Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av erikf, søndag 24. april 2016, klokken 12:15

« forrige - neste »

erikf

De aller fleste som kjøper elbil har mulighet til å plugge i på natten på egen fast reservert/privat parkering.

Hvor mange av bileierne i Norge har denne muligheten? I det området jeg bor, en sentrumsnær bydel i Bergen, parkerer de fleste i offentlig vei. Kun de mest entusiastiske av disse vil gå til det skrittet å skaffe elbil, selv om de skule ha mulighet for lading på arbeidsplassen.

Min spådom: Hvis det ikke blir gjort noe fra det offentlige sin side fort, med å lage til lademulighet for de som parkerer på tilfeldige plasser i gaten, så vil salget snart synke. Oslo går foran som et unikt og bra eksempel og vi kan håpe at satsingen øker i nødvendig hastighet (voldsom). Mange av de som har fast lademulighet har vært ute de siste årene og skaffet elbil, så jeg tror markedet snart er brukt opp.
Her hadde det vært bra om foreningen hadde kartlagt. Og deretter forklart myndighetene hva som skal til. Noen som har hørt om noe arbeid eller interessante tall på dette området? Elbilselgerne burde også ha kartlagt dette bra for sin egen skyld.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mazzbot

Vi er midt i en overgangsfase der de som har kjøpt elbil ser mulighetene til kortrekkevidde bilene . Så har vi de som fortsatt er tvilende , vil tippe at når Opel ampera E og nye leaf og tesla m3 kommer så øker salget veldig fort :) både bruktmarkedet og andre som vurderer elbil nå men som syntes rekkevidden er for lite. Tror ikke det er grunnet manglende lademuligheter at elbilsalget flater ut.

Burde vært en ordning der hvor hver enkelt kan sette opp et ladepunkt selv , også dekker borettslaget noe . Må da finnes en ordning på det ? har man råd til å kjøpe en bil til over 200k har man råd til å investere 10 - 20k for et ladepunkt . 
Tesla model 3 reservert 31/3 .

AppleKnocker

Det er jo selvsagt fint for oss med elbil hvis skattebetalerne kan sponse mer gratis lading, men det er par ting som skurrer litt.

1) De som bor sentrumsnært i de største byene er minst tilbøyelige til å ha bil. Jeg tviler sterkt på at det er blant studenter og hardcore urbane hipstere i alle aldre at den neste bølgen av med anskaffelser av elbil vil komme.
2) Oslo har allerede besluttet at sentrum skal bli "fritt" for privatbiler. Det vil overraske meg om ikke denne fikse ideen blir forsøkt implementert i flere byer. Det er jo ingen menneskerett å ha bil som politbyråregjeringen i Oslo sier.
3) Det virker som det offentlige setter inn støtet på å legge til rette for hurtiglading langs de viktigste veistrekningene, og mindre på saktelading der folk bor. Mange vil nok mene at det er riktig prioritering, særlig i lys av at rekkevidden på kommende elbiler forventes å øke.

Det som skal til for å øke andelen elbiler er nok heller forutsigbarhet på avgiftspolitikken, garanti for at fordeler som bom/ferge/kollektivfelt opprettholdes og ikke minst nye modeller med bedre rekkevidde.




BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

#3
Sitat fra: erikf på lørdag 05. mars 2016, klokken 11:45De aller fleste som kjøper elbil har mulighet til å plugge i på natten på egen fast reservert/privat parkering.

Hvor mange av bileierne i Norge har denne muligheten?
I Norge bor ca 60% i enebolig, 10% i tomannsbolig, 11% i rekkehus, 17% i boligblokk og 2% i andre husformer.

Når man vet hvordan disse boformene typisk passer for elbil, så kan man utifra dette synse at i området av 80% av befolkningen bør ganske enkelt kunne få satt opp et ladepunkt der de parkerer.

Når kun 28% av bilsalget er ladbare biler, så kan vi altså si at tilgang på lading ikke er begrensningen ennå. Salget vil fint kunne to-tredoble seg før tilgang på lading er den begrensende faktoren.

(Dette er kanskje også pessimistisk, da man vet at de fleste som bor i bykjernene og ikke har tilgang på egen parkering som oftest har tilgang på gode kollektiv-muligheter, noe som gjenspeiles i at betydelig færre velger å eie bil. Altså kan det hende at selv om 80% av befolkningen kan enkelt ha tilgang på lading, så kan kanskje 90% av *bileiere* enkelt ha tilgang på lading.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erikf

Takk for veldig interressante svar!

Statistikken til Espen er beroligende, er enig i at 80% i så fall trygt kan skaffe elbil, spesielt når utvalget fylles ut med biltyper, rekkevvidde og funksjonalitet i løpet av de neste årene.

Vi står igjen med en andel av de resterende 20%. Hvor mange av disse har fast parkeringsplass? Har Espen noen tall her? Det gjelder forsåvidt også de 80% med en slags enebolig.
Hadde altså vært kjekt å vite andelen bileiere som kan sette opp lading på egen p-plass.
Mulig den er 90% og vi kan jo håpe.

De som bor i borettslag e.l. bør klare å bli bli dekket etter hvert, spesielt hvis man har p-plass. Mange som bor slik parkerer derimot i offentlig vei etter min erfaring, så jeg har fortsatt tro på at vi bør gjøre noe slik at disse også kan kjøpe elbil. Mange av disse er ikke studenter og hardcore urbane hipstere i alle aldre.

Blir interessant å se om de som bor i sentrum blir nektet å ha bil i nærheten av seg, som AppleKnocker nevner. I så fall er det jo bare å slutte å bygge lading nær sentrum straks.

AppleKnocker sitt punkt 3: Hurtiglading foran lokal saktelading kan være en bra prioritering økonomisk, men det viktigste poenget som jeg ville få frem er at temaet er litt lite diskutert her på elbilforum (tror jeg, og kanskje pga at de fleste som er er faktisk har elbil). Og at det kanskje er for lite diskutert i politikken og i foreningen vår hvordan denne utfordringen ser ut og hva vi skal gjøre med det fremover. Tror vi trenger en plan på det ganske snart.

Forutsigbarhet i avgiftene og nye gode modeller på markedet er superviktig for økningen, men vi må kunne ha flere tanker i hodet samtidig, og jobbe med å hjelpe til de som bor uten egen p-plass. At ladingen eller brukerne skal være sponset av skattebetalerne vet jeg ikke om noen mener.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

timingbeltkiller

Privatbilene står stille 80-90 prosent av tiden.
Det er sannsynlig  disse kjæledeggene blir foreldet
økologisk, teknisk, økonomisk og samfunnsmessig
lenge før elbilen utkonkurrerer fossilbilen.

Det er nok å vise til andelen av verdensbefolkningen som
bor i tettbygde giga og terra byer øker raskt.
Der blir privatbilen som i New York mer et problem enn et gode.

Og snart kommer selvkjørende "biler" uten ratt og pedaler
som du bestiller per app når du trenger personlig transport,
sender  til parkering etter bruken og henter igjen dersom
du også trenger en hjem igjen.

Og i selve bykjernen forflytter du deg på rullende fortau
på eller over gateplan.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Jeg støtter timingbeltkillers optimisme!

Samtidig som min pessimistiske holdning i overskriften er noe vellykket motargumentert her heldigvis.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Jan Henrik

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 06. mars 2016, klokken 11:59

Og snart kommer selvkjørende "biler" uten ratt og pedaler
som du bestiller per app når du trenger personlig transport,
sender  til parkering etter bruken og henter igjen dersom
du også trenger en hjem igjen.

Det har man jo allerede, og har eksistert i 100+år! Det kalles Taxi.
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Kjell Leaf

At salget av nye elbiler synker nå når alle vet at det snart kommer biler med 40 mil rekkevidde til en grei pris er ikke så rart. Jeg ville ikke kjøpt ny elbil nå, tapet blir for stort.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Beckern

Her er det selvsagt ole brum som gjelder; ja takk begge deler.
Selvsagt må kommunene fortsette å satse på lokal saktelading i byene, samtidig er hurtiglading viktig.
Jeg er mer bekymret over at dårlig hurtiglader-infrastruktur skal bremse salget.
Pr. idag er det for ustabilt, alt for klønete betjening, først og fremst i at det er forskjellige sekvenser, forskjellige symboler osv. mao manglende standardisering. Samt at det fort blir overbefolket på disse.
I tillegg kommer snart 60kWh bilene som lett står en time på en 50kW hurtiglader. Da snakker vi køer da :)
Min største bekymring er at Enova ikke følger med i timen. Vi trenger 100-150kWh stasjoner nå. Ikke når 70% av salget består av biler med batterier større enn 40kWh.

JO

Tingen er vel at det ikke er ett populært tiltak å bruke offentlige penger på å sette opp ladepunkter for elbil.
Det er ikke en offentlig oppgave. Bileierne får skaffe dette selv.
I byene i sentrumsnære områder bør bilen fases ut.
Svart Model S Levert 11 Mars

bmw2002

Avhengig av hvor vi får barnehageplass til høsten må vi kjøpe en bil til i sommer, tidligere hadde jeg helt klart kjøpt elbil, men pga MDG er jeg nå i tvil. Hvis jeg ikke kan kjøre inn og parkere gratis innenfor ring 1 så kjører jeg heller en dieselbil og tar kollektivtransport siste delen. Ser ikke noe poeng i å ta opp lån for å kjøpe elbil da...

Tror nok gratis parkering, bompenger etc viktig for mange. Av de på jobb som har elbil har alle unntatt en kjøpt den for å kunne kjøre til jobb, ingen av disse hadde kjøpt elbil hvis de ikke fikk gratis parkering, bompenger etc.



Sirup

Sitat fra: JO på torsdag 10. mars 2016, klokken 14:34
Tingen er vel at det ikke er ett populært tiltak å bruke offentlige penger på å sette opp ladepunkter for elbil.
Det er ikke en offentlig oppgave. Bileierne får skaffe dette selv.
I byene i sentrumsnære områder bør bilen fases ut.

Skal elbileiere i byene selv starte entrepenørarbeid på offentlig vei for å etablere lademuligheter mener du?

Er det ikke i byene det er viktigst å få ned utslippene fra dieselbil, altså få folk til å skifte til elektrisk?

Vil du nekte folk innenfor bygrensene å ha bil? Skal det bare være studenter igjen i byene?
VW e-Golf
Tesla Model X75

tomrh

Fulgte grønn bil sin statistikk så lenge den ble oppdatert. Trenden der var for et par år siden at salget flatet ut i byer, spesielt Oslo og Akershus, men hadde prosentvis nærmest eksplosiv vekst ute i bygdene. Så hvis det flater ut totalt nå, må det ha stoppet opp i bygde-Norge også? Synd at ikke vi har grønn bil sin statistikk lenger.

Moderne bypolitikk skal ha vekk biler fra sentrum uansett drivstoffkode pga. plassen de krever. I Trondheim krymper ihvertfall antall parkeringsplasser. Og i bygdene kreves det større rekkevidde av elbilene. Samtidig er det signalisert at vesentlig bedre modeller kommer. Så vi er nok inne i en mellomfase der markedet venter på bedre elbilteknologi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beckern

Sitat fra: bmw2002 på fredag 11. mars 2016, klokken 20:40
Avhengig av hvor vi får barnehageplass til høsten må vi kjøpe en bil til i sommer, tidligere hadde jeg helt klart kjøpt elbil, men pga MDG er jeg nå i tvil. Hvis jeg ikke kan kjøre inn og parkere gratis innenfor ring 1 så kjører jeg heller en dieselbil og tar kollektivtransport siste delen. Ser ikke noe poeng i å ta opp lån for å kjøpe elbil da...

Tror nok gratis parkering, bompenger etc viktig for mange. Av de på jobb som har elbil har alle unntatt en kjøpt den for å kunne kjøre til jobb, ingen av disse hadde kjøpt elbil hvis de ikke fikk gratis parkering, bompenger etc.

Åjoda, for oss som reiser langt er det alltid mye å spare i drivstoffutgifter.
Men vi er en relativt smal gruppe så jeg er enig i at incentivene trenges.
Håper jo å kunne kjøre gratis gjennom bomringen en stund enda.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA