Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gjøre klart elektrisk til elbil i garasje

Startet av JorgenM, tirsdag 13. september 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

Sungrazer

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

KnutOL

Spennende nyheter absolutt.

Tydelig at BMW ikke sitter på gjerdet og venter på at Tesla Model 3 kommer og tar for mange markedsandeler. Med 90 kWh batteri burde holde i massevis og med ekspertkompetanse på bruk av karbon til bilkonstruksjon burde bilen bli både lett, kvikk og gå lengst i klassen. Jeg er spent på hva prisen blir for denne tralla.

Espen Hugaas Andersen

Tror jeg vil ta "90 kWh" med en klype salt. Med batteri-teknologien fra nyeste i3 så er det en batteripakke på over 600 kg. Det er ikke helt lett å plassere dette inn på en fossilbil-plattform.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sungrazer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. august 2016, klokken 15:46
Tror jeg vil ta "90 kWh" med en klype salt. Med batteri-teknologien fra nyeste i3 så er det en batteripakke på over 600 kg. Det er ikke helt lett å plassere dette inn på en fossilbil-plattform.

Du har fått med deg at Samsung SDI som har inngått en avtale med BMW om batterileveranse har 120 Ah batterier, samt et batteri med ukjent kapsitet tilgjengelig?

http://insideevs.com/samsung-sdi-presents-batteries-that-enable-370-miles-600-km-of-range-at-2016-naias/
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 17. august 2016, klokken 16:07Du har fått med deg at Samsung SDI som har inngått en avtale med BMW om batterileveranse har 120 Ah batterier, samt et batteri med ukjent kapsitet tilgjengelig?
Om det er de nye 120 Ah cellene, så vil fortsatt batteriet være rundt 500 kg.

Det er greit nok å få plass til slike batterier i en elbil man har designet fra bakken opp, men det er nok vanskelig å få plass til dette i en fossilbilplattform. Kanskje hvis man ofrer alt av bagasjeplass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

Les artikkelen i alle fall før du kritiserer da :)
Står jo tydelig at CLAR-platformen er designet med EL i tankene, altså ingen 'fossilbilplattform' slik du har nevnt 2 ganger...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Kanutten

Sitat fra: JorgenM på onsdag 17. august 2016, klokken 16:37
Les artikkelen i alle fall før du kritiserer da :)
Står jo tydelig at CLAR-platformen er designet med EL i tankene, altså ingen 'fossilbilplattform' slik du har nevnt 2 ganger...

Jeg er ikke overrasket over at Tesla-tilhengerne leter etter svakheter. En slik bil må jo anses som en betydelig konkurrent til Model 3.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på onsdag 17. august 2016, klokken 16:37
Les artikkelen i alle fall før du kritiserer da :)
Står jo tydelig at CLAR-platformen er designet med EL i tankene, altså ingen 'fossilbilplattform' slik du har nevnt 2 ganger...
At plattformen er klargjort for "electrification" betyr ikke at den er klargjort for elektrisk 3-serie med 500 kg batteripakke. Som regel betyr det hybrider og plug-in hybrider.

3-serie er ikke en enorm bil. Om det var snakk om 7-serie - ok, kanskje det ville være mulig å få stappet inn en 500 kg batteripakke uten store problemer, men dette er en liten 3-serie der alt er tilpasset eksosanlegg, girkasse, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kanutten

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. august 2016, klokken 16:48
At plattformen er klargjort for "electrification" betyr ikke at den er klargjort for elektrisk 3-serie med 500 kg batteripakke. Som regel betyr det hybrider og plug-in hybrider.

3-serie er ikke en enorm bil. Om det var snakk om 7-serie - ok, kanskje det ville være mulig å få stappet inn en 500 kg batteripakke uten store problemer, men dette er en liten 3-serie der alt er tilpasset eksosanlegg, girkasse, osv.

Hvorfor så skeptisk? For meg virker dette som forutinntatt synsing.

Personlig tror jeg det finnes flere bilprodusenter, deriblant BMW, som er i stand til å lage gode elbiler. Dersom innholdet i artikkelen er riktig synes jeg det er kjempegode nyheter. Jo flere modeller med litt lengre rekkevidde jo bedre.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

Jeg betviler ikke at BMW ikke kan lage gode elbiler. Det jeg betviler er at de klarer å stappe en så stor batteripakke inn i en så liten bil, uten at bilen blir ganske dårlig eller uten at bilen er bygget fra bakken opp som en elbil. Bare for å si det slik:

- Det har aldri før blitt laget en så liten bil med en så stor batteripakke (selv fra bakken opp).
- Det har aldri før blitt laget en så liten bil med en så stor batteripakke, der bilen også kan utstyres som ren fossilbil, hybrid og PHEV.

Ser man på f.eks e-Golf, som er også på en plattform for flere typer drivlinje, så er batteripakken på 312 kg.

Letteste fossile Golf veier 1154 kg, tyngste fossile Golf veier 1440 kg, og e-Golf veier 1510 kg. De har altså klart å laste opp 70 kg ekstra uten veldig store konsekvenser. Men skulle den hatt 500 kg batteripakke ville den veid minst 1698 kg. (Trolig mer pga forsterket understell, bredere dekk, osv.)

Letteste fossile 3-serie veier 1475 kg, tyngste fossile 3-serie veier 1735 kg. Tar man differansen mellom letteste fossile golf og e-golf, legger til 188 kg og legger dette til letteste 3-serie, så er vi oppe på 2019 kg.  Det er et konservativt estimat på det en elektrisk 3-serie med 90 kWh batteri ville veie.

Og tar man utgangspunkt i høyeste maks tillatt totalvekt, 2195 kg, så må fem personer med bagasje veie under 176 kg. Altså man kan mer eller mindre overstige makslasten som understell o.l. er spesifisert til, ved å være to personer i bilen.

Hvilke endringer må man gjøre på bilen for at den skal takle vekten? Jeg tror det vil være veldig omfattende, og innen man er ferdig så er det ikke lengre en 3-serie men heller en i4 eller noe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

Sitat fra: Kanutten på onsdag 17. august 2016, klokken 16:44
Jeg er ikke overrasket over at Tesla-tilhengerne leter etter svakheter. En slik bil må jo anses som en betydelig konkurrent til Model 3.
FINNER på svakheter mener du ;) Det han kritiserer er basert på hans egne spekulasjoner og ikke spesielt interessant. BMW er best innen lettvekt og el-teknologi så det blir dumt å kritisere vekt på en bil som foreløpig ikke eksisterer...

Forøvrig er jeg selv Tesla-tilhenger også og håper at både BMW og Tesla kommer med knakende gode modeller som vil ta knekken på fossilmonstrene :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Jeg skal ikke stoppe noen fra å tro på det de vil, jeg vil bare at folk skal være forberedt på at om de venter på 90 kWh 3-serie i 2018 så vil de bli skuffet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eha

Jeg håper virkelig BMW klarer å levere denne bilen og at den blir en betydelig konkurrent til Tesla. Hele elbilfeltet vil styrkes av dette. Så er jeg selvsagt spent på hva som skjer med lademuligheter for både denne og andre, lignende biler som skal komme på markedet etter hvert. Her har silisiumgutta et enormt forsprang som markedet til dels ikke har oppdaget ennå.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

john



Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. august 2016, klokken 17:28

Hvilke endringer må man gjøre på bilen for at den skal takle vekten? Jeg tror det vil være veldig omfattende, og innen man er ferdig så er det ikke lengre en 3-serie men heller en i4 eller noe.

Er ikke det hele poenget med at de utvikler en helt ny plattform?

Som på G11 med sin CLAR plattform og kjernekomponenter i karbon. 130kg spart på å erstatte aluminium og stål med karbon.

Hvor er batteriene i en Tesla, og hvorfor skal det være så mye vanskeligere å få plass til batterier i andre biler?



Kanutten

Sitat fra: john på onsdag 17. august 2016, klokken 19:26
Hvor er batteriene i en Tesla, og hvorfor skal det være så mye vanskeligere å få plass til batterier i andre biler?

Det er neppe vanskeligere. Jeg tror både BMW og andre kunne produsert biler tilsvarende Tesla S/3/X, men markedet har rett og slett ikke vært tilstede.

Det har blitt hevdet her inne (jeg husker ikke i hvilke(n) tråd(er), eller av hvem) at når Model 3 kommer, så er det nærmest kroken på døra for tradisjonelle produsenter - Tesla er jo så disruptive. Personlig synes jeg nå det peker litt i motsatt retning. Det kan se ut som Model 3 får konkurranse en god del tidligere enn man tidligere har antatt fra både BMW, Audi, VW og Mercedes.

Alt er jo selvsagt synsing og spekulasjoner, men det ser unektelig spennende ut dersom ryktene rundt kommende bilmodeller stemmer.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA