Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 7,2 Kw onboard charger

Startet av GeirHM, fredag 22. juli 2016, klokken 20:50

« forrige - neste »

GeirHM

En god venn må ha ny bil. Jeg frarådet kjøp av hybridløsninger. Jeg ble bedt om å komme med et kort resyme om hvilke grunner jeg ville legge vekt på. Jeg vedlegger mitt forslag i åtte punkter. Jeg vil gjerne ha innspill om det er flere. Jeg vil gjerne høre motforestillinger (altså motforestillinger mot min motstand, humhum) også.

1.   Komplisert oppsett, mer som kan gå feil når du både har en bensinmotor og en elmotor.
        En annen god venns Golf GTE er stadig vekk inne til reparasjon pga «hybrid-system-failure».
2.   Den har ikke så lavt drivstofforbruk som du får presentert i reklamen. De sier gjerne 0,19 liter per mil, 
        sannheten er nærmere 0,6. Og hva er vitsen da?
3.   Den veier mer enn en vanlig bil. (To motorer, bensintank og batterier.)
4.   Den går veldig kort på bare elektrisitet. De sier at den går 50 km, i praksis er du heldig om du får 25.
5.   Du får ingen fordeler i bommene.
6.   Bruktbilprisen kommer til å stupe. (Du taper penger.) Fordi det kommer elbiler med lang rekkevidde innen
        to til tre år. Og hvem vil ha hybrid da?
7.   Bensinprisen vil stige mye i årene som kommer. Fordi det vil komme nye avgifter knyttet til klimakrisa.
8.   Kjører du på bensin vil du forurense lokalt, kjører du elektrisitet vil du ikke gjøre det. Hva ønsker DU å
        gjøre?

Øyvind.h

For å snu på det; er han beredt til å plugge i ledningen hver bidige gang han har vært ute på kjøretur? Kjører han stort sett bare turer på under 15-20km?
Er han forberedt på at vedlikehold kan være dyrere enn lik eksosbil? Mister fordeler som tilnærmet null årsavgift, gratis i bom/på ferger, tilgang til en del ladeplasser?
Er han ofte på langturer som går på veier der det ikke er eller vil komme hurtigladere, og har hytte som det er uaktuelt å legge inn strøm på/strøm der bilen står parkert?

For enkelte vil en ren elbil medføre veldig store praktiske ulemper, men det er nok mindretallet vi snakker om. Og er alternativet elbil med lang rekkevidde og stort nettverk (i praksis Tesla) er det ytterst få som får store praktiske utfordringer.

Hybrider tar litt av for tiden. Ja det er ventepølse, men jeg tror vi får flere år hvor disse faktisk selger ganske bra før markdet bremser opp. Og etter bremsen går det nok greiere å omsette hybrider enn rene eksosbiler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stikkkontakt

#2
Når det gjelder Golf så finnes det 4 gode grunner til å ikke velge hybrid.

1. Du har bruk for mer plass og velger stasjonsvogn.
2. Du har bruk for 4Motion
3. Du greier deg med e-Golf.
4. Du MÅ ha mer ytelse og velger GTI eller R.

Det du ramser opp er i større eller mindre grad vikarierende grunner.

1. Bilen har lang garanti.
2. Den har lavt forbruk på småkjøring dersom du lader. Men dersom du kjører veldig mye veldig lang ville jeg valgt diesel.
3. Den veier mer enn en vanlig Golf, men e-Golf er like tung.
4. 25 km er langt nok om du pendler 2 mil.
5. Du har fordeler. F.eks kan du kjøre alle dager når det er datokjøring.
6. Hvorfor skal GTE falle mer enn en e-Golf eller en 150hk diesel?
7. Ok. Hvordan vet du dette?
8. Det er greit. Men e-Golf er ikke for alle. Den er for alle som har en annen bil med lengre rekkevidde.

Når det er sagt er jeg enig i at PHEVs har for kort rekkevidde. Gi GTE-batteriet samme oppgradering som Golf snart får så hjelper det. En praktisk rekkevidde på 5-7 mil ville ha gjort underverker.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

GeirHM

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 13. mai 2016, klokken 14:01
Når det gjelder Golf så finnes det 4 gode grunner til å ikke velge hybrid.

1. Du har bruk for mer plass og velger stasjonsvogn.
2. Du har bruk for 4Motion
3. Du greier deg med e-Golf.
4. Du MÅ ha mer ytelse og velger GTI eller R.

Det du ramser opp er i større eller mindre grad vikarierende grunner.

1. Bilen har lang garanti.
2. Den har lavt forbruk på småkjøring dersom du lader. Men dersom du kjører veldig mye veldig lang ville jeg valgt diesel.
3. Den veier mer enn en vanlig Golf, men e-Golf er like tung.
4. 25 km er langt nok om du pendler 2 mil.
5. Du har fordeler. F.eks kan du kjøre alle dager når det er datokjøring.
6. Hvorfor skal GTE falle mer enn en e-Golf eller en 150hk diesel?
7. Ok. Hvordan vet du dette?
8. Det er greit. Men e-Golf er ikke for alle. Den er for alle som har en annen bil med lengre rekkevidde.

Når det er sagt er jeg enig i at PHEVs har for kort rekkevidde. Gi GTE-batteriet samme oppgradering som Golf snart får så hjelper det. En praktisk rekkevidde på 5-7 mil ville ha gjort underverker.

Hei Stikkontakt, du har fokusert på eksempelet jeg bidro med. Det forstår jeg, selv om argumentet mitt handlet om hybridbiler generelt. Min venn har Golf GTE og den har barnesykdommer som irriterer ham. Og disse sykdommene handler primært om "hybrid system failure" som den er inne for - for andre eller tredje gang. Og han ga uttrykk for at om det nå gjentok seg så ville han om kreve å få avtalen hevet. Kanskje har han vært fornuftig? Han har den på en eller annen form for leasing. Nettopp fordi han ikke tror hybrid er en framtidsløsning. For han er en av de Øyvind.h sier trenger en "ventepølse". Han har nemlig en hytte på en ikke avskrekkende avstand han ikke vil besøke med en ren e-golf. Han venter altså på en langkjøringsbil som ikke har TMSpris (eller størrelse). Slike vet vi kommer. De er her ikke nå. (Selv om både Nissan og BMW har gjort batteriløsningene bittelitt større.)

La meg så se på dine motargumenter til min åttepunktsliste. Du kaller mine åtte for "vikarierende grunner". Jeg vet ikke helt hva du mener med det. Om du mener jeg fremmer dette som vikarierende motiver - så vet jeg ikke helt hva de skal tilsløre?  Men for ordens skyld: Jeg er helt sikker på at fremtidens transport vil være basert på gjenvinnbar energi og at vi vil tilstrebe mest mulig klimanøytral produksjon, drift og resirkulering av slik transport. Jeg er i tillegg sikker på at vi i dag befinner oss i en overgangperiode hvor gammeldags transportteknologi gradvis erstattes. Det vi kanskje er uenige om, det handler om hvilken rolle hybridbiler har i denne overgangen. Jeg tror kort og godt at de bare er tullball. Og Toyota gjør dette aller best når de i reklamen for sine hybrider skryter av at dette er så gode hybrider at du slipper å lade dem til og med. De lader seg selv mens de kjører. Her er altså det at de ikke kan plugges i en stikkontakt (no pun intended) gjort til en klar fordel.

Så til de åtte punktene:

1. "Bilen har lang garanti." - Har hybridbilene lengre garanti enn andre biler?
2. "Den har lavt forbruk på småkjøring dersom du lader. Men dersom du kjører veldig mye veldig lang ville jeg valgt diesel." - Poenget mitt er at det er BARE om du kjører kort at du får de forbrukstallene de skryter av i reklamen. Kjører du litt lengre får du forbruk som i en vanlig bensinbil.
3. "Den veier mer enn en vanlig Golf, men e-Golf er like tung." - Sammenligningen her var med en vanlig fossilbil, det var jo den som skulle erstattes.
4. "25 km er langt nok om du pendler 2 mil." - Da holder det vel også med en e-golf, den kjører jo tilogmed BITTELITT lengre på rein elektrisitet? Og om du bare kjører kort, hvorfor skulle du vurdere hybrid da?
5. "Du har fordeler. F.eks kan du kjøre alle dager når det er datokjøring." - Du kan fortsatt ikke kjøre gratis i bommene og det gjelder faktisk 24/7.
6. "Hvorfor skal GTE falle mer enn en e-Golf eller en 150hk diesel?" - Jeg tror ikke den vil falle mer. Men vet vi at den vil falle mindre? Vi vet den er mer komplisert, at den er tyngre og at det reelle forbruket er ikke så forskjellig fra den reine bensinbilen.
7. "Ok. Hvordan vet du dette?" Fordi den globale middeltemperaturen fortsatt stiger og verden MÅ gjøre noe.
8. "Det er greit. Men e-Golf er ikke for alle. Den er for alle som har en annen bil med lengre rekkevidde." - Her er vi kanskje ikke så uenige? Mitt poeng er at forskjellen mellom hybrid og vanlig fossilbil handler om å velge mellom pest eller kolera. Det handler IKKE om at hybrid er et miljø-alibi i en overgangsperiode. Det eneste stedet hybrid er et miljø-alternativ er i de tradisjonelle bilfabrikantenes reklamer. 

Og handler dette om pest eller kolera - så tror jeg ville valgt den mest drivstoffgjerrige brukte bensinkjerra jeg kunne finne, heller enn å bruke masse spenn på en fancy hybrid. Og det jeg oppfordrer min venn til å gjøre, er å finne en Nissan Leaf fra 2013 med varme på batteriet på en så kort privatleasing som mulig og heller spare til kjøp av en ny bil om et år eller to. For nå må disse 60kwt batteriene LG chem har lovet snart komme. Og i mellomtiden, om min venn skal på langtur, så får de leie en fossilbil.

timingbeltkiller

PKT 1 er teorien og burde stemme i praksis.
Men dersom du sammenligner disse 2:
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/
http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/

ser du i praksis nøyaktig det motsatte.
Kanhende en bilprodusent sin evne og vilje til å lage biler
med få feil og høy driftsikkerhet veier tyngre enn teori.

På samme måten som hvor, når og hvorledes du kjører, betyr mye
mer både for fossilbilers forbruk og elbilers rekkevidde enn mindre
forskjeller bilmodeller imellom.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ferry

Sitat fra: GeirHM på fredag 13. mai 2016, klokken 16:54
Han venter altså på en langkjøringsbil som ikke har TMSpris (eller størrelse). Slike vet vi kommer. De er her ikke nå. (Selv om både Nissan og BMW har gjort batteriløsningene bittelitt større.)

57% større for BMWs del. Jeg tror de fleste vil kalle det mer enn "bittelitt" Det ryktes at neste e-Golf vil få kun 30% større kapasitet.

arthur

Golf GTE kan du få hengerfeste på og trekke båt på henger samt at jeg slipper å måtte stoppe for å lade hver gang vi skal til en hytte med 280 kilometers avstand. Med andre ord er ikke E-Gold aktuelt, men Golf GTE er høyst aktuell når barnesykdommene er ordnet opp i og etterspørselen har avtatt. I mellomtiden har vi en trilling som bil nummer to for bruk til/fra jobb og kjøring i nærmiljøet hvis været, tiden eller avstanden gjør at ikke el-sykkelen er det beste valget. Alle har litt forskjellig behov og derav valget. Tesla til en million er uaktuelt!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

GeirHM

Ferry, denne grimme elling - også kalt for BMW i3 - har økt sitt bittelille batteri med bittelitt, fra 18,8 til 27,2 kWh netto. Prosentuerer du, så ser det penere ut (men mer enn 50 % blir det vel ikke - selv med brutto-tall?). Og bruker du NEDC-normen så får du smått utrolige 300 km rekkevidde. Men det er antakelig i friksjonsfritt rom i nedoverbakke. Eller noe i den duren. Men for alle praktiske formål så får du en bil som går for kort. Og som skal gjøre det. Den skal gå for kort fordi den ikke skal konkurrere med BMWs ordentlige biler - biler som i motsetning til dette kantete pinnsvinet på sykkelhjul gjerne oppleves som noe av det vakreste som går på fire hjul. Som går langt nok. På bensin eller diesel. Inntil de brått og plutselig ikke finnes lengre. Men når det skjer, får vi ikke vite. Før den nye el-familiebilen med ordentlig rekkevidde er her. Hver eneste dag frem til den dagen, skal vi alle sammen kjøpe dagens teknologi. Som altså nå pakkes fint inn og kalles "hybrid". 

Men Arthur, du kjøper altså hybrid for å få hengerfeste - men først når bilen er feberfri fra barnesykdommene og etterspørselen har gitt seg? Da kan du like godt belage deg på at du vil handle i et marked hvor det også finnes alternativer på rein el som trekker båten din 280 km (huttetu!). 

Og til slutt timingbeltkiller, Toyota skrur og skrur og skrur. Så bilene blir så solide som de firkantene de er. Men det er fortsatt sånn at det å ha både en bensinmotor og en elmotor blir mer å passe på enn det å ha bare en av delene?

Kanutten

Sitat
1.   Komplisert oppsett, mer som kan gå feil når du både har en bensinmotor og en elmotor.

Muligens riktig, men Toyota (/Lexus) har jo produsert hybrider i årevis med tilsynelatende høy kvalitet/driftssikkerhet. I tillegg har alle biler i dag 5 års garanti som i det minste sikrer gratis reparasjoner og utbedringer i en forholdsvis lang periode.

Sitat
2.   Den har ikke så lavt drivstofforbruk som du får presentert i reklamen. De sier gjerne 0,19 liter per mil, 
        sannheten er nærmere 0,6. Og hva er vitsen da?

Vitsen er at du kan kjøre hel-elektrisk til og fra jobb, butikken etc forutsatt at du lader ofte. Eksempelvis har jeg 10 km til jobben og tilgang til gratis lading på jobben. Siden jeg heller ikke trenger å kjøre gjennom bomringen får en ladbar hybrid nøyaktig samme funksjonalitet som en elbil i det daglige - null driftskostnader. Som en bonus kan jeg kjøre non-stop til hytta 23 mil unna i helgene, og ta med meg tilhenger om jeg har behov for det.

Dersom du behøver å kjøre lange turer daglig, forsvinner selvsagt denne fordelen.

Sitat
3.   Den veier mer enn en vanlig bil. (To motorer, bensintank og batterier.)

Det spiller vel egentlig ikke så stor rolle? Enkelte mener til og med at den økte vekten plassert lavt gir mindre biler bedre kjøreegenskaper. Ja, det øker muligens forbruket noe, men det oppveies av muligheten i pkt 2.

Sitat
4.   Den går veldig kort på bare elektrisitet. De sier at den går 50 km, i praksis er du heldig om du får 25.

Dette varierer antagelig veldig fra modell til modell, men både Golf og Passat har blitt testet med lengre faktisk rekkevidde enn 25km. Har du 10km eller mindre til jobben er det plenty :-)

Sitat
5.   Du får ingen fordeler i bommene.

Det tror jeg det vil bli endringer på. Jeg antar hybrider vil få billigere passeringspriser enn bensin og diesel etterhvert. (Men muligens dyrere enn rene el-biler).

Sitat
6.   Bruktbilprisen kommer til å stupe. (Du taper penger.) Fordi det kommer elbiler med lang rekkevidde innen
        to til tre år. Og hvem vil ha hybrid da?

Det samme vil vel gjelde for bensin/diesel dersom din spådom slår til?

Sitat
7.   Bensinprisen vil stige mye i årene som kommer. Fordi det vil komme nye avgifter knyttet til klimakrisa.

Kanskje, men det er vel strengt tatt også et større problem for biler med bare forbrenningsmotor, ref. pkt 2.

Sitat
8.   Kjører du på bensin vil du forurense lokalt, kjører du elektrisitet vil du ikke gjøre det. Hva ønsker DU å
        gjøre?

Punkt 2 besvarer dette punktet også.


I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

arthur

Sitat fra: GeirHM på fredag 13. mai 2016, klokken 18:25

Men Arthur, du kjøper altså hybrid for å få hengerfeste - men først når bilen er feberfri fra barnesykdommene og etterspørselen har gitt seg? Da kan du like godt belage deg på at du vil handle i et marked hvor det også finnes alternativer på rein el som trekker båten din 280 km (huttetu!).

Ja, men hvor lang tid det tar vet jeg ikke og hvis det tar mer enn et par år så får jeg revurdere strategien. Per i dag er det fortsatt vanskelig å spå, spesielt om fremtiden(!), både hva markedet gjør, hvordan teknologien utvikler seg og hvordan myndighetene vil skattlegge biler av forskjellige typer.

Inngikk en privatleasing-avtale i 2010 da jeg følte alt for stor usikkerhet mht utvikling av biltyper, fremdrift, avgiftsreglene samt reglene rundt privat-leasing, og det kostet Toyota mye penger, penger som jeg sparte!

Nei, trekker ikke båten 280 kilometer, men kjører regelmessig 280 kilometer, senest i går kveld, og var da glad for å slippe å MÅTTE stoppe for å lade.

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ferry

Sitat fra: GeirHM på fredag 13. mai 2016, klokken 18:25
BMW i3 - har økt sitt bittelille batteri med bittelitt, fra 18,8 til 27,2 kWh netto. Prosentuerer du, så ser det penere ut (men mer enn 50 % blir det vel ikke - selv med brutto-tall?).

De har gått fra celler på 60 Ah til 94 Ah, så brutto 56,7%. NEDC 190 km til 300 km med 20" hjul. Med 19" er det 312 km NEDC. Batterikapasitet i seg selv er ikke så interessant, det er rekkevidden vi er opptatt av. i3 er temmelig energiøkonomisk.
At NEDC er urealistisk får så være, det er like ille for alle. BMW kan ikke beskyldes for å ha flagga veldig høyt med NEDC. De sier 130-160 km med dagens modell, og sier også at temperatur og føre kan redusere det ytterligere. 13-16 mil stemmer bra med virkeligheten imo.

Jeg er forøvrig ganske enig i kritikken din om at fabrikantene ikke lager skikkelige elbiler. Der er Tesla i en særstilling, og skal ha all mulig skryt for det. Når det er sagt syns jeg ikke BMW er av de verste. De har lagt seg i selen med i-konseptet, og tenkt helhetlig fra produksjon med fornybar kraft, resirkulerbare materialer, utbyttbare og gjenbrukbare batterier osv. Fabrikken har egen vindmøllepark. De fleste andre fortjener mer tyn enn BMW i.

Utseende på i3 er en høyst subjektiv greie. "Smak og behag kan ikke diskuteres" sies det. Mange syns Porsche 911 er stygg, noen vil ikke bli sett død i en Audi. Mercedes er gubbete, Subaru og Nissan er for pensjonister. Japser er riskokere, amerikanere er brødbiler osv. Felles for dem alle er at de skal være grå. Gråværs-grå, grå_og_trist-grå, kommunegrå, grå mus-grå, grått hår-grå. Grå er et skjellsord, for pokker!

GeirHM

Sitat fra: Kanutten på fredag 13. mai 2016, klokken 18:27
Sitat
1.   Komplisert oppsett, mer som kan gå feil når du både har en bensinmotor og en elmotor.

Muligens riktig, men Toyota (/Lexus) har jo produsert hybrider i årevis med tilsynelatende høy kvalitet/driftssikkerhet. I tillegg har alle biler i dag 5 års garanti som i det minste sikrer gratis reparasjoner og utbedringer i en forholdsvis lang periode.


Ja, Prius har vel vært produsert siden 1997, tror jeg. Men disse er det vel knapt noen som ser som overgangsløsning, siden de ikke er ladbare. Og selv om Toyota har startet med ladbare versjoner, ser jeg av markedsføringen deres at de fortsatt satser hardt på den typen hybrid du lader på bensinstasjoner. Andre produsenter av ladbare hybrider har vel ikke samme lave feilprosent, har de vel?  Og uansett så må det være slik jeg skrev i et annet innlegg at det å ha både en bensinmotor og en elmotor blir mer å passe på enn det å ha bare en av delene?

Sitat
Sitat
2.   Den har ikke så lavt drivstofforbruk som du får presentert i reklamen. De sier gjerne 0,19 liter per mil, 
        sannheten er nærmere 0,6. Og hva er vitsen da?

Vitsen er at du kan kjøre hel-elektrisk til og fra jobb, butikken etc forutsatt at du lader ofte. Eksempelvis har jeg 10 km til jobben og tilgang til gratis lading på jobben. Siden jeg heller ikke trenger å kjøre gjennom bomringen får en ladbar hybrid nøyaktig samme funksjonalitet som en elbil i det daglige - null driftskostnader. Som en bonus kan jeg kjøre non-stop til hytta 23 mil unna i helgene, og ta med meg tilhenger om jeg har behov for det.

Dersom du behøver å kjøre lange turer daglig, forsvinner selvsagt denne fordelen.

Ja, dette argumentet holder vann. Kort avstand mellom bopel og jobb på el. Hytteturen på fossilt. Og alt sammen utført i en og samme bil.  Til og med hengerfestet er på plass. Og det kan vel til og med skrus av?

Poenget mitt, er at dette er en kortsiktig løsning. Om få år kan du gjøre begge reisene i en bil bare drevet av el. Skal du da risikere den betydelige investeringen en slik hybridløsning vil være for dette? Den etablerte bilbransjen vil nok at du gjør dette. Min venns Golf GTE kostet over 400 000. Mitsubishis hybridløsning koster omtrent det samme. Da hjelper det fint lite at driftskostnadene - til daglig - går i null. Forutsatt at du holder deg klar av alle bomringene. (Det er en prestasjon, og den vil bli større i årene som kommer.) For du vil ha noen formidable kapitalkostnader. Og faren er at bruktbilprisen om noen år faller når alle lader hjemme og ingen kjøper annet enn varme pølser på Statoil (Circle K). Så da blir du sittende med investeringen. Og med svarteper. 

Sitat
Sitat
3.   Den veier mer enn en vanlig bil. (To motorer, bensintank og batterier.)

Det spiller vel egentlig ikke så stor rolle? Enkelte mener til og med at den økte vekten plassert lavt gir mindre biler bedre kjøreegenskaper. Ja, det øker muligens forbruket noe, men det oppveies av muligheten i pkt 2.

Ja, OM du har regnet riktig når det gjelder pkt 2. Time will tell.

Sitat
Sitat
4.   Den går veldig kort på bare elektrisitet. De sier at den går 50 km, i praksis er du heldig om du får 25.

Dette varierer antagelig veldig fra modell til modell, men både Golf og Passat har blitt testet med lengre faktisk rekkevidde enn 25km. Har du 10km eller mindre til jobben er det plenty :-)

Den miljøvennlige rekkevidden er stadig vekk mye mye kortere enn den er med en rein elbil. Det er greit å tenke på den dagen du skal kjøre poden på fotballkamp om kvelden rett etter jobb. Men bevares du kan jo gjøre det på bensin. Eller mer korrekt: Du MÅ gjøre det på bensin.

Sitat
Sitat
5.   Du får ingen fordeler i bommene.

Det tror jeg det vil bli endringer på. Jeg antar hybrider vil få billigere passeringspriser enn bensin og diesel etterhvert. (Men muligens dyrere enn rene el-biler).




De har det ikke nå. Og i motsetning til deg så håper jeg det forblir slik. Både fordi den miljøvennlige rekkevidden er så kort men også fordi det bare er et hardt tråkk på wattpedalen så blir den en helt vanlig - og grådig - gasspedal. Hver gang jeg går langs Kirkeveien i Oslo stemmer lungene mine for å fjerne all fossilbiltrafikk fra gatene i Oslo. Og hybrid er fossilbil. Det er det der med den gasspedalen.

Sitat
Sitat
6.   Bruktbilprisen kommer til å stupe. (Du taper penger.) Fordi det kommer elbiler med lang rekkevidde innen
        to til tre år. Og hvem vil ha hybrid da?

Det samme vil vel gjelde for bensin/diesel dersom din spådom slår til?

Ja, det gjelder begge. Og ingen snakker vel om å investere i en NY vanlig fossilbil vel?

Sitat
Sitat
7.   Bensinprisen vil stige mye i årene som kommer. Fordi det vil komme nye avgifter knyttet til klimakrisa.

Kanskje, men det er vel strengt tatt også et større problem for biler med bare forbrenningsmotor, ref. pkt 2.

De har begge forbrenningsmotor. Hybriden bare later som om den ikke bruker den. I det minste i reklamen.

Sitat
Sitat
8.   Kjører du på bensin vil du forurense lokalt, kjører du elektrisitet vil du ikke gjøre det. Hva ønsker DU å
        gjøre?
Punkt 2 besvarer dette punktet også.


Ja, om du greier det. Jeg har kjørt min venns GTE. Jeg klarte det ikke.





GeirHM

Sitat fra: Ferry på fredag 13. mai 2016, klokken 21:29

Sitat
Utseende på i3 er en høyst subjektiv greie. "Smak og behag kan ikke diskuteres" sies det. Mange syns Porsche 911 er stygg, noen vil ikke bli sett død i en Audi. Mercedes er gubbete, Subaru og Nissan er for pensjonister. Japser er riskokere, amerikanere er brødbiler osv. Felles for dem alle er at de skal være grå. Gråværs-grå, grå_og_trist-grå, kommunegrå, grå mus-grå, grått hår-grå. Grå er et skjellsord, for pokker!

Uff og uff. Min er grå. Jeg ville ha rød, men ble nedstemt. Familien bestemte. Og jeg er helt enig. Smak og behag er subjektivt, ikke minst når det kommer til bilene våre. Derfor blir de grå. (Og i3 stygg.)

Jeg kan ikke la være å gi BMW stikk for deres elbilprosjekt. Jeg er sikker på at ingeniørene fikk frie tøyler til å gjøre hva de ville med prosjektet så lenge de ikke lagde en bil som konkurrerte med de de skal leve av; fossilbilene. De hevnet seg og lagde den så stygg de bare kunne. Og de lykkes (subjektivt sett). Og de får fortsatt ikke lov å lage en elbil på ordentlig. Men de er på banen - klare til å gjøre det. Bare ta det som skjedde. Nissan annonser økning av batterikapasitet til 30 kWh. BMW svarer og øker med tre - 3 - kWh mer enn sine japanske konkurrenter. Fantastisk. Men firehundretusen reservasjoner av TM3 råkker båten. I 2017 får vi 60 kWh biler fra dem alle sammen.

Da kan de som brant familiens bilinvestering på en hybrid angre. Om de altså ikke er like smarte som Arthur og har skaffet seg hybrid på leasing.

Ferry

Sitat fra: GeirHM på lørdag 14. mai 2016, klokken 00:07
Uff og uff. Min er grå. Jeg ville ha rød, men ble nedstemt. Familien bestemte.

Jeg har grå i3  :-\ De kaller den riktignok "andesite silver". Men akkurat det med silver eller sølv er en gedigen bløff. Det er mange biler som påstås å være sølvfarget, men de fleste av dem er grå. Sølv er blankt og skinnende, som sølvtøy eller sølvsmykker. Til mitt forsvar; da jeg kjøpte i3 fantes det kun én farge, og det var oransje. I utgangspunktet en grusom farge som vekker vonde minner fra syttitallet. Angrer allikevel på at jeg ikke tok den, for den er ganske kul. Jeg ønsker bil med farge. Og med farge mener jeg gul, blå, rød, grønn etc. Svart, hvit, grå og sølv derimot, er ikke farger. Mennesket har fargesyn, det er synd og skam å bare omgi seg med gråtoner.

Jeg deler synet ditt på "rustningskappløpet" framover. De øker ikke mer enn de må. Heldigvis finnes Tesla. Jeg digger det de gjør, men tror ikke det blir Tesla på meg. Kanerne ga oss Chrysler Voyager, og det skal vi aldri glemme!

Jeg tror hybridene vil utvikle seg i retning større batteri og mindre ICE inntil noen en dag innser at batteriet er bra nok og sier schmeiss weg til ICEn. Brenselcelle tror jeg vil lide samme skjebne.

Taffelman

De som tror vi kan velge i elbiler som kan sidestilles med dagens stasjonsvogner og SUV'er om bare få år, må nok gjøre litt mer research.

Plug-in hybridene er i første omgang en overgangsteknologi, men de vil dominere markedet i minst 10-15 år så de blir ikke verdiløse over natta. Det er mer risiko å kjøpe ny fosilbil nå.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA