Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte fra 60 til 94 ah batteripakke

Startet av Arnie, torsdag 19. mai 2016, klokken 15:30

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Det hele koker ned til at Staten i dag og i årene som kommer trenger den fiskale melkekua bilen
mer enn noensinne. Det betyr at summen av inntekter fra elbiler og fossilbiler heller må økes
enn minkes. Dette gjelder forøvrig alle nåværende skatter og avgifter + de nye som må til.

En viss skjevfordeling av samlet fiskalt inntektsbehov mellom el og fossil er selvsagt mulig.
Men bare i så liten grad at du ikke får massiv overgang til el
og med det får negativ total inntektsøkning.

For som skrevet i tidligere innlegg, vet enhver vareprodusent at øker du prisen for mye,
går salgsvolum og totale salgsinntekter ned. Det samme gjelder desto mer for fossilbiler
siden du her får aksellererende overgang til el.

Opp til for få år siden var antallet elbiler eneste trusselen mot de økonomiske insentivene.
Nå kommer i tillegg den raskt svekkende statsfinansielle situasjonen.

Tror elbilen skal være mer enn fornøyd dersom de økonomiske særfordelene
endres til et fast tilskudd på eksempelvis 50 tusen til alle som
skroter en fossilbil olg kjøper en fabrikkny elbil.

Det vil også snu dagens situasjon
fra progressiv subsidiering med bilstørrelse og pris
til  degressiv subsidiering med bilstørrelse og pris.

Med andre ord tilbake til velferdstatens hovedregel:
Avgifter og skatter skal omfordele nedover, ikke oppover.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

stefse

Sitat fra: kos på mandag 28. mars 2016, klokken 02:04
Er det så rart - st elbilsalget flater ut er to årsaket til det:
1. elbilenes rekkevidde er i minste laget.
2. elbilhaterne får seg tilhengere fra politiske partier

Resultatet er selvsagt at nye kjøpere ser på en bil som kjører 15 mil og som må stå å lade i 8 timer - og så forsvinner godene med den miljøvennlige bilen - de fleste kjøper fossil da.

Jepp.
Selv når det kommer elbiler som kjører 25 mil og må lade i 14 timer vil elbil bli valgt bort når innkjøp og bruk koster marginalt mindre enn fossilbil.

Kjøring med hurtiglading i dag koster marginalt mindre enn å kjøre Skoda 1,6 Tdi på veier uten bom. Og forsvinner bomfritaket, vel, hvem gidder da å bry seg med å bruke timesvis på ladekø/lading.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bno

Sitat fra: ludo på lørdag 26. mars 2016, klokken 12:53
Sannheten blir vel litt sterk kost for dem. Kanskje noen andre kan legge ut samme tekst å se om den også blir slettet?
+1
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

#33
Sitat fra: MrBacardi på lørdag 26. mars 2016, klokken 22:05
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. mars 2016, klokken 18:20
Med voksende antall elbiler og minkende antall fossiler må nødvendigvis
minkende inntekter fra fossilene oppveies av økende inntekter fra elbilene.

Ikke nødvendigvis. Poenget til Hauge her er vel da at man heller kan øke avgiftene på fossilbilene enda mer desto flere elbiler som selges, og samtidig beholde elbilfordelene.

Da vil man hele tiden få inn nøyaktig like mange avgiftskroner til staten.

Det vil skape en selvforsterkende effekt som gjør at jo flere som kjøper elbilbil jo dyrere blir det å kjøpe fossilt.

Eneste "bakdelen" med dette er at folket selv utsletter fossilbilene, noe mange sterke krefter tydeligvis ikke ønsker.

Man må også se på de overføringer som skjer til den fossile industrien:
"In a new and disturbing report from researchers at the International Monetary Fund, the world's governments are providing subsidies to the highly profitable oil industry to the tune of an astonishing $5.3 trillion in benefits per year.  Another way of looking at just how much the world pays the oil industry that bears responsibility for decimating the Earth's environment; imagine they receive $10 million per minute. That is $10 million every minute, every day, of every month, of every year. Those mind-boggling entitlements have grown over the past couple of decades and are increasing every year."
Kilde: http://www.politicususa.com/2015/06/09/report-shows-oil-industry-benefits-5-3-trillion-subsidies-annually.html

"The world's biggest and most profitable fossil fuel companies are receiving huge and rising subsidies from US taxpayers, a practice slammed as absurd by a presidential candidate given the threat of climate change."
Kilde: http://www.theguardian.com/environment/2015/may/12/us-taxpayers-subsidising-worlds-biggest-fossil-fuel-companies
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kos

Se på nyhetene og se hvilken hets det er mot elbiler generelt - og vi skulle gjerne bidratt med kroner til statskassen, men når hurtiglading på 40 minutter koster mer enn bensin og ventekø og ladetid kommer oppå samme utgifter som kjørte kilometer med en fossil, så er det en giftig blanding. Og for sikkerhets skyld så hiver vi på litt Spetalen med hydrogenstasjoner som vil sinke elbilsalget noe helt skjønt. Ja - skal dette fortsette i en fin tralt så trenger man noen politikere som faktisk forstår at vi virkelig trenger noen for miljøet og fremtiden.

Og det bør hete  å ikke ta elbil godene vekk før man minst har 50 % av nybil salget og man har 30 % elbiler på veiene - og da mener jeg på veiene og ikke i garasjen. Så kan vi godt ha noen millioner biler på museum med store økonomiske avgifter, om noen skulle være så lur å ta de ut på veien.

det verste er at vi som nasjon og forbrukere ville faktisk komme billigere ut av det også - og staten ville heller ikke komme så dårlig ut av det når vi trekker vekk helseplagene av fossilbilene i byene våres. De største pengene til fellesskapet ligger i helse og spart helse er sparte penger for staten. - så ja billige elbiler er tingen.

stefse

Ser generelt lite norsk TV og nyheter, da det som formidles er nokså forutsigbart uansett.
Vi får bare håpe at en signifikant nok del av jantelovfolket får råd til en brukt Nissan Leaf før valget.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

sven erik

Sitat fra: kos på tirsdag 29. mars 2016, klokken 01:49
Se på nyhetene og se hvilken hets det er mot elbiler generelt - og vi skulle gjerne bidratt med kroner til statskassen, men når hurtiglading på 40 minutter koster mer enn bensin og ventekø og ladetid kommer oppå samme utgifter som kjørte kilometer med en fossil, så er det en giftig blanding. Og for sikkerhets skyld så hiver vi på litt Spetalen med hydrogenstasjoner som vil sinke elbilsalget noe helt skjønt. Ja - skal dette fortsette i en fin tralt så trenger man noen politikere som faktisk forstår at vi virkelig trenger noen for miljøet og fremtiden.

Og det bør hete  å ikke ta elbil godene vekk før man minst har 50 % av nybil salget og man har 30 % elbiler på veiene - og da mener jeg på veiene og ikke i garasjen. Så kan vi godt ha noen millioner biler på museum med store økonomiske avgifter, om noen skulle være så lur å ta de ut på veien.

det verste er at vi som nasjon og forbrukere ville faktisk komme billigere ut av det også - og staten ville heller ikke komme så dårlig ut av det når vi trekker vekk helseplagene av fossilbilene i byene våres. De største pengene til fellesskapet ligger i helse og spart helse er sparte penger for staten. - så ja billige elbiler er tingen.

som jeg skulle skakt det selv

AmocoCadiz

Sitat fra: kos på tirsdag 29. mars 2016, klokken 01:49

det verste er at vi som nasjon og forbrukere ville faktisk komme billigere ut av det også - og staten ville heller ikke komme så dårlig ut av det når vi trekker vekk helseplagene av fossilbilene i byene våres. De største pengene til fellesskapet ligger i helse og spart helse er sparte penger for staten. - så ja billige elbiler er tingen.
Må da gå an å regne på /forske på summene en vil vil spare i helsegevinster for staten hvis elbilandelen går fra 20%-50%-100%.
Vil anta at det X antall milliarder spart i helsevesenet ( og prisen spart for de tilhørende mennesklige plager som da tilsvarende unngås) er betydelige og langt på vei dekker opp for tap av bilavgifter.

Ingeniøren

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:49
Sitat fra: kos på tirsdag 29. mars 2016, klokken 01:49

det verste er at vi som nasjon og forbrukere ville faktisk komme billigere ut av det også - og staten ville heller ikke komme så dårlig ut av det når vi trekker vekk helseplagene av fossilbilene i byene våres. De største pengene til fellesskapet ligger i helse og spart helse er sparte penger for staten. - så ja billige elbiler er tingen.
Må da gå an å regne på /forske på summene en vil vil spare i helsegevinster for staten hvis elbilandelen går fra 20%-50%-100%.
Vil anta at det X antall milliarder spart i helsevesenet ( og prisen spart for de tilhørende mennesklige plager som da tilsvarende unngås) er betydelige og langt på vei dekker opp for tap av bilavgifter.

Mulig noe har regnet på at det er bedre folk dør tidligere av akutte lidelser forårsaket av forurensing i by enn av vanlige alderdomssvakheter....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kos

Ja - når man har levd et langt og arbeidsomt liv - skapt verdier og så vært med å delt de samme verdiene. Satt av til pensjoner for dagens og morgendagens pensjonister så forandres alt den dagen man er pensjonist - nå er man en utgiftspost - Ja det beste er at vi dauer der og da - slik at noen andre kan nyte godt av våre oppsparte midler - men det er bare et stort men - hvem det er kan ingen  si for de er dau.

Å satse på helse er bra for hele samfunnet - også når vi skal daue - fordi at mennesker i bevegelse dauer med skoene på og ikke på sotteseng av lang forgiftning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA