Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte lyspærer i instrumentpanelet ?

Startet av Mhz, søndag 10. oktober 2010, klokken 16:22

« forrige - neste »

Patriq Backlund

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 15. november 2010, klokken 20:47
SitatVårsågod - krangel med politiet fører sjelden fram til godt resultat og flere elbilister ER allerede bøtelagt på flere av de nevnte plassene i Trondheim.   

Hadde selv aldri akseptert noe forelegg for å kun "følge" kollektivfeltet. 

Tenk også på at det er andre i kollektivfeltet som du hindrer med slik kjøring.

AM

Off topic: Rav4_EV - jeg har sendt både PM og e-post til deg uten å få kontakt med deg.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Baltor

Sitat fra: Helge på mandag 15. november 2010, klokken 00:57
Sitat fra: Baltor på lørdag 13. november 2010, klokken 17:06Jeg er enig med Elektrolux i at denne skiltingen ikke er optimal, men foreløbig er ingen bøtelagt for å kjøre fornuftig og trygt igjennom denne rundkjøringen. Med fornuftig mener jeg å bruke kollektivfeltet hele veien. Jeg gjør det hver dag. Blir det bot må vi ta krangelen.
Vårsågod - krangel med politiet fører sjelden fram til godt resultat og flere elbilister ER allerede bøtelagt på flere av de nevnte plassene i Trondheim. :-\ :'( :o
Det er ikke meningen å krangle med politiet
De gangene jeg har blitt stoppet av hyggelige politifolk har jeg blitt spurt om jeg vil skrive under på et forenklet forelegg, eller la saken gå videre til rettssystemet.

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. november 2010, klokken 06:25
Eneste håpet er fornuft fra utøvende Politi, eller følge skiltinga slik den står, til noen reagerer og belyser idiotiet med skiltingen. Har selv kontaktet både Aftenbladet, Forbrukerinspektørene og Rogaland Elbilforening, men ingen virker interresert i problemet.
I og med at ingen er bøtelagt velger jeg å tro at at utøvende politi har en smule fornuft :)
Rogaland Elbilforening jobber jevnt og trutt med ulike saker, vi har foreløbig ikke prioritert denne saken med skiltingen i Tjensvollskrysset. Dette vil nok endre seg hvis en av medlemmene våre blir bøtelagt etter å ha kjørt fornuftig, trygt og logisk.
Men den farlige demonstrasjonskjøringen som Elektrolux forteller om kan vi ikke forsvare.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Helge

Sitat fra: Baltor på tirsdag 16. november 2010, klokken 10:34I og med at ingen er bøtelagt velger jeg å tro at at utøvende politi har en smule fornuft :)
Rogaland Elbilforening jobber jevnt og trutt med ulike saker, vi har foreløbig ikke prioritert denne saken med skiltingen i Tjensvollskrysset. Dette vil nok endre seg hvis en av medlemmene våre blir bøtelagt etter å ha kjørt fornuftig, trygt og logisk.
Men den farlige demonstrasjonskjøringen som Elektrolux forteller om kan vi ikke forsvare.
NEI, ikke fornuft her i Trondheim nei! Her har allerede politiet bøtelagt flere elbilister i flere av disse omtalte kryssene. Jeg har ringt og snakket med Trondheimspolitiet om akkurat dette. De sier at de ikke prioriterer å ta elbilistene i disse sakene, men når de først er på kontroll i disse kryssene (for eksempel etter "bekymringsmelding" fra busselskapet) så kan de ikke gjøre forskjell på elbil og de andre bilene så lenge det står kun buss og taxi på skiltet. De bekreftet også konkret at de i flere tilfeller har bøtelagt elbilister på slike steder.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Baltor

Sitat fra: Helge på tirsdag 16. november 2010, klokken 23:05
De bekreftet også konkret at de i flere tilfeller har bøtelagt elbilister på slike steder.

Ok, og alle har godtatt dette og betalt..? Det hadde vært fint om en av dere tok belastningen ved å ikke betale, for å få prøvd dette rettslig.
Her ser man en fin video som belyser problemet.
http://www.aftenbladet.no/lokalt/article1228236.ece
Stavanger
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Legg merke til mopeden som kjører i strid med skiltinga helt på slutten av video'en. :D

På tide dette blir ordnet opp i spør du meg. Det skal ikke være opp til den enkelte å sette i gang en rettsprosess for å ordne opp i helt opplagte skilt-tabber
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: Baltor på onsdag 17. november 2010, klokken 00:06Ok, og alle har godtatt dette og betalt..?
Det kjenner jeg ikke til... Min kone og jeg har unngått slike bøter foreløpig og en av mine venner som har fått bot vedtok forelegget på stedet etter først å ha forsøkt iherdig å snakke fra seg boten utfra at dette var dårlig hensyn til elbilistene. Men det hjalp ikke mye du  :-\

Sitat fra: Baltor på onsdag 17. november 2010, klokken 00:06
Det hadde vært fint om en av dere tok belastningen ved å ikke betale, for å få prøvd dette rettslig.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. november 2010, klokken 09:36
På tide dette blir ordnet opp i spør du meg. Det skal ikke være opp til den enkelte å sette i gang en rettsprosess for å ordne opp i helt opplagte skilt-tabber
Må si jeg er mest på linje med Electrolux her... Dette burde vært ryddet opp i uten at noen må ta støyten med å være "martyr".

Baltor

Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. november 2010, klokken 09:36
Vi vet foreløbig ikke hvordan politiet ser på denne saken, et forelegg ville belyst dette. I saken om boligsoneparkering for elbiler i Stavanger var det nettopp det at jeg fikk en bot som førte til at Stavanger Parkering måtte revurdere sin egen praksis. (etter godt arbeid fra Norstart)
Elbiler kan idag parkere gratis i alle boligsoner.

Tjensvollkrysset:
Forbudssonen er svært kort, i motsetning til eksemplene fra Trondhjem er kollektivfeltet markert som aktivt igjen rett etter den korte midtrabatten.
Jeg ringte nå til Ytreland (han på videoen), han fortalte at de er klar over problemet , det hadde ikke vært hensikten å stenge noen av brukerne av kollektivfeltet ute fra feltet dette korte strekket. De vil vurdere om det blir nødvendig å gjøre endringer. Dette tolker jeg positivt.

Sitat fra: Helge på onsdag 17. november 2010, klokken 09:45

Må si jeg er mest på linje med Electrolux her... Dette burde vært ryddet opp i uten at noen må ta støyten med å være "martyr".

Hvis noen av medlemmene våre blir bøtelagt vil vi selvfølgelig støtte vedkommende, og jeg vil tippe at Norstart også vil engasjere seg hvis det gjelder en som er medlem.
Stavanger

Baltor

Sitat fra: Baltor på torsdag 11. november 2010, klokken 11:38
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. november 2010, klokken 10:25
Alle som kjører fossilbil i de store byene vet at elbiler har lov til å kjøre i kollektivfeltet. Det kan man ikke unngå å få med seg :-)
Her i Stavanger sliter vi med dette, busser og taxier legger seg på bakfangeren og blinker med lysene.

Jeg har nå på vegne av Rogaland Elbilforening skrevet tydelige brev til Norgestaxi, Stavanger Taxi og Veolia Transport Sør. (Det er Veolia som drifter Flybussen). Jeg tror det er disse 3 det gjelder.

Stavanger Taxi svarte umiddelbart at de beklager dette på det sterkeste, de skal ta det opp internt, de ønsker melding om hvilke drosjer det gjelder, og faktisk også at vi politianmelder disse.
:)
Stavanger

Helge

Sitat fra: Baltor på onsdag 17. november 2010, klokken 13:22... og jeg vil tippe at Norstart også vil engasjere seg hvis det gjelder en som er medlem.
Nå er jeg medlem av Norstart, men all den tid jeg ikke vet at man får full støtte fra Norstart ved en bøtekonflikt i et av disse (for elbiler) håpløst skiltede kryssene spørs det ikke om ikke jeg ville finne det enklest og tryggest å bare akseptere forelegget (om jeg fikk et)... :-\ :-[ :'(

elektrolux

Sitat fra: Baltor på onsdag 17. november 2010, klokken 13:22
Jeg ringte nå til Ytreland (han på videoen), han fortalte at de er klar over problemet

Kanskje Pitlane manøveren til slutt fører til noe bra tross alt. Får bare håpe det skjer før kona kommer hjem med bot for ikke å ta manøveren.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. november 2010, klokken 20:44
Får bare håpe det skjer før kona kommer hjem med bot for ikke å ta manøveren.
Men du bryter mange flere regler ved å ta den "Pitlane" manøveren din, så jeg tror det er du som er i faresonen her.
;D
Sitat fra: Helge på onsdag 17. november 2010, klokken 13:59
Nå er jeg medlem av Norstart, men all den tid jeg ikke vet at man får full støtte fra Norstart ved en bøtekonflikt i et av disse (for elbiler) håpløst skiltede kryssene ... :-\ :-[ :'(
Norstart kan ikke gjøre alt på en gang, alle vi andre må også bidra. Helge, som lokal kjentmann bør du kontakte Vegvesenet, og når du etterhvert finner fram til rett person fortsetter du å spørre ham/henne om hvordan dette går. Legg vekt på at du er bekymret, unødig filskifte skaper nestenulykker.
Hold Norstart og forumet informert om hvordan dette går.
Får du bot kan du velge å se på det som en kjempemulighet til å få ryddet opp i jungelen.
(presseoppslag, underskriftslister, støtteaksjoner, ekspertuttalelser)
I en slik sak (hvor skiltingen opplagt er uheldig) er faren for å måtte betale motpartens saksomkostninger svært liten, du har ingenting å tape.
Stavanger

Lars C. Krogenæs

Det rare i skiltjungelen er at vi har lov å kjøre der det står "Buss Taxi" skrevet på asfalten. Her er vi altså definert som Buss og Taxi.

Står det derimot gjelder ikke "Buss og Taxi" er vi plutselig ikke definert som "Buss og Taxi", og må foreta helt unødvendige manøvre.

Det er et poeng som dere som vil ta opp kampen kan få helt gratis av meg.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Baltor

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 18. november 2010, klokken 09:51
Det rare i skiltjungelen er at vi har lov å kjøre der det står "Buss Taxi" skrevet på asfalten. Her er vi altså definert som Buss og Taxi.
Står det derimot gjelder ikke "Buss og Taxi" er vi plutselig ikke definert som "Buss og Taxi", og må foreta helt unødvendige manøvre.
Ja, derfor ville det enkleste være om underskiltet "Buss og Taxi" ble godkjent til å angi "brukere av kollektivfeltet".  "Buss og Taxi" er en kort og grei tekst. Det er nok pga lesbarhet  Vegvesenet har valgt denne korte underteksten.
Hvis de ikke ønsker å innkludere elbiler eller motorsykler kan de bruke "Buss i rute".
Stavanger

svedman

Sitat fra: Baltor på torsdag 18. november 2010, klokken 10:52
Ja, derfor ville det enkleste være om underskiltet "Buss og Taxi" ble godkjent til å angi "brukere av kollektivfeltet".  "Buss og Taxi" er en kort og grei tekst. Det er nok pga lesbarhet  Vegvesenet har valgt denne korte underteksten.

Dette krever kun en endring av skiltforskriften, og bør være gjennomførbart. Jeg har tidligere på dette forumet argumentert for dette, men da fikk jeg 0 svar. ;)

Med en slik endring vil alle problemer med påbudte svinger og påbudt kjørefelt være løst over hele landet uten ett eneste skilt som må byttes ut (koster penger, det).
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

cra

Sitat fra: Baltor på torsdag 18. november 2010, klokken 10:52
Hvis de ikke ønsker å innkludere elbiler eller motorsykler kan de bruke "Buss i rute".

Ja, dette var "fella" mens caravellen enda var minibuss; jeg kunne kjøre noen snarveier som var for "buss og taxi", men med underskilt "gjelder buss i rute" vanket det bot. Å "omdefinere" buss og taxi slik du beskriver ville være en genialt enkel løsning. Da slipper man å vite masse om spesialtilfeller om når det gjelder og ikke.

Det er nesten som forsikringspapirere; to sider om hva man har forsikret, og 30 sider med diverse unntak for når forsikringen ikke gjelder.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA