Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Auto bremsing uten cruise contol på?

Startet av Mippen, torsdag 10. mars 2016, klokken 16:45

« forrige - neste »

Wabi-Sabi

Sitat fra: Muffinman på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:39
Det er rart at så få tar inn over seg hvor alvorlig dette er. Tesla har jo ikke mange bilene på veien sammenlignet med andre merker, og likevel holder de på å reparere livet av seg på dem. Det er ikke bærekraftig, og et særdeles sterkt sykdomstegn. Helt grunnleggende kvalitetskontroll i produksjonen holder på å kvele et serviceapparat som allerede har hatt astma i et par år.

Veldig enig i dette; biler som er elendig skrudd sammen fra fabrikk og service sentra
som jobber for fullt med reklamasjonsreparasjoner, dette kombinert med svært dårlig
kundekommunikasjon er langt ifra beroligende og Tesla burde være meget bekymret.

Men dessverre ser det ikke ut til at dette blir bedre, Model X er ifølge innlegg på US forums
minst like dårlig skrudd sammen og slutt-kvalitetskontrollen på fabrikken ser ut til å
være minst like dårlig som tidligere. Så Service sentrene får nok helt sikkert mye å
drive med når Model X kommer ut i noe antall, ventetiden blir nok heller lengre i tiden
som kommer.
Hva koster det å drifte alle service sentra? Husk at disse knapt genererer en eneste krone for Tesla.
Og det som er minst like foruroligende er hvor lenge vil kundene finne seg i Teslas elendige service.
Her er mine egne erfaringer:
- Fikk min P85D i slutten av mars, med dårlig tilpassede dører pluss div. Reklamerte umiddelbart v levering.
- Jeg vet ikke hvor mange purremails jeg har sendt uten å få svar.
- til slutt reiste jeg til servicesenteret og ble lovet tilbakemelding,
- dette fikk jeg dessverre ikke.
- jeg reiste dit igjen og først etter 6 måneder tok de inn bilen.
- fikk bilen igjen med en takluke som lekker (den var tett før)
- førerdør justert slik at den må smelles hardt igjen for å gå i lås
- bakluke og bakdør fortsatt dårlig justert.
++ vanlige gjengangerfeil som dugg i baklykter...

Ikke noe katastrofalt vil kanskje mange si, men min entusiasme våren 2015
har sakte men sikkert avtatt, og har gått mer og mer over til skuffelse og frustrasjon.
Og jeg også føler den samme frykt for Teslas fremtid som Muffinman uttrykker i innlegg over.

Jeg solgte bilen i desember og kommer nok ikke til å kjøpe Tesla igjen.
Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

Cookie Monster

#16
Ja er passe bekymringsverdig når man ser flere Model X biler allerede må inn på verksted i usa og de har bla. glemt skruer til beskyttelses deksel under osv. Kan jo lure på hva de har glemt ellers som man ikke ser.

Kanskje man flyr ut av frontruta ved en kollisjon siden de har glemt bolten til setebelte? Tenker at det er noe tull jeg bare fant på? neida er en service bulletin på det :)

Men de er vel ikke så fjern at de har glemt å stramme boltene til bremse calipterne bak? Å joda fakta det også. Service bulletin på det at flere biler levert i Europa har de glemt å stramme boltene til bremse kalipterne på.
Har også glemt bolter til titan deksel under er det bulletin på.
Dette tyder på at det er for mye slurv og tull på fabrikken og det sammen med tull og slurv på service senterne er oppskrift på katastrofe på lengre sikt, hvis de ikke tar vesentlige grep på kvalitetskontrollen.

Denne er vel den verste. Noen belter er feilmontert hvor belte festet faktisk ikke er skrudd fast slik det skal. Hvordan i helvete er det mulig??? Er den feilen som det er kjørt recall på som gjør at belte bare sitter fast i plastikken. Sikkert kjempe festlig i kollisjon at nedre del av beltet kommer løs så man blir hengt i øvre delen. Tesla og mange iTesla sekten prøvde å få dette til å framstå som en bagatell.
Dette er altså festepunktet til beltene foran nede ved døra hvor de rett å slett har glemt å ankre beltet til festet og beltet henger fast i en tynn plastikkbit. Det er faktisk veldig alvorlig og man forstår hvorfor Tesla satte inn så mye ressurser for å sjekke dette ved lading osv. At de klarte å dysse det ned til at det var en bagatell feil forstår jeg ikke.
2015 P85D

o.b.lix

Hvor mange tilfeller av beltefeilen du nevner finnes det? Burde jo være nevnt i alle forum som finnes?

Det gikk mange dødsfall før de rettet feilen eller?
Husker tilbakekallingsaker der f.eks. GM var involvert som omhandlet x antall dødsfall var kalkulert inn.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

#18
Finnes et som er kjent hvor eier av bilen sa at beltet bare løsnet når hun skulle ta på beltet . Hvor mange som faktisk hadde feilen vet vel bare Tesla.

Har du tall på at ingen har blitt skadet eller drept av den feilen eller kunne ha blitt det? Må huske på at det finnes en promille Model S ute på veien og det er en 3-4 år gammel bil samt en liten promille av disse igjen har en ulykke.

Er vel bare flaks at det ikke har gått verre enn det gjorde at det faktisk ble oppdaget av en person som skulle ta på seg belte og at det ikke ble oppdaget etter at den løsnet under en kollisjon.

Er forresten veldig vanskelig å skrive om en feil på et forum etter at man har blitt hengt i beltet etter en kollisjon :P
2015 P85D

Wabi-Sabi

@ ob. lix

Hovedpoenget i denne sammenhengen er vel det slurvete og dårlige arbeidet
som montørene på Teslafabrikken gjør, og ikke minst den katastrofalt dårlige
sluttkontrollen på Teslafabrikken.

Håper for guds skyld at ikke noen blir skadet av dette.


Wabi-Sabi - the art of finding beauty in imperfection and profundity in nature, of accepting the natural cycle of growth, decay, and death

F_P

Tror vi skal sette "dårlig sammenskrudd" på kontoen for hvordan amerikanske bilprodusenter løser kvalitetskontroll og ansettelsesforhold. Så vidt meg bekjent er dette mer eller mindre like dårlig på nesten alle amcars. Ingen unnskyldning, men mitt inntrykk er at dette er et gjengs problem som blir svært synlig når man sammenligner med det vi er vandt med i Europa. Se dette i sammenheng med et betraktelig lavere lønnsnivå og dårligere forbrukervern. Summen av dette blir mye lavere kostnader for garantiutbedring. Kan tenke meg at noen over dammen er smått sjokkert over kostnadene våre krav og lover generer.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Cookie Monster

Ja virker som mange av de som skrur sammen bilene i Usa mangler den stoltheten med jobben slik som spesielt Japan og Tyskere har med å bygge bil.

Mye rart man ser på andre Amcars også. Så en episode av Megafactories på Nation Geographic hvor de bygger Corvette og fikser skjevhet på døra/hengsler ved å henge vekter og banke på døra til den blir rett. Noe slikt hadde man aldri sett i Japan eller tyskland ;D Der hadde det bare passet rett på første gangen.
Ihvertfall det det gjør på alle andre episoder der med merker fra Japan og Tyskland.

Er vel kanskje ikke så lett å få ting med riktige mål når man bruker et helt ulogisk system å måle ting på  :P
2015 P85D

o.b.lix

Og alle glemmer at våre biler er montert i Nederland?

Ja det er riktig - Bilene kommer som halvfabrikata til fabrikken i Nederland, hvor de blir montert ferdig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

#23
Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2016, klokken 16:56
Og alle glemmer at våre biler er montert i Nederland?

Ja det er riktig - Bilene kommer som halvfabrikata til fabrikken i Nederland, hvor de blir montert ferdig.

Det er feil. Våre kommer med båt rett fra USA. Biler som skal til EU (Hvor vi ikke er medlem) blir ferdig montert i Nederland pga EU regler som gjør at det blir mye dyrere å importere biler som det ikke er gjort noe på innfor EU.

Noen som har lest noe om erfaringer fra andre land i Europa som får satt sammen biler der? Er vel kanskje ikke store forskjellen siden det er vel bare batteri, drive unit og dekk som monteres der etter hva jeg har forstått. Men var jo noe snakk om at de skulle produsere biler også etterhvert. Noen som vet når det starter? Kan jo håpe på bedre kvalitet på biler produsert der og at de også leveres til Norge.
2015 P85D

GOS

Sitat fra: o.b.lix på fredag 29. januar 2016, klokken 16:56
Og alle glemmer at våre biler er montert i Nederland?

Ja det er riktig - Bilene kommer som halvfabrikata til fabrikken i Nederland, hvor de blir montert ferdig.

Det stemmer overhodet ikke for bilene som skal til Norge.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Muffinman

...og det har aldri stemt. Alle biler til Norge så langt er ferdigmonterte på fabrikken.

(eller, ferdig og ferdig  ;D )

petersv

De har sykt mange bukker på Rud, saa naar de faar tatt unna koea tror jeg de kommer seg aavenpaa her paa oestlandet iallfall.

Muffinman


Lacaixxa

2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Mippen

Av og til tenker jeg tilbake på Leafen min og husker hvor enkelt alt var. Eneste minuset var rekkevidden og ladetilgang. Jeg elsker min Model S, men jeg orker ikke feil og tull. Hvis det dukker opp mer tull og problemer med forhandler er jeg dessverre redd for at bilen blir solgt. Hadde det ikke vært for rekkevidde og ladetilgang hadde den lagt i en tynn tråd alt. Har heldigvis ikke hatt de store feilene.

* Riper på felger v. utlevering (fikset etter noen mnd.)
* Feil justerte dørhåndtak, med resultat - ripet glass. (fikset etter noen mnd.)
* "Filt" som kom ut fra speil. (Fikser etter noen mnd)
*Kneppelyd ved rattutslag under parkering (fikset etter noen mnd, men har kommet igjen)
*Lekk pano tak (ventet i flere mnd.)
*Fukt i baklykter (ventet i snart 12 mnd.)

Jeg hadde ikke hatt noe problem med de feilene dersom de ikke hadde hatt så lang ventetid, og hver gang jeg har vært inn for fiks av flere ting har fått beskjed om at "vi fikk dessverre ikke gjort dette i dag, du må komme igjen om 2-3 mnd." Selv om jeg har samlet opp i flere mnd. med avtale på forhånd hva de skulle gjøre, så klarer de ikke å utføre jobben. Det er for dårlig.

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA