TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Muffinman på søndag 26. juni 2016, klokken 18:08
Det er jo ikke det jeg lurer på. Hva er maks EFFEKT bilen kan trekke fra et 16A trefase uttak på IT-nett via denne boksen?
Se #3
(4,3kW)
Og skulle noen ennå lure på hvordan strømme fordeler seg på de 3 ledningene så kommer det her.
Leder tilkoblet L1 = 9A
Leder tilkoblet L2 = 9A
Leder tilkoblet N = 16A
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Det var det jeg trodde, men ville gjerne ha det bekreftet av noen som står 100% på faglig trygg grunn. En herremann på nevnte gruppe som hevder han lader med 28tkm/t med denne løsningen og at han får 70% økning i effekt via veggboksen fra Tesla fra en 16A 3~ kurs.  Regner med han blir skuffet når han ser tiden det tar å lade lade opp....Realiteten er vel ca. 15% økning, slik at han får kanskje 20tkm/t på en dual-bil og 18-19 på en rwd. Han hevder hardnakket at visningen i bilen stemmer.

Veldig dumt at noen hardnakket sprer desinformasjon slik. Link til tråden:
https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/permalink/1082254558523643/

SitatDu kan sette den på 32 amp. Har du dobbel lader vil du da lade på rundt 50 prosent over enfas, men godt under kapasiteten til 25 amp trefas sikring som ligger ca 70 prosent over enfas. Har ladet min i noen timer nå på 23 amp trefas på 16 amp sikring. Ikke varm sikring og alt funker. Og ser på batteriet at den lader på 28 kmt

Sitat32 amp er det maks 15 prosent økning. Men på 16 amp kan du øke med 70 prosent. Fordi du kan sette opp amper på laderen.

SitatKan koble på 32 amp, men sies at du da må ha dobbel lader for å utnytte effekten over og du får bare 15 prosent økning. Så størst nytte for de som har 16 amp sikring og ledning. De får 70 prosent.

Cookie Monster

Har selv 25A trefase og stilte inn min Tesla Wall connector til 25A. Fikk da ca 3-4km/t mer enn jeg hadde før på 25A enfas og regnet med det var alt som var å hente sammen med bedre belastning av fasene.

Forsto heller ikke hvordan han kunne trekke 23A fra en 16A kurs uten at sikringen går.

2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Griffel

Sitat fra: Muffinman på søndag 26. juni 2016, klokken 19:45
Realiteten er vel ca. 15% økning, kmt
Sitat fra: Griffel på mandag 29. februar 2016, klokken 09:55
Den såkalte 3-fas IT kobling er egentlig 2-fas kobling altså f.eks én fase L1-N(L3) og én fase L2-N (L3).
En kan da oppnå ca15% rasker lading enn 1 fas L1-L2 om en har en trefaskurs.
For de som måtte lure: 100x(2-sqr3)/sqr3=15,47% raskere enn enfaskobling
Hva Tesla's display sier er jo ikke helt å stole på i denne sammenhengen da logikken oppfatter dette som en 3 faskobling når den kalkulerer effekten. Derfor viser displayet for høy effekt etter det som tidligere er framkommet som avlesing med lasking av kabel. Ladehastighet i km/h skal derimot stemme sånn omtrent.
Hyundai Ionic.

Muffinman

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 19:57
Ladehastighet i km/h skal derimot stemme sånn omtrent.
Da er det noe muffens med nevnte herremann. Bilen hans viser 28km/t på 16A 3~uttaket, og han har en 60 rwd bil som han skriver står på typical.

EDIT: Nope, han ble ikke skuffet over hastigheten:

SitatDa har jeg ladet i 4,5 timer og lading ferdig. Hastigheten ble 28,6 kmt regner ut fra start og stopp. Normal hastighet et 16-17 kmt. Så hastighetøkningen er rundt 70 prosent.

Muffinman

Husk at sikringen har en karakteristikk som tillater overbelastning av en viss størrelse over en viss tid før del løser ut. Mener B tåler 1,25x merkestrøm i en time og C 1,45x.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 26. juni 2016, klokken 21:08
Husk at sikringen har en karakteristikk som tillater overbelastning av en viss størrelse over en viss tid før del løser ut. Mener B tåler 1,25x merkestrøm i en time og C 1,45x.

Om han har trege skrusikringer tåler de noe sånt som 1,9x merkestrøm i en time.

Mitt tips er at ladehastigheten hans er reell (28km/t) men at sikringen etterhvert vil gå pga. overbelastning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

Det høres faktisk plausibelt ut. Det betyr jo at om man justerer strømtrekk i bilen over 16A overbelaster man faselederen som er koblet til N. Men ved hvilket strømtrekk makser man den første delladeren(med enkeltlader)?

Griffel

Hyundai Ionic.

Muffinman

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 22:31
#144 Tyder på at det er 16A
Litt usikker på hvordan jeg finner postnummer uten å telle, men med strømtrekk mener jeg strømtrekk innstilt på skjermen. I følge det som er skrevet tidligere her går det 16A gjennom N når det er satt 16A i bilen. Men det betyr vel ikke at en av delladerene trekker 16A og makser? Sett kursen ikke er begrensende, når er det ikke mer å hente med enkeltlader?

Beklager om jeg er en smule tungnem.

Griffel

nummer står rett under overskrift. Dette innlegg er svar #161
Er veggboksen koblet " trefas uten n " og satt til 32A trekker 2 delladere 16A hver og det går 27A i N. 16A er da tydligvis grensen for hver enkelt dellader. Derfor vil jeg tro at om strømen settes til 16A vil de 2 delladere trekke 9A hver. Målinger jkirkebo utførte tyder på atvdet er slik. Stiller en inn 20A kan det hende at sikringen ikke løser ut. (ca 5kW).

Dette er jeg ikke sikker på, det kan jo tenkes at logikken er slik at innstilt deles på 2 slik at om en stiller inn 16 går det 8A i hver av de 2 ladere og 14 i N.

I såfall om en stiller inn 20 A vil det gå 10A i lader og 17A i N. Sikringen vil neppe gå. Stiller en inn 25 går det 21A i N og sikringen løser kanskj/kanskje ikke ut.
Ved 23A skal den gå før det har gått en time. Hvor mye før varierer med fabrikat og temperatur.(merkestrømx1,45)

#152 beskriver at vedkmmende lader med 23A gjennom 16A sikringen, så egentlig burde denne sikringen ha løst ut.

Det er ikke slik at sikringen skal tåle 1,45 ganger merkestrømmen. Den skal varig tåle merkestrømmen og løse ut på mindre enn en time ved 45% større strøm, men den kan gjerne løse ut mye før.

Men det er selvfølgelig galt å stille høyere enn sikringen.
Hyundai Ionic.

Muffinman

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juni 2016, klokken 23:07
nummer står rett under overskrift. Dette innlegg er svar #163
Tusler stille og rolig til skammekroken. Og kanskje til optikeren i løpet av uka  ???

Hodetelefoner

Nå blir jeg usikker her.
32A 3fas.  På boksen gir raskeste lading for oss med 230v og enkeltlader?

Griffel

Sitat fra: KristofferH på mandag 27. juni 2016, klokken 00:35
Nå blir jeg usikker her.
"230 V trefase uten nøytral" som den kalles gir raskest lading om en har et vanlig 230V IT system i huset, og svar#3 har en tabell som forteller hva en kan oppnå.
Hyundai Ionic.

Hodetelefoner

Sitat fra: Griffel på mandag 27. juni 2016, klokken 00:44
Sitat fra: KristofferH på mandag 27. juni 2016, klokken 00:35
Nå blir jeg usikker her.
"230 V trefase uten nøytral" som den kalles gir raskest lading om en har et vanlig 230V IT system i huset, og svar#3 har en tabell som forteller hva en kan oppnå.
Ok. Ble bare forvirret mtp at de nevte dobbeltlader der.  Men da er det likt uansett.

Noen burde renskrevet og lagt opp en sticky tråd :P
Alle "strøm / lade" tråder har så mye rar info pga diskusjoner :D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA