Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Bjoris

Her er en forretningsmulighet for Tesla:) De skulle tilbydd oppgradering til 90 også om dette var lov, det tar jo ikke lange tiden å bytte ett 90 batteri:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øggen

Men om prisen for 15kW e ca 70K, ka kosta et heilt 90 batteri da?
Va vel sagt at batteria skulle bli billigere, men he en følelse dei bli dyrere.
Og OM dei blir billegere med åpning av giga factory,  så kan det vel kanskje lønne seg å kjøpe en 60 og bytte til 90 en gang.....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Bjoris

Sitat fra: Øggen på søndag 17. juli 2016, klokken 23:22
Men om prisen for 15kW e ca 70K, ka kosta et heilt 90 batteri da?
Va vel sagt at batteria skulle bli billigere, men he en følelse dei bli dyrere.
Og OM dei blir billegere med åpning av giga factory,  så kan det vel kanskje lønne seg å kjøpe en 60 og bytte til 90 en gang.....

Ja, Tesla la nok bare på normal fortjeneste på 1. gen MS. Da kostet 25 kWh 47000 ekstra. De så da at nesten alle valgte 85 og konkluderte nok med at betalingsvilligheten langt oversteg produksjonskost+normal margin så nå tar de det markedet er villige til å betale. Ca 70-80.000 pr 15 kWh. Det er sykt dyrt, men jeg tror det forteller fint lite om batteri kostnadene! Prodkost har nok gått kraftig ned siden 2013

Jeg tviler på at vi vil kunne bytte til billigere batterie neste par årene, utviklingen går ikke så fort og så er det mye annet enn batterier også i pakken som kjøling, programvare som neppe blir så stor endring på...

Jwg ville derfor aldri gamblet på at en kan kjøpe en 60 og så oppgradere den til billig til en 90 feks når 120 kommer; men det er jo tenkelig at de med 90 vil oppgradere og at det dermed er ett bruktmarked... Men med Telsa sine timeprisen så blir det å koste en del med ett bytte og så spørs der hva en kan få for ett 60 batteri, som da egentlig er ett 75 batteri...

Time will show...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: bjoris på tirsdag 19. juli 2016, klokken 11:55
Ja, Tesla la nok bare på normal fortjeneste på 1. gen MS. Da kostet 25 kWh 47000 ekstra. De så da at nesten alle valgte 85 og konkluderte nok med at betalingsvilligheten langt oversteg produksjonskost+normal margin så nå tar de det markedet er villige til å betale. Ca 70-80.000 pr 15 kWh. Det er sykt dyrt, men jeg tror det forteller fint lite om batteri kostnadene! Prodkost har nok gått kraftig ned siden 2013

Gjør deg selv en tjeneste: Når du sammenligner prisutviklingen over tid og trekker konklusjoner ang. marginer og produksjonskostnader etc. så bruk prisene i USD. Bilene prises i USD og store deler av kostnadene (ironisk nok - enn så lenge antagelig bortsett fra batteriene som kan være i Yen?) er i USD. Pris i alt annet er pris i USD + "lokalisasjons-tillegg" (frakt, markeds-tilpassinger m.m.) og en bestemt vekslingskurs som står i forhold til den offisielle kursen på valutane det er snakk om.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjoris

Ja, ja, nå har ikke jeg gml priser i dollar, men det er jo åpenbart st ikke alt dette har med kurs å gjøre, noen selvsagt, men langt fra alt
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: Amoss på tirsdag 19. juli 2016, klokken 12:46
Sitat fra: bjoris på tirsdag 19. juli 2016, klokken 11:55
Ja, Tesla la nok bare på normal fortjeneste på 1. gen MS. Da kostet 25 kWh 47000 ekstra. De så da at nesten alle valgte 85 og konkluderte nok med at betalingsvilligheten langt oversteg produksjonskost+normal margin så nå tar de det markedet er villige til å betale. Ca 70-80.000 pr 15 kWh. Det er sykt dyrt, men jeg tror det forteller fint lite om batteri kostnadene! Prodkost har nok gått kraftig ned siden 2013

Gjør deg selv en tjeneste: Når du sammenligner prisutviklingen over tid og trekker konklusjoner ang. marginer og produksjonskostnader etc. så bruk prisene i USD. Bilene prises i USD og store deler av kostnadene (ironisk nok - enn så lenge antagelig bortsett fra batteriene som kan være i Yen?) er i USD. Pris i alt annet er pris i USD + "lokalisasjons-tillegg" (frakt, markeds-tilpassinger m.m.) og en bestemt vekslingskurs som står i forhold til den offisielle kursen på valutane det er snakk om.

Jeg tok en rask sammenligning mellom gml S60 med SC og dagens, bilen er 26% dyrere i Norge nå enn når den ble lansert. Tar vi 71.000 som S75 er dyrere enn S60 og regner oss tilbake til 2013 priser så koster tillegget 56.400, det gir en kWh pris på 3.780, tillegget i 2013 kostet 1.880, så det blir ganske nøyaktig dobbelt pris pr kWh enn i 2013...

For meg er det dermed ganske åpenbart at Tesla har markedstilpasset seg prisene for bilene med lengst rekkevidde... Evt så gav de bort 60 modellen i 2013
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

x60d borte fra design studio...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Hm, tipper det skjer noe med prisene snart. Spennende!
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rico

Hvis ikke den bare har ligget der for å oppnå Q3-tall...... :P

OleI

Finnes ingen annen logisk forklaring enn akkurat det,  for ikke å nevne å prøve ut markedet.. Vil tro de tapte endel potensielle 75 på det her da 60 fremsto som ett meget godt kjøp. Håper de kommer med gode tilbud på å kjøpe seg opp til 75 fra 60 senere!

VanOrton

Var innom Tesla idag for prøvekjøring av en Modell S. Nevnte da at jeg også vurderte Modell X 60D, men da sa de at de hadde dårlige nyheter til meg da den bilen var fjernet. De kom ikke til å selge den videre.

lunitiks

Som nevnt i innlegg #1 var en ribbet X60D kr 663 100,-. I dag får du en ribbet X75D for kr 762 200,-. (+ 99 100,-)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OleI

Diffen var vel ikke så høy i utgangspunktet? Mener å huske rundt 80k??

Øyvind.h

Må vel ha luftunderstell nå?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hnrk

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:46
Må vel ha luftunderstell nå?

Trodde det var laget mest av aluminium og stål jeg *dukke*
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA