Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Online bestilling, har noen fått bekreftelse?

Startet av Trine2, fredag 01. april 2016, klokken 19:59

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. februar 2016, klokken 22:39
Jeg liker å kjøre alt mulig. Men nedprioriterer komfort og sikkerhet bare jeg slipper bompenger.D ;
Med elbil kan du ha hobbyen å strekke rekkevidden lik fabrikkens reklametall.
Da må du fryse om vinteren, svette om sommeren og lusekjøre.

Med en diesel kan du ha hobbyen å lure deg unna bompenger
med bevisst valg av bomfrie omkjøringsveier.
Dette er mulig i langt større utstrekning enn folk er klar over.
Og du kan kjøre komfortabelt med lukkede vinduer året rundt
uten å lusekjøre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Trekkoppbil

Siden regjeringa ønsker å beholde momsfritaket til 2017, så kan det være en grunn til å kjøpe el-bil i 2017. Men det behøver ikke være noen god grunn. Det er mange andre faktorer som spiller inn.
Når momsen kommer, kan det komme subsidier i stedet, i en overgangsperiode. Subsidier har en tendens til å være faste beløp både for små og store biler, så for dyre biler kan det være mest lønnsomt med momsfritak.

Man må regne på hvilke behov man har de nærmeste 2 åra.  Dersom en elbil gir titusener i sparte driftskostnader i året, og du kan spare 1 time i reisetid hver dag, og få mer kjøreglede, så kan det forsvare verditap på 50 000kr i året.

Reiser du 3,5 km om dagen, kan sykkel være noe å vurdere.

Jeg forstår ikke påstandene man leser om avgiftene etter 2017. Det er vel ingen som veit hva slags avgifter man får da?
Spesielt dette utsagnet finner jeg ganske uforståelig: "Fritaket for engangsavgift forlenges til 2020."
Engangsavgifter beregnes ut fra mange parametere som ikke er relevante for el-biler, som slagvolum og utslippstall.  Det blir like uforståelig som å si at pedaldrevne symaskiner er fritatt for veiavgift til 2020.

timingbeltkiller

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 25. februar 2016, klokken 05:08
Spesielt dette utsagnet finner jeg ganske uforståelig: "Fritaket for engangs avgift forlenges til 2020."
Engangsavgifter beregnes ut fra mange parametere som ikke er relevante for el-biler, som slagvolum og utslippstall.  Det blir like uforståelig som å si at pedaldrevne symaskiner er fritatt for veiavgift til 2020.
Her idiotforklarer du Grønn skattekommisjon som bl.a. foreslo "Fritaket for engangsavgift forlenges til 2020."
Engangsavgiften er en fiskal kjøpsavgift med parametere regjeringen fritt fastsetter og endrer.
Eksempelvis kan vekt inkluderes.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pudderjagar

Eg er ikkje i tvil om at kortrekkeviddebilar vil leve lenge etter at langdistangsebilar kjem.

For min del kjøpte eg ein Zoe i Mai i fjor. Har kjørt 30 000 km og hatt første service når. Den kosta meg 1600 kr. Har i tillegg ein Caravelle med 4wd og tilhengerfeste. Om 2 - 3 år så kjem da elbilar på same størrelse med gjerne 300 km rekkevidde. Då bytter eg ut Caravellen med elbil men selger ikkje Zoe sidan eg må ha 2 bilar for å få dagen til å gå opp.

Du kan i snitt rekna 1 kr spart i forhold til dieselbil. Held eg på med all kjøringa som no så er bilen min gratis etter 5,5 år. Fremdels så trur eg da er mykje futt i den. Har og høyrt rykte om at Renault planlegg ny batteripakke til min Zoe på over 40 kwh. Med akseptabel pris på den så har eg ny (gamal) bil om nokre år!!!!

Sjekk prisar på Finn.no og du vil sjå at bruktprisane held seg prosentvis over da som gjeld for dieselbilar og til dels bensinbilar. Eg gleder meg til å værta 100% eldrift på bilparken
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

PNR1A

Hei folka på forumet,

Trenger litt innspill jeg. Vi har en Prius 2008, kjørte kun 63.000km og brukte 5500kr i bompenger i 2015. Nå vurderer vi en elbil. Vi kjører i snittet 10km per dag samt 2-3 harryturer og kanskje 1 til Gøteborg. Det jeg tenkte på er å kjøpe en brukt elbil (Leaf, f.eks. https://www.finn.no/72989514 eller enda eldre/billigere) og så vente til 2018 og se hva som kommer med bedre rekkevidde og hva som komme til å skje med avgifter. Kan en av dere erfarne elbilister hjelpe litt? På forhånd takk.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Panduck

Sitat fra: Valdemar på onsdag 30. mars 2016, klokken 18:28
Hei folka på forumet,

Trenger litt innspill jeg. Vi har en Prius 2008, kjørte kun 63.000km og brukte 5500kr i bompenger i 2015. Nå vurderer vi en elbil. Vi kjører i snittet 10km per dag samt 2-3 harryturer og kanskje 1 til Gøteborg. Det jeg tenkte på er å kjøpe en brukt elbil (Leaf, f.eks. https://www.finn.no/72989514 eller enda eldre/billigere) og så vente til 2018 og se hva som kommer med bedre rekkevidde og hva som komme til å skje med avgifter. Kan en av dere erfarne elbilister hjelpe litt? På forhånd takk.

Jeg har kjørt en sånn leaf til Gjøteborg. Det går faktisk helt greit, men du må belage deg på at det blir noen ladepauser underveis. Det er ikke en tur jeg ville gjort med denne bilen om vinteren. Spørsmålet er hva du trenger, og om en 30kWh LEAF ville duge så bra at du ikke trenger å kjøpe noe nytt i 2018. Den lader raskere, du kan kjøre forbi noen ladepunkter du ville trenge å stoppe på med 24kW leaf. Med 30kWh leaf kan man vel om sommeren kjøre til Gjøteborg med kun ett ladestopp.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, så hva du trenger for harryturene er litt vanskelig å si. Men om ikke 30kWh LEAFen duger, så kommer det ny LEAF mot slutten av året med enda bedre rekkevidde. Så å vente til 2018 er neppe nødvendig, med mindre du trenger en større bil.

PNR1A

Sitat fra: Panduck på onsdag 30. mars 2016, klokken 22:18
Sitat fra: Valdemar på onsdag 30. mars 2016, klokken 18:28
Hei folka på forumet,

Trenger litt innspill jeg. Vi har en Prius 2008, kjørte kun 63.000km og brukte 5500kr i bompenger i 2015. Nå vurderer vi en elbil. Vi kjører i snittet 10km per dag samt 2-3 harryturer og kanskje 1 til Gøteborg. Det jeg tenkte på er å kjøpe en brukt elbil (Leaf, f.eks. https://www.finn.no/72989514 eller enda eldre/billigere) og så vente til 2018 og se hva som kommer med bedre rekkevidde og hva som komme til å skje med avgifter. Kan en av dere erfarne elbilister hjelpe litt? På forhånd takk.

Jeg har kjørt en sånn leaf til Gjøteborg. Det går faktisk helt greit, men du må belage deg på at det blir noen ladepauser underveis. Det er ikke en tur jeg ville gjort med denne bilen om vinteren. Spørsmålet er hva du trenger, og om en 30kWh LEAF ville duge så bra at du ikke trenger å kjøpe noe nytt i 2018. Den lader raskere, du kan kjøre forbi noen ladepunkter du ville trenge å stoppe på med 24kW leaf. Med 30kWh leaf kan man vel om sommeren kjøre til Gjøteborg med kun ett ladestopp.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, så hva du trenger for harryturene er litt vanskelig å si. Men om ikke 30kWh LEAFen duger, så kommer det ny LEAF mot slutten av året med enda bedre rekkevidde. Så å vente til 2018 er neppe nødvendig, med mindre du trenger en større bil.

Vi bor i Oslo, da burde Leaf30 duge med 1 ladestopp på harrytur, akkurat som du skriver. Gøteborg turen tar vi vanligvis mellom mai og juli, en pluss til for Leafen. Visste ikke om Leaf med bedre rekkevide som kommer, må surfe litt, det er kona som plutselig leste et sted om ladeangst. :) Håper bare på at BirgerNH har ikke lang leveringstid, jeg vil ha bilen snart.  :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

THE

Leaf 30kWh virker som en veldig bra bil. Bare husk å ta med 6,6kW AC lader, jeg ville i alle fall ikke kjøpt Leaf uten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

#39
Sitat fra: Valdemar på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:18
Vi bor i Oslo, da burde Leaf30 duge med 1 ladestopp på harrytur, akkurat som du skriver. Gøteborg turen tar vi vanligvis mellom mai og juli, en pluss til for Leafen. Visste ikke om Leaf med bedre rekkevide som kommer, må surfe litt, det er kona som plutselig leste et sted om ladeangst. :) Håper bare på at BirgerNH har ikke lang leveringstid, jeg vil ha bilen snart.  :)

Med det behovet du beskriver, vil en 30kWh LEAF holde "masse". Ting som "jeg vil på langtur i Europa" er ikke optimalt med LEAF, men tur til Gjøteborg, harryturer, Dansketur, etc, er ingen problem, og med 30kWh LEAF blir det langt mindre ladestopp, og langt mer begrenset rekkeviddeangst om vinteren. Ladeangst blir bare mindre og mindre problem med tanke på antall hurtigladere som dukker opp. Da handler det mer om hvor ofte man trenger å stoppe. Jeg ønsker meg 30kWh LEAF :)

PNR1A

Sitat fra: Panduck på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:56
Sitat fra: Valdemar på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:18
Vi bor i Oslo, da burde Leaf30 duge med 1 ladestopp på harrytur, akkurat som du skriver. Gøteborg turen tar vi vanligvis mellom mai og juli, en pluss til for Leafen. Visste ikke om Leaf med bedre rekkevide som kommer, må surfe litt, det er kona som plutselig leste et sted om ladeangst. :) Håper bare på at BirgerNH har ikke lang leveringstid, jeg vil ha bilen snart.  :)

Med det behovet du beskriver, vil en 30kWh LEAF holde "masse". Ting som "jeg vil på langtur i Europa" er ikke optimalt med LEAF, men tur til Gjøteborg, harryturer, Dansketur, etc, er ingen problem, og med 30kWh LEAF blir det langt mindre ladestopp, og langt mer begrenset rekkeviddeangst om vinteren. Ladeangst blir bare mindre og mindre problem med tanke på antall hurtigladere som dukker opp. Da handler det mer om hvor ofte man trenger å stoppe. Jeg ønsker meg 30kWh LEAF :)

Takk til alle for innspill, skal prøvekjøre Leaf30 førstkommende torsdag. Vet ikke om LED er så mye bedre enn halogen, Acenta eller Nordic burde funke ganske greit. Med små barn BOSE blir litt av en overkill, "Gubben og katten" på full guffe er ikke drømmeturen min :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Ingeniøren

Sitat fra: Valdemar på lørdag 02. april 2016, klokken 20:44
Sitat fra: Panduck på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:56
Sitat fra: Valdemar på torsdag 31. mars 2016, klokken 09:18
Vi bor i Oslo, da burde Leaf30 duge med 1 ladestopp på harrytur, akkurat som du skriver. Gøteborg turen tar vi vanligvis mellom mai og juli, en pluss til for Leafen. Visste ikke om Leaf med bedre rekkevide som kommer, må surfe litt, det er kona som plutselig leste et sted om ladeangst. :) Håper bare på at BirgerNH har ikke lang leveringstid, jeg vil ha bilen snart.  :)

Med det behovet du beskriver, vil en 30kWh LEAF holde "masse". Ting som "jeg vil på langtur i Europa" er ikke optimalt med LEAF, men tur til Gjøteborg, harryturer, Dansketur, etc, er ingen problem, og med 30kWh LEAF blir det langt mindre ladestopp, og langt mer begrenset rekkeviddeangst om vinteren. Ladeangst blir bare mindre og mindre problem med tanke på antall hurtigladere som dukker opp. Da handler det mer om hvor ofte man trenger å stoppe. Jeg ønsker meg 30kWh LEAF :)

Takk til alle for innspill, skal prøvekjøre Leaf30 førstkommende torsdag. Vet ikke om LED er så mye bedre enn halogen, Acenta eller Nordic burde funke ganske greit. Med små barn BOSE blir litt av en overkill, "Gubben og katten" på full guffe er ikke drømmeturen min :)

Led er definitivt bedre enn halogen - har aldri angret på at jeg valgte inn led nærlys når jeg sammenlikner med halogen fjernlysa.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

e-curious

Hvordan er spredningen på lyset?  Føler at LED-lysene på min bil gir et litt "smalere" lysfelt enn med halogen.

Knut Røe


arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA