Hovedmeny

Forbruk

Startet av bosonic, mandag 08. februar 2016, klokken 23:21

« forrige - neste »

lunitiks

Sliter veldig med forbruket om dagen. Vi ligger på én til seks minus i områdene jeg ferdes i til daglig. Kort bykjøring, det skal være sagt, men forbrukometeret stanger i 320. Raser fort ned mot 200 ved litt "lengre" kjøring, type 6-7 mil
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Det er vel bare oppvarming...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lunitiks

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. november 2016, klokken 18:27
Det er vel bare oppvarming...

Sannsynligvis. Klager ikke. Forbruket er nok slik det skal være
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

GOS

Sitat fra: lunitiks på torsdag 03. november 2016, klokken 18:25
Sliter veldig med forbruket om dagen. Vi ligger på én til seks minus i områdene jeg ferdes i til daglig. Kort bykjøring, det skal være sagt, men forbrukometeret stanger i 320. Raser fort ned mot 200 ved litt "lengre" kjøring, type 6-7 mil

Da slår du vel ikke over på Ragne Mode og bruker unødig mye energi på å varme batteriet?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Chris Aurora

Snakker mye om vinterkjøring og korte turer i denne tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/cold-weather-driving.64591/

Kort oppsummert så er korte byturer i minusgrader det aller verste mtp rekkevidde, for batteriet blir kjølt ned og varmet opp og kjølt ned hele tiden.

Prøv å finne en liten ladestikk som kan brukes når du står stille, uansett effekt, bare for å holde batteriet nogenlunde lunka, så skal forbruket gå ned.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Egil Fonn

Har du lite lademuligheter og strømsparing et tema er det mye å hente med range mode on på småkjøring i kaldt vær. Da aktiveres ikke 6kw batterivarming for en liten tur der du så parkerer og batteriet kjøles ned igjen. Kupe varme elementet er også på 6kw så her er også noe å hente om man har knapt med strøm..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

alda

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 04. november 2016, klokken 07:37
Snakker mye om vinterkjøring og korte turer i denne tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/cold-weather-driving.64591/

Kort oppsummert så er korte byturer i minusgrader det aller verste mtp rekkevidde, for batteriet blir kjølt ned og varmet opp og kjølt ned hele tiden.

Prøv å finne en liten ladestikk som kan brukes når du står stille, uansett effekt, bare for å holde batteriet nogenlunde lunka, så skal forbruket gå ned.
Tack för tips, här var det mycket bra info för en nybliven Tesla-ägare som går sin första vinter till mötes...
Gillar speciellet det sista tipset: använd vinterdäck på vintern! Märks att man har ett annat förhållande till vinter i bil i USA...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Cowboystrekk

Hvordan få la lavt forbruk vinterstid?
1.Lad bilen før kjøring (det varmer batteriet)
2.Forvarm uten range mode, slå på range mode når du kjører (kutter batterivarmeren som trekker 3 kW)
3.Velg heller setevarmer enn høy temp i bilen
4.Litt ekstra luft i dekkene gjør at de ruller lettere, Michelin Xi3 og Nokian R2 (begge piggfrie) har lav rullemotstand
5.På korte turer går det helt fint å slå av klimaanlegget etter forvarming, bilen holder seg fremdeles varm og duggfri om du bare skal kjøre 5 minutter

Med denne oppskrifta har jeg typisk 140-170 i forbruk vinterstid avhengig av føre på korte turer (fartsgrensa er 30-50 hele vegen når jeg skal til nærmeste butikker er 2,5-4 km unna). Blir mye ekstra lading og fort nesten dobbelt forbruk om man kjører mange turer på noen kilometer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

Kjørte Stavanger-Karlstad t/r for halvannen uke siden. P85 13mod, -1 til 10 grader, 19`R2 dekk 50psi , ca 4 timer kjøring med skikkelig regn, og kjørte i fartsgrensen +10%.
Forbruket mellom alle ladingene lå mellom 160 -195.
Fra Stavanger kunne vi kjørt til SC- Porsgrunn uten lading, men vi trengte en pause på Sundebru. Ikke så værst å ha en rekkevidde på 41 mil i februar fra 99-0%, (reserven regner jeg ikke med).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA