Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om lading av i3 på 400V anlegg

Startet av Spiro, torsdag 04. august 2016, klokken 11:10

« forrige - neste »

Spiro

Hei. Vurderer sterk å kjøpe en tekna 2016 30 kw lief.
Trenger derfor ærlige erfaringer om hvor langt man kommer på en lading på vinterstid fra 0 til -20c
Noen kjører på europaveier og andre på traktorvei. 

Jeg personlig trenger 12 mil PR. Dag. Til og fra jobb der ladingen skjer over natta med 16 amp lader.
Trenger litt varme I kupé men ikke allverdens.

Hvor langt kjører dere?


Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

nr1rayner

#1
Har kjørt noen turer Heimdal-Orkanger (ca 33km hver vei og 80-sone nesten hele veien) i vinter med min -13 Tekna, så 24kwh batteri.
Brukte noenogførti % hver vei i -15C, noen ganger tett oppunder eller kanskje litt over 50%. Hadde alltid mulighet for lading på jobb, så var aldri bekymret for å rekke hjem igjen, og sløste vel derfor kanskje litt ekstra med varmen. Men uten lademulighet hadde det nok ikke vært mange % igjen..
Brukte vel ikke vesentlig mindre i -5C, men det kan nok hende at jeg sløste litt ekstra med varmen da..
Man blir litt "bortskjemt" med lademulighet i begge ender  :P
Jeg vil vel sånn sett si 7-8 mil rekkevidde. Det er vel også blitt "normen" på de med 24kwh, altså det forhandler og brukerne går ut med.
Til sammenligning bruker jeg vel ca 50% totalt tur-retur nå om sommeren uten varme, så ca 13 mil rekkevidde nå.

Nissan sier 25% større batteri (24 vs 30). Men i realiteten har den vel nesten 40% mer tilgjengelig kapasitet (ca 20kwh vs 27kwh).
Etter mine litt kjappe tall burde vel 30kwh sånn sett gå greit 11-12mil vinters tid og 18-19mil om sommeren.

Edit: Mitt snittforbruk ligger om vinteren på ca 20-22kwh/100km.
Med ca 20kwh tilgjengelig som jeg har skulle det gi ca 9-10mil.
Med ca 27kwh tilgjengelig som 30kwh visstnok skal ha gir det 12-13 mil.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Østfold

Har kjørt 30kW Leaf i vinter ned mot -15. Uten at jeg har helt nøyaktige tall så tror jeg 12 mil er stort sett innafor og om du må lade så snakker vi om under 10 minutter selv når det er sprengkaldt. Har kjørt daglig 18+ mil t/r i vinter med 30kW Leaf.

bob-bob

Vi har begge typer , en 24kWh og en 30kWh.

Den minste klarer 10 mil greit om vinteren ( minus 17) med forvarmet kupe og hastighet ikke over ca 80 i flatt terreng.
Den største klarer 13-14 mil greit under samme forhold.

Kjører du fortere blir rekkevidden drastisk redusert (og også hvis du starter med helt kald bil - vi forvarmer med hjemmeladestasjon 16A , hvis ikke tar varmen mer strøm enn 10A klarer å levere så det er ikke så lurt...)

kavorland

2015 24 kwh, klarar 12 mil på vinterstid med variabel last, varme og kjøreforhold ned til -11, 14- 15 mil på somarstid.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

BobbyBrown

Jeg tok en langtur i vinter (129 km) var ca -1 grader hele veien. Kom frem med 21% restkapasitet. Kjørte i fartsgrensen men sparsommelig. Stort sett 80 og 60 soner

Spiro

I mitt tilfelle blir den ladet med 16 amp og forvarmet på morgenen. Men når jeg skal hjem fra jobb er jo bilen iskald. Greier jeg da 12-13 mil  totalt. 6 mil til jobb og 6 hjem uten forvarmet bil.
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

bob-bob

#7
Sitat fra: Mrdahl på fredag 27. mai 2016, klokken 10:31
I mitt tilfelle blir den ladet med 16 amp og forvarmet på morgenen. Men når jeg skal hjem fra jobb er jo bilen iskald. Greier jeg da 12-13 mil  totalt. 6 mil til jobb og 6 hjem uten forvarmet bil.
Det bør kunne gå med en 30kWh bil , dersom det ikke er kupert terreng og du ikke kjører stort over 80 km/t. ;)  Jeg vil anta at du til og med har igjen greit med reservekapasitet når du kommer hjem - ca 25% bør være mulig.
(I tillegg har jeg tenkt at dette er MED varme i kupeen - det holder med 18 grader  om du bruker setevarmer og rattvarmer... og kjør ikke i 100 km/t , da går det ikke.) Hvis du kunne hatt mulighet til å svinge innom en hurtiglader på vei hjem , så kunne det kanskje vært nyttig på enkelte dager hvor det er sprengkaldt - type minus 20 og kaldere. Man blir litt lettere til sinns ihvertfall når man har den muligheten. Men - jeg tror som sagt dette er innenfor , og at det vil fungere selv om bilen får et kapasitetstap om noen år.  Lykke til !

Spiro

Har nå lief 30kw nordic på prøvekjøring denne helga. Så det blir spennende å se hvor langt jeg kommer PR lading I varmen. Noen tips til å simulere vinterstid?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Østfold

#9
Det er sikkert supergøy. Har klart meg bra med 30kW Leaf og det er ikke -20 alle dager :-) tror igrunnen du vil bli superfornøyd med en Leaf som mange før deg er inklusive meg selv.

leafnor

Sitat fra: Mrdahl på lørdag 28. mai 2016, klokken 18:06
Har nå lief 30kw nordic på prøvekjøring denne helga. Så det blir spennende å se hvor langt jeg kommer PR lading I varmen. Noen tips til å simulere vinterstid?
Kalkuleringstips: Hvis du mener vinters tid med snødekt veg, under -10, divider lengden du kommer nå med 2/1,3=1,53.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Spiro

I dag kjøre jeg min første tur med lief 30 kw for testing fra forhandler.
Passerte akkurat 20 mil da alarmen kom opp. 10% batt igjen og 25 km.
Kjør te I ECO Mode og ikke over 80kmt. Brukte også b giret I bakkene som var bratte nok. Slo også av klima anlegget.
Radio var på full peis derimot  :)

Testet også hurtiglader. 40kr og20 min så var den på 80% igjen. Meget inponert av bilen og systemet må jeg si  :)

Det mattestykke forsto jeg ikke helt, men hvor langt blir dette på vinter med forvarmet bil og 20c på klima I ca 10-20c minus. Erfaringer der ute?
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

leafnor

Sitat fra: Mrdahl på søndag 29. mai 2016, klokken 16:35
I dag kjøre jeg min første tur med lief 30 kw for testing fra forhandler.
Passerte akkurat 20 mil da alarmen kom opp. 10% batt igjen og 25 km.
Kjør te I ECO Mode og ikke over 80kmt. Brukte også b giret I bakkene som var bratte nok. Slo også av klima anlegget.
Radio var på full peis derimot  :)

Testet også hurtiglader. 40kr og20 min så var den på 80% igjen. Meget inponert av bilen og systemet må jeg si  :)

Det mattestykke forsto jeg ikke helt, men hvor langt blir dette på vinter med forvarmet bil og 20c på klima I ca 10-20c minus. Erfaringer der ute?

Mattestykket er forhold mellom forbruk kald vinter med varm bil, og sommer.
Altså 1,3 kWt/mil på sommer, 2,0kWt/mil på vinter.
Du kjørte 20 km, og hadde 2,5 igjen. 22,5 mil med 28 kWt batteri, betyr 1,25 kWt/mil. Runder opp til 1,3 som brukt i regnestykket.
Så, da på vinter skulle dine 22,5mil i dag til tomt batteri bety 22,5/1,53=14,7 mil.
Dine kjørte 20 mil skulle bli 13 mulige kjørte mil på "kald vinter".

Leaf 2012/Aug 160.000 km

bob-bob

Sitat fra: leafnor på søndag 29. mai 2016, klokken 18:06
Sitat fra: Mrdahl på søndag 29. mai 2016, klokken 16:35
I dag kjøre jeg min første tur med lief 30 kw for testing fra forhandler.
Passerte akkurat 20 mil da alarmen kom opp. 10% batt igjen og 25 km.
Kjør te I ECO Mode og ikke over 80kmt. Brukte også b giret I bakkene som var bratte nok. Slo også av klima anlegget.
Radio var på full peis derimot  :)

Testet også hurtiglader. 40kr og20 min så var den på 80% igjen. Meget inponert av bilen og systemet må jeg si  :)

Det mattestykke forsto jeg ikke helt, men hvor langt blir dette på vinter med forvarmet bil og 20c på klima I ca 10-20c minus. Erfaringer der ute?

Mattestykket er forhold mellom forbruk kald vinter med varm bil, og sommer.
Altså 1,3 kWt/mil på sommer, 2,0kWt/mil på vinter.
Du kjørte 20 km, og hadde 2,5 igjen. 22,5 mil med 28 kWt batteri, betyr 1,25 kWt/mil. Runder opp til 1,3 som brukt i regnestykket.
Så, da på vinter skulle dine 22,5mil i dag til tomt batteri bety 22,5/1,53=14,7 mil.
Dine kjørte 20 mil skulle bli 13 mulige kjørte mil på "kald vinter".

Omtrent de distansene som jeg svarte over her..... 8)

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 25. mai 2016, klokken 21:35
Edit: Mitt snittforbruk ligger om vinteren på ca 20-22kwh/100km.
Ligger på 18-19 kWh/100 km, og det med 1. gen Leaf. ;)

Men for ikke å forvirre trådstarter, 20-22 kWh/100 km på vinteren er å forvente - var ca. der vi lå første vinteren. Det er bare jeg som har gjort noen små forbedringer på vår Leaf, viser hva som er mulig å oppnå om man trenger det.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA