Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gjøre klart elektrisk til elbil i garasje

Startet av JorgenM, tirsdag 13. september 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Hejduk

Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Amigakongen

Hadde vært perfekt familiebil. Kan gjerne bytte den ut med i3'n. :D
2020 høres helt greit ut egentlig.
2015 BMW I3 - 11800km

TM


Gnilre

Enda mer om kommende 3-serie:
http://www.greencarreports.com/news/1105146_next-bmw-3-series-to-include-all-electric-tesla-model-3-rival-report

Som stasjonsvogn og kanskje også 4-hjulsdrift og anstendig batteristørrelse blir det en attraktiv bil.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Beckern

Er egentlig 2020 så sent?
Personlig tviler jeg på at vi får se så mange TM model 3 her før den tid heller.
Blir vel Opel og Nissan som stikker av med de mest utålmodige kundene.

knut.aulie

Spørsmålet blir jo hva slags prisklasse den havner i. i3 har jo høy pris til å være en fireseters bil. Hvis 3 serien havner en del høyere så nærmer de seg Tesla S60 eller X60

Sent fra min E2303 via Tapatalk


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Beckern på mandag 01. august 2016, klokken 10:31Er egentlig 2020 så sent?
Personlig tviler jeg på at vi får se så mange TM model 3 her før den tid heller.
Blir vel Opel og Nissan som stikker av med de mest utålmodige kundene.
2020 er fire år unna. Fire år er mye. Model 3 skal komme i 2018, altså to år, og selv det er mye.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Beckern

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. august 2016, klokken 10:45
Sitat fra: Beckern på mandag 01. august 2016, klokken 10:31Er egentlig 2020 så sent?
Personlig tviler jeg på at vi får se så mange TM model 3 her før den tid heller.
Blir vel Opel og Nissan som stikker av med de mest utålmodige kundene.
2020 er fire år unna. Fire år er mye. Model 3 skal komme i 2018, altså to år, og selv det er mye.
Tesla skal vel først levere forhåndsbestillinger i USA. Det kan fort ta et par år om ikke utrullingen går på skinner.
Da snakker vi fort 2020 før noe antall ser sin Model 3 her i landet.
Når jeg snakket om mye tenkte jeg mer på hvor sent den kom i forhold til konkuransen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Beckern på mandag 01. august 2016, klokken 16:40Tesla skal vel først levere forhåndsbestillinger i USA. Det kan fort ta et par år om ikke utrullingen går på skinner.
Da snakker vi fort 2020 før noe antall ser sin Model 3 her i landet.
Når jeg snakket om mye tenkte jeg mer på hvor sent den kom i forhold til konkuransen.
Planen er å starte 2018 med en produksjonstakt så nært som mulig 500.000 biler per år. Med 400.000 reservasjoner er det fullt mulig alle blir levert innen utgangen av 2018.

Så klart, ting kan skje som forsinker leveransene. Kanskje er bilen ikke klar i tide, eller kanskje klarer ikke Tesla skalere opp produksjonen veldig raskt. Men slike faktorer kan like gjerne skje med elektrisk BMW 3-serie. I dag er det bare *rykter* om at den skal komme i 2020. Med Model 3 vet man i hvert fall at det finnes fungerende prototyper, og at Tesla er fokusert på å få satt i gang produksjonen.

Vi får bare se. Om ikke Model 3 prototyper er overalt i Bay Area på denne tiden neste år, så begynner det å se mørkt ut for leveranse i 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Beckern

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 01. august 2016, klokken 23:17
Sitat fra: Beckern på mandag 01. august 2016, klokken 16:40Tesla skal vel først levere forhåndsbestillinger i USA. Det kan fort ta et par år om ikke utrullingen går på skinner.
Da snakker vi fort 2020 før noe antall ser sin Model 3 her i landet.
Når jeg snakket om mye tenkte jeg mer på hvor sent den kom i forhold til konkuransen.
Planen er å starte 2018 med en produksjonstakt så nært som mulig 500.000 biler per år. Med 400.000 reservasjoner er det fullt mulig alle blir levert innen utgangen av 2018.

Så klart, ting kan skje som forsinker leveransene. Kanskje er bilen ikke klar i tide, eller kanskje klarer ikke Tesla skalere opp produksjonen veldig raskt. Men slike faktorer kan like gjerne skje med elektrisk BMW 3-serie. I dag er det bare *rykter* om at den skal komme i 2020. Med Model 3 vet man i hvert fall at det finnes fungerende prototyper, og at Tesla er fokusert på å få satt i gang produksjonen.

Vi får bare se. Om ikke Model 3 prototyper er overalt i Bay Area på denne tiden neste år, så begynner det å se mørkt ut for leveranse i 2018.

Vi prøver å være litt realistiske her, gjør vi ikke?
Fordi Musk sier de vil forsøke å få tallet så nære 500k (inkl S og X) som mulig i 2018, to år før det opprinnelige (optimistiske) planen så betyr det ikke at det er realisitsk. Det trodde ikke produksjonssjefene hans som sluttet på dagen og det tror ikke analytikere og investorer. Tvert om er de svært kritiske.
Jo forsinkelser _kan_ skje andre produsenter men de kan dette og har gjort dette i årtier. For dem er det ikke montasje av 10 000 biler i uken som er utfordringen, men batterier. De har ikke det leveringspresset men de har veldig mye av logistikken og kunskapen som skal til for å få det til.




Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: Beckern på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:19Vi prøver å være litt realistiske her, gjør vi ikke?
Fordi Musk sier de vil forsøke å få tallet så nære 500k (inkl S og X) som mulig i 2018, to år før det opprinnelige (optimistiske) planen så betyr det ikke at det er realisitsk. Det trodde ikke produksjonssjefene hans som sluttet på dagen og det tror ikke analytikere og investorer. Tvert om er de svært kritiske.
Det varierer sterkt hva analytikere mener, og jeg vil tro at de investorene som ikke har tro på planene til Tesla ikke er investorer lengre.

Planen har hele tiden vært oppstart av produksjon i slutten av 2017, det som er fremskyndet er produksjonsopprampingen til 500.000 biler per år. Dette er snakk om mye copy/paste. Man trenger kanskje fem produksjonslinjer ved utgangen av 2018 i stedet for en eller to. Og dette er noe som medfører ett stort investeringsbehov tidligere, samt at man må ansette mange flere på kortere tid, men det er ikke snakk om å gjøre det umulige.

Når det gjelder de to folkene som sluttet hadde det ingenting med Model 3 å gjøre. Til å kjøre opp produksjonen av Model 3 har Tesla ansatt Audis tidligere produksjonssjef Peter Hochholdinger som har hatt ansvaret for produksjonen av A4, A5 og Q5.
Sitat fra: Beckern på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:19Jo forsinkelser _kan_ skje andre produsenter men de kan dette og har gjort dette i årtier. For dem er det ikke montasje av 10 000 biler i uken som er utfordringen, men batterier. De har ikke det leveringspresset men de har veldig mye av logistikken og kunskapen som skal til for å få det til.
De har mye kunnskap, det er derfor Tesla har plukket mye talent fra de store bilselskapene.

Jeg tenker at alt ligger til rette for at Tesla skal klare å levere flere hundre tusen Model 3 i 2018, men vi får bare se. Fasiten foreligger ikke.

Og når det gjelder den mulige elektriske BMW 3-serie - hvor mange år har vi ikke hørt prat om BMW i5? Prat er prat. Før eller senere bør også BMW følge opp praten med handling.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Beckern

Jepp, fasit får vi tidsnok.

Og jeg er enig i at BMW med flere må begynne å levere.
Det holder ikke med kortrekkvidde og rare biler i lengden.


knut.aulie

Skjønner ikke helt hvorfor Tesla, Opel/Chevrolet og BYD kan lage store batterier og lang rekkevidde,  men BMW (og andre) drøyer....

Sent fra min E2303 via Tapatalk


TM

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 02. august 2016, klokken 19:17
Skjønner ikke helt hvorfor Tesla, Opel/Chevrolet og BYD kan lage store batterier og lang rekkevidde,  men BMW (og andre) drøyer....

Sent fra min E2303 via Tapatalk
Det er vel så enkelt at alle, også BMW kan utstyre bilene sine med store, tunge batterier som ødelegger kjøreegenskapene eller krever en en gigantisk bil på over 2 tonn...hvis de vil. Det er jo ikke noen framtid at alle skal kjøre rundt med et halvt tonn unødvendig vekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA