Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

turfsurf

I de fleste tilfeller vil 60 vs 75 fungere likt. Til daglig bruk kan man bare lade til 100% på 60, som tilsvarer 80% på 75, og som er fornuftig å holde seg på for batteriet. Ved SC hopping lader man sjelden til over 80% uansett, og hvis ikke Tesla struper ladehastigheten på 60, så vil de lade like fort. Så 75 vil kun være en fordel hvis man ferdes utenfor SC nettverket. 90 gir en rekke andre fordeler dog, men spranget er da ganske stort. 60 med 75 batteri virker som ett veldig gunstig kjøp. Spennende å se hva som skjer det neste halvåret, jeg har heldigvis god tid :)


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eha

Kvadratmeterprisen er høy i Oslo, og TMX okkuperer 10 av dem. Bortsett fra den dårlige spøken, er det ok å kjøre rundt i en by med TMX som en hverdagsbil? Den er jo faktisk enda litt større enn TMS...
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nie

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 13. juli 2016, klokken 16:45
X60D kan være en fin (el)bil nummer to med henger dersom man allerede har en 85/90 Model S for langtur :)
Det er faktisk ganske mye logikk i dette, for en del av oss.
Per idag har vi relativ ny TMS 85D som fungerer aldeles utmerket til langturer og har skiboks med plass til 8 par ski.
I tillegg har vi en Volvo diesel med hengerfeste som fungerer som nummer to bil og tilhengerbil.

Etter prøvekjøring har vi svært  lyst på TMX men innser at den aldri vil kunne dekke vårt vinter-behov m.h.t. ski. Det er da en besnærende tanke å bytte ut Volvoen med en X. Våre tilhengerturer er alltid korte turer på maks 50km på en dag. Vi frakter mye rundt på unger på ettermiddag/kveld aldri veldig langt men det må kjøres. TMX med seteløsningen passer da perfekt til dette formålet. Bilen vil da isåfall bli kjøpt med minimalt ekstrautstyr.

Jul, påske og sommerferie vil begge bilene bli kjørt en strekning på 34 mil med SC etter 24 mil. TMX må kanskje lades på Chadehmo iløpet av de 24 milene til SC men det lever vi greit med.

Synd at de har ødelagt mulighetene for at TMX kan fungere til vinterbruk for en aktiv skifamilie.



lunitiks

Sitat fra: eha på onsdag 13. juli 2016, klokken 17:14
Kvadratmeterprisen er høy i Oslo, og TMX okkuperer 10 av dem. Bortsett fra den dårlige spøken, er det ok å kjøre rundt i en by med TMX som en hverdagsbil? Den er jo faktisk enda litt større enn TMS...

Ja.

Og Oslo er ikke den eneste byen på planeten  ;)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

plvr

Synes tesla generelt er blitt for dyrt, og ihvertfall når rekkevidden reduseres. Min mening.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

turfsurf

#35
For dyrt? Sammenlignet med hva? Sammenlignbare biler er Audi A7, 5 serie GT osv for S, og BMW X6 o.l for X. Dyre biler ja, men for tilsvarende klasse biler er det fremdeles ikke så ille. Kjører man mye så blir det rett og slett billig (relativt)


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øggen

725.000 for X60D, med stoffseter, metallic lakk, sort taktrekk, og slepekrok.
Syns det e grei pris ej!
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

eha

#37
Sitat fra: lunitiks på onsdag 13. juli 2016, klokken 17:44
Og Oslo er ikke den eneste byen på planeten  ;)

Nei, men det er den kuleste! :D Jeg vil gjerne benytte denne utmerkede anledningen til å understreke at jeg verken bor i eller kommer fra Oslo  :o Jeg er dog fremdeles ivrig etter erfaringer på hvordan TMX ter seg og fungerer i en storby med sine 10 m2  ::)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

AppleKnocker

Flott med valgmuligheter!

Men med 60 batteri blir Model X nesten som en kortrekkevidde elbil å regne. På en dårlig dag på motorveien har man kanskje 15 mil med 100% og kanskje ned mot 12 på 80% Supercharger lading. Videre må man nok lade til 100% for å se 20 tallet på antall mil rekkevidde om vinteren med kulde og/eller nedbør.

Men prisen er gunstig. Som en suburban familie- og labradorfrakter, blir det sikkert solgt en del av disse.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

plvr

Enig med deg appleknocker. At jeg mener bilene generelt er blitt for dyre henger nok sammen med at jeg har de tidligste prisene friskt i minnet. Men prisstigninger har jo sine naturlige forklaringer og til syvende og sist er jo grensen for hva man vil legge i en ny bil høyst individuell. Men at vi snakker om kostbare biler er vel neppe noen uenig i. Når det gjelder x60d spesielt er poenget allerede formulert av AK over.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

georglu

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 13. juli 2016, klokken 19:05
Men med 60 batteri blir Model X nesten som en kortrekkevidde elbil å regne. På en dårlig dag på motorveien har man kanskje 15 mil med 100% og kanskje ned mot 12 på 80% Supercharger lading. Videre må man nok lade til 100% for å se 20 tallet på antall mil rekkevidde om vinteren med kulde og/eller nedbør.

Hvordan kommer du frem til bare 15 mil? Jeg vet at NEDC-tallene lyver grovt, men det er et godt stykke fra 35 til 15 mil da. Er det samme store tapet på S-en?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Sitat fra: nie på onsdag 13. juli 2016, klokken 17:19
Etter prøvekjøring har vi svært  lyst på TMX men innser at den aldri vil kunne dekke vårt vinter-behov m.h.t. ski.

Var det noen som fant ut om man kunne legge skibag under setene på 5-seteren? I så fall blir den jo ganske attraktiv for en normal familie på fire. Bagasjeplassen ser jo ut til å være enorm med bare fem seter.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

KrW

Rekkevidden blir i praksis sikkert det dobbelte av alle andre merkers elbiler sånn som Leaf osv. (Ikke nye Leaf 30 da) Det er ikke så verst og kan bli meget anvendelig for veldig mange. Har selv kjørt Leaf i to år som eneste bil. Ble ingen riktige langturer da.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Øyvind.h

Sitat fra: georglu på onsdag 13. juli 2016, klokken 19:31
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 13. juli 2016, klokken 19:05
Men med 60 batteri blir Model X nesten som en kortrekkevidde elbil å regne. På en dårlig dag på motorveien har man kanskje 15 mil med 100% og kanskje ned mot 12 på 80% Supercharger lading. Videre må man nok lade til 100% for å se 20 tallet på antall mil rekkevidde om vinteren med kulde og/eller nedbør.

Hvordan kommer du frem til bare 15 mil? Jeg vet at NEDC-tallene lyver grovt, men det er et godt stykke fra 35 til 15 mil da. Er det samme store tapet på S-en?

15 mil er nok ganske riktig på vinteren om man kjører på motorvei i 130-140 med våt kjørebane.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Sitat fra: georglu på onsdag 13. juli 2016, klokken 19:35
Var det noen som fant ut om man kunne legge skibag under setene på 5-seteren? I så fall blir den jo ganske attraktiv for en normal familie på fire. Bagasjeplassen ser jo ut til å være enorm med bare fem seter.

Lurer på akkurat det samme! I tillegg til skipose, tenker jeg på muligheten for å legge inn andre typer lange gjenstander slik man kan i en vanlig sedan (f.eks. TMS) ved å legge ned baksete(r). Det burde vel være plass mellom setestolpene til f.eks. lange materialer?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA