er vel utvinning av råvarene som er problemet. Det har lite med Gigafactory å gjøre...
Hovedkilden til forurensing ved produksjon av li-ion batterier er energiforbruket. Som regel er det snakk om kullkraft e.l, noe som gjør at totalutslippene til batteriproduksjonen blir høye. Med Gigafactory kan ikke Tesla bli helt klimanøytrale, men de nærmer seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:30Jeg byttet fra X5 til i3. Det er vel enda bedre, er du ikke enig?
Så klart. Det er også enda bedre å bytte fra X5 til sykkel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sungrazer

Jeg tror BMW og andre venter på at fuelcell skal bli mer effektiv og hydrogenproduksjon skal bli billigere, og basert på fornybar kraft i form av solceller/vind etc.

Jeg tror BMW vil ha filosofien batteridrift for nærmiljø, med et relativt lite batteri, og fuelcell eller hypereffektiv dieselmotor til langtur.

Me fær sjau.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Counterpointer



Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 02. august 2016, klokken 22:38
Jeg tror BMW og andre venter på at fuelcell skal bli mer effektiv og hydrogenproduksjon skal bli billigere, og basert på fornybar kraft i form av solceller/vind etc.

Dette har de ventet på i 20 år og det ser ikke ut som det kommer de neste 20 heller hvis Toyota Mirai og lignende er det beste de klarer.....

Sent fra min E2303 via Tapatalk


JorgenM

Der tror jeg vi er enige, hydrogen er en blindvei. Håper BMW innser det og heller fokuserer på ren el :)

Hydrogen er noe avgiftskåte politikere ønsker.


Nokså off-topc alt dette, men som trådstarter bestemmer jeg at det er greit  ;D
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Trond.m

#29
Sitat fra: JorgenM på onsdag 03. august 2016, klokken 06:29
Der tror jeg vi er enige, hydrogen er en blindvei. Håper BMW innser det og heller fokuserer på ren el :)
Litt OT men....Mener du "ren" atom og kullkraft ;)
Det er vel ikke helt uproblematisk å elektrifisere hele bilparken heller.
Ser at Mercedes skal lansere en hybrid av GLC serien med fuelcell. Det høres ikke helt uinteressant ut. Men aller helst vil jeg ha normal elbil fra en seriøs produsent (ikke Tesla) med min 30 mil rekkevidde (i praksis) og mulighet for hengerfeste til sykkelstativ. Da er mitt behov dekket. I mellomtiden får jeg klare meg med i3  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA