Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om lading av i3 på 400V anlegg

Startet av Spiro, torsdag 04. august 2016, klokken 11:10

« forrige - neste »

bob-bob

Sitat fra: tomrh på mandag 30. mai 2016, klokken 14:21
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 25. mai 2016, klokken 21:35
Edit: Mitt snittforbruk ligger om vinteren på ca 20-22kwh/100km.
Ligger på 18-19 kWh/100 km, og det med 1. gen Leaf. ;)

Men for ikke å forvirre trådstarter, 20-22 kWh/100 km på vinteren er å forvente - var ca. der vi lå første vinteren. Det er bare jeg som har gjort noen små forbedringer på vår Leaf, viser hva som er mulig å oppnå om man trenger det.

tomrh :
Hyggelig at du klarer det med første gen leaf. Jeg er selvsagt imponert over alle som klarer å komme utrolig langt med bilene sine.  Men jeg tror trådstarter er mest interessert i hva en helt ny bil er i stand til , uten modifiseringer , med koselig varme på og vanlig forsiktig kjøring - dvs helt uten spesielle sparehensyn. Han skal - såvidt jeg leser ham - bare bruke bilen som en vanlig pendlerbil , og lurer på om en 30kWh  klarer distansen han skriver om - vinter som sommer. Da blir det litt feil å trekke inn eldre modeller og diverse rekordforsøk synes jeg.  ;D

Spiro

Da har vi tatt ett valg og det ble ny lief nordic 30 kw. Fikk 6kw lading med på kjøpet fordI dem ikke hadde den andre på lager :)

Vet ennå ikke om jeg skal ha 6kw lading da jeg tenker på total strømforbruk I huset. Har 50 amp hovedsikring.
Har vel egentlig bestemt meg for 16 amp 3.6kw lading men er jo selvfølgelig I tvil siden jeg fikk 6kw I prisen.

Er det verre for batteriet å lade hver dag på 6 kw kontra 3.6 kw.

Hva ville dere gjort?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

leafnor

#17
Sitat fra: Mrdahl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 17:04
Da har vi tatt ett valg og det ble ny lief nordic 30 kw. Fikk 6kw lading med på kjøpet fordI dem ikke hadde den andre på lager :)

Vet ennå ikke om jeg skal ha 6kw lading da jeg tenker på total strømforbruk I huset. Har 50 amp hovedsikring.
Har vel egentlig bestemt meg for 16 amp 3.6kw lading men er jo selvfølgelig I tvil siden jeg fikk 6kw I prisen.

Er det verre for batteriet å lade hver dag på 6 kw kontra 3.6 kw.

Hva ville dere gjort?
Ikke skadelig med 6kW lading av batteri.
Og, jeg ville lagt opp 32A kurs om elektriker vil, men kanskje brukt en "boks" med justerbar styrke. Kunne ladet vanlig på 16A., og om det kniper en gang, skru opp til 32A.
Eksempelvis en slik: http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_32A

En ubrukt brukt en: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76219592&fks=76219592
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Erl_end

Sitat fra: Mrdahl på tirsdag 31. mai 2016, klokken 17:04
Da har vi tatt ett valg og det ble ny lief nordic 30 kw. Fikk 6kw lading med på kjøpet fordI dem ikke hadde den andre på lager :)

Vet ennå ikke om jeg skal ha 6kw lading da jeg tenker på total strømforbruk I huset. Har 50 amp hovedsikring.
Har vel egentlig bestemt meg for 16 amp 3.6kw lading men er jo selvfølgelig I tvil siden jeg fikk 6kw I prisen.

Er det verre for batteriet å lade hver dag på 6 kw kontra 3.6 kw.

Hva ville dere gjort?

Grattis med ny bil. Tror ikke du kommer til og angre. Vær glad du fikk med 6kw lader. :)

Har 3x50 inntak og har montert 32A Saltoboks hjemme.
Null problem og har ikke angret ett sekund. Lader ca 24% batteri pr time mot 7% med 10A ladekabel (hvis det er 10A du får med og ikke 8A) Gjør at vis jeg kommer hjem med 40% batteri på ettermiddagen kan jeg lade opp til ca 80-90 mens jeg lager og spiser middag før jeg eventuelt skal ut igjen.
Har satt på timer i bilen som gjør at jeg normalt sett lader hver natt fra klokken 0230 så er den ferdig ladet til jeg drar mellom 0700 og 0730 hver morgen..
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

bob-bob

Fint å lade batteri så ofte du kan , og 6kWh er helt ok . Du greier deg også sikkert fint med halvparten , det er akkurat nok til at du kan forvarme på vinterstid uten å tappe batteriet  ,mens bilen står plugget inn.
( med "kladden" som følger med bilen på 10A så vil batteriet tappes litt når du forvarmer i sterk kulde , da 10A ikke klarer å levere nok...)
16A installasjon er nok rimeligst - og sikkert best i forhold til inntaket ditt kanskje - men får du til 32A så er det jo enda bedre for bilbruken. 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA