Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Online bestilling, har noen fått bekreftelse?

Startet av Trine2, fredag 01. april 2016, klokken 19:59

« forrige - neste »

Mazzbot

Om man om noen år ønsker å selge sin 24kwh leaf så vil man ikke få mye for den når man kan få en model 3 til 350k.  Kanskje man ikke får solgt bilen sin ?? Jeg er redd for å ikke få solgt bilen min , venter på model 3 og selger ikke før den har kommet .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Panduck

Sitat fra: Trine2 på lørdag 13. februar 2016, klokken 09:32
Har vurdert å kjøpe elbil men siden fordelene skal revideres i 2018, altså om to år er jeg tvilende. Forsvinner store deler av fordelene i tillegg til det enorme verditapet som det er på elbiler, er jeg redd jeg vil føle meg lurt.

Den store fordelen man har nå ved kjøp av elbil er at du ikke betaler noen avgifter ved kjøp av elbil. At denne avgiften kan helt eller delvis bli borte, betyr jo veldig lite når du først har kjøpt bilen. Når det gjelder bompenger, avgang til bussfelt o.l, er det bonus som vi har nå. At dette en gang blir borte, helt eller delvis, fjerner ikke det faktum at elbil faktisk er en bedre bil, bare rekkevidden er god nok til ditt bruk.

Jeg vil anse det som langt mer sannsynlig at bensinbiler kommer til å få et enormt verditap når neste generasjons elbiler kommer. Jeg tror at de som kjøper seg ny bensinbil nå, spesielt av den dyre sorten, virkelig kan føle de sitter med "katta i sekken" om noen år, når stort sett alle vil ha seg elbil.

Øyvind.h

Sitat fra: Mazzbot på søndag 14. februar 2016, klokken 11:24
Om man om noen år ønsker å selge sin 24kwh leaf så vil man ikke få mye for den når man kan få en model 3 til 350k.  Kanskje man ikke får solgt bilen sin ?? Jeg er redd for å ikke få solgt bilen min , venter på model 3 og selger ikke før den har kommet .

Redd for å ikke få solgt bilen sin? Det er da mange som får dekket sitt behov med 20-25kWh batteripakke. Jeg ser ikke helt hvorfor behov skulle endre seg bare fordi det kommer dyrere biler med lengre rekkevidde.
Allerede nå kan man sikre seg en brukt Leaf til rundt 100k. Det er latterlig billig for en så ny bil som er nesten gratis i drift.

Blir Leafen mye billigere kommer jeg antakelig til å kjøpe en til å ha til småkjøring bare fordi det er komisk billig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hansi

#18
Sitat fra: Mazzbot på søndag 14. februar 2016, klokken 11:24
Om man om noen år ønsker å selge sin 24kwh leaf så vil man ikke få mye for den når man kan få en model 3 til 350k.  Kanskje man ikke får solgt bilen sin ?? Jeg er redd for å ikke få solgt bilen min , venter på model 3 og selger ikke før den har kommet .

Denne tanken sitter jeg med også. Skal jeg kjøre miljøvennlig frem til Ampera-e kommer, eller skal jeg selge nå og kjøre rimelig bensin/dieselbil til da? Jeg er redd verditapet på Leaf vil bli stort når "neste generasjon" elbiler kommer.

Ellers er jeg enig i det meste som er skrevet her.

Edit: Jeg kjøpte Leafen for ca. 175k for ca. et halvt år siden. Redd jeg må regne med at den vil kunne selges for kanskje 100k om 1 år.. 75k verditap på 1,5 år syns jeg er mye i denne prisklassen.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Mazzbot

Leaf 24 kWh
Leaf 30kwh
Tesla model 3 60kwh
Bolt 60kwh

Om 2 år er valget større og flere vil kjøpe elbil med større rekkevidde . Hvilken av disse ville du kjøpt om du ikke hadde hatt elbil før ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tomrh

#20
Leaf 24 kWh - 130.000 kr
Leaf 30kwh - 170.000 kr
Tesla model 3 60kwh - 320.000 kr
Bolt 60kwh - 300.000 kr

Hvilken av disse ville du kjøpt om du ikke hadde hatt elbil før, er ung og i etableringsfasen og kjøp av ny bil virker som ren utopi?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Panduck

Etter å ha hatt en LEAF i 1.5 år, sliter jeg med å forstå folk som tror kortdistanseelbilen de har vil bli verdiløs. Jeg forstår redselen litt med for de som har elbil som ikke kan hurtiglades, men selv de har nok bruksområder til at de alltid vil ha en verdi. Greit, prisen vil ned, fordi prisen på nybil går ned. Men det som er vesentlig, er gapet mellom hva du får, og hva du må gi for en ny bil.

Jeg ville, igjen, vært langt mer beskymret om jeg nettopp hadde kjøpt ny bensin/dieselbil. Når elbiler begynner å komme ned i priser som gjør at man heller vil betale for elbil fremfor å få en bensinbil gratis, rett og slett fordi prisen av å eie en bensinbil vil være så mye høyere, så kan man jo tenke seg hvor det markedet går.

AppleKnocker

Jeg vil gjerne overtale flest mulig til å kjøpe elbil, men lavt verditap er ikke på min liste over argumenter.
Ja, de som kjøpte Tesla tidlig har har lavt verditap. Og ja, hvis avgiftene på elbiler stiger voldsomt kan det bidra til redusert verditap. Og ja, enkelte dieseldrog er for tiden vanskelig å bli kvitt i Osloområdet. Men hovedregelen er fortsatt at elbiler har høyere verditap enn fossilbiler.

Når det er sagt mener jeg at alle biler de neste årene vil ha høyere verditap enn man er vant med. Årsaken er at det kommer tiltak mot fossilbiler (les økte avgifter) og at teknologien er i stor utvikling slik at dagens (el)biler vil fremstå halveis komisk om noen få år.

Argumentene for å kjøpe elbil er dels drivstofføkonomi dels samvittighet. Økonomifaktoren slår midlertidig inn på bompenger, ferje etc. Den mer langsiktige faktoren er at det er mer effektivt og billigere å kjøre en elbil sammenlignet med diesel/bensin/hybrid/hydrogen osv. Jo mer man kjører, desto mer utslag gir naturligvis denne faktoren. Personlig kjører vi svært mye fordelt på to elbiler og sparer rundt 60 000,-/år sammenlignet med de to fossilbilene vi hadde tidligere.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mazzbot

Sitat fra: tomrh på søndag 14. februar 2016, klokken 13:25
Leaf 24 kWh - 130.000 kr
Leaf 30kwh - 170.000 kr
Tesla model 3 60kwh - 320.000 kr
Bolt 60kwh - 300.000 kr

Hvilken av disse ville du kjøpt om du ikke hadde hatt elbil før, er ung og i etableringsfasen og kjøp av ny bil virker som ren utopi?

Nå har jo jeg elbil , men resten du skriver stemmer akkurat som meg ^^ ung og I etableringsfase.  ( 23 år ) litt komisk bare hehe .

Ville valgt tesla model 3 ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tomrh

Ser jo at du har kjøpt ny Tekna. Og det finnes selvsagt unge som har god økonomi eller er villig til å ta opp endel lån til nybilkjøp, du er kanskje en av dem. Poenget mitt er at mange ikke er der, men må ha bil og ser seg om etter brukt. Jeg var 42 år innen vi kjøpte vår første nye bil. Faktisk en i-MiEV. Inntil da hadde vi aldri brukt mer enn 100' på bil. Ikke at vi har spesielt dårlig råd (er siv.ing.) men har bestandig syntes at fossilbiler er et gedigent tapsprosjekt. Med elbiler stiller det seg faktisk litt annerledes og nå har huslånet krympet mye. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mazzbot

Handler om prioriteringer,  jeg verken snuser eller røyker , drikker også veldig sjeldent så jeg velger heller å kjøre en komfortabel,moderne, sikker  bil istedenfor en gammel slitt bil .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

elektrolux

Jeg liker å kjøre alt mulig. Men nedprioriterer komfort og sikkerhet bare jeg slipper bompenger. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

Som tomrh kjøpte jeg min/vi vår første nye bil i en alder av 40 år. Både jeg og kona er siv.ing, og har for så vidt grei økonomi, men har aldri prioritert ny bil da det er så mye annet interessant å bruke penger på som gir større glede.

Ny elbil er gunstig pga lave driftsugifter, lave vedlikeholdsutgifter og (for meg) billig ferge. I tillegg er det veldig mye mer komfortabelt med småkjøring med elbil sammenlignet med diesel. Nå brukes dieselbilen nesten bare til lange turer eller når vi trenger lasteplass eller tilhengerfeste. Det har medført veldig få start/stopp av bilen sammenlignet med tidligere, og spesielt om vi hadde hatt dieselbilen som eneste bil. Jeg håper og tror at vedlikeholdsutgiftene på dieselen har blitt kraftig redusert pga elbilen, og samtidig at levetiden på dieselbilen har blitt flere år lengre.

Jeg ser for meg å beholde Zoe'n til den går til høgging, men at dieselbilen blir erstattet av en elbil med lang rekkevidde, god bagasjeplass og mulighet for å trekke stor tilhenger om noen år. En elbil med 100-150 km rekkevidde vil ha stor bruksverdi selv om det kommer nye elbiler med f.eks. 1000km rekkevidde. Selv om jeg hadde hatt en Tesla S i tillegg til Zoe, så ville nok Zoe'n blitt brukt til de 100 km daglig kjøring til jobb. Jeg ser ikke poeng i å bruke en mye større og tyngre bil enn nødvendig bare fordi den har muligheten til å kjøre lengre per lading.

Fordelen med lang rekkevidde kommer først til sin rett når man har turer som er så lange at det kreves (hurtig)lading med kortrekkevidde-elbilen. Derfor tror heller ikke at markedet for kortrekkevidde elbiler vil kollapse selv om det kommer elbiler med 3-400km på markedet om 1-2 år. Mange som kjører gamle/rimelige fossilbiler til småkjøring i dag vil nok sannsynligvis bytte de ut i rimelige kortrekkevidde elbiler når bruktprisen blir lav nok. Mange har et budsjett for en nr.2 bil på ca 50000, og om et par år vil det bli mulig å velge brukt elbil i det prisområdet i stedet for fossilbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

Sitat fra: tomrh på søndag 14. februar 2016, klokken 13:25
Leaf 24 kWh - 130.000 kr
Leaf 30kwh - 170.000 kr
Tesla model 3 60kwh - 320.000 kr
Bolt 60kwh - 300.000 kr

Hvilken av disse ville du kjøpt om du ikke hadde hatt elbil før, er ung og i etableringsfasen og kjøp av ny bil virker som ren utopi?
Jeg vil si hvilke to biler ville dere valgt!
Nesten alle jeg kjenner har to biler i familien for å få dagen til å gå opp. Flere av dem har etter hvert gjort det samme som oss, kjøpt en kortrekkevidde-elbil som tar det meste av kjøringen, og så bruker vi den andre eksosbilen til de gangene vi skal være to steder samtidig eller de langturene der elbilen er for liten eller det er for langt/upraktisk med elbilen.

Når Bolt og TM3 kommer på markedet så blir ikke vår Leaf som da er 5-6 år gammel lagt ut på finn, den duger fremdeles fint som nr2 bil etter Bolt/TM3. Det gjør ikke dieselbilen som da blir solgt/skrotet.

Jeg vil tro det sikreste valget i dag er en brukt elbil hvis du får den til en brukbar pris, det dårligste er nok en ny dieselbil eller bensinbil.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

timingbeltkiller

Sitat fra: Mazzbot på søndag 14. februar 2016, klokken 11:24
Om man om noen år ønsker å selge sin 24kwh leaf så vil man ikke få mye for den når man kan få en model 3 til 350k.  Kanskje man ikke får solgt bilen sin ?? Jeg er redd for å ikke få solgt bilen min , venter på model 3 og selger ikke før den har kommet .
Du tar ikke omsyn til verken stadig svakere krone eller økende arbeidsløyse
som setter staten ute av finansiell evne til fortsatt å subsidiere elbilene.

Skal vi si både euro og dollar er oppe i 10 i løpet av et par år?
Da får du knapt en bånnskrapa innstegsmodell uten SC adgang
og hvor ratt og hjul er ekstrautstyr, til 400.
Og minimum 500 for toppmodell med SC adgang.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA