Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte fra 60 til 94 ah batteripakke

Startet av Arnie, torsdag 19. mai 2016, klokken 15:30

« forrige - neste »

sven erik

jeg tror de  ser t vi ikke greier klima forliket å må ha inn de miliardene som må til   + norge lever av olja  hva gjør man om ingen bruker den ?
er selv for elbil men ser tanke gangen

Amoss

Interessant at Norge ikke skal kunne klare seg uten bilavgiftene mens India vurderer å gi bort elbiler med "zero down payment" :p
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27400.0.html
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sven erik

norge greier seg ikke om de ikke kommer ned i utslipp

Taffelman

Bilen som "avgiftsobjekt" generer vel ca 70 mrd. Pr år.

Statens inntekter fra bil er vel oppgitt i statsbudsjettet til ca 50 mrd. I tillegg kommer det inn ca 10 mrd. i "veifinansiering" (bomavgifter) og på toppen av det ca 10 mrd fra firmabilbeskattning og MVA på ettermarked.

I 2015 gikk Norge med 174 mrd. i underskudd.

Det som redder den norske økonomien er avkastning fra pensjonsfondet (178 mrd) og overskudd fra oljesektoren (304 mrd).

Oljeinntektene synker, pensjonsfondets avkastning synker, nye utgifter/forpliktelser av ukjent omfang øker.

Har vi råd til å gi slipp på bilen som avgiftsobjekt?

X75D
TM3 LR AWD

ladov

'Enkel' løsning. Definer en spesiell 'Bilmoms'. Uansett hvilken prosentsats elbiler får så får fossilbiler 25% mer...

Altså, hvis elbiler får 5% moms, så får fossilbiler 30% moms. Også engangsavgiftene da..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AmocoCadiz

Sitat fra: Taffelman på søndag 27. mars 2016, klokken 19:42
Bilen som "avgiftsobjekt" generer vel ca 70 mrd. Pr år.

Statens inntekter fra bil er vel oppgitt i statsbudsjettet til ca 50 mrd. I tillegg kommer det inn ca 10 mrd. i "veifinansiering" (bomavgifter) og på toppen av det ca 10 mrd fra firmabilbeskattning og MVA på ettermarked.

I 2015 gikk Norge med 174 mrd. i underskudd.

Det som redder den norske økonomien er avkastning fra pensjonsfondet (178 mrd) og overskudd fra oljesektoren (304 mrd).

Oljeinntektene synker, pensjonsfondets avkastning synker, nye utgifter/forpliktelser av ukjent omfang øker.

Har vi råd til å gi slipp på bilen som avgiftsobjekt?

Ja.

Ved å tørre tenke nytt, ta visjonere fremtidsrettede grep og tørre satse på helhetstenking og langsiktig, hvor helse, miljø og klimaforpliktelser taes med i samfunnsregnestykket finnes det løsninger som vil fungere godt og være bærekraftig for de fleste, uten å måtte bruke pisk.

timingbeltkiller

#21
Sitat fra: MrBacardi på lørdag 26. mars 2016, klokken 22:05
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. mars 2016, klokken 18:20
Med voksende antall elbiler og minkende antall fossiler må nødvendigvis
minkende inntekter fra fossilene oppveies av økende inntekter fra elbilene.

Ikke nødvendigvis. Poenget til Hauge her er vel da at man heller kan øke avgiftene på fossilbilene enda mer desto flere elbiler som selges, og samtidig beholde elbilfordelene.

Da vil man hele tiden få inn nøyaktig like mange avgiftskroner til staten.
NEI og atter NEI:
Det kan du et lite stykke på vei, men ikke helt til siste fossilbil.
Hovedårsaken til det er du får aksellererende overgang fra fossil til el
med økende økonomisk forskjell mellom de to biltypene.

Økningen i totale fossile avgiftskroner blir da relativt raskt
negativ med øket avgift på den enkelte fossilist.
(Sml grenseverdien for øket stykkpris i vareproduksjonen
som gir minkede totale salgsinntekter pga volumnedgang)

Så Hauge tar nok munnen for full
når han i ramme alvor eller som dumpekandidat i offentlig økonomi,
tror siste fossilbil kan og vil alene betale milliardene i elbilsubsidier.

80% fossilbiler kan nok muligens betale for 20% elbiler.
Men ikke 20% fossilbiler for 80% elbiler.
Og slett ikke 1% fossilbiler for 99% elbiler.

Det vil skape en selvforsterkende effekt som fører til
jo flere som kjører elbilbil jo dyrere blir det å kjøre fossilt.

Sitat
Eneste "bakdelen" med dette er at folket selv utsletter fossilbilene, noe mange sterke krefter tydeligvis ikke ønsker.
Ja, nettopp denne "negative bakdelen" = en positiv miljøfordel
umuliggjør å la et stadig minkende antall fossilbiler
betale for et stadig økende antall elbiler.

Systemet til Hauge vil helt enkelt kollapse lenge før
bensinprisen når tusen kroner og årsavgiften hundre tusen.
I alle fall før bensinprisen blir 1 million og årsavgiften X milliarder!



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Taffelman på søndag 27. mars 2016, klokken 19:42
Har vi råd til å gi slipp på bilen som avgiftsobjekt?
NEI,
tvertom må den melkes mer.

Med de kommende kjente og ukjente økonomiske problemene foran oss
er det ikke statsfinansielt forsvarlig å sløyfe noen skatter og avgifter.

Problemet blir snarere å øke de eksisterende og lete med lys og lykte
etter nye saker og ting som kan avgiftsbelegges.

Og uheldigvis antakelig å barbere vekk deler av velferdstaten.

BTW
Det har alltid vært dyrt å være fattig.
Og jævligere blir det enten A eller H danner regjering.
Med A som protesterer for all verden, men følger med på ferden.
Med H som innerst inne syns det er greitt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Taffelman

Kan være verdt å ta med at av de 70 mrd. "Bilistene" betaler så er 10 mrd fra bom til veifinansiering mens staten i tillegg gir "tilbake" ca 26 mrd til "vegformål" over statsbudsjettet.

Så netto bidrar bilistene med ca 34 mrd. i "fiskal avgift" til andre samfunnsformål (ca 2,5% av statens totale inntekter). Det er disse pengene kampen står om.

X75D
TM3 LR AWD

timingbeltkiller

#24
2,5% av statens totale inntekter står ikke til fri fordeling mellom ønskelige formål
Størstedelen av inntektene er bundet opp til faste utgifter til driften av samfunnet.
Og tar vi med (langvarig) underbudsjettering av nær sagt alle samfunnets oppgaver,
er det reelt sett neppe noe å fordele fritt i det hele tatt.

Hovedsynden med alle offentlig budsjettering er at nødvendige utgifter
(eksempelvis vedlikehold av veier og bygninger)
underbudsjetteres for å "skaffe penger" til ønskelige formål
(eksempelvis VM i en idrettsgren)

Det er derfor søkkrike Norge har omtrent all infrastruktur på felgen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

stefse

Innfør en flat bilskatt på toppen av det som er i dag. Da starter elbiler på 0 og fossiler starter på det de er på i dag. Problem solved.

Tiden er forbi da man kan lure folk med kreative navn på avgiftene.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 27. mars 2016, klokken 20:44
Så Hauge tar nok munnen for full
når han i ramme alvor eller som dumpekandidat i offentlig økonomi,
tror siste fossilbil kan og vil alene betale milliardene i elbilsubsidier.

Tror jeg vil anbefale deg å først gå tilbake til artikkelen og lese litt grundigere hva han faktisk sier, og ikke legge ord i munnen hans.

Her er det han sier om elbilordningene:
Sitat- Jeg mener vi skal ha elbilordningene til den siste bensinbilen er borte. Og så mener jeg at avgiftstrykket på bensin og diesel må økes gradvis for å kompensere for bortfall av inntekter, sier Hauge som etterlyser en grundig utredning av de relaterte helsekostnadene.

- For samfunnet er behovet totalt sett mindre for avgifter for å dekke skadevirkningen av privatbilsektoren med elbil enn med fossilbil, og det arbeidet er ikke gjort ordentlig. Inntil det er gjort, så er det helt feil. Og inntil vi kan se at vi har nådd EUs klimamålsetning, så er det helt feil å forandre på noen ting som helst i negativ retning, sier han.

Men du blir kanskje forvirret av ditt eget snakk om "subsidier"?  Og at "det helt feil å forandre på noen ting som helst" betyr at "subsidiene" må bestå?

"Elbilordningene" han snakker om er at det er mindre avgift (=0 idag) på elbiler enn på fossilbiler, elbilene har mindre (=0 idag) avgift i bommene og betaler (=0 idag) for parkering på kommunale parkeringsplasser. (Teller ikke opp kollektivfeltene da de i praksis er utfaset alt.) Disse fordelene må ikke forandres i negativ retning, altså at avgiftsforskjellen mellom elbiler og fossilbiler skal bli relativt sett mindre.

Det betyr ikke at alle disse avgiftene fortsatt skal være = 0 til den dagen den siste fossilbilen selges. Han sier ikke at ingen til skal endres, bare det ikke endres i negativ retning for elbiler vs fossilbiler, slik at vi fortsatt har disse gode incentivene for å velge elbiler.

··········

... og ja, her ser du en av farene ved å bruke feil betegnelse på ordningene. Forstår godt at man missforstår det som blir sagt dersom man leser det med den tanken i hode at "elbilordningene" er subsidier, ikke en relativ avgiftslette i forhold til biler med lokalt utslipp.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AmocoCadiz

Sitat fra: Amoss på søndag 27. mars 2016, klokken 23:23

... og ja, her ser du en av farene ved å bruke feil betegnelse på ordningene. Forstår godt at man missforstår det som blir sagt dersom man leser det med den tanken i hode at "elbilordningene" er subsidier, ikke en relativ avgiftslette i forhold til biler med lokalt utslipp.
Nettopp disse begrepene som ofte missforstås i debatter og media subsidie vs insentiv, begge er virkemidler men er vesensforskjellige i struktur og funksjon.

Taffelman

Synes det er flåsete med utrykk som "...til den siste bensinbilen er borte"

Iflg. OFV er det ca 2,5 mill personbiler + ca 500.000 små varebiler (klasse 2) i Norge. Nybilsalget er ca 150.000 personbiler + 30.000 varebil kl.2.

Det vil mao ta 16-17 år bli kvitt "den siste bensinbilen" hvis vi KUN selger nullutslippsbiler fra og med nå! Men slik er det ikke, elbilandelen er under 20% og Hybrid andelen har nettopp bikket over 20%, så pr i dag selges det fortsatt 60% bensin og dieselbiler.

Vi kommer mao ikke til å bli kvitt fosilbilene før dagens nybiler er veteranbiler.

Utfordringen nå er at veksten i elbilsalget har stagnert og elbil andelen av nybilsalget er bare 18%. "Early adopters" har allerede kjøpt, og de som sitter på gjerdet blir sittende minst et par år til i påvente av nye modeller med lenger rekkevidde.

De er nå det må nye incentiver til for å opprettholde veksten. Potensialet nå ligger i næringsmarkedet. 40% av personbilsalget er firmabiler, disse brukes til pendling, ofte inn til en by eller tettsted. Det er allerede halv firmabilskatt på elbil, men det er ikke nok, det må til gunstigere avskrivning/fradrag slik at bedriftene også får et økonomisk incentiv.

Deretter bør kraftige incentiver innføres for EL varebil kl.2 (grønne skilter). Her selges det over 30.000 biler i året, nesten utelukkende dieselbiler, typisk Citroen Berlingo med diesel motor som brukes til vareleveranser og av håndverkere. Det kryr av disse i byene. Dette er relativt rimelige biler som brukes hardt og byttes ofte. De har allerede lave avgifter så gunstig avskrivning/fradrag er løsningen for å få til en elektrisk varebil eksplosjon :)
X75D
TM3 LR AWD

kos

Er det så rart - st elbilsalget flater ut er to årsaket til det:
1. elbilenes rekkevidde er i minste laget.
2. elbilhaterne får seg tilhengere fra politiske partier

Resultatet er selvsagt at nye kjøpere ser på en bil som kjører 15 mil og som må stå å lade i 8 timer - og så forsvinner godene med den miljøvennlige bilen - de fleste kjøper fossil da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA