Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7,2 Kw onboard charger

Startet av GeirHM, fredag 22. juli 2016, klokken 20:50

« forrige - neste »

GeirHM

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:18
De som tror vi kan velge i elbiler som kan sidestilles med dagens stasjonsvogner og SUV'er om bare få år, må nok gjøre litt mer research.

Plug-in hybridene er i første omgang en overgangsteknologi, men de vil dominere markedet i minst 10-15 år så de blir ikke verdiløse over natta. Det er mer risiko å kjøpe ny fosilbil nå.

Du kan kanskje bidra med noen henvisninger til denne "research" så jeg kan forstå hvorfor norske husholdninger i dag skal lytte til de etablerte bilfabrikantenes råd om å brenne av 4-500 000 på en ny hybrid når de skal ut og kjøpe sin neste bil?

automat

Sitat fra: GeirHM på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:52


Du kan kanskje bidra med noen henvisninger til denne "research" så jeg kan forstå hvorfor norske husholdninger i dag skal lytte til de etablerte bilfabrikantenes råd om å brenne av 4-500 000 på en ny hybrid når de skal ut og kjøpe sin neste bil?

Hvis man nå i år trenger en ny familiebil, med god bagasjeplass og hengerfeste, hva vil du anbefale da?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

GeirHM

Jeg ville gjort hva jeg kunne for å få til en eller annen form for leasing for et år eller to på en kurant bil fra en seriøs leverandør. Jeg møtte en fyr som for førti tusen hadde fått en splitter ny suv-sak av sånn ubestemmelig japansk/koreansk type med alt av stæsj for ett år inkludert dekk og service. Fyren venta på nye elektriske alternativer. Hørtes fornuftig ut. Er du riktig heldig så står det tilogmed hybrid bakpå bilen. Hva vet jeg. Men da risikerer du lite.

Sverreb

Sitat fra: GeirHM på lørdag 14. mai 2016, klokken 12:13
Jeg ville gjort hva jeg kunne for å få til en eller annen form for leasing for et år eller to på en kurant bil fra en seriøs leverandør. Jeg møtte en fyr som for førti tusen hadde fått en splitter ny suv-sak av sånn ubestemmelig japansk/koreansk type med alt av stæsj for ett år inkludert dekk og service. Fyren venta på nye elektriske alternativer. Hørtes fornuftig ut. Er du riktig heldig så står det tilogmed hybrid bakpå bilen. Hva vet jeg. Men da risikerer du lite.

Leasing er i praksis en forsikring der du mot et påslag sikrer deg mot et større verdifall enn hva leasingbyråets analytikere kommer frem til. Å lease som spekulasjon er i praksis et veddemål at ens egen analyse er bedre enn leasingbyrået som gjør dette professjonellt. (Ikke umulig, men ikke verdens beste veddemål heller)

En bør i utgangspunktet ikke anta at man vil tjene noe på å lease over å kjøpe for så å selge senere, tvert i mot bør en anta at man taper noe. Grunnen til å lease er om man ikke tåler negative overraskelser på prisingen.

Husk at i bruktbilmarkedet konkurrerer man i hovedsak mot andre bruktbiler. At nye biler kommer med store forbedringer over de gamle betyr ikke nødvendigvis så mye for bruktbilprisene.

Kanutten

GeirHM, jeg tror faktisk ikke jeg forstår hva du egentlig vil frem til...

Skal din venn la være å kjøpe ny bil, kjøpe elbil, skaffe hybrid via leasing, eller noe annet?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

arthur

Sitat fra: GeirHM på lørdag 14. mai 2016, klokken 12:13
Jeg ville gjort hva jeg kunne for å få til en eller annen form for leasing for et år eller to på en kurant bil fra en seriøs leverandør. Jeg møtte en fyr som for førti tusen hadde fått en splitter ny suv-sak av sånn ubestemmelig japansk/koreansk type med alt av stæsj for ett år inkludert dekk og service. Fyren venta på nye elektriske alternativer. Hørtes fornuftig ut. Er du riktig heldig så står det tilogmed hybrid bakpå bilen. Hva vet jeg. Men da risikerer du lite.

Dette betinger at du kan overta resten av en leasingavtale fra andre hvilket man kan være heldig å finne, men meget begrenset utvalg vil jeg tro.

Jeg privatleaset en Toyota Avensis i 2010 for 3 år mot 50.000 kontant og 1.890 kroner åer måned i tre år. Det ble en dyr avtale for Toyota og bilen stod for salg i 9 måneder etter at jeg leverte den tilbake og da hadde de droppet prisen først med 25.000 og deretter med ytterligere 10.000. Flaks for meg? Ja, men usikkerheten rundt bilpriser og avgifter gjorde dette til et fornuftig valg for meg og ble enda mer fornuftig enn jeg trodde!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

GeirHM

Sitat fra: Kanutten på lørdag 14. mai 2016, klokken 15:57
GeirHM, jeg tror faktisk ikke jeg forstår hva du egentlig vil frem til...

Skal din venn la være å kjøpe ny bil, kjøpe elbil, skaffe hybrid via leasing, eller noe annet?

Uff, har jeg floket det sånn til? Kort og godt; jeg er mistroisk til bilbransjens satsing på hybrid. Jeg frykter at den satsingen handler om å forlenge vårt forhold til fossilbilteknologien. Den handler ikke om det den gir seg ut for å være: Et miljøalternativ. Det er den ikke. (Selv om jeg synes du argumenterte overbevisende for hvordan den gjorde din bilhverdag reinere.)

Samtidig innser jeg at elbilprodusentene fortsatt ikke tilbyr fullverdige batterialternativer i familiebilsegmentet. Men jeg er miljøteknologioptimist. Jeg er sikker på at dette vinduet uten fullverdige elektriske alternativer lukker seg raskt. At vi om få år har et økende tilbud på biler i alle fasonger som kjører langt på batteripakka de får. De har til og med det alle nordmenn er hekta på. Et hengerfeste. Slik at vi kan taue vårt jordiske gods rundt så mye vi lyster.

Og da er jeg redd for at de som har satsa familiens sparepenger på denne dumme hybridteknologien sitter igjen som Statoils siste kunder. Om de altså ikke er så smarte at de har lurt toyota og de andre inn på en eller annen leasningordning hvor fabrikanten tar støyten heller enn familien - etter at bruktprisen om få år har falt tvers igjennom gulvet på hybridteknologibiler sammen med andre fossiler.

Og selvsagt er ikke dette noe jeg bare tror vil skje. Jeg håper det vil skje. Og denne omveltningen er vel det Tony Seba og andre innovasjonsforskere snakker om når de kaller elektriske biler for en "disruptive technology".

Hmm, kanskje det ble litt mange ord likevel? Ikke kjøp hybrid. Mitt argument har to punkter og en forutsetning.

Forutsetning:
Du må på samme måte som min venn ha en ny bil (ikke nødvendigvis fabrikkny men en erstatning for en som ikke lengre gjør nytte som transportmiddel).

Argument:
1. Vent med den nye hovedbilen til de nye langrekkevidde elbilene er her.
2. Skaff deg en overgangsordning som er billigst mulig.

Konklusjon:
Hybrid på vanlig kjøpsordning er ikke en god løsning for deg. Den er derimot glimrende for produsenter som vil forlenge inntjening på gammel teknologi lengst mulig. Bare spør Volvo som brant av gud vet hvor mange milliarder på sin oppgraderte SUV. Og hva var det Mercedes reklamerte med i forbindelse med lanseringen av sin nye E klasse? "Kanskje den mest avanserte bilen noen sinne." Du får dem begge som hybrider.

Kanutten

Du verden, det var et engasjert og utfyllende svar GeirHM :)

Jeg er nok langt på vei enig med deg i at hybrid er en overgangsordning, men jeg tror den vil leve vesentlig lenger enn et par år, så kjøp av en slik bil er nok ikke så veldig risikabelt.

Det vil sannsynligvis ta mange år før størstedelen av bilparken blir elektrisk, og det at mange da velger delvis elektrisk er jo bra. Årsaken til at det vil ta tid er flerdelt:

1. Folk flest har bilene sine i mange år
2. Norge ligger milevis foran alle andre land - vi kan ikke bruke oss selv som målestokk for konverteringstakten ellers i verden.
3. Det tar tid å "modne" befolkningen i forhold til elbil. Desverre tror jeg en del av dagens "elbil-propaganda" fungerer litt mot sin hensikt i så måte.

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

GeirHM

Vil vi at hybriden skal være en overgangsordning for lang tid, så er det en fare for at den blir det.

Sist jeg sjekket ble det solgt flere ladbare hybrider enn elbiler i vårt lille elektifiserte transportland. Jeg gleder meg over at elektrisk transport (ladbar pluss elbil) nærmer seg den fæle dieselbilen i markedsandel men jeg fortviler over at den har med seg fossilteknologien som en nisse på lasset. Da gir vi blårussen hos produsentene rett; vi er ikke rede for elbilen ennå.

Men vi er rede!! Og ikke bare vi her på det lille fjøset vårt. Hele verden er klare. Der tar du feil kanutten! Jeg var i Spania i fjor og spanjakkene var over seg av begeistring over at jeg kjørte Tesla. Selv om Elon ikke har en eneste salgsbod eller skrunøkkel noe sted på den iberiske halvøya vet guttebarn i alle aldre hva denne bilen er og hva den representerer av fortellinger om fremtiden som kommer. Jeg ble stoppet overalt. Og Kanutten, det er ikke nordmenn som har reservert firehundretusen av modell 3. Selv om de sikkert er bittelitt overrepresentert. Jeg tror verden er overmoden for transport som ikke spyr ut dritt. I alle byer verden over ligger eksosen som en klam hånd om alt sivilisert urbant liv. Og nettopp på grunn av at vi alle har våre biler så forbaska lenge så er det om å gjøre og ikke la den hersens hybridteknologien få lov å forlenge livet til gammel møkkete teknologi.

Jeg vet ikke hva du mener med elbilpropaganda og hvorfor du mener den ikke fungerer etter hensikten. Det kan du kanskje utdype?

Selv har jeg nå hatt en Tesla som pendlebil i litt over et år og kjørt 54 000 km. Jeg var heldig og fikk den til en helt annen dollarkurs enn dagens. Model S med dagens priser er ikke noen vanlig familiebil dessverre. Men fordi vi var heldige har den vært det for oss. Slik har vår familie fått en forsmak på det jeg tror vi alle har i vente. Og vi er ikke alene. Det er solgt omlag ti tusen av dem her. Ikke alle eierne bor i Bærum.

Kanutten

Sitat fra: GeirHM på lørdag 14. mai 2016, klokken 21:43
Jeg vet ikke hva du mener med elbilpropaganda og hvorfor du mener den ikke fungerer etter hensikten. Det kan du kanskje utdype?

Vet ikke om det er så enkelt å forklare, men jeg synes enkelte promoterer elbiler på en nærmest religiøs måte, og bagatelliserer de ulempene de (foreløpig) bringer med seg (kort rekkevidde, lite utvalg av biler, stygge/rare biler etc). Dette sammen med en slags nedlatende holdning til de som fortsatt kjører biler med forbrenningsmotor. Jeg kjenner flere som blir provosert av slikt, og dermed får en mer negativ holdning til elbiler.

Personlig er jeg veldig fornøyd med min eGolf, men bruker den bare til "daglig-kjøring", dvs. jobb, butikken etc. Skal jeg på hytta eller lengre turer har jeg en annen (mye finere) bil. For meg (og mange med meg) er bil noe som kjøpes med følelser og ikke nødvendigvis fornuft. Jeg venter på elbiler som tilbyr både kjøreglede og tilstrekkelig rekkevidde, som f. eks. Porsche Mission E.

At 400 000 har reservert en Model 3 er selvsagt imponerende, men det betyr ikke at verden er klar :-) Det er et forsvinnende lite tall i forhold til hvor mange biler som selges årlig på verdensbasis. Det som kan hjelpe er slike ordninger som nå innføres i Tyskland. Det er de store markedene som må vise interesse for at bilindustrien skal hoppe ned fra gjerdet.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Elbil fundamentalist

Det er nok frustrasjoner i "begge leire" De som alltid kjøper ny dieselbil, får plutselig masse motargumenter og blir hengt ut som miljøsvin og blir provosert over at andre blander seg opp i hva man velger er best. At det fortsatt skal være "privat" å velge å om man vil forurense eller ikke, at andre ikke skal legge seg opp i dette valget...

Elbileiere synes bilprodusentenen er veldig sendrektige med å komme med "skikkelige" elbiler àla passat stasjonsvogn med hengerfeste og reel rekkevidde på 40 mil, og hurtiglading omtrent som Tesla. Dessuten synes man som elbileier at det er blitt provoserende og uetisk å kjøre barna til barnehagen med ett flunkende nytt dieselsvin. Man burde strengt tatt være litt opptatt av sine egne barns (og barnebarns) fremtid. At man velger å kjøpe en brukt dieselbil som "ventebile" er OK, da har man ihvertfall ikke tilført Norge enda en ny dieselpurke.

Tror desverre GeirHM har rett i at bilprodusentene forsøker alt de kan for å forhindre elbilkonverteringen. Derfor kommer elbilene sent med for kort rekkevidde, og ikke i de populære familiebil segmentene, da dette er bilindustriens melkeku. Hybrid biler kan selges med lave engangsavgifter uavhengig om brukerne gidder å lade eller ikke. BMW X5e er uansett en skikkelig miljøparodi (les test dinside). Golf GTE lar seg ikke kjøre på batteri under 10 minus og det er ett svik mot luftkvaliteten i f.eks Oslo da det er disse dagene man virkelig burde redusere utslippene, men den vil sikkert ikke bli rammet av kjøreforbud i f.eks Bergen, selv om den sviner mer (pga dødvekt i EL-drivlinjen) enn de andre fossilbilene.

Jeg frykter at hybridbiler er ett blindspor, og tar brodden av elbilsatsningen. Og det er vel akkurat det som er hensikten dessverre. Når elbilsatsningen eventuelt stopper opp, blir hybridbilene faset ut igjen på samme måte som hydrogenbilen stoppet elbilen forrige gang elbiler (EV1) var i vinden.

Forskjellen nå er at Tesla kommer til å vokse seg større og større så lenger de ikke møter reell konkurranse. Model3 (og Y?) samt superladenettverket kommer til å bli knusende tilslutt. Kanskje det beste. Det er ikke bruk for like mange bilmerker i fremtiden, så de kan like gjerne gå konkurs som SAAB... 
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ketill Jacobsen

Sitat fra: GeirHM på fredag 13. mai 2016, klokken 18:25
Men for alle praktiske formål så får du en bil som går for kort. Og som skal gjøre det. Den skal gå for kort fordi den ikke skal konkurrere med BMWs ordentlige biler - biler som i motsetning til dette kantete pinnsvinet på sykkelhjul gjerne oppleves som noe av det vakreste som går på fire hjul.

Din antagelse om BMW's ambisjoner er etter min mening ganske primitiv. Dagens elbiler er kompromisser. Bare store og premium klasse biler kan i dag selges med store batterier og ditto rekkevidde. BMW i3 har et stort potensial for et stor andel av bilbrukere som kan klare seg med kort rekkevidde. Et annet stort marked er tobils-familier der i3 kan være den bilen som en bruker 90% av tiden. Min sønn vil snart få sin i3 og vil beholde sin 530d touring (med manuell kasse!) 2009 modell. De vil bruke 530d'en til et fåtall langreiser og unntaksvis når de behøver en bil hver.

Dersom i3 hadde fått et batteri på ca 70 kWh (i området samme rekkevidde som en Model S med 85 kWh) så ville den ha blitt så dyr (og tung) at den ville ha floppet fullstendig i markedet. I stedet satser BMW på en langsiktig utvikling der batterikapasiteten om et par år gir en reell rekkevidde mellom 300-400 km innen samme vekt og volum som i3's første batteri.

BMW's satsing på elbiler er industriens mest ambisiøse ved siden av Tesla. Den er kanskje mer ambisiøs også ved at den har mye ny teknologi der masseproduksjon av karbonfiberkarosserier er det viktigste ved siden av ekstrem satsing på  minimal bruk av fornybar energi. Så satsingen på elbiler er formidabel og BMW's fabrikk i Leipzig er i tillegg BMW's praktiske laboratorium for bilproduksjonsteknolog der nye teknologier vil gradvis tas i bruk av hele BMW's modellspekter.

GeirHM

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 15. mai 2016, klokken 15:41

Din antagelse om BMW's ambisjoner er etter min mening ganske primitiv. Dagens elbiler er kompromisser. Bare store og premium klasse biler kan i dag selges med store batterier og ditto rekkevidde. BMW i3 har et stort potensial for et stor andel av bilbrukere som kan klare seg med kort rekkevidde.

(...)

Dersom i3 hadde fått et batteri på ca 70 kWh (i området samme rekkevidde som en Model S med 85 kWh) så ville den ha blitt så dyr (og tung) at den ville ha floppet fullstendig i markedet. I stedet satser BMW på en langsiktig utvikling der batterikapasiteten om et par år gir en reell rekkevidde mellom 300-400 km innen samme vekt og volum som i3's første batteri.

BMW's satsing på elbiler er industriens mest ambisiøse ved siden av Tesla.

Min antakelse om BMWs satsing er altså primitiv. Jo, jo. Det var en annen Ketill Jacobsen som tidligere en gang påpekte at jeg hadde bare et overfladisk forhold til norsk motorjournalistikk. Dere kjenner kanskje hverandre? Og dere har jo selvfølgelig helt rett på begge punkter. Jeg burde ha kunne mye mer om begge deler. Men likevel kjøper jeg ikke helt din påstand om at BMWs elbil satsing er den mest ambisiøse ved siden av Tesla. For det første ville jeg vel mene at "etter" passer bedre enn "ved siden" av de folka i Fremont. Og da snakker vi vel om det Nissan har gjort og ikke BMW? Så vidt jeg har forstått så har BMW satt bort hele greia med batterier til et underbruk av Samsung mens Nissan på samme måte som Tesla styrer det meste av denne produksjonen "in house". Eller tar jeg feil? Og du vet selvfølgelig at det ikke er den steintunge Model S som har lengst rekkevidde av bilene Elon rår over? Så vidt jeg vet så er det den oppgraderte versjonen av Tesla Roadster som holder rekkevidderekorden? Og helt feit er vel ikke den? Men bevares, helt billig er den jo ikke. Men jeg kjøper fortsatt ikke din fortelling om at BMW har gjort det beste ut av de mulighetene forskningsfronten på batteriteknologi har tilbudt dem. Jeg tror dine ingeniørvenner i Leipzig er diktert av blårussen på det området: "Ingen kannibalisering av våre fossile inntektskilder, takk!" Hvorfor var det ellers slik at gode gamle ThInk hadde et større batteri enn denne grimme elling først kom med? Den plastikkhaugen var jo heller ingen tung bil. Og den kom jo med fire seter til slutt den også. Nei, det var kommersielle hensyn som må ha gjort at dette kantete pinnsvinet på sykkelhjul omsider i august i år vil få et større batteri enn de lagde inne i skauen i Aurskog Høland for en evighet siden. Så det var blårussen altså. Men jeg har forstått at de er flinke til å utvikle lette metallkonstruksjoner. Der er de verdensledende. Det har Elon også fått med seg. Derfor fikk han til et samarbeid. Og det fortalte han alle oss andre om også. Tesla pluss BMW er lik sant. Feil. Han hadde snakket med ingeniørene. Og ikke med blårussen. Jeg tipper at det kan gå noen år før det blir noe videre samarbeid mellom de selskapene igjen.

timingbeltkiller

#28
Kan gi deg gode grunner for at bilen i seg sjøl helt uavhengig av framdrift
er ikke bærekraftig økologisk.

1.
Verdens økonomiske system bygger på og har som medisin mot dårlige tider
aksellererende uendelig vekst (= forbruk og forurensing) i direkte konflikt
med at kloden har en endelig størrelse.

2.
Bilproduksjonen er en av mange deler av denne galskapen.
I dag er den 100 millioner i året.
Det er et ikke bærekraftig antall uansett biltype.
Og det enda om bilene ble satt rett på lager uten å kjøre en eneste km.

3.
Kina, India og øvrige nyindustrialiserende stater planlegger
å minst 3doble denne produksjonen.

4.
Det optimale antallet mennesker på økosystemet Tellus er mye nærmere 10 millioner
enn de 10 milliardene vi kan vente oss som kommende max tall.

5.
Det maksimale antallet er avhengig av det globale snittet i forbruk og forurensing.
Men er allerede overskredet uansett.
Kina er her et nyttig eksempel.
Hele gevinsten med ett-barn familiene er jo mer enn oppspist når
de nye småfamiliene på 3 forbruker og forurenser langt mer
enn de tidligere storfamiliene på 8-10!

6.
Menneskeartens plass i økosystemet kan sammenlignes med en
bakteriekultur i en skål med næringsoppløsning.
Den eter, driter og formerer seg til døde!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: GeirHM på mandag 16. mai 2016, klokken 02:46

Min antakelse om BMWs satsing er altså primitiv. Jo, jo. Det var en annen Ketill Jacobsen som tidligere en gang påpekte at jeg hadde bare et overfladisk forhold til norsk motorjournalistikk. Dere kjenner kanskje hverandre? Og dere har jo selvfølgelig helt rett på begge punkter. Jeg burde ha kunne mye mer om begge deler. Men likevel kjøper jeg ikke helt din påstand om at BMWs elbil satsing er den mest ambisiøse ved siden av Tesla. For det første ville jeg vel mene at "etter" passer bedre enn "ved siden" av de folka i Fremont. Og da snakker vi vel om det Nissan har gjort og ikke BMW? Så vidt jeg har forstått så har BMW satt bort hele greia med batterier til et underbruk av Samsung mens Nissan på samme måte som Tesla styrer det meste av denne produksjonen "in house". Eller tar jeg feil? Og du vet selvfølgelig at det ikke er den steintunge Model S som har lengst rekkevidde av bilene Elon rår over? Så vidt jeg vet så er det den oppgraderte versjonen av Tesla Roadster som holder rekkevidderekorden? Og helt feit er vel ikke den? Men bevares, helt billig er den jo ikke. Men jeg kjøper fortsatt ikke din fortelling om at BMW har gjort det beste ut av de mulighetene forskningsfronten på batteriteknologi har tilbudt dem. Jeg tror dine ingeniørvenner i Leipzig er diktert av blårussen på det området: "Ingen kannibalisering av våre fossile inntektskilder, takk!" Hvorfor var det ellers slik at gode gamle ThInk hadde et større batteri enn denne grimme elling først kom med? Den plastikkhaugen var jo heller ingen tung bil. Og den kom jo med fire seter til slutt den også. Nei, det var kommersielle hensyn som må ha gjort at dette kantete pinnsvinet på sykkelhjul omsider i august i år vil få et større batteri enn de lagde inne i skauen i Aurskog Høland for en evighet siden. Så det var blårussen altså. Men jeg har forstått at de er flinke til å utvikle lette metallkonstruksjoner. Der er de verdensledende. Det har Elon også fått med seg. Derfor fikk han til et samarbeid. Og det fortalte han alle oss andre om også. Tesla pluss BMW er lik sant. Feil. Han hadde snakket med ingeniørene. Og ikke med blårussen. Jeg tipper at det kan gå noen år før det blir noe videre samarbeid mellom de selskapene igjen.

De to personene du referer til er en og samme!

Etter å ha produsert 2450 Tesla Roadster fram til januar 2012 med 392 km rekkevidde (EPA), startet Tesla produksjon av Model S P85 i juni med rekkevidde 426 km (EPA).

Min påstand er at det inntil nå ikke har vært mulig å selge en normalt stor bil (a la BMW 3-serie) med en rekkevidde på 400+ km. Teknisk sett kunne en ha gjort det hele tiden, men en slik bil ville ikke ha funnet nok kjøpere pga for høy pris. Fortsatt er det slik at selv om verdensmarkedet er enormt for dagens elbiler (eksklusive Model S og Model X) med de begrensninger de har, så produseres det et minimum antall elbiler i den vestlige verden. Elbiler er fortsatt for dyre selv om batteriene er små.

Elon Musk har hatt det klart for seg hele tiden. Det behøvdes mye teknologisk og infrastrukturmessig utvikling før en kunne klare å produsere og markedsføre en bil i store opplag til en lav nok pris og med god rekkevidde. For å banke det inn nok en gang, bare "ekstreme" biler har så langt kunnet tilby stor rekkevidde.

Så vidt jeg vet så produserer BMW sine batterier i bilfabrikken. Jeg antar at forholdet mellom bilfabrikk og batteri er mye det samme for både Tesla, Nissan og BMW. Basis batteriteknologi kjøpes inn og bilfabrikkene designer det som omslutter batteriene inklusive oppvarming og kjøling. Tesla har tatt et skritt videre med sin Giant Factory sammen med Panasonic.

Om et par år har vi Tesla 3 og etter hvert andre tilsvarende modeller (Chevrolet Bolt) som endelig slår i gjennom i markedet (kanskje, kanskje). Dette skulle i følge deg ha skjedd for ca seks år siden, men verdens bilindustri har sabotert det.

Jeg synes bilindustrien har vært ganske dyktig. Nissan Leaf er en flott bil som kan lages til en lav pris fordi den lages på samme samlebånd som øvrige Nissan-modeller. Dog har den et merkelig utseende som jeg liker mer og mer. Golf e lages også på samme samlebånd som sine søsken og er like fin å se på som vanlig Golf. BMW bygde en helt ny fabrikk helt annerledes enn sine andre fabrikker og bygger biler (i3 og i8) med radikalt forskjellig teknologi i forhold til sine øvrige biler.

Tesla er en garantist for at elbiler blir utviklet selv om konvensjonell bilindustri skulle få kalde føtter mht elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA