Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

Øggen

Enig med siste taler. Enkelte her virka å ha meget god peiling, og det e et viktig formål med forumet at den infoen kjem ut. Når det bli hevda fraser om ditt og datt, e det veldig forvirrande for elektron kunnskapslause som meg.
Sitte fortsatt med spørsmålet om det spiller en rolle om det e enkelt eller dobbeltlader i bilen mtp å få maks utnyttelse av 2fas 230V 32A IT nett med Wallbox?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Griffel

#166
Basert på jkirkebo målinger på sin bil, vil biler med dobbeltlader få 15% mer ut av «230V trefas uten N» enn med singlefase koblingen. Dette gjelder da også høyst sansynlig også for singellader for alle sikringsstørrelser <32A.

Basert på #144 ser en at for 32A (single lader) spiller det for ladehastighet ingen rolle for ladehastighet om en benytter kobling 32A enfas eller trefas uten N. Fordi dellader tydeligvis begenser seg til 16A blir de like raske. I praksis er disse verdier nominelle derfor vil nok "230V trefas uten N" kanskje bli hårfint raskere.

Det som hadde vært interesant var om noen med veggboks kunne stille verdien laver enn 32A og har 2faskobling altså "230V trefas uten N" for eksempel til 25A i veggboks og fortelle hva display i bilen da viser; 25/25 eller 22/25 og effekt. Helst da en med dobbeltlader og en med singlelader.

(eller en hvilken som helst annen verdi < 32A)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cookie Monster

Ser ut som min boks plutselig er noe feil med.

Den lader helt fint.  Men hver gang jeg tar ut lade kabelen fra bilen lyser den konstant rødt. Og lader ikke igjen før jeg trykker på reset knappen. Da fungerer det fint til jeg tar ut laderen igjen.
Merkelig.
2015 P85D

Hodetelefoner

Kunne ikke feil med jordvern eller feil type sikring gjøre dette? Kjøpt nytt sikringsskap etc i dag. Jeg opplevde det samme på UMC.  Noe med en jordfeilbryter ellernoe..

tonl

Har 230V IT nett. Elektriker skal innom imorgen for å koble opp Wall Connector. Leser her at 32A 3fas uten N 230V vil gi ca 1.5 ganger mer i ladefart.

I manualen står det "230 V trefase uten nøytral" vil bare fungere med Tesla og ikke andre. Lurer på noen som har fått montert opp med 32A 3fas uten nøytral og allikevel får lader med andre elbiler spes e-golf.

Siden vi har en egolft som kun lade fra enfas.

Øggen

#170
E diskutert dette en del tidligere, også i denne tråden.

Litt svar på spørsmål her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28697.0.html
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

tonl

Sitat fra: Øggen på torsdag 07. juli 2016, klokken 13:08
E diskutert dette en del tidligere, også i denne tråden.

Litt svar på spørsmål her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28697.0.html

Har lest den tråden du refererte til. Tar jeg ikke feil så er den vel "designet" for 2 wall connector. Mens hos meg er det snakk om S og e-golf bytter på å lade fra en og samme wall connector. :-)

Griffel

#172
Sitat fra: tonl på torsdag 07. juli 2016, klokken 13:02
Har 230V IT nett. Elektriker skal innom imorgen for å koble opp Wall Connector. Leser her at 32A 3fas uten N 230V vil gi ca 1.5 ganger mer i ladefart.

I manualen står det "230 V trefase uten nøytral" vil bare fungere med Tesla og ikke andre. Lurer på noen som har fått montert opp med 32A 3fas uten nøytral og allikevel får lader med andre elbiler spes e-golf.

Siden vi har en egolft som kun lade fra enfas.
Enkelte ting kan tydeligvis ikke gjenas for ofte:

1,5 ganger raskere er nok feil. 1,15 ca.(svar #3) Men det skal ikke være noe problem for din VW. VW eller andre biler med enfaslader merker ikke noe til den andre fasen. Verre kan det være om du kobler til en Zoe. Eller en framtidig bil med 3fas-lader.(svar #5)

Se svar #144 om du har enkeltlader. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

socar

Har nettopp fått tilbud på installasjon av Wall Connector.

I tavlen er det trefas 230V.

I tilbudet er det spesifisert:
JORDFEILBRYTER 40A/30mA TYPE B
ELEMENTAUTOMAT 3/32A
PFXP 500V 4G6 FL.TR. S150 DR - 45 meter.
Montering og dokumentasjon.

Alt til den sum av 20 000,- ink mva.

Er det noen som har lignende oppsett som kan si noe om prisnivået?

lunitiks

Litt høyt kanskje, hvis Wall Connector ikke er inkludert?

Jeg har også trefas 230V og fikk utført samme type jobb i fjor sommer for 15 k, og dette omfattet:
Proxll 32A ladestasjon
Jordfeilbryter
Automatsikring
27m PFSP 3x10
Montering og dokumentasjon.

Jeg grov grøft, la trekkerør og trakk strømkabelen selv frem til sikringsskapet.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

tonl


lunitiks

@jkirkebo har i flere tråder opplyst at han har rimeligere kabel liggende
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Griffel

Sitat fra: socar på onsdag 13. juli 2016, klokken 12:49
PFXP 500V 4G6 FL.TR. S150 DR - 45 meter.
Montering og dokumentasjon.
Priser er det vanskelig å si noe om når en ikke vet noe om installasjonen.

4G6 kan være i grensland når det gjelder spenningsfall og også i grenseland når det gjelder belastning. (Avhengig av hvordan det installeres).

For sammenligning:
Elektroimportøren priser på PFXP 4G6 = 105 kr/m, PFXP 4G10 = 149 kr/m
lunitiks PFSP 3x10 =105 kr/m
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LASOL

#178
Fikk montert opp min lader i dag med grov 3 fas ledning og alt det andre som skulle til. Ser ut som om det gir 34 km lading pr time.  Da skal den være koblet som 3 fas uten nøytral som vel skulle gi mest fart. men det så ikke ut som amperen gikk over 27  På appen står det et 3 tall som vel indikerer 3 fase lading. Kabellengde fra sikringsskapet er ca 55 meter. Jeg trodde jeg skulle få en ladefart på over 40 km pr time ved denne koblingen ??  :-\
S 85d ap1 oktober 2015

Griffel

#179
Sitat fra: LASOL på fredag 15. juli 2016, klokken 11:14
Jeg trodde jeg skulle få en ladefart på over 40 km pr time ved denne koblingen ??  :-\
se svar# 144 og 145
og svar# 3
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA