Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7,2 Kw onboard charger

Startet av GeirHM, fredag 22. juli 2016, klokken 20:50

« forrige - neste »

Sverreb

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 17. mai 2016, klokken 23:37
Det er liksom noe skjebnesvangert over måten Kodak gikk sin egen død i møte, de satt jo på noen av de første patentene for digital fotografering. Og likevel forsvant de. Og jeg har lenge lurt på om ikke Microsoft er på vei til å oppleve noe av det samme. De visste hva som kom bedre enn de fleste. Og likevel var de ute av stand til å handle. Laptoppen er steindau. Slik filmrullen er noe vi bare ser på teknisk museum eller på loftet når vi roter i tingene etter farfar. De tyske bilfabrikantene skal etter sigende ha vært blant de første til å kjøpe Model S for å gjøre reverse engineering på dem. Men til liten nytte. Slik ser det i alle fall ut. Dette er det journalisten skriver om BMW i artikkelen bno delte med oss:

Det med digitaliseringen av fotografering er jo en intressant eksempel. Kodak er den åpenbare fallerte aktøren. De levde av å levere forbruksvarer digitalkameraene ikke trengte. Det var noen andre tapere også. Minolta be kjøpt av sony, pentax og leica er skygger av seg selv.  Imidlertid er det lite nye navn i vinnerlisten. De som var store innen kameraer på film: Canon og Nikon, er store i dag på digitalkamera. De tok overgangen helt fint. Ikke dermed sagt at det ikka var en del utfordringer. Et tidlig 'disruptivt' produkt mulliggjort av billedsensoren, nemlig de superkompakte kameraene, som fantes litt hist og her i filmæraen også (instamatic, disc), ble mer eller mindre tatt over av mobiltelefonene. Brød & smør produktene til de store lever imidlertid i beste velgående (dSLR større integrerte og mindre systemkameraer og tilhørende optikk). Kanskje det mest disruptive nye produktet fra digitalæraen er actionkameraet (gopro et.al) men disse har mest av alt skapt et nytt marked fremfor å ødelegge et eksisterende.

Skal man ta lærdommen av digitaliseringen av kamerabransjen så blir gjerne analogien til elbilutviklingen at: Mange, men ikke alle bilprodusentene vil greie overgangen noen blir svekket andre blir styrket, atter andre vil forsvinne helt. Fundamentalt sett er et kamera fortsatt et kamera og en bil fortsatt en bil selv om sensoren har gått fra en kjemisk forbruksvare til silisiumssensor og drivstoff går fra kjemisk til elektrisitet. De som har grunn til å skjelve er de som lever av å selge fossilt drivstoff, de er de som er i tilsvarende posisjon som kodak, ikke bilprodusentene.

Falsum

Mange gode argumenter her allerede (både for og imot).

Vi har kort dagpendling og klarer oss fint med en helt ordinær Leaf. Vi har solgt den gamle bensinbilen og er nå medlem i bilkollektiv (Oslo) som vi har brukt to ganger siste halvåret da vi skulle til fjells i vinterferien og til Danmark i påsken. Så slipper vi kapital- og driftskostnader på en bil som bare står og ruster og står seg i hjel utenfor huset.

Folk som kjøper GTE eller tilsvarende må være forberedt på å lade absolutt hver dag, og helst både på arbeidsplass/bestemmelsessted og hjemme. Hvis de skal få noe i nærheten av det lave forbruket. Dette slipper vi i dag, da vi sommerstid kun må huske på å lade litt ca. hver fjerde dag, og noe oftere (hver 2./3. dag) på vinteren. Jeg har en mistanke om at mange vil glemme/droppe å lade såpass hyppig, og derfor bruke vesentlig mer bensin enn de hadde håpet. Men dette kan man selvsagt styre selv og være disiplinert.

Ok som en ventepølse, men Ampera-E, Model 3 m.fl. vil etterhvert gjøre at hybrider faller litt mellom to stoler.

Taffelman

Ser vi bort fra Tesla fansen, så tror jeg de fleste som kjøper elbil nå velger elbil ut fra et kraftig kompromiss mellom rekkevidde, plass og pris. Mao. Så kjøper vi ikke den elbilen vi egentlig ville valgt hvis utvalget var bedre, og slik blir det dessverre i mange år fremover. Mange vil derfor velge noe annet.

Ampera-E er en liten bil, og GM planlegger små produksjonsserier.

Tesla Model 3 blir litt større, men fortsatt en relativt trang bil for en familie, og kun i Sedan utgave. I tillegg må vi nok vente 3-4 år før et større antall ankommer.

Utover disse er det vel knapt annonsert en eneste ny elbil som realistisk kan leveres iløpet av de neste 5 årene?

Vi forventer at elbilene vi ønsker oss skal lanseres fortløpende, men det vil ta lang tid. F.eks så snakker BMW om å vise frem en konseptbil av i5 først i 2019... og elektrisk drivlinje på alle modeller (les: hybrid) fra 2022...

Man kan synse om at bilindustrien motarbeider utviklingen, og selvfølgelig styres de av økonomi, de har aksjonærer de må svare for. Men at man driver etter økonomiske prinsipper betyr ikke at man ikke kan tilegne og tilpasse seg ny teknologi, men all bærekraftig utvikling må ha både tekniske og økonomiske forutsetninger. En av grunnene til at dette tar tid er at det ikke finnes nok batterier i verden. VW alene trenger vel ca 15-20 batterifabrikker på størrelse med Gigafactorty.

Gigafactorty var planlagt å nå en makskapasitet på å serve 500.000 biler ca 5-6 år etter byggestart. Etter TM3 reservasjonene ble målsetningen plutselig oppjustert til 1 mill elbilbatterier et par år tidligere enn planlagt. Om dette kun er taktisk prat for å sikre investeringer/lån, eller om det er teknisk mulig å gjennomføre, gjenstår å se.

Uansett så dekker en Gigafactorty 0,5 - 1% av nybilmarkedet, og Tesla har ikke startet å bygge flere fabrikker. Det er noen andre fabrikker på gang, men det et ikke mange. Så det tar flere ti-år å få opp nok produksjonskapasitet, og inntil da er elbilbatterier mangelvare. Samtidig skjer det en utvikling av batterikjemi, slik at for rask oppskalering kan bli en feilsatsning.

Dette vet nok bilprodusentene meget godt, derfor satser de på hybrid med lite batteri. Da kan de øke andelen biler med batteri mye raskere og nå EU's utslippskrav på 95 g Co2/km i tide.

Plug-in hybridbilene er nå i startgropa og kan lanseres relativt raskt da eksisterende chassis/plattform ofte kan brukes, så bilene vi kjenner i dag vil komme lett oppgradert som PHEV fortløpende de neste 5-6 årene. Rundt 2025 vil vi nok se mer elektrisk baserte plattformer, hvor samme bil kan leveres som ren elbil eller PHEV (a la i3 REX), og innen den tid tror jeg fokus på vekt og batterikost er viktigere enn rekkevidde, og da kan det godt være at en elbil-basert PHEV med mellomstort batteri blir mer fornuftig enn en elbil med stort batteri.

Uansett vil markedet for brukt PHEV ikke være noe problem på kort sikt. Dieselbil derimot...
X75D
TM3 LR AWD

Enigami

Sitat fra: Falsum på onsdag 18. mai 2016, klokken 10:26
Mange gode argumenter her allerede (både for og imot).

Vi har kort dagpendling og klarer oss fint med en helt ordinær Leaf. Vi har solgt den gamle bensinbilen og er nå medlem i bilkollektiv (Oslo) som vi har brukt to ganger siste halvåret da vi skulle til fjells i vinterferien og til Danmark i påsken. Så slipper vi kapital- og driftskostnader på en bil som bare står og ruster og står seg i hjel utenfor huset.

Folk som kjøper GTE eller tilsvarende må være forberedt på å lade absolutt hver dag, og helst både på arbeidsplass/bestemmelsessted og hjemme. Hvis de skal få noe i nærheten av det lave forbruket. Dette slipper vi i dag, da vi sommerstid kun må huske på å lade litt ca. hver fjerde dag, og noe oftere (hver 2./3. dag) på vinteren. Jeg har en mistanke om at mange vil glemme/droppe å lade såpass hyppig, og derfor bruke vesentlig mer bensin enn de hadde håpet. Men dette kan man selvsagt styre selv og være disiplinert.

Ok som en ventepølse, men Ampera-E, Model 3 m.fl. vil etterhvert gjøre at hybrider faller litt mellom to stoler.

Du glemmer at samtidig som elbilene utvikler seg så utvikler hybridene seg også. Slik at når Model 3 kommer om to lange år så har man kanskje bensinhybrider rett rundt hjørnet som kan kjøre som en BMW i3 på eldrift.

Beckern

Sitat fra: Taffelman på fredag 20. mai 2016, klokken 02:07
Ser vi bort fra Tesla fansen, så tror jeg de fleste som kjøper elbil nå velger elbil ut fra et kraftig kompromiss mellom rekkevidde, plass og pris. Mao. Så kjøper vi ikke den elbilen vi egentlig ville valgt hvis utvalget var bedre, og slik blir det dessverre i mange år fremover. Mange vil derfor velge noe annet.

Dette er da ikke noe nytt. Slik har vi alltid valgt bil, bortsett fra Jay Lenno og noen få andre milliardærer og bil-samlere.
Først og fremst er dette fordi det produseres ekstremt få kompromissløse biler. Og uansett hva reklamen måtte fortelle deg så finnes ikke den perfekte bil.
Rekkevidde blir i så måte et annet kompromiss enn vi har måttet ta hensyn til tidligere.
Min forrige bil var en 2,2 l diesel. Det er ikke fordi jeg elsker R4 diesel over alt på jord men fordi en V12 blir litt dyrt både i innkjøp og drift. Nå har jeg en i3 og en av de tingene jeg ikke lenger tar hensyn til er driftskostnader.
Jeg kjører nok dessverre vesentlig mer enn før fordi det koster så latterlig lite. Det er om jeg orker og gidder brukte tiden som begrenser meg. Det har en kost, selvsagt, men det aller meste av den er for langt frem til at noen vet hva den egentlig blir. Så jeg kjører kompromissløst mye, noe jeg ikke hadde gjort i den gamle merca selv om den også fikk 30k km i året. Så dilemmaet er da at man får rekkevideangst alt før man kjøper bilen men ender opp med å kjøre mer enn med diesel fordi det er billig og gøy.
Så er kanskje ikke rekkevidden så stort kompromiss likevel tenker jeg.


GeirHM

Sitat fra: Taffelman på fredag 20. mai 2016, klokken 02:07
Man kan synse om at bilindustrien motarbeider utviklingen, og selvfølgelig styres de av økonomi, de har aksjonærer de må svare for. Men at man driver etter økonomiske prinsipper betyr ikke at man ikke kan tilegne og tilpasse seg ny teknologi, men all bærekraftig utvikling må ha både tekniske og økonomiske forutsetninger. En av grunnene til at dette tar tid er at det ikke finnes nok batterier i verden. VW alene trenger vel ca 15-20 batterifabrikker på størrelse med Gigafactorty.

Dette var en god og balansert argumentasjon. Eller synsing som du kaller det. Jeg vil tror den er i tråd med de vurderinger som ligger til grunn for analyseselskapenes framtidsprojeksjoner når de anslår at omlag en fjerdedel av det globale nybilmarkedet rundt 2025 vil være transport med en eller annen form for elektrisk drivlinje.

Det å utvikle helt ny teknologi fram til nullutslippsfarkoster er noe ganske annet enn å utvikle en helt ny filmrull. Det tar lengre tid med biler enn med fotoutstyr. Det er flere flaskehalser. Og det er vel mindre enn en prosent av dagens globale bilflåte som går på elektrisitet. Så det er en lang vei fram. Det må lages en hel haug med batterier. Og kanskje kommer det helt nye måter å lage dem på. Jo da. Og vi får gi dem det. Blårussen kan det der med økonomi. Kanskje holder bruktbilverdien seg bedre enn jeg frykter for den PHEV'en din. Kanskje er det heller som Sverreb skrivet i et annet velskrevet innlegg at det er de som lever av å selge fossilt drivstoff som har mest å frykte i den forandringen vi alt er inne i. Men framtidsprojeksjonene bommer alltid på en viktig ting.

Hele kinosalen pleide å le godt når Forrest Gump fortalte at han hadde kjøpt aksjer i et lite selskap som av navnet måtte drive med frukt og grønnsaker. Selskapet het "Apple". Ingen kunne forutse Apple og Microsoft. Eller Google og Facebook. Framtidsplanleggerne lykkes sjelden å skrive inn brå omveltninger i sine projeksjoner.

Tony Seba og boka hans "Clean disruption of energy and transportation" siteres ofte her inne. Han har i et av foredragene sine (sikkert youtube) to bilder fra gatebildet i New York fra rundt forrige århundeskifte. Det første viser gata full av hestedoninger og en og annen bil. Det andre viser samme gata, men nå er det omvendt, du finner en og annen hest innimellom alle bilene. Bildene var tatt med ti års mellomrom. Ti år. Og, jo da, dagens biler er helt andre og mye mer komplekse industriprosjekter. Men vi er inne i en slik omstilling nå også. Og den er ikke gradvis av natur.

Det gjentas igjen og igjen at Tesla er et lite selskap og at deres bilproduksjon er en dråpe i havet. Mest noe "fansen" kjøper. Kanskje er det slik. Kanskje mister jeg perspektiv når jeg ser så mange av dem i mitt lokale gatebile (ikke Bærum nei). Men ruller det ut 500 000 Model 3 i 2018 til samme prisen som en BMW i3 og Mercedes B-klasse (pluss litt da, folk skal jo ha ekstrautstyr), så gjør det noe med bilmarkedet som blårussen ikke kan fange opp på noe regneark. Og hadde vi nå snakket om politikk så hadde vi kalt det en revolusjon.

Som en eller annen leder i Audi sa det: "Har du først fått en bil med elektrisk drivlinje er det ingen vei tilbake." (Sitert etter en dårlig hukommelse.) Jeg tror vi får alle de batterifabrikkene vi trenger og det raskt.

Taffelman, kanskje får du en god bruktpris på PHEV'en din. Og kanskje gjør du det ikke. Revolusjoner er vanskelig å forutsi. 

turfsurf

Sitat fra: Taffelman på fredag 20. mai 2016, klokken 02:07
Utover disse er det vel knapt annonsert en eneste ny elbil som realistisk kan leveres iløpet av de neste 5 årene?
Audi Q6 er vel annonsert 2018.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kanutten

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. mai 2016, klokken 11:39
Sitat fra: Taffelman på fredag 20. mai 2016, klokken 02:07
Utover disse er det vel knapt annonsert en eneste ny elbil som realistisk kan leveres iløpet av de neste 5 årene?
Audi Q6 er vel annonsert 2018.

Volvo lanserer i følge Teknisk Ukeblad XC40 og S40 som elektrisk i 2017 med 350km rekkevidde.
http://www.tu.no/artikler/slik-blir-volvos-nye-elbiler/347324
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Ketill Jacobsen

Bilindustrien er heldigvis en industri som er svært konkurranseutsatt. Derfor kjøper en bilfabrikk masse komponenter fra spesialister (Bosch for eksempel) og de kjøper til og med motorer fra hverandre. Alt dette for å minimere kostnadene. Bilfabrikkene er egentlig samlefabrikker med skyhøy kompetanse på logistikk og innkjøp i tillegg til teknologisk ekspertise. Per nå er verdensproduksjonen av elbiler helt ubetydelig (rundt 1 prosent) og mange bilfabrikker nøyer seg med å ha en liten avdeling som holder seg orientert om state of the art teknolog og potensielle leverandører av komponenter. Det jeg prøver å si er at bilindustrien er ekstremt fleksibel og dynamisk. Den kan meget raskt snu seg mot for eksempel elbiler, skjønt ingen eksplosjonsartet ekspansjon da det tar noen få år å bygge opp en ny batterifabrikk for eksempel.

Nye Tesla Model 3 indikerer et markedsmessig gjennombrudd for ny teknologi. I 2020-25 er det kanskje elbilen uten særlig støtte som er den overlegne teknologien og en vil se et vanvittig skifte fra fossil til elbilteknologi. De fleste bilfabrikkene vil trolig klare dette skiftet, men noen vil sikkert bli skviset ut. Jeg er noe skeptisk over for bilmerker som så langt ikke har noen ladebiler.

Ingen bilfabrikker kjenner fremtiden ut over de neste fem år (og knapt nok det). De beste posisjonerer seg for forskjellige forløp og Volvo for eksempel synes å forberede seg godt (ny el-Volvo med 350 km rekkevidde om et par år).


hgs

Sitat fra: Kanutten på fredag 20. mai 2016, klokken 13:53
Sitat fra: turfsurf på fredag 20. mai 2016, klokken 11:39
Sitat fra: Taffelman på fredag 20. mai 2016, klokken 02:07
Utover disse er det vel knapt annonsert en eneste ny elbil som realistisk kan leveres iløpet av de neste 5 årene?
Audi Q6 er vel annonsert 2018.

Volvo lanserer i følge Teknisk Ukeblad XC40 og S40 som elektrisk i 2017 med 350km rekkevidde.
http://www.tu.no/artikler/slik-blir-volvos-nye-elbiler/347324

Eller i 2025, om man leser artikkelen med litt andre briller
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

epsilone6

Nå sa de elektrifiserte biler, så det tallet inkluderer nok hybrider.

Men her er en del av pressemeldingen som kan tolkes litt forskjellig:
"The new 40 series cars have the potential to improve our market penetration in an important growing segment," said Håkan Samuelsson, president and chief executive. "An electric powertrain program including both a new compact Twin Engine plug-in hybrid as well as a pure electric car are central to the CMA architecture." He added that the first new 40 series car is expected to go into production in 2017.

40-serien vil produseres i 2017, elbil og 2017 har enn så lenge ikke havnet i samme setning offisielt. Vi får se ;)

Stig-Arne

Sitat fra: Kanutten på fredag 20. mai 2016, klokken 13:53
Sitat fra: turfsurf på fredag 20. mai 2016, klokken 11:39
Sitat fra: Taffelman på fredag 20. mai 2016, klokken 02:07
Utover disse er det vel knapt annonsert en eneste ny elbil som realistisk kan leveres iløpet av de neste 5 årene?
Audi Q6 er vel annonsert 2018.

Volvo lanserer i følge Teknisk Ukeblad XC40 og S40 som elektrisk i 2017 med 350km rekkevidde.
http://www.tu.no/artikler/slik-blir-volvos-nye-elbiler/347324

Det må være feilsitert i såfall, for Volvo har alltid sagt at de skal ha El-bil klar til 2019. Noe som er vel lenge til synes jeg da

GeirHM

Kan du gi meg gode grunner til ikke å velge en hybridløsning?

Her er Toyotas svar:  Du kjører for miljøet fordi din Toyota trenger "ingen ekstern lading da bilen lader seg selv automatisk."

Fra Aftenposten 26.05.2016.

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA