Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Online bestilling, har noen fått bekreftelse?

Startet av Trine2, fredag 01. april 2016, klokken 19:59

« forrige - neste »

Trine2

Har vurdert å kjøpe elbil men siden fordelene skal revideres i 2018, altså om to år er jeg tvilende. Forsvinner store deler av fordelene i tillegg til det enorme verditapet som det er på elbiler, er jeg redd jeg vil føle meg lurt.

Norsk politikk er vinglete og man kan vel med ett "pennestrøk" heve årsavgiften til normalen samt øke bompengene fordi man vil begrense trafikken.

Føler kanskje man bør vente til 2018.

aronesen

Enormt verditap? Hvor har du det fra? Jeg synes det ser ut som om el-bilene holder verdien ganske godt.
Hvis du venter går du i så fall glipp av 2 år med "goder" pluss 2 år med billig drivstoff og lave vedlikeholdskostnader.
Hvis det plutselig blir på avgiftene på nye biler, så vil jo verdien på bilene kjøpt før avgiftsinnføringen holde seg ekstremt bra..
Det er ikke "godene", som er den store besparelsen, men det faktum at man kan kjøre på rimelig strøm (forutsatt at man lader mest hjemme eller på jobb) og de lave vedlikeholdskostnadene som virkelig monner.  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Øyvind.h

Om man er redd for verditap er det eksosbilen man bør kvitte seg med asap. Den har ingen fremtid, og de økonomiske virkemidlene mot bruk av eksosbilen er økende.

I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er lurt å kjøpe elbil utelukkende for å utnytte et midlertidig gode, slik som eks kollektivfelt. Men i praksis er der nok svært mange som ender opp med å beholde elbilen etter at den spesifikke fordelen forsvinner. Fordi elbilen har så mange fortrinn foran eksosbilen, og flere merker du ikke før du har kjørt elbil en stund.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Homecast

Mange eksempler på at folk selger elblen sin med et tap på 15 000,- pr år.
altså ingen ting i forhold til en fosilbil. Sier seg selv at det da er vanskelig å tape penger,

Om jeg skal tippe så regner jeg med en gradvis reduksjon av fordelene, men redusert veiavgift, reduserte kostnader i bomring og lignende tenker jeg blir resultatet den gang det er slik at en elbil faktisk kan konkurere med en fosilbil (da tenker jeg 40 Mil faktisk rekkevidde) til en fornuftig pris.
Ved 40 Mil er det ikke mange turene iløpet av et år som ikke kan gjøres med en elbil.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

torkil

Som flere er inne på - det er mer logisk å kjøpe elbil nå, mens alle fordelene fortsatt er der. Om det skulle komme moms på elbiler så blir jo verditapet enda mindre.

timingbeltkiller

Stigende nybilpriser fører med seg stigende bruktbilpriser.
Men bruktbilprisen stiger mindre enn nybilprisen.

Det betyr du tjener på stigende  nybilpriser dersom du selger bruktbilen
UTEN å kjøpe noen ny,

Og taper på stigende nybilpriser dersom du kjøper ny.
Eksempelvis dersom nybilprisen stiger fra 600 til 800
og bruktbilen selges til 550 = mellomlegg for ny 250.
Eller i heldigste fall null avskriving =  bruktbilsalg 600 = mellomlegg 200.

Jfrt med stabil nybilpris 600 og bruktpris 450 = mellomlegg 150.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

evole

Det blir halv årsavgift i 2018 og full årsavgift i 2020 for elbiler. Dette er egentlig veldig synd. Marginalkostnaden ved å ha en elbil stående i tillegg til et fullverdig kjøretøy blir betydelig høyere.
Sitat fra: torkil på lørdag 13. februar 2016, klokken 14:28
Som flere er inne på - det er mer logisk å kjøpe elbil nå, mens alle fordelene fortsatt er der. Om det skulle komme moms på elbiler så blir jo verditapet enda mindre.
Kjøpsfordelene skal også være der neste år, men da vil modellutvalget være bredere og bedre. Planen min er derfor å avvente til neste år.

Jeg er veldig glad for at jeg har prøvd å bruke en trilling som hovedbil i et halvt år. Det har vært lærerikt. Den største negative overraskelsen har vært tjenestetilbudet for hurtiglading, som alle elbiler rammes av med unntak av Model S. Tålmodigheten min er brukt opp for denne gang, så heretter skal jeg trolig aldri mer hurtiglade med trillingen. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg aldri i verden kansellert bestillingen min av Model S. I mellomtiden har den dessverre blitt for dyr ift. bruksverdi for min del.

siglis

Hei. Dette er interessant. Er dette noe du vet eller er det noe du tror?

Jeg er også ganske sikker på at avgiftene vil økes, men tror samtidig at avgifter på fossile kjøretøy vil øke i samme grad så fordelene med å kjøre elektrisk delvis vil opprettholdes. Det ble nylig nevnt at elbiler vil måtte betale kr 10 i bom i Oslo men at det skulle økes tilsvarende eller mer for fossile kjøretøy. Om det skjer vil hele befolkningen betale mer, men fordel med elbil opprettholdes.

evole

Revidert nasjonalbudsjett 2015:
Dagens fordeler for nullutslippsbiler må over tid fases ut. Det legges opp til at avgiftsfordelene for nullutslippsbiler skal beholdes ut 2017, men deretter gradvis fases ut. Årsavgift innføres med halv sats fra 2018 og med full sats fra 2020. Det vurderes å erstatte fritaket for merverdiavgift for elbiler med en tilskuddsordning som gradvis trappes ned. Fritaket for engangsavgift forlenges til 2020. Det settes i gang en prosess som gir kommuner større frihet og innflytelse over de øvrige fordeler for nullutslippsbiler som kjøring i kollektivfelt, gratis parkering og gratis tilgang til lading.

Gjeldende politikk kan selvfølgelig endres, men gitt tilstanden i norsk økonomi har jeg liten tro på det avgiftsmessig vil skje til gunst for nullutslippsbiler.

Mazzbot

Biler som allerede er kjøpt nå , de bil ikke få mva eller engangsavgift på seg når disse avgiftene kommer ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .


als77

Som flere er inne på så er det høyst usikkert hva verditapet på en elbil blir, men det samme gjelder fossilbiler - dersom mva innføres over natta så kan det faktisk føre til at verdien på bruktbiler stiger, men samtidig så vil jo produksjonskostnaden på elbiler synke (med mindre de tar ut hele besparelsen ut i større batteri) som kan presse nybilprisen ned. Her er det egentlig vanskelig å spå fremtiden, spesielt (som du er inne på) når politikerne vingler så fælt.

Når du vurderer elbil nå så er det nok smart å ta høyde for at elbilfordelene fases ut om ikke mange år. Samtidig så vet vi at neste generasjon elbiler er "rett" rundt hjørnet, hvor elbilene nærmer seg fullverdige også på langkjøring. Det som virkelig er spennende å se er om mva-fritaket vil holde seg til den generasjonen kommer; gjør den det så kan det være best å vente med å kjøpe elbil til neste generasjon, gjør den det ikke så kan det være greit å kjøpe elbil nå (med mindre du har bruk for mer enn 100-120km mellom hver lading vinterstid).

timingbeltkiller

Sitat fra: Mazzbot på søndag 14. februar 2016, klokken 09:42
Biler som allerede er kjøpt nå , de bil ikke få mva eller engangsavgift på seg når disse avgiftene kommer ?
evole sier NEI.
Men tviler sterkt på bil bestilt 2016 (eksempelvis Model 3) og levert 2018
ved levering blir fritatt for eventuelle avgifter som gjelder i 2018.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

evole

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 14. februar 2016, klokken 10:34
Sitat fra: Mazzbot på søndag 14. februar 2016, klokken 09:42
Biler som allerede er kjøpt nå , de bil ikke få mva eller engangsavgift på seg når disse avgiftene kommer ?
evole sier NEI.
Men tviler sterkt på bil bestilt 2016 (eksempelvis Model 3) og levert 2018
ved levering blir fritatt for eventuelle avgifter som gjelder i 2018.
I Danmark skjedde dette.

Men nå skal det sies jeg med mitt svar tenkte på om avgiftsreglene på en eller annen måte fikk tilbakevirkende kraft. Det vanlige er at avgifter beregnes på tidspunkt for levering og ikke bestilling, så jeg er enig i at eksempelvis Model 3 ikke vil kunne bli levert avgiftsfritt. I beste fall kommer det en overgangsordning, hvor biler bestilt før en bestemt dato kan mottas avgiftsfritt et stykke inn i 2018.

tomrh

#14
Sitat fra: Trine2 på lørdag 13. februar 2016, klokken 09:32
Har vurdert å kjøpe elbil men siden fordelene skal revideres i 2018, altså om to år er jeg tvilende. Forsvinner store deler av fordelene i tillegg til det enorme verditapet som det er på elbiler, er jeg redd jeg vil føle meg lurt.
Noen fordeler du uansett ikke vil miste:

- lave drivstoffutgifter, 1/5 av en bensinbil, kanskje enda lavere
- lave vedlikeholdsutgifter, 20 bevegelige deler går sjeldnere i stykker enn 2000
- man unngår særavgifter og restriksjoner oftere og oftere ilegges mer forurensende biler (som nenvt av andre over)

Hvis du er usikker, kjøpt brukt elbil. Så unngår du store deler av verditapet. Kjøp av brukt elbil er ikke russisk rulett slik som kjøp av brukte bensin/dieselbiler, det er generelt få feil med dem. Og som påpekt over, bensin- og dieselbiler vil falle enda mer i verdi i årene som kommer. Det vises allerede i kompaktbilsegmentet der elbilene gjør størst innhogg.

Avgiftsfritak ved kjøp som skulle falle bort (fritak mva) gir jo bare verdiøkning om du kjøper nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA