Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte lyspærer i instrumentpanelet ?

Startet av Mhz, søndag 10. oktober 2010, klokken 16:22

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Vi drukner i skilt. Jo færre jo bedre.

ALLE som kjører elbil vet at de har lov til å kjøre i kollektivfelt. Alle som kjører fossilbil i de store byene vet at elbiler har lov til å kjøre i kollektivfeltet. Det kan man ikke unngå å få med seg :-)

Dermed er min mening at det er helt greit at man nå har tatt bort "Også EL-bil" skiltingen.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Patriq Backlund

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. november 2010, klokken 10:25
Vi drukner i skilt. Jo færre jo bedre.

ALLE som kjører elbil vet at de har lov til å kjøre i kollektivfelt. Alle som kjører fossilbil i de store byene vet at elbiler har lov til å kjøre i kollektivfeltet. Det kan man ikke unngå å få med seg :-)

Dermed er min mening at det er helt greit at man nå har tatt bort "Også EL-bil" skiltingen.

Lars
Jo, jeg ser den poengen.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Baltor

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 11. november 2010, klokken 10:25
Alle som kjører fossilbil i de store byene vet at elbiler har lov til å kjøre i kollektivfeltet. Det kan man ikke unngå å få med seg :-)
Her i Stavanger sliter vi med dette, busser og taxier legger seg på bakfangeren og blinker med lysene. Opplevde dette faktisk i dag. Dette er nummer en på lista over ting som får meg i ekstremt dårlig humør, særlig hvis det er før frokost.
(Tror ikke taxisjåføren som blinket i dag glemmer det med det første)

Vi har trodd det var de utenlandske sjåførene som gjorde dette, men det ser ut til å gjelde alle. Jeg sjekket med nyeste utgave av boka som ATL anbefaler til kjøreopplæring, den har faktisk ikke et ord om at elbiler kan kjøre i kollektivfelt. Dette er noe Norstart bør ta opp med ATL.
Boka har også glemt elbiler i alle andre sammenhenger, den skriver om hydrogenbiler, men altså ikke noe om elbiler.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Baltor på torsdag 11. november 2010, klokken 11:38

Her i Stavanger sliter vi med dette, busser og taxier legger seg på bakfangeren og blinker med lysene. Opplevde dette faktisk i dag.

Tror desverre det ikke hadde hjulpet med å endre skiltingen....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hma

Jeg får legge sivile politibiler til listen over kjøretøygrupper som blinker med (blå)lysene til elbiler :-)

Kjørte med Rav4'en i går kveld ut fra Trondheim sentrum i kollektivfeltet og registrerte et kort blått blink bak meg. Jeg la meg raskt inn i venstre kjørefelt for å gi plass til passering. Deretter la jeg meg tilbake, men det viste seg da at den sivile Passaten ikke hadde det så travelt allikevel. Forstod videre at blålysene var til min ære, men at betjenten avblåste "aksjonen" idet han ble oppmerksom på EL-skiltet. Litt synd i grunn, det ville jo vært veldig moro å høre hva betjenten eventuelt hadde på hjertet.

En sjelden gang i blant blinker en buss eller to med lysene til meg, men jeg vil på det sterkeste fraråde alle (elbilister) om å reagere, det vil bare resultere i et negativt omdømme for oss elbilister. Trekk heller pusten dypt og tenk på noe annet. Om kjøretøyet bak blinker fordi man forsinker trafikken (f.eks ligger litt for langt under fartsgrensen), sving så til siden og slipp forbi ved første anledning  (jeg tenker ikke på det som blir nevnt tidligere i tråden, men deler mitt generelle syn).

Jeg synes vi elbilister bør vise, ved vår trafikkale adferd, at vi representerer sunne verdier og holdninger i trafikken :-)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Helge

Som antydet av forrige Trondhjemmer... er det heldigvis relativt sjelden min kone og jeg erfarer at taxi'er og busser blinker når vi kjører vår EL-P106 i kollektivfeltene her i Trondheim. Det har skjedd noen få ganger og da har jeg faktisk mistenkt dem for... på litt avstand (før de tar igjen oss og ser EL-skiltet) å ikke ha skjønt at den lille grønne P106'en vår faktisk er elbil. Det ruller veldig mange flere P106'er rundt her i byen med bensinmotor enn med elmotor - de med elmotor kan vi vel kanskje telle på fingere på to hender?

Imidlertid er jeg ganske fortvilt over håpløs skilting og regulering flere plasser her i byen. Har du kjørt en strekning flere ganger bør du ha fått med deg skiltingen (men ikke nødvendigvis likevel fårstått den). Men selv den som utmerket godt vet dette med kollektivfelt kontra "svingskilt med underskilt" osv, kan få seg betydelige overaskelser og problemer flere plasser her... i hvert fall første gangen du kommer kjørende på disse stedene med elbilen.

Bare for i full fart å nevnte et konkret eksempel: Du kommer for første gang kjørende med (den nye) elbilen din nordover Vestre Rosten i Trondheim mot lyskrysset med Kolstadveien. Dette er i ettermiddagsrushet og allerede rett etter Statoilstasjonen står bilkøen helt i stampe i venstrefeltet så du legger deg ut til høyre i kollektivfeltet. Dette går jo som en drøm helt til du kommer fram til krysset der kollektivfeltet svinger til høyre utenom lyskrysset og fletter inn på den kryssende Kolstadveien etter lyskrysset.

Problemet her er bare at i krysset ser du det berømte svingskiltet med underskilt med KUN buss og taxi slik at elbilen strengt tatt ikke har lov til å fortsette i kollektivfeltet utenom selve lyskrysset. PROBLEMET er imidlertid at der i høyre felt står de NÅ i stille i kø på rødt lys uten plass til å slippe inn deg og det bremser nå ned bak deg en stor buss med en forbannet bussjåfør som ikke bare blinker hissig med fjernlysene, men til alt overmål TUUUUTER brutalt på deg og driter deg litt ekstra ut ovenfor de andre bilistene i et par mils omkrets. Hva gjør du da? Står der og blokkerer bussen til noen i venstrefeltet er snill og slipper deg inn... vel og merke først ETTER at det har blitt grønt lys... eller kjører du ulovlig til høyre for ikke å hindre bussen? Jeg har fått bekreftet fra Politiet i Trondheim at dersom de tilfeldigvis er på kontroll i dette krysset da får du med din elbil samme boten som en med bensinbil eller dieselbil!

Etter å ha fått servert den utgangen av historien fra trondheimspolitiet spurte jeg politimannen om jeg da faktisk skulle blitt stående og hindre bussen fikk jeg svar om at dette krysset er uheldig slik. Når jeg spurte om hvorfor ikke de få elbilene i Trondheim kunne få kjøre til høyre i denne svingen fikk jeg som svar at dette feltet gikk rett inn i en busslomme etter krysset. Dette argumentet kjøpte jeg for min del ikke i det hele tatt all den tid taxi'ene kan kjøre der. De bruker ikke busslommene de heller og pr i dag er det mange flere taxien her i byen enn elbiler. Men jeg ønsket ikke å provosere politimannen og lot derfor være å ta den diskusjonen... :(  Personen jeg snakket med i Vegvesenet om samme kryss mente imidlertid at her burde elbilene også ha lov å svinge til venstre sammen med taxiene og bussene... inntil videre...
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

hma

Denne stien har vi tydligvis begge gått. På det forrige -ning-forumet (midlertidig elbilforum 2009) gjengav jeg en lengre skriftlig samtale med Politi/Kommune/Vegvesenet vedrørende håpløs skilting for elbiler.

Den 11. oktober 2009 fikk jeg følgende svar fra vegforvaltningsseksjonen i Trondheim:
Vedrørende skilting for el-bil i Trondheim (saks ref 2009/160122-003)

Vi viser til Deres E-post av 20. august 2009 samt purring av 1. oktober 2009 vedrørende skilting for el-bil i Trondheim.

For å unngå framtidige problemer og misforståelser mht. hvilke kjøretøy som har tillatelse til å kjøre rett fram i kjørefelt i kryss som i dag er skiltet med nr. 402.4 med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi", er det nå enighet om at vi i samråd med Politiet og Trondheim Kommune skal få utarbeidet skiltplaner for å få erstattet de eksisterende påbudspilene (nr. 402.4) i "kollektivfeltene" med skilt nr. 508 og nr. 510 på de aktuelle strekningene. På den måten vil alle trafikantene som gjennom regelverket i Trafikkreglenes $5 pkt 2. har unntak fra skiltet, så som el-biler, mopeder, motorsykler, hydrogenbiler (nullutslipps motorvigner), sykler og uniformert utrykningskjøretøyer få lovlig tillatelse til å kjøre i disse feltene. Dette gjelder i første rekke vegstrekninger langs Østre Rosten og Utleirvegen (og muligens noen andre steder) i Trondheim.

Denne skiltsaken vil bli fulgt opp og utarbeidet i regi av vår Ressursavdeling v/Steinar Simonsen, og et eventuelt framtidig vedtak om nye skiltoppsett må i ettertid fattes av Sentrum politidistrikt (Skiltforskriftens $28.1).

Trafikksikkerhet/vegforvaltningsseksjonen
Med hilsen

Seksjonssjef

Kopi Sentrum politidistrikt v/Håvard Tømmervold og Trondheim Kommune v/Tore Rinnan.


Seksjonssjefen (Steinar Simonsen?) lovet her at det skulle ryddes opp i forholdene langs Østre Rosten. 13måneder senere kan jeg ikke registrere noe bedring. Som mye annet har det kokt bort i kål. F.eks hvor blir det av alle de nye ladestasjoner som er lovet bygget i Trondheim? Men det er en annen sak...

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Patriq Backlund

Jeg syns jo og at skiltingen i forhold til praksis er håpløs i Oslo. F.eks det som er vist bilde av tidligere i tråden, hvor man kommer på vei mot øst på ring2 fra Majorstuen og det er påbudt å svinge til høyre med mindre det er buss eller taxi. Dette skjer i flere kryss etter hverandre på denne strekningen.

I praksis er det et kollektivtfelt hele veien på høyre side, men for dme som skal ned veien til høyre i vart kryss skal ha mulighet til det så opphører kollektivfeltet og det er påbudt å svinge til høyre (med mindre du kjør buss eller taxi da).
Det blir da litt håpløst at man med elbil skal svinge inn til venstre rett før krysset (og inn forran de andre bilene) og så tilbake til høyre igjen så snart man passert krysset. Spesiellt siden det i praksis er ett sammenhengende kollektivfelt til høyre.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Helge

Sitat fra: hma på torsdag 11. november 2010, klokken 13:58Seksjonssjefen (Steinar Simonsen?) lovet her at det skulle ryddes opp i forholdene langs Østre Rosten. 13måneder senere kan jeg ikke registrere noe bedring. Som mye annet har det kokt bort i kål. F.eks hvor blir det av alle de nye ladestasjoner som er lovet bygget i Trondheim? Men det er en annen sak...

Noe bedring har det vært slik som i Holtermannsveien, Elgeseter gate, Prinsens gate hvor de i hvert fall har tatt bort noen av påbudt sving til høyre skiltene som tidligere tvang elbilene til å pendle fram og tilbake mellom høyre og venstre felt for å kjøre lovlig. Det er også kommet opp 6 elbilplasser på Universitetsområdet (Gløshaugen) og skal før jul (i år  ;D ) komme opp ytterligere 22 elbilplasser ved universitetsområdene Gløshaugen, Dragvoll og Kalvskinnet (sentrum).

Men som vi har konstatert er det altså dessverre fremdeles flere "Skiltfeller" for elbiler her i byen enda.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

#24
Sitat fra: Helge på torsdag 11. november 2010, klokken 12:58
Problemet her er bare at i krysset ser du det berømte svingskiltet med underskilt med KUN buss og taxi slik at elbilen strengt tatt ikke har lov til å fortsette i kollektivfeltet utenom selve lyskrysset. PROBLEMET er imidlertid at der i høyre felt står de NÅ i stille i kø på rødt lys uten plass til å slippe inn deg og det bremser nå ned bak deg en stor buss med en forbannet bussjåfør som ikke bare blinker hissig med fjernlysene, men til alt overmål TUUUUTER brutalt på deg og driter deg litt ekstra ut ovenfor de andre bilistene i et par mils omkrets. Hva gjør du da? Står der og blokkerer bussen til noen i venstrefeltet er snill og slipper deg inn... vel og merke først ETTER at det har blitt grønt lys... eller kjører du ulovlig til høyre for ikke å hindre bussen?

Samme problemstilling i det nye Tjensvollskrysset i Stavanger.

Her er fossilfeltet påbudt kjørefelt for alle bortsett fra buss og taxi forbi en 10m lang trafikkøy før rundkjøringen i rettning ut og inn fra byen. Hensikten med trafikkøya er å ha et fast punkt før fossilbilistene kan legge seg over i kollektivfeltet, og videre svinge til høyre i rundkjøringen. Underskiltet på påbudt kjørerettning burde selvfølgelig vært "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet" i stedet for "Gjelder ikke buss og Taxi"

Jeg følger selvfølgelig skiltene slik de står,  ;D og har hatt noen til dels farlige episoder grunnet filbytte. Trafikken i de to feltene har stor forskjell i hastighet, og dermed er det ikke ufarlig å bytte felt.

Ene episoden som er mest minneverdig var da en Taxi hadda lagt seg tett oppi rumpa på Berlingoen. Jeg pleier å ta en stor bue ut av kollektivfeltet, og inn igjen med full pedal, slik at bilen krenger og lager en dramatisk S lignende sving, og manøveren observeres som en totalt idiotisk manøver som den jo tross alt er. Jeg kikket godt rundt meg for å forsikre at jeg hadde tumleplassen jeg trengte, og satte i gang. Taxi'en hadde jeg ikke sett, da den kjørte med kun parkeringslys tent, og må ha lagt tett inntil meg. Det var fremdeles mørkt så tidlig på morgenen. I det jeg la den 1,5 tonn store Berlingoen ut i fossilfeltet gav Taxi'en gass. Det samme gjorde jo jeg, men Taxi'en hadde nok mer å gi, og kortere strekning. Når så de 10 meteren med fossilfelt var passert i en fin bue, raste Berlingo'en tilbake til feltet der den hører hjemme. Taxi'en var fremdeles usynlig, og der var ikke plass til oss begge i bredden. Det var da jeg oppdaget Taxi'en. Bråbremsende, halveis på vei ut i terrenget på siden av veien, og med hornet på. Tror begge hadde hatt et forklaringsproblem hadde dette scenariet blitt observert av UP, og jeg måtte nok påtatt meg skylden hadde det blitt platekontakt, idet det var jeg som byttet felt.  

Etter dette passer jeg selvfølgelig enda bedre på når jeg tar Pitlanemanøveren min forbi trafikkøya, og jeg tipper Taxisjåføren heller ikke har glemt episoden.

Håpet er selvfølgelig at skiltingen blir endret. Til våren kommer alle motorsyklene, og de må jo også bytte felt disse 10 meterene. Håper skiltingen blir endret før det.  

Kona kjører samme strekning på vei til jobb, men gidder ikke ta Pitlanemanøveren. Hu tar heller diskusjonen opp med Politiet skulle de ha kontroll på om trafikantene følger skiltinga. :)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Ærlig talt.

Synes dette er totalt uansvarlig kjøring. Noen måneder i garasjen uten å røre fartspedalen hadde vært passende straff.

Oppfordrer ingen til å gjøre det samme.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Baltor

Jeg er enig med Elektrolux i at denne skiltingen ikke er optimal, men foreløbig er ingen bøtelagt for å kjøre fornuftig og trygt igjennom denne rundkjøringen. Med fornuftig mener jeg å bruke kollektivfeltet hele veien. Jeg gjør det hver dag. Blir det bot må vi ta krangelen.
Kollektivfelt merkes her i Rogaland med "Buss Taxi" malt på asfalten, det er vel dette som har ført til at de har satt opp dette underskiltet.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Helge

Sitat fra: Baltor på lørdag 13. november 2010, klokken 17:06Jeg er enig med Elektrolux i at denne skiltingen ikke er optimal, men foreløbig er ingen bøtelagt for å kjøre fornuftig og trygt igjennom denne rundkjøringen. Med fornuftig mener jeg å bruke kollektivfeltet hele veien. Jeg gjør det hver dag. Blir det bot må vi ta krangelen.
Vårsågod - krangel med politiet fører sjelden fram til godt resultat og flere elbilister ER allerede bøtelagt på flere av de nevnte plassene i Trondheim. :-\ :'( :o
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Det er ikke uten grunn det heter "blind justice"

I praksis betyr det at brytes reglene, i dette tilfelle skiltingen, nytter det ikke å vise til hva en trodde hensikten med skiltingen skulle være, eller hva den burde vært, etc.

Eneste håpet er fornuft fra utøvende Politi, eller følge skiltinga slik den står, til noen reagerer og belyser idiotiet med skiltingen. Har selv kontaktet både Aftenbladet, Forbrukerinspektørene og Rogaland Elbilforening, men ingen virker interresert i problemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

SitatVårsågod - krangel med politiet fører sjelden fram til godt resultat og flere elbilister ER allerede bøtelagt på flere av de nevnte plassene i Trondheim.   

Hadde selv aldri akseptert noe forelegg for å kun "følge" kollektivfeltet. 

Tenk også på at det er andre i kollektivfeltet som du hindrer med slik kjøring.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA