Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Startet av bosonic, søndag 27. mars 2016, klokken 01:30

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Thomas N på lørdag 13. februar 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Kristian O på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:01
Sitat fra: Thomas N på torsdag 11. februar 2016, klokken 07:43
Har bare kjørt 2000 km siden 4 januar, men ett snitt på 306 wH/km  :o
Det var voldsomt. Mykje småkjøring med Range Mode Off?
Blir en god del småkjøring ja... Har aldri brukt range mode. Er det noen vits i det daglige?

Det er nesten slik at det er da det er vits, spesielt når det er kaldt ut. Du bruker nå veldig mye strøm på å varme opp batteriet ditt for at du skal kunne få maks effekt. Men det trenger du ikke så mye på småturer.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

noto

#31
Snittforbruk 171 Wh/km over 53k km fra okt 2013, dvs 3 vintersesonger og 2 somre. >95% kjørt med 19'' Sotto2 brukt som helårsdekk. Langkjøring, lave fartsgrenser og mildt klima gir lavt forbruk. Alltid forvarming om vinteren. Klima på resirkulasjon. 48-50 psi trykk. S85.

SunSeeker

Forbruket er iallefall MEGET mye høyere med "sparsomme" S85D enn min gamle P85.
Ikke helt som forespeilet. Heller ikke mulig å få  varmt batteri lengre med 230/32A, og derfor 231 på 16tkm siden oktober.

overlay

Sitat fra: Thomas N på lørdag 13. februar 2016, klokken 09:42
Sitat fra: Kristian O på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:01
Sitat fra: Thomas N på torsdag 11. februar 2016, klokken 07:43
Har bare kjørt 2000 km siden 4 januar, men ett snitt på 306 wH/km  :o
Det var voldsomt. Mykje småkjøring med Range Mode Off?
Blir en god del småkjøring ja... Har aldri brukt range mode. Er det noen vits i det daglige?

Med range mode på så blir det mindre effekt på kupe- og batteri - varme. Så om man forvarmer sjeldent, så vil man i verstefall kjøre på med 12kW tilsammen. Dette øker forbruket drastisk på småturer. I mitt eksempel med 10 minutter kjøring, så blir forbuket for tiden 300-350Wh/km uten range mode, og ca 200 med range mode.



Siden mai i fjord er mitt totale forbruk på 195Wh/km, i løpet av 18k km i P85+, 21" PS2 sommerdekk, 19" X-ice vinterdekk. Før vinteren slo inn, var forbruket 185wh/km

VAG

Ikke la dere lure av kjørecomputeren i bilen. Min viser forbruk på 212 Wh/km etter 16.000 km, men måleren (har egen strømmåler for garasjen) gir et forbruk på 297 Wh/km.
Dette er en kald garasje uten andre forbruk enn et utelys på 9 W, som er kalkulert inn i regnestykket.
Forvarming av bilen med ladekabel kommer jo også på e-verk måleren, men ikke på bilens kjørecomputer. Det er dog et reelt forbruk.

Øyvind.h

#35
Bilen bør vise forbruk ift hva den har tilgjengelig, ikke fra vegg. Mercedes har gjort den feilen og viser sjåføren et forbruk som er langt over hva man egentlig bruker.
Da blir det utfordrende å tenke forbruk ift kapasitet.
Tap i ladeprosessen er fort 15%. Legg til forvarming og standby forbruk i bilen så er du i mål :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

VAG

Ser den. :) Jeg tenker mere på dem i tråden her som tror dem har et mindre totalforbruk enn dem egentlig har.

Lynet

Tar man med 10% tap i overføringsnettet også så får du med alt  :)
Men det er ingen som oppgir forbruket på en fossilbil inklusiv energien som går med for å produsere bensinen! Eller CO2 utslippet fra produksjon.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Eip

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 09. februar 2016, klokken 11:25
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 09:05
Om han har dette i gjennomsnitt på 7000km er han en sinke! Jeg har rundt 2.7 etter 3000. Dette er dog vinterstid og med pirelli dekk som vistnok har høy rullemotstand. Men tror aldri jeg har hatt 170 engang, foruten i nedoverbakke..

Tviler på at han kjører normalt med slike tall.

Dette var jo en relativt bastant uttalelse uten å vite detaljer om kjøremønsteret til vedkommende. Man kan like gjerne ytre at du kjører som ett svin når du ligger på 2,7


Personlig så kan jeg støtte hva som har blitt nevnt tidligere, mitt forbruk på P85D ligger på rundt 1,8 på sommeren og 2,3 på vinteren. Ca 50/50 fordelt mellom landevei og motorvei.

Forøvrig har jeg hatt forbruk ned på 1,5 til 1,6 tallet på fine sommerdager med optimale forhold.

2.2 sommer 3.0 vinter. Kjører pent oppe i nord
VIN: 509XX PD

Bjoris

Jeg kjørte min s85 til Nord-Norge med 168 wh/km i snitt. Når vi bestilte 70d var det vesentlig at bilen bruket enda mindre enn S85, men må si det virker iallefall som det under noen forhold er vanskelig å få D modellene til å bruke mindre, det ser ut til å gå vesentlig mer...

Dette er ikke bra, er det riktig observert? Har vi noen teorier om hvorfor?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

270 wh/km i snitt virker ekstremt på en 70d. På lengre turer var jeg aldri over 270 og da snakker vi slaps, skiboks og opp 600 meter og ikke ned igjen! Snitt på vinteren med skiboks var ca 210! Hele første sommeren hadde vi 181 husker jeg, men det krøp opp mot 200 pga all vinterkjøringen med skiboks! Men så er det vel stor forskjell på hvordan folk kjører!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

noGas

Hei,
Mye lave tall her, la meg balansere.

Pendler Tønsberg - Larvik, 230 snitt på 40k km.
Vinter: 250
Sommer: 220

Jeg kjører særdeles pent, men hastigheter rundt 120 på E18 drar opp.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: noGas på mandag 15. februar 2016, klokken 07:44
Hei,
Mye lave tall her, la meg balansere.

Pendler Tønsberg - Larvik, 230 snitt på 40k km.
Vinter: 250
Sommer: 220

Jeg kjører særdeles pent, men hastigheter rundt 120 på E18 drar opp.
[/


85D med 17k km nå. Og jeg kjenner igjen tallene over. Har lite langkjøring, med for det meste turer på 10-30 km. Ser at forbruk er godt over 300 nå på vinteren, men starter alltids med god og varm bil.

sigurdi

For de som sammenligner forbruket på en S85 kjøpt i 2013-2014 og en D bil utlevert høsten 2015 så er det viktig at en tar med og det er temperatur.

Vintern 2014 og 2015 var godt over gjennomsnittet, vintern så langt er godt under gjennomsnittet.

Dermed så har man hatt svært mange flere dager med temperaturer under 10 grader og bilen vil forvarme batteriet om man ikke bruker range mode på.

Kjørte noen testet i går og den forvarmer faktisk til batteriet når nærmere 20 grader.
Etter 15min (2mil) kjøring i -6grader  var batteritemp kun oppe i 13 grader og hadde 25-30% regen.

Med -10 til -20 grader så betyr det at man kjører med 6kW varme til batteriet store deler av det man kjører, untatt langkjøring.

Mulig dette er endret i software senere årene, men det vet jeg ikke noe om.

Savner en fungsjon der man skrur av batterivarming, men beholder full effekt på varme apparat osv.

Med kjøring i 60km/h så vil dette tilføre et forbruk på 100Wh/km ekstra, ved lavere snittfart blir det mer, lavere blir det høyere.

Tar man med 6kW til kupe varme så får man 200Wh/km ekstra (til kupe en blir varm)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

Eneste måten å sammenligne forbruk er å ta to biler og kjøre dem side om side under identiske forutsetninger (samme dekk, last, strekning, tidspunkt). Egentlig helst samme sjåfør også.
Uten at alt er likt blir sammenligning håpløst, for det er så mange faktorer man ikke tenker på eller merker som kan gjøre store utslag.
Eksempelvis litt medvind på den ene turen og litt motvind på den andre, varierende rullemotstand pga dekktrykk/slitasjegrad/dekktype, litt høyere snittfart på den ene turen vs den andre pga mindre trafikk, noen grader forskjell i temp som gir mer energibruk til oppvarming av batteri. ++++
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA