Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av erikf, søndag 24. april 2016, klokken 12:15

« forrige - neste »

weld77

Folk har vidt ulike bruksområder og responderer på ulike incentiver. For min del i Oslo er kollektivfelttilgang og gratis parkering helt irrelvant og bompengefritak en hyggelig bonus men ikke mer. For andre kan disse faktorene dra regnestykket i en helt annen retning.

For folk som bor i blokk er lademulighet selvsagt problemet. Og med mindre man har garasjeplass eller egen fast parkeringsplass - noe de færreste blokkboere har - så er det langt fra trivielt å etablere lademulighet. En ladeplass på gateplan er ganske verdiløs så lenge man ikke kan basere seg på at den alltid er ledig, og å reservere en plass på offentlig vei for en bestemt elbileier er bare å glemme. Og det er neppe noen som er villige til å ta kostnaden med å få opp et ladepunkt når man fortsatt ikke er garantert å selv få parkert i nærheten av det.

Blir det mange nok som har elbil i et sameie/borettslag blir etter hvert effekttrekket på borettslagets nett også et problem siden alle kommer til å plugge inn på noenlunde samme tidspunkt og lade i mange timer.

AppleKnocker

Sitat fra: JO på torsdag 10. mars 2016, klokken 14:34
I byene i sentrumsnære områder bør bilen fases ut.

Det bør også bli forbudt å spise kjøtt, kylling og fisk fra oppdrettsanlegg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA