Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Startet av bosonic, søndag 27. mars 2016, klokken 01:30

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: SunSeeker på lørdag 13. februar 2016, klokken 17:39
Forbruket er iallefall MEGET mye høyere med "sparsomme" S85D enn min gamle P85.
Ikke helt som forespeilet.
Observerer det samme. Spent på om det er betinget av dekk/rullemotstand. Får vel svar når sommerdekkene monteres.

Cookie Monster

Sitat fra: bjoris på søndag 14. februar 2016, klokken 22:55
Jeg kjørte min s85 til Nord-Norge med 168 wh/km i snitt. Når vi bestilte 70d var det vesentlig at bilen bruket enda mindre enn S85, men må si det virker iallefall som det under noen forhold er vanskelig å få D modellene til å bruke mindre, det ser ut til å gå vesentlig mer...

Dette er ikke bra, er det riktig observert? Har vi noen teorier om hvorfor?

Kjørte selv Drammen-Narvik i fjor sommer og hadde 186wh/km i snitt på P85D. Det var på 21" med bredere dekk bak og ikke noe økonomikjøring da jeg for det meste lå rundt 10 km/t  over fartsgrensen og en del forbikjøringer av tyske bobilturister.
Men brukte range mode på hele veien. Så burde lett kunne komme ned mot 168 med 19" på smalere og mer lettrullende dekk og forsiktig kjøring.
2015 P85D

Salvesen

Jeg kan også bekrefte at D versjonene ser ut til å bruke mye mer enn "normalen" min 70d ligger nå til 280 i gjennomsnitt etter 3100km siden desember. Jeg har også ett håp om forbedring når jeg får på pilot sport, men jeg er skeptisk. Finner det ekstremt vanskelig å komme under 200, på grensen til umulig nå.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Cookie Monster

Er jo ikke rart at man ikke klarer under 200 i snitt fra desember og ut. Alle ligger jo mye høyere nå som det er vinter og kaldt. Som nevnt tidligere har det også vært mer kulde sammenlignet med forrige vinter.
2015 P85D

Bjoris

#49
Sitat fra: Salvesen på mandag 15. februar 2016, klokken 09:25
Jeg kan også bekrefte at D versjonene ser ut til å bruke mye mer enn "normalen" min 70d ligger nå til 280 i gjennomsnitt etter 3100km siden desember. Jeg har også ett håp om forbedring når jeg får på pilot sport, men jeg er skeptisk. Finner det ekstremt vanskelig å komme under 200, på grensen til umulig nå.

Dette høres langt fra lovende ut, men kjører du i rangemode? Har du skiboks? Selsagt veldig viktig om en kjører i høye hastigheter. DET gjør ikke vi på vestlandet, snittfart 65 tenker jeg og ikke så mye mer opp til fjells heller pga mye 50-60 soner og dårlig vei.

Ja, kulde spiller en stor rolle, spes når det går fra minus 4-5 og videre, DA syns jeg virkelig det er forskjell, nå kjører jeg Leaf så VP mister sin effekt i det området også og når jeg hadde TMS så var det jo ikke så kaldt på vestlandskysten, her oppe på fjellet så kjører vi ikke så mye med kald bil da vi har oppvarmet garasjeanlegg så vel, jeg håper det ikke er slik at D versjonen bruker mye mer på vinteren enn S. Men de som har begge ser ut til å bekrefte at D bruker mer, veldig rart syns jeg...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

85D``en i signaturen ruller på Sottozero II, mens P85``en ruller på Hakka 8. Samme sjåfør, samme føre, samme alt.

Minst 10% forskjell mellom bilene, mer om man ikke kjører i rangemode på D``en.

overlay

Fredag som var kjørte jeg tur/retur Fredrikstad - Gjøvik. Fredrikstad - Gjøvik hadde ett forbruk på 195 Wh/km, og Gjøvik - Fredrikstad ett forbruk på 175 Wh/km. Range mode på, 20 grader i bilen, som forresten er en P85+ med 19" X-Ice

MeTesla

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. februar 2016, klokken 09:39
85D``en i signaturen ruller på Sottozero II, mens P85``en ruller på Hakka 8. Samme sjåfør, samme føre, samme alt.

Minst 10% forskjell mellom bilene, mer om man ikke kjører i rangemode på D``en.

Så det vi diskuterer nå er om det faktiske forbruket på D-bilene er VESENTLIG høyere enn på bakhjulstrekkerne vinterstid? Det er i så tilfelle oppsiktsvekkende og på grensa til en ny "ikke 700hk i P85D" sak. Jeg syntes også at forbruket mitt er drøyt mye mer på vinteren enn på sommeren i min 85D men har ingen ting annet å sammenlikne med en Leafen jeg hadde før:-)

Har ikke Bjørn gjort noen tester på dette mener jeg å huske? Gull verdt å høre erfaringene fra dere som har både RWD og AWD.


Salvesen

Sitat fra: bjoris på mandag 15. februar 2016, klokken 09:33
Sitat fra: Salvesen på mandag 15. februar 2016, klokken 09:25
Jeg kan også bekrefte at D versjonene ser ut til å bruke mye mer enn "normalen" min 70d ligger nå til 280 i gjennomsnitt etter 3100km siden desember. Jeg har også ett håp om forbedring når jeg får på pilot sport, men jeg er skeptisk. Finner det ekstremt vanskelig å komme under 200, på grensen til umulig nå.

Dette høres langt fra lovende ut, men kjører du i rangemode? Har du skiboks? Selsagt veldig viktig om en kjører i høye hastigheter. DET gjør ikke vi på vestlandet, snittfart 65 tenker jeg og ikke så mye mer opp til fjells heller pga mye 50-60 soner og dårlig vei.

Ja, kulde spiller en stor rolle, spes når det går fra minus 4-5 og videre, DA syns jeg virkelig det er forskjell, nå kjører jeg Leaf så VP mister sin effekt i det området også og når jeg hadde TMS så var det jo ikke så kaldt på vestlandskysten, her oppe på fjellet så kjører vi ikke så mye med kald bil da vi har oppvarmet garasjeanlegg så vel, jeg håper det ikke er slik at D versjonen bruker mye mer på vinteren enn S. Men de som har begge ser ut til å bekrefte at D bruker mer, veldig rart syns jeg...

Jeg kjører på vestlandet, range mode off. Kjører mest småturer i byen og rundtom. Har hatt ett par langturer til fjells, og da ligger jeg på 230-250 sånn ca, med range mode. Men dog i typisk vestlandsvær.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Mistenker at D-bilene kanskje må opp i litt fart på fin vei hvis range mode/torque sleep skal gi uttelling. Har nemlig opplevd monsterforbruk på langkjøring på fint underlag i hastigheter under 60, men en del lavere i høyere hastighet. Tror heller ikke man skal undervurdere forskjellen i rullemotstand på de forskjellige dekktypene.

sigurdi

Dersom man ikke kjører med rangemode og ute temperatur er på minus siden, så vil man ha et svært høy andel til oppvarming av batteri og kupee.

Som jeg skrev tidligre 100Wh/km (60km/h) er batterivarmer alene og med -6 bruker den over 30min å komme opp i batteri temperatur og skrur seg av.

Så kjører man mye turer på 30-40min og har forbruk på 270Wh/km og da 100Wh/km går til batterivarming har man forbruk på 170Wh/km til fremdrift og oppvarming av kupee.

Har ikke fått målt en 85,
når den skrur av batteri varmingen, men vil tro det er det samme.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

lunitiks

Sigurdi er åpenbart inne på noe med de ekstra 100Wh/km!

Selv kjører jeg 90% småkjøring og har hatt et forbruk rundt 300 i nordnorske temperaturer på drittføre og 20 min forvarming fra batteriet (Leafen står som hovedregel tilkoblet strømuttaket).

I morges startet jeg opp fra en lang og deilig forvarming fra Type2-anlegget med varmt batteri og kupe og konstaterte et snittforbruk rundt 200 - samme drittføre og temperaturforhold. Kjørte forresten med TACC på mesteparten av turen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

olesb

#57
Har kjørt 20 000 km med vanlig 85 og 16 000 km 85D og jeg kjører nesten alltid med range mode på. Begge bilene har vært utstyrt med Nokian piggfrie dekk på vinteren.

Jeg kjenner meg IKKE igjen i at 85D har vesentlig høyere forbruk en den gamle 85-bilen.

Min erfaring er at 85D bruker mindre strøm i sommerhalvåret enn min gamle 85. På vinteren er jeg mer usikker. På dårlig vinterføre har jeg en følelse av at den bruker litt mer, på bar asfalt noe mindre. Den bruker nok begge motorene når det er dårlig føre/grep og derfor går forbruket noe opp.

Kjørte forresten tur/retur Oslo- Trondheim med min 85D forrige uke og hadde da et gjennomsnittlig forbruk på 194 wh/km. Det var lite trafikk og jeg lå over fartsgrensen det aller meste av veien. Kjørte E6 tilbake og Dombås - Oslo ble unnagjort i et strekk. Snittforbruket havnet rett over 170wh/km på det strekket selv med snøvær og 110+ siste 10 milene.

Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Kavorka

Høyt forbruk når man kjører uten range mode henger vel sammen med oppvarming av batteripakke, som flere nevner ovenfor.

Jeg gjorde et grovt estimat på en kaldværsdag og kom til at det koster ca 4 kWh å varme batteriet opp 30 grader (Det er en uting å sitere seg selv, men jeg tar sjansen siden det var en annen tråd). I ettertid ser jeg at batteripakke sannsynligvis bare varmes til ett sted mellom 0-10ºC, siden dette tilsvarer de 30 kW regen den pleier å ha ved forvarming. Estimat burde være noenlunde ok ellers: 1.3 kWh per 10ºC batteriet skal varmes.

Hvis man kjører uten range mode og uten forhåndsvarming, vil dette ekstraforbruket fordeles over de første kilometrene. Dette gir et sjeldent høyt forbruk. Når batteriet først er varmt vil range mode av/på ha liten effekt på fint vinterføre, da er det bare snakk om å erstatte et lite varmetap til omgivelser. På salt/snø slurry vil imidlertid varmetap bli betydelig.

Bruker man forhåndsvarming vil ikke forbruket registreres, selv om de er belastet batteri eller ladekabel. Tidligere trodde jeg at det var smart å lade bil like før avgang, fordi dette fikk regen opp. Men det er en aktiv varming av batteri før ladeeffekt er rampet opp til 11 kW. Eneste måte man kan få ned faktisk strømforbruk på er å bruke range mode.

Moralen er at man må parkere Tessie et varmt sted hvis man kan :)

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 19. januar 2016, klokken 14:40
Forvarming av batteri er flott før en langtur, da man har mulighet til å regenerere istedenfor å varme bremser. Men for til fra jobb lurer jeg på hvor lurt det er. Hadde en magefølelse at jeg bruker like mange tkm på forvarming som på selve kjøreturen, så jeg måtte regne litt på det..

Det veldig grove regnestykket er slik:
Varmekapasitet til 18650 batteri er ca 800 J/kgK.
Ref http://www.inforlab-chimie.fr/doc/document_fichier_279.pdf
Det vil være noe aluminium med høyere varmekapasitet, og noe annet materiale med ukjent varmekapasitet.
Gitt at batteri er 600 kg, gjennomsnittlig varmekapasitet er lik battericelles verdi, man varmer batteri ca 30ºC (10 blå til 20 rød?), så bruker man 14400kJ, eller 4kWh. Dette er seriøst mye, og mer enn jeg vanligvis ville brukt på å komme meg frem til jobb.

I tillegg vil det være varmetap fra batteri til omgivelser når man kjører. Da ser jeg ikke noe poeng å varme batteri i det daglige, med mindre det har noe å si for levetid til batterier. Unntaket er når man skal ned mange høydemeter, eller straks skal lade ved høy effekt.

Kommentarer til beregning eller konklusjon?

MeTesla

Sitat fra: olesb på mandag 15. februar 2016, klokken 13:11
...

Jeg kjenner meg IKKE igjen i at 85D har vesentlig høyere forbruk en den gamle 85-bilen.

....

Min erfaring er at 85D bruker mindre strøm i sommerhalvåret enn min gamle 85. På vinteren er jeg mer usikker. På dårlig vinterføre har jeg en følelse av at den bruker litt mer, på bar asfalt noe mindre. Den bruker nok begge motorene når det er dårlig føre/grep og derfor går forbruket noe opp.


Men da bruker 85D etter din erfaring mer på vinteren enn gamle 85 mao enda en som erfarer dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA