Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Cookie Monster, torsdag 01. september 2016, klokken 16:58

« forrige - neste »

amund

Bruker de samme opplegg som Android (og jeg tror også IOS) så kjører hver app i en egen virtual machine som KUN har tilgang til de tjenestene brukeren tillater når man installerer. Så kan f.eks. OS'et si at ingen apper får svinge på rattet, men alle får sende lyd til stereoanlegget, brukeren kan si ja eller nei til om appen får bruke GPS'en osv, du skjønner tegninga. Og da er det ingen teknisk mulighet for at appen kan bryte ut av 'sandboxen' sin. Om den kræsjer går det ikke ut over noe annet heller.

Det er frustrerende mye uutnyttet potensial i disse skjermene. Tenk hvor enkelt det hadde vært for dem å gitt oss 2-3 forskjellige speedometer vi kunne velge mellom? Farger og skins? Batteritemperatur, diverse gauges.

App store/3rd party apper har de jo snakket om siden 2012 eller noe. Håper det kommer noe snart.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Cookie Monster

#61
Sitat fra: amund på torsdag 04. august 2016, klokken 09:47
Bruker de samme opplegg som Android (og jeg tror også IOS) så kjører hver app i en egen virtual machine som KUN har tilgang til de tjenestene brukeren tillater når man installerer. Så kan f.eks. OS'et si at ingen apper får svinge på rattet, men alle får sende lyd til stereoanlegget, brukeren kan si ja eller nei til om appen får bruke GPS'en osv, du skjønner tegninga. Og da er det ingen teknisk mulighet for at appen kan bryte ut av 'sandboxen' sin. Om den kræsjer går det ikke ut over noe annet heller.

Det er frustrerende mye uutnyttet potensial i disse skjermene. Tenk hvor enkelt det hadde vært for dem å gitt oss 2-3 forskjellige speedometer vi kunne velge mellom? Farger og skins? Batteritemperatur, diverse gauges.

App store/3rd party apper har de jo snakket om siden 2012 eller noe. Håper det kommer noe snart.

Enig. Skulle vært mulig å tilpasse mer.
Batteritemp ++ finnes allerede i sw. Er bare ikke tilgjengelig uten ekstra tilgang :P Men er veldig kjekt for å følge med på temperaturer.
Tesla kunne godt hatt mulighet i menyen til å aktivere avanserte valg feks så alle fikk muligheten til det. Gjør jo ikke noe skade at de som ønsker kan velge å se slikt.



2015 P85D

Trustno1

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 04. august 2016, klokken 09:52
Enig. Skulle vært mulig å tilpasse mer.
Batteritemp ++ finnes allerede. Er bare ikke tilgjengelig uten ekstra tilgang :P Men er veldig kjekt, har den alltid på for å følge med på temperaturer.
Tesla kunne godt hatt mulighet i menyen til å aktivere avanserte valg feks så alle fikk muligheten til det. Gjør jo ikke noe skade at de som ønsker kan velge å se slikt.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan har du fått denne tilgangen?

Cookie Monster

Kan dessverre ikke si så mye ;) Men krever fysisk tilgang til bilen, nettverkskabel som passer i Tesla sin diagnose port samt mye kunnskap på Linux eller venner som kan :P
2015 P85D

Hodetelefoner

Veldig mye Linux er det vel ikke? Det holdt med å ta oppstart før?  Hvem utfører? Jeg vil også miste garantien!

lunitiks

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 04. august 2016, klokken 12:15
Men krever fysisk tilgang til bilen, nettverkskabel som passer i Tesla sin diagnose port samt mye kunnskap på Linux eller venner som kan :P

Du har bare venner her inne cookie  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Veggen

Endel info her:
https://www.su-tesla.space
Dog røpes ikke linux kodingen...

Cookie Monster

#67
Ja det vesentlige mangler der. Man trenger heller ikke å demontere dashbordet slik som hun på den linken gjør.
Men dette hører nok hjemme i den andre tråden her.

Tesla er nok ikke interessert i at det kommer for mye ut siden man kan skru feks av sikkerhetfunksjoner som at man må holde i rattet av og til på autopilot, oppdaterte til fw 8.0, skru av esp/tc, sette dual motor i rwd only osv.

2015 P85D

Trustno1

Om man gjør dette, betyr det at man stopper fremtidige firmware updates? Eventuelt vil firmware updates overskrive endringen man har gjort?

HåkonE

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 05. august 2016, klokken 09:54
Er liten interesse i at det kommer for mye ut siden man kan skru feks av sikkerhetfunksjoner som at man må holde i rattet av og til på autopilot, oppdaterte til fw 8.0 beta, skru av esp/tc, sette dual motor i rwd only osv.

Jeg vil si det nok er stor interesse for at noe slikt kommer ut!  ;)

Har du forresten prøvd å skru av ESP/TC, og hvordan gikk det?

Cookie Monster

#70
Sitat fra: HåkonN på fredag 05. august 2016, klokken 14:27
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 05. august 2016, klokken 09:54
Er liten interesse i at det kommer for mye ut siden man kan skru feks av sikkerhetfunksjoner som at man må holde i rattet av og til på autopilot, oppdaterte til fw 8.0 beta, skru av esp/tc, sette dual motor i rwd only osv.

Jeg vil si det nok er stor interesse for at noe slikt kommer ut!  ;)

Har du forresten prøvd å skru av ESP/TC, og hvordan gikk det?

Tenkte mer sett fra Tesla sin side :P Blir nok testet på en bil til vinteren ;)
2015 P85D

alfheim

Sitat fra: HåkonN på fredag 05. august 2016, klokken 14:27


Har du forresten prøvd å skru av ESP/TC, og hvordan gikk det?

Prøvde å ta ut sikringen på isbane sist vinter. Det gikk i og for seg greit, ABS forsvant samtidig, og bilen var bare passe fornøyd.

Bilen ble i praksis nesten ukjørlig på isen, (piggfrie vinterdekk) da bare det å tenkte på å gi gass førte til at alle hjulene spant. (Det vil si det var mulig å kjøre den, men ble ikke noe morsomt da det ikke var mulig å bruke gassen til å holde ting etc.)
Det jeg ønsker meg er en modus a la BMW sin der man slipper opp ESP noe. En ca 20% reduksjon i ESP ville gjort den morsom å kjøre på isbane.

vnm

Hvilken modell har du alfheim?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

alfheim


bernta

Er det noen som har oppdatert info om FW v8.0?
Tesla model s 85D bestilt 22. juli
Bekreftet: 23. juli
Tildelt VIN (98XXX): 26. juli
I produksjonskø: 31. juli
I produksjon: 13. aug.
I transit fra fabrikken: 25. aug
Utlevert: 21. okt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA