Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

satheesh.net

Nå kom det epost fra Tesla.

eha

Sitat fra: Kanutten på onsdag 13. juli 2016, klokken 15:03
Jeg forstår ikke helt vitsen med en X med så kort rekkevidde?

Blir for meg litt som de som kjøper yacht uten motor for å briefe i havna i Monaco  :)
Hehe ja... det føles litt teit å kjøpe en X60D for å kunne briefe med måkevinger på SC-ene i et par mnd nå i vinter... :) Men hvis den siden kan oppgraderes til X75D så virker det kanskje ikke så dumt allikevel?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juli 2016, klokken 14:06
Til sammenligning forsvant s40 umiddelbart da ingen kjøpte den.

Korrekt nok, men ett enkelte ting har endret seg siden den gang. F.eks. har både superladenettverket blitt bygget og stadig utvidet og denne bilen har tilgang til dette i motsetting til TMS 40. Hadde TMS 40 kommet med superladetilgang, og den typiske distansen mellom superladerne hadde vært redusert tilsvarende slik at man normalt kunne regne med å komme fra superlader til superlader hadde nok TMS 40 solgt mye bedre. I tillegg er vel også øvrig ladeinfrastruktur blitt bygget litt ut siden den gang?

Det jeg tror Tesla har glemt i iveren er hvordan en norsk vinter påvirker rekkevidden :p

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juli 2016, klokken 14:06
Lukter hyppige besøk på supercharger med lading til høy soc :/

Det tror jeg nok ja, men dersom denne kapasitetsreduksjonen fungerer slik jeg tror - at alt ligger i "toppen" - så gjør det kanskje ikke noe?  Da vil jo 100% SOC på en 60 tilsvare ~80% reell SOC på 75kWh batteriet. I så fall kan man lade til 100% så ofte man vil, og det vil også gå mye raskere.

... men klart, dette gjenstår det jo å se om stemmer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

satheesh.net

Sitat fra: eha på onsdag 13. juli 2016, klokken 15:38
Sitat fra: Kanutten på onsdag 13. juli 2016, klokken 15:03
Jeg forstår ikke helt vitsen med en X med så kort rekkevidde?

Blir for meg litt som de som kjøper yacht uten motor for å briefe i havna i Monaco  :)
Hehe ja... det føles litt teit å kjøpe en X60D for å kunne briefe med måkevinger på SC-ene i et par mnd nå i vinter... :) Men hvis den siden kan oppgraderes til X75D så virker det kanskje ikke så dumt allikevel?

De som har fulgt mine uttalelser vet hvor jeg står, men kan godt repetere dem; jeg synes faktisk alt under 90kWt er lite på en så stor og tung bil som TMX. Med hengerfeste og bruksområdene denne bilen kan/skal brukes til er de små pakkene for små. Tenk også på forbruket i vinterhalvåret i Norge...

Erfaringene mine er at man ikke kjører som en "pus" på veien og hvis du klarer å holder deg under 210 i forbruk, så kjører du meget "reservert". Alle er vi forskjellige og alle har vi ulike behov, men tenk dere godt om før dere går for den minste pakken.

Som jeg skrev på Facebook også: Er behovet ikke mer enn 250-290 km på én lading, så er det knallbra at det nå finnes et alternativ OG at lommeboka ikke nødvendigvis får svi så hardt. :)

Jeg vil bare understreke igjen at dette er mine egne meninger og er ikke ment som noen som helst vitenskapelig fasitsvar. Smaken er altså som baken... ;D

Mippen

#19
Hvis 60 kwh utgaven er en SW begrenset 75 kwh batteripakke betyr det sannsynligvis at man kan benytte 100 % av kapasiteten. 85 kwh pakken som er gått ut var for eksempel begrenset til 79,3 kwh tilgjengelig energi.  Grunnen er at man har et buffer for å bevare batteriet lengst mulig. På 60 kwh er dette bufferet veldig stort, så man vil i teorien utnytte 60 kwh - ikke bare 57 kwh som før på gamle 60 kwh. Hvis man ikke oppgraderer til 75 kwh senere vil batteriet sannsynligvis også vare veldig lenge.


Men jeg er enig i at alt under 90 kwh høres lite ut på en så stor bil, men behovene styrer hva man velger.   
Fremtiden er elektrisk.

GOS


Det må da være helt kurant å kjøpe en X60D for dem som ikke har behov for særlig rekkevidde.

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

satheesh.net

Sitat fra: GOS på onsdag 13. juli 2016, klokken 16:01

Det må da være helt kurant å kjøpe en X60D for dem som ikke har behov for særlig rekkevidde.

Exactly my point also. For de som ikke har behov for mer. ;)

eha

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 13. juli 2016, klokken 15:52
De som har fulgt mine uttalelser vet hvor jeg står, men kan godt repetere dem; jeg synes faktisk alt under 90kWt er lite på en så stor og tung bil som TMX. Med hengerfeste og bruksområdene denne bilen kan/skal brukes til er de små pakkene for små. Tenk også på forbruket i vinterhalvåret i Norge...

Erfaringene mine er at man ikke kjører som en "pus" på veien og hvis du klarer å holder deg under 210 i forbruk, så kjører du meget "reservert". Alle er vi forskjellige og alle har vi ulike behov, men tenk dere godt om før dere går for den minste pakken.

Som jeg skrev på Facebook også: Er behovet ikke mer enn 250-290 km på én lading, så er det knallbra at det nå finnes et alternativ OG at lommeboka ikke nødvendigvis får svi så hardt. :)
Jeg er nok der selv. Hvis (dvs. når) vi kjøper en Tesla senere i år, så står valget mellom S og X (da sannsynligvis i 5-seter), og hvilket utstyr vi skal ha - ikke hvilken batteripakke det blir. Det er nok gitt at vi går for 90 kWh, med mindre det slitte ryktet om 100 kWh faktisk blir realisert til høsten.

Uansett er det forskjellige bruksmønstre der ute, og hvis X60D er det som skal til for å booste salget for Model X, så er det ikke definitivt et dumt valg for alle, selv om vi kommer til å ønske oss en bil med størst mulig kapasitet.

Det er mange helfrelste Tesla-eiere der ute som velger å ignorere rekkevidden fordi det er så lettvint å lade. Men at rekkevidden fortsatt er begrenset er et faktum når man sammenligner med eksosbiler - det blir som å kjøre en ICE med 20 liters kapasitet på tanken. Nå er kanskje 20 liter nok, men kan jeg få 25 eller 30, så sier jeg ikke nei takk :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

Diskusjonen her viser klart og tydelig at issuet med X60D er rekkevidde - selv blant opplyste elbilforumister.

Mon tro hvordan modellen blir mottatt blant folket som overhodet ikke vet noe som helst om elbiler.

Er det et røverkjøp (slik 70D var i sin tid), eller er det en skivebom? Tror mediaomtaler vil være relativt avgjørende for salget
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

satheesh.net

Sitat fra: lunitiks på onsdag 13. juli 2016, klokken 16:37
Diskusjonen her viser klart og tydelig at issuet med X60D er rekkevidde - selv blant opplyste elbilforumister.

Mon tro hvordan modellen blir mottatt blant folket som overhodet ikke vet noe som helst om elbiler.

Er det et røverkjøp (slik 70D var i sin tid), eller er det en skivebom? Tror mediaomtaler vil være relativt avgjørende for salget

Nye og uerfarne eiere vil fort få bekreftet at teori og praksis er nærmest umulig og oppnå. Dessuten vil sikkert mange føle seg "lurt" av annonsert rekkevidde, kontra erfart reell rekkevidde. :-X

Epleskreller

X60D kan være en fin (el)bil nummer to med henger dersom man allerede har en 85/90 Model S for langtur :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eha

#26
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 13. juli 2016, klokken 16:45
X60D kan være en fin (el)bil nummer to med henger dersom man allerede har en 85/90 Model S for langtur :)

Det er et snev av logikk i det resonnementet, men for meg stopper det der. Å redusere Model X til en slags hente-, bringe- og tilhengerbil virker en smule absurd. Den store styrken til Model X er jo langturer hvor den er enda mer behagelig og romslig (subjektivt sett) enn Model S. Det vil vel være langt mer fornuftig å selge sin 85/90 Model S og kjøpe en X90D?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 13. juli 2016, klokken 16:41
Nye og uerfarne eiere vil fort få bekreftet at teori og praksis er nærmest umulig og oppnå. Dessuten vil sikkert mange føle seg "lurt" av annonsert rekkevidde, kontra erfart reell rekkevidde. :-X

Jeg er ny, uerfaren og ennå ikke eier, men takket være elbilforum.no og YouTube tror jeg at jeg har helt greie forventninger til rekkevidden. Det skader ikke å gjøre undersøkelser før man foretar dyre "investeringer" :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

THE

X kan nok være en grei bil for meg, men ikke før det er mulig å få den med 120-130 kWh batteripakke. Da kan jeg kjøre 350 km pr etappe på langkjøring i 110-120 km/t (85-10% SOC). I tillegg er jeg avhengig av at SC nettverk bygges ut nordover i både Norge, Sverige og Finland.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

lunitiks

Det finnes også de (herunder meg selv) som rett og slett ønsker en superkomfortabel, praktisk, pen og miljøvennlig BY-elbil. Folk som ikke er så fryktelig mye på langtur og kjører noen få mil i helgene med familien.

Prisene er jo økt ganske dramatisk også på S nå, så det er vanskelig å si hvordan jeg ville tenkt om jeg var ute etter nybil nå. Tror jeg ville falt for S75D, pga. kombinasjonen av større plass i trunk, rekkevidde, pris, fart og spenning. Men samtidig er det en amerikaner i meg som sikler etter en suv.

Absolutt ingen no-brainer
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA