Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte lyspærer i instrumentpanelet ?

Startet av Mhz, søndag 10. oktober 2010, klokken 16:22

« forrige - neste »

Mhz

Efter en något intensiv diskusion idag kring lunchbordet på jobbet undrar jag om det ær någon som har klarhet i nær man får køra i bussfil och nær man inte får køra i bussfil med elbil.

Det finns den vanliga varianten - Buss och Taxi = Ok?!
Buss i rute = Ok?!
Inkøring førbjuden, gæller ej buss = Ok?!
Svængfil innan kryss men på andra sidan ær det bussfælt (typ mellan majorstuen och Ullevål sjukhus)= Ok att køra rakt fram?!

Hur ær det med stød i trafiklagen nær det gæller detta?

mvh
martin
Oslo - Buddy

Lars C. Krogenæs

#1
Det er kun 3 skilt som gir elbiler adgang til kollektivfeltet:

Buss = OK

Buss og Taxi= OK

Sambruksfelt = OK



Alle andre skilt er FY FY for elbiler, da dette ikke er "kollektivfelt", men unntak fra skiltet montert over.
Høyresving forbudt, gjelder ikke buss og taxi = FY FY
Buss i rute = FY FY
Påbudt kjøreretning, gjelder ikke buss og Taxi(og kollektivfelt rett etter) = FY FY

Skiltingen er tullete mange steder:
Skiltet under viser at det er kollektivfelt rett frem:

Men når man kommer frem mot krysset, er det skiltet med påbudt sving til høyre og det berømte underskiltet som kun gir adgang for buss og taxi til å kjøre rett frem.


Akurat i dette tilfellet (Ring 2 i Oslo) tror jeg det nå er ryddet opp, til elbilens gunst.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

svedman

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. september 2010, klokken 23:50


Akurat i dette tilfellet (Ring 2 i Oslo) tror jeg det nå er ryddet opp, til elbilens gunst.

Dessverre ikke, var hvertfall ikke det i forrige uke.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Elmo

tror ikke det tilfører noe i forhold til den fine oppsummeringe til Lars, men dette har vært diskutert mye tidligere. 
Ref http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=681.0
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. september 2010, klokken 23:50
Det er kun 2 (kollektiv)skilt som gir elbiler adgang til kollektivfeltet:

Buss = OK

Buss og Taxi= OK

Alle andre skilt er FY FY, da dette ikke er "kollektivfelt", men unntak.

Tja, hva med sambruksfelt (2+) ? Kan ikke el-bil kjøre der med kun en person i bilen ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svedman

Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Lars C. Krogenæs

Bra observert. Har oppdatert mitt første svar, for å få med dette.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Jeg er skeptisk av natur (selv til hva Lars C. Krogenæs skriver), så jeg rotet frem forskriftene som regulerer dette.
Jeg mente "508.1 for buss" hadde et unntak fra unntaket (så det ikke var lov å kjøre der), men det har det tydligvis ikke.

Definisjonen på kollektivfelt finner vi i

FOR 2005-10-07 nr 1219: Forskrift om offentlige trafikkskilt, vegoppmerking, trafikklyssignaler og anvisninger (skiltforskriften)

(http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20051007-1219.html#12)

508 Kollektivfelt
508.1 for buss
508.2 for buss og drosje

Skiltet angir at kollektivfelt begynner og at trafikkreglenes bestemmelser om kollektivfelt gjelder. Buss med inntil 16 passasjerplasser i tillegg til førerplass kan bare brukes i kollektivfelt ved utøvelse av løyvepliktig persontransport eller med minst 7 passasjerer i tillegg til fører. Skiltet gjelder fram til skilt 510 « Slutt på kollektivfelt » eller til første vegkryss. Skiltet oppheves også av vegvisningsskilt som angir annen bruk av feltet.

509 Sambruksfelt
Skiltet angir at sambruksfelt begynner og at trafikkreglenes bestemmelser om sambruksfelt gjelder. Feltet kan brukes av drosje og buss, samt av motorvogn som transporterer minst det antall personer som er angitt ved tall på skiltet. Buss med inntil 16 passasjerplasser i tillegg til førerplass, og som ikke brukes i løyvepliktig persontransport, omfattes også av skiltets krav om antall personer. Skiltet gjelder fram til skilt 511 « Slutt på sambruksfelt » eller til første vegkryss. Skiltet oppheves også av vegvisningsskilt som angir annen bruk av feltet.

Unntaket for elbil finner vi i


FOR 1986-03-21 nr 747: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).
(http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#5)

§ 5. Kjøretøys plass på vegen
2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Det er mao. lov å kjøre der det er skiltet med "508.1 for buss", selv om bussene ikke er spesielt begeistret for dette...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

svedman

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 15. september 2010, klokken 09:16
Jeg er skeptisk av natur (selv til hva Lars C. Krogenæs skriver), så jeg rotet frem forskriftene som regulerer dette.

Jeg mener å ha hørt det samme som deg, at 508.1 (buss) ikke var OK for elbil, så jeg måtte lese disse forskriftene selv også. Jommen står det at vi har lov til å bruke 508.1 også. :)

Men: Lurer på hvorfor vi begge har fått dette inntrykket? Jeg har bevisst holdt meg langt unna 508.1-filene fram til nå.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Lars C. Krogenæs

Grunnen er nok at "hvis ikke taxier får lov til å kjøre der engang, så får sikkert ikke elbiler heller" holdningen :-)

Jeg måtte også sjekke, etter at jeg første gang kjørte fra vest, forbi Aker Brygge. Der er det kollektivfelt i midten, slik at bussene kan stoppe på bussholdeplassen, mens taxier og vanlige fossilbiler skal holde til venstre. Så viste det seg (for meg også) at elbiler også kunne kjøre sammen med bussen, selv om det noen ganger blir trangt å komme over i venstre felt etter krysset, hvis du har en buss forran som skal stoppe på bussholdeplassen.

Egentlig mener jeg her at elbiler ikke burde få lov til å kjøre i den rene bussfilen, i motsetning til tilfellene jeg viste til i første post, der elbilen burde få lov til å kjøre.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

sveander

Hva med feks. i Tollbugata hvor høyre felt er for trikk og har lysregulering med en "strek". Kan vi elbiler kjøre der og også bruke trikkens lysregulering.

Det er kanskje et vanlig kollektivfelt egentlig og ikke bare for trikk?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

svedman

Sitat fra: sveander på onsdag 27. oktober 2010, klokken 10:44
Hva med feks. i Tollbugata hvor høyre felt er for trikk og har lysregulering med en "strek". Kan vi elbiler kjøre der og også bruke trikkens lysregulering.

Det er kanskje et vanlig kollektivfelt egentlig og ikke bare for trikk?

Da jeg var trikkefører for et par år siden, var det et vanlig kollektivfelt. Jeg regner med at det er slik fortsatt.

Dersom du kjører i kollektivfeltet, skal du følge kollektivfeltets lyssignal. Dette er fordi det alltid er en årsak til det dersom det skifter i utakt med "de vanlige" bilisters fargede lyssignaler, og det kan i verste fall medføre fare dersom du kjører ut fra et kollektivfelt på "feil" klarsignal. Det vil nok også medføre irritasjon for buss/trikk/taxi bak deg dersom du ikke følger kollektivsignalene.

S betyr Rødt, - betyr Gult, og | betyr Grønt. Det er like ulovlig å kjøre mot S som på rødt lys.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Thomas Parsli

Sitat fra: sveander på onsdag 27. oktober 2010, klokken 10:44
Hva med feks. i Tollbugata hvor høyre felt er for trikk og har lysregulering med en "strek". Kan vi elbiler kjøre der og også bruke trikkens lysregulering.

Det er kanskje et vanlig kollektivfelt egentlig og ikke bare for trikk?

Det avgjørende er skiltingen, ikke hva slags lys det er i krysset;)
I Tolbugata er det skiltet med "508 Kollektivfelt" så der har vi lov til å kjøre.
Personlig legger jeg meg ikke i kollektivfeltet før jeg kommer ned til Strandgata (børsen), så jeg ikke hindrer trikken.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sveander

Fint Thomas

Da er vi to som tar hensyn til trikken
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Patriq Backlund

Selv om forskriften gir oss rett til å kjøre i kollektivfeltene - så tenker jeg at for alle som ikke setter seg inn i disse at det hadde vart oppklarende med ett skilt hvor det sto f.eks buss+elbil, buss+taxi+elbil o.s.v.
Men, det koster jo å skilte.....  ;)
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA