Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 13. juli 2016, klokken 19:05
Flott med valgmuligheter!

Men med 60 batteri blir Model X nesten som en kortrekkevidde elbil å regne. På en dårlig dag på motorveien har man kanskje 15 mil med 100% og kanskje ned mot 12 på 80% Supercharger lading. Videre må man nok lade til 100% for å se 20 tallet på antall mil rekkevidde om vinteren med kulde og/eller nedbør.

Det er jo ikke noe poeng i å lade til 80% av 60, så lenge de bare kutter på toppen. Ville satt den på 90% til daglig, og permanent 100% på langtur. Tviler på at man kommer under 20 mils rekkevidde uten henger og normale forhold. Ubrøytede veier vinterstid eller styrtregn og motvind på motorvei unntatt.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cobos

Jeg tror folk overdriver hvor dårlig rekkevidde denne får. Nå oppgir Tesla selv at kostnaden for en X er ca 15% dårligere rekkevidde. Jeg har selv en gammel S60 og den klarer ihvertfall 200km på autobahnen og der er det generelt ca 100-150km mellom superladerne. Så ja på vinterstid må man nok lade til 90-100% og ligge i høyrefeltet men da kommer man seg fint nedover i Europa med en X60.
Dette gir også folk en mye lavere startspris som jeg mistenker vil gjøre at mange flere vil tenke at en Tesla kanskje er mulig for de også... Etter alt av "nødvendige" oppgraderinger er det ikke sikkert det er så billig lenger men det er vel ikke en Q5 med tilsvarende utstyr heller. For ikke å snakke om Q7. Jeg tror denne får masse folk som ser på SUV inn døra hos Tesla.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

turfsurf

Helt enig. Og det er vel det de håper :)


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tkjoerlaug

#48
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. juli 2016, klokken 20:15
Sitat fra: georglu på onsdag 13. juli 2016, klokken 19:31
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 13. juli 2016, klokken 19:05
Men med 60 batteri blir Model X nesten som en kortrekkevidde elbil å regne. På en dårlig dag på motorveien har man kanskje 15 mil med 100% og kanskje ned mot 12 på 80% Supercharger lading. Videre må man nok lade til 100% for å se 20 tallet på antall mil rekkevidde om vinteren med kulde og/eller nedbør.

Hvordan kommer du frem til bare 15 mil? Jeg vet at NEDC-tallene lyver grovt, men det er et godt stykke fra 35 til 15 mil da. Er det samme store tapet på S-en?

15 mil er nok ganske riktig på vinteren om man kjører på motorvei i 130-140 med våt kjørebane.

Synes man er i overkant pessimistisk her. Nå er det forholdsvis få plasser man kan dure avgårde i 140km/t om vinteren i Norge, så dette er vel et ekstremtilfelle som kan sammenlignes med å kjøre skytteltrafikk mellom Lom og Juvasshytta.

Dersom batteriet har 55kWt tilgjengelig vil man måtte ha forbruk på 366Wh/km for få 150km rekkevidde. Så høye tall har jeg aldri opplevd med min model S, selv ikke med flere sykler eller skiboks på taket i landeveishastigheter på virkelig dårlig vinterføre.

På langkjøring på vinterstid uten noe på taket, vil 230-240Wh/km være svært høyt forbruk og da vil man ha 220-240km rekkevidde.

eha

Blir spennende å se hva forbruk med henger blir :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nie

Sitat fra: georglu på onsdag 13. juli 2016, klokken 19:35
Sitat fra: nie på onsdag 13. juli 2016, klokken 17:19
Etter prøvekjøring har vi svært  lyst på TMX men innser at den aldri vil kunne dekke vårt vinter-behov m.h.t. ski.

Var det noen som fant ut om man kunne legge skibag under setene på 5-seteren? I så fall blir den jo ganske attraktiv for en normal familie på fire. Bagasjeplassen ser jo ut til å være enorm med bare fem seter.
Glem det. Funker ikke. Høydeforskjeller i bunn av bilen utelukker dette.
Med seksseteren kan det være håp men et stort spørsmålstegn ved lastsikring generelt i den versjonen.

Øyvind.h

#51
Om rekkevidden blir 15, 17 eller 18 mil spiller liten rolle.
1. Få kjører fra 100% til 0%. Med andre ord kan man ikke ta utgangspunkt i 100-0 rekkevidden i praksis.
2. S90D drar ca 250Wh/km i ca 140km/t på sommeren. X60D er 20% tyngre, bredere/høyere og har mer drag/luftmotstand. Ca 300Wh/km der virker sannsynlig.
3. Stor kupe og stor glassfront med tilsvarende behov for varme.

X60D vil fungere fint for mange. Men etter tre år med langturer med S70D, S85 og S90D ville jeg aldri kjøpt X60D om jeg ofte kjørte turer lenger enn 15-20 mil fra hovedstaden.
X60D har rekkevidde omtrent som en S50 ville hatt.
S40 gikk raskt ut av produksjon fordi den var lite populær. Greit nok at det kommer en del superchargere, men hvor mange gidder å stoppe så ofte på langtur? Er det i det hele tatt bærekraftig for nettverket??

Vedlagt er forbruker på E6 sydover med takboks og 6 pers med bagasje nå på sommeren :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Knut Røe

Formålet er vel å få en lav fra-pris som mange bilmerker strever hardt med, f.eks BMW som er sykelig opptatt av det.
Når de først har fått inn folk på tanken om å kjøpe så går de gjerne for noe dyrere og bedre enn de først hadde tenkt. Det handler om å tiltrekke seg folk. Virker også kanskje litt som at de gjerne vil selge det de kan og ikke akkurat har stor "backordre" på TMX for tiden, mtp at biler bestilt nå leveres i oktober. Lav fra-pris er en stor greie siden det er det som trekker folk, og de gjør ikke stor profitt på basemodeller. Options er det som bringer virkelig kronasjer på bunnlinjen.

tonl

Tror de fleste ser litt "blind" på prisen til X60D og ikke tenker langsiktig, batteritap osv. På vanlig S85 som jeg hadde, mistet jeg 20km etter halvannen år (balansert). Ny var det litt over 400km typical 100%. Etter 1 1/2år falt det ned til 380km typical 100%.

Mippen

Sitat fra: Cobos på onsdag 13. juli 2016, klokken 20:35
Jeg tror folk overdriver hvor dårlig rekkevidde denne får. Nå oppgir Tesla selv at kostnaden for en X er ca 15% dårligere rekkevidde. Jeg har selv en gammel S60 og den klarer ihvertfall 200km på autobahnen og der er det generelt ca 100-150km mellom superladerne. Så ja på vinterstid må man nok lade til 90-100% og ligge i høyrefeltet men da kommer man seg fint nedover i Europa med en X60.
Dette gir også folk en mye lavere startspris som jeg mistenker vil gjøre at mange flere vil tenke at en Tesla kanskje er mulig for de også... Etter alt av "nødvendige" oppgraderinger er det ikke sikkert det er så billig lenger men det er vel ikke en Q5 med tilsvarende utstyr heller. For ikke å snakke om Q7. Jeg tror denne får masse folk som ser på SUV inn døra hos Tesla.

Cobos

Forbruk på Autobahn er en ting. For de fleste av oss er 80-120 km/t det bilen må klare over tid. Spørsmålet da er hvor mye strøm TMX bruker, og hvor lang rekkevidde den får. Nå har ikke jeg så mye erfaring med 60 kwh TMS, men hvis den har rundt 250 km reell rekkevidde for eksempel på vinteren og TMX bruker 15 prosent mer vil TMX ha rett over 210 km i reell rekkevidde. Da blir det en del ladesopp hvis man skal kjøre langt.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#55
Sitat fra: tonl på onsdag 13. juli 2016, klokken 22:16
Tror de fleste ser litt "blind" på prisen til X60D og ikke tenker langsiktig, batteritap osv. På vanlig S85 som jeg hadde, mistet jeg 20km etter halvannen år (balansert). Ny var det litt over 400km typical 100%. Etter 1 1/2år falt det ned til 380km typical 100%.

Batteripakken er en strupt 75 kwh, så man har stor margin på eventuelt tap. Det skal også være mulig å oppgradere til 75 kwh har jeg hørt via software oppdatering (mot betaling).
Fremtiden er elektrisk.

Hyperstress

Når prisen blir oppgitt for oppgradering, vil den da være inkl mva? Hvordan er det f.eks med autopilot i dag?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Epleskreller

Jeg hadde snittforbruk på 209 wh/km fra Asker til Mo i Rana med normal kjøring (litt over 1000km) i min Model X P90D. Stort sett gode forhold, men også regn.

For meg er X60D en fantastisk lokalbil som fungerer til det meste, men blir for kronglete på langtur
.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Bjoris

"Ingen" ville kjøpt X60 dersom den ikke kunne oppgradere til 75 OTA, men slik det er nå så får en muligheten til å prøve om det er nok, hvis ikke så kan en kjøpe oppgraderingen:) Forutsetter selvsagt at en er happy med 75...

Tenker faktisk på en X60 selv her vi sitter halvveis i vår biltur med Leaf30. Men det er jo en kjiipa variant selvsagt!

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kjølholdt

Vel er valget å kjøre ICE. Eller et ladestopp ekstra med X 60 ville jeg valgt X60 hver gang . Det virker som folk her inne kjører 50 mil hver helg. Folk kjører langtur i ferier hvis vi ser på snittet . Jul påske sommer. Jeg hadde gladelig tatt et ladestopp ekstr hvis det gjorde At jeg kunne kjøre X hvis det var det jeg trengte
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA